Autor Wątek: Gra na kasetkę microdrive  (Przeczytany 11399 razy)

Filipmat11

  • ***
  • Wiadomości: 132
  • Miejsce pobytu:
    Ostrów wlkp
Gra na kasetkę microdrive
« dnia: 2021.02.22, 18:15:38 »
Witam serdecznie mam pytanko jak wgrać grę np manic miner na kasetkę microdrive ?

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6650
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #1 dnia: 2021.02.22, 18:37:39 »
Najprościej, przez interface Multiface dla ZX Spectrum.
Jest jeszcze kilka, które to potrafią.
Na piechotę trudno, ale też możliwe.
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

Filipmat11

  • ***
  • Wiadomości: 132
  • Miejsce pobytu:
    Ostrów wlkp
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #2 dnia: 2021.02.22, 18:56:24 »
A kupię gdzieś takie cudeńko ?a jeszcze inaczej to jak?

damik

  • Fresh rosin sniffer ;)
  • *****
  • Wiadomości: 2426
  • Miejsce pobytu:
    Generalnie Polska, głównie Bytom czasem Bielsko-Biała oraz okolice
  • ZX'owy i nie tylko...
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #3 dnia: 2021.02.22, 19:19:36 »
No właśnie, przez znane mi przystawki bazujące na przerwaniu NMI to trochę słabo wygląda, poza tym marnotrawstwo miejsca nośnika jakiego i tak na lekarstwo bo zgrywa się cała pamięć komputera oraz trudno trafić z początkiem gry podczas robienia zrzutu.
Mozna się bawić w jakieś zgrywanie oraz przerabianie na piechotę i kombinowanie z szukaniem startu programu ale to rzeźnia dla bardziej wtajemniczonych  ;)
Znalazłem kiedyś jakieś programy kopiujące do Microdrive czy Opusa, jednak nie mogę się pochwalić sukcesami w tej materii bo albo one były jakieś lewe albo ja jestem za tępy do ich obsługi.  >:(

Może jest jakiś sposób na przygotowanie i zgranie tego na PC i potem załadowanie całego obrazu na kasetkę w ZX Spectrum, bo samego Microdrive do PC się raczej nie uda podpiąć ...   a szkoda  ;D.
« Ostatnia zmiana: 2021.02.22, 19:54:57 wysłana przez damik »
Wszystkiego po trochu: Schwarz, mydło i powidło... konsole, stare i nieco nowsze komputery oraz akcesoria i duperele.

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6650
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #4 dnia: 2021.02.22, 20:28:39 »
Sformatowana kasetka Microdrive ma pojemność 80-90 kb.
Mnie nie udało się sformatować takiej kasetki nowej - nie rozpakowanej - którą sam odpakowałem z blistra na więcej niż 78 kb.

Moje kasetki Microdrive formatują się od 40 do 60/70 kb.
I tak wejdzie tylko jedna gra dla ZX Spectrum 48k.

W sumie, jeśli chce się bawić na poważnie Interface 1 i Microdrive, to proponuję zainwestować w V-Drive a w Interface 1 wymienić ULA na V-LA.

Gdzieś w wątku o Opus Discovery podawał ktoś linka do programu kopiującego taśma <=> Opus.
Składnia poleceń Opus Discovery jest taka sama (zbliżona) jak w Microdrive, więc taki program powinien zadziałać.
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

Boyo

  • *****
  • Wiadomości: 749
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #5 dnia: 2021.02.23, 09:53:30 »
Najprościej, przez interface Multiface dla ZX Spectrum.
Jest jeszcze kilka, które to potrafią.

Np. Mirage Microdriver jest dedykowany właśnie do współpracy z IF1
ZX81 / 2x ZX Spectrum 48kB / 3x ZX Spectrum+ 48kB / Inves Spectrum+ / ZX Spectrum+ 128kB / 2x ZX Spectrum +2 / ZX Spectrum +2A Action Pack / ZX Spectrum +3 / Didaktik Gama / TC 2048 / 2x JustSpeccy 128K
A500 2,5MB RAM Gotek HxC / A1200 Blizzard 1220/4+ADD4

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #6 dnia: 2021.02.23, 10:42:46 »
Jakby przenoszenie bylo proste, to nie urodzilby sie Multiface :-) W dobie divXXX pewno malo kto bawi sie w kasetki, wiec chyba nie ma nowych programow do konwersji, jak ktos chce pobawic sie w stare metody, to np.:
https://spectrumcomputing.co.uk/entry/13884/ZX-Spectrum/SD5_Advanced_Tape_to_Microdrive_Utility
ma bardzo dobra instrukcje i opis zagadnienia.



damik

  • Fresh rosin sniffer ;)
  • *****
  • Wiadomości: 2426
  • Miejsce pobytu:
    Generalnie Polska, głównie Bytom czasem Bielsko-Biała oraz okolice
  • ZX'owy i nie tylko...
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #7 dnia: 2021.02.23, 13:04:58 »
A jest jakiś sposób na wgranie image kasetki Microdrive na fizyczny nośnik bez Vdrive?
Wszystkiego po trochu: Schwarz, mydło i powidło... konsole, stare i nieco nowsze komputery oraz akcesoria i duperele.

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6650
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #8 dnia: 2021.02.23, 15:16:49 »
Tego chyba najstarsi górale nie wiedzą :)
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #9 dnia: 2021.02.23, 15:53:19 »
Nie wiem, moze przez emulator. Nigdy nie mialem IF1 i zawsze uwazalem pomysl za zbyt szalony, moze dlatego, ze czesto wyciagalem tasme z magnetofonu  :D

Rzeznik

  • *****
  • Wiadomości: 2134
  • Miejsce pobytu:
    Katowice
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #10 dnia: 2021.02.23, 23:32:55 »
Łeeee, to już prawie trzy latka jak bawiłem się w kasetki microdrive, ten czas to jednak płynie za szybko.
https://youtu.be/ZFnBd3kkWmA
« Ostatnia zmiana: 2021.02.24, 01:27:30 wysłana przez Rzeznik »

Rzeznik

  • *****
  • Wiadomości: 2134
  • Miejsce pobytu:
    Katowice
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #11 dnia: 2021.02.24, 12:07:40 »
Nudzę się dzisiaj w robocie, więc napisałem krótki poradnik, jak najprościej nagrać Manic Miner na kasetkę MDV, ręcznie, bez użycia żadnych "dedykowanych" programów.

Myślę, że dzięki temu każdy zrozumie jakieś podstawy. o co tutaj chodzi.

Ważne info - w ZX 48 wszystkie komendy LOAD, MERGE, SAVE, LINE, CODE, CLEAR, CAT mają odpowiedniki na klawiszach, nie wklepujemy ich ręcznie tylko wprowadzamy komendę skrótem klawiszowym!

Najważniejsze info jest takie, że napęd MDV mimo, że przypomina magnetofon, to jednak dużo więcej ma wspólnego ze stacją dyskietek, na takiej  kasetce każdy plik MUSI mieć swoją inną od pozostałych nazwę, inaczej nic nie będzie działać. Druga sprawa, nie możemy w takim przypadku używać w stosunku do MDV już oklepanych być może komend LOAD "", LOAD ""CODE, trzeba zmienić przyzwyczajenia i nauczyć  się do używania komend z nazwami plików - LOAD *"m";1;"nazwa", LOAD *"m";1;"nazwa" CODE

1. Ściągamy Manic Miner z internetu:
https://www.worldofspectrum.org//pub/sinclair/games/m/ManicMiner.tap.zip
Polecam ściągnąć akurat tą wersję, gdyż sam ją przerobiłem w emulatorze chwilę temu i nie przysporzyła żadnych problemów.

2. Wrzucamy plik MANIC.TAP na TZXDuino lub nagrywamy na magnetofon - to bardzo ważne, nie da się przerzucić żadnych danych na kasetkę MDV, nie posiadając ich w innej formie...

3. Podłączamy ZX INTERFACE 1 i napęd MDV do ZX, wkładamy kasetkę do napędu, potem podłączamy magnetofon lub TZXDuino

4. Sprawdzamy czy jest miejsce na kasetce MDV - komenda CAT 1 (komenda pokaże wszystkie pliki na kasetce i pokaże również ile jest na niej wolnego miejsca) lub formatujemy kasetkę komendą:

FORMAT "m";1;"nazwakasetkijakąchcęmieć"

5. Jest już ok 40KB wolnego miejsca na kasetce lub jest ona sformatowana? Jeśli tak, wklepujemy w BASICU ZX

MERGE""

i uruchamiamy magnet lub TZXduino - po chwili, po pierwszych "paskach" załaduje się loader Manic Minera - pierwsza część z pobranego wcześniej TAP'a i pojawi się na ekranie OK - wyłączamy magnetofon/robimy pauzę tzxduino i wklepujemy komendę LIST

6. Widzimy to co na załączniku nr .1 poniżej - jak widać to chyba najprostszy możliwy loader gry - najpierw mamy ustawienie RAMTOP - to bardzo ważne, potem "śmieci" zmieniające kolory, potem dwie kolejne komendy ładowania load""code, z których pierwsza ładuje obrazek, a druga dane gry - obrazkiem nie będziemy się zajmować, jest on zbędny, skupmy się na danych. Zresztą zawsze można go dograć potem, to nie jest magnetofon, tutaj nic nie musi być jedno po drugim, może być drugie po pierwszym ;) Kolejna komenda to uruchomienie gry.

7. Przerabiamy loader pod kasetkę MDV, zostawiając tylko jego istotne elementy, w zasadzie to można dać teraz reset ZX i po prostu wklepać komendy na nowo. Pamiętamy oczywiście, że przy MDV  , plik musi mieć nazwę, poprzedzoną odpowiednia komendą, więc zakładamy sobie, że późniejszy plik z danymi gry nazwiemy potem po prostu DATA.

załącznik 2 to już przerobiony loader, przepisujemy go i zgrywany na kasetkę MDV, komendą

SAVE *"m";1;"MANIC" LINE 1

(to LINE 1 na końcu oznacza, że po załadowaniu LOADER ma się automatycznie uruchomić)

tłumacząc LOADER dokładniej:

linia 10 - ustawienie RAMTOP
linia 20 - załaduj z napędu mdv o numerze 1, plik DATA
linia 30 - uruchom grę

8. Teraz czas na plik danych. Popatrzmy na załącznik nr.3

Ten załącznik pokazuje całą strukturę pliku MANIC.TAP (jpg został zrobiony przy pomocy emulatora SPECTACULATOR, który bardzo ładnie pokazuje wszystkie potrzebne dane) widzimy tam, że gra składa się z LOADERA (Program: ManicMiner), obrazka (Bytes: MM) i pliku danych (BYTES MM1). Widzimy w jpg, że plik MM1 ładuje się od adresu 32768 i ma długość 32768 bajtów, to najważniejsze info.

Żeby nasz Manic Miner z MDV się uruchomił musimy jakoś przerzucić plik MM1 na kasetkę MDV i nazwać go DATA. Czyli tak
- Ustawiamy magnetofon/ pauzujemy tzxduino na pozycji wgrania pliku BYTES: MM1
- na ZX wklepujemy komendy, najpierw CLEAR 30000 (tak jak jest w loaderze, zatwierdzamy ENTEREM, pokaże się OK), następnie wklepujemy LOAD""CODE i komputer będzie oczekiwał na dane z magnetu.
- wgrywamy plik BYTES: MM1 z magnetofonu, po załadowaniu na ekranie mamy OK
- zgrywamy wgrane dane na kasetkę MDV komendą:
 
SAVE *"m";1;"DATA"CODE 32768,32768
 
Skąd te cyferki na końcu - to wiemy z załącznika nr.3 - zgrywamy po prostu na kasetkę, to co się przed chwilą wgrało z magnetofonu, de facto robiąc po prostu zrzut 32768 bajtów danych poczynając od adresu 32768 pamięci. Pozytywną formą takiego zapisu jest również to, że w nagłówku pliku w  ten sposób zawrzemy informację, od jakiego adresu należy go ładować i ile to będzie danych - w skrócie unikniemy w ten sposób wklepywania tych danych później w LOADERZE.

Jeśli operacja się udała to jesteśmy w "domu" i możemy powoli uruchomiać MANIC MINER z mdv.

9) po resecie komputera wklepujemy sobie CAT 1, żeby zobaczyć czy wszystko mamy na kasetce, powinny tam być pliki MANIC i DATA. Teraz wklepujemy
LOAD *"m";1;"MANIC" - jeśli wcześniej przy zgrywaniu LOADERA nie daliśmy LINE 1 przy SAVE to po prostu się on załaduje i pokaże OK i trzeba wklepać RUN żeby go wykonać, jeśli daliśmy to LOADER uruchomi się sam, załaduje resztę danych i uruchomi grę.

To na tyle, na początek wystarczy, miłych bojów z innymi tytułami :)

PS - bardzo dużą wiedzę o loaderach, plikach, danych i obrazkach daje artykuł Ikciego dostępny tutaj - https://www.speccy.pl/articles.php?article_id=49 wprawdzie jest o przerzucaniu gier z taśmy na dyskietkę ale przecież z MDV postępuje się po prostu analogicznie.

damik

  • Fresh rosin sniffer ;)
  • *****
  • Wiadomości: 2426
  • Miejsce pobytu:
    Generalnie Polska, głównie Bytom czasem Bielsko-Biała oraz okolice
  • ZX'owy i nie tylko...
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #12 dnia: 2021.02.24, 14:07:08 »
Fajny poradnik, dzięki  :)

Ten sposób chyba zadziała jedynie z grami posiadającymi prosty loader w Basic'u.
Wszystkiego po trochu: Schwarz, mydło i powidło... konsole, stare i nieco nowsze komputery oraz akcesoria i duperele.

Rzeznik

  • *****
  • Wiadomości: 2134
  • Miejsce pobytu:
    Katowice
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #13 dnia: 2021.02.24, 14:31:22 »
Czyli większość scrackowanych tap'ów z WOS ;) , oczywiście tych ładowanych jednorazowo, bez żadnych dogrywanych leveli itp.


« Ostatnia zmiana: 2021.02.24, 14:47:01 wysłana przez Rzeznik »

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Gra na kasetkę microdrive
« Odpowiedź #14 dnia: 2021.02.24, 15:14:01 »
W tym problem, najpierw trzeba zdobyc/zrobic odpowiednie TAPy, zeby dalo sie prosto przerobic na Microdrive, a potem mozna przepchnac przez RS. Bylo pare programow do tego, np.:
https://www.angelfire.com/games6/atari2600/spxfr/index.html
Na pewno szybciej niz wgrywanie przez EAR.