forum speccy.pl
ZX Spectrum => PROGRAMOWANIE => Wątek zaczęty przez: Powolniak w 2011.11.07, 22:35:32
-
Potrzebuję czegoś sprawdzonego co pozwoli na napisanie kodu na PC (edytor) a następnie wrzucenie tego do *.tap (kompilator) żeby można było na Trumnie odpalić. Dobrze żeby to była wtyczka do Eclipse albo Netbeans.
Istnieje coś takiego? Ruskie pewnie zrobili. Oni już wszystko zrobili. Podobno Modern Warfare 3 jutro wychodzi na Spectrum 128.
-
Potrzebuję czegoś sprawdzonego co pozwoli na napisanie kodu na PC (edytor) a następnie wrzucenie tego do *.tap (kompilator) żeby można było na Trumnie odpalić. Dobrze żeby to była wtyczka do Eclipse albo Netbeans.
Istnieje coś takiego?
Używam Notepad++ do pisania (ale może być dowolny inny edytor), pasmo do kompilacji *.asm, zmakebas do kompilowania plików *.bas, narzędzi GNU (a dokładniej cygwina), które mi dostarcza make, cat aby złożyć w całość (tzn .tap). Podobne środowisko kompilacji, oprócz edytora używam pod Linuxem. Emulatorem jest fuse.
Do ładowania tego na gumiaka to albo divide, albo WinTZX+mp3 player.
Jak znajdę chwile to napisze coś więcej na ten temat, w sumie to dobry temat na artykuł.
-
Divide odpada, bo Polska Myśl Techniczna nie potrzebuje takich imperialistycznych wynalazków.
Reszta brzmi całkiem sympatycznie.
-
Eclipse, Netbeans? To jakieś środowiska do Javy? Po co strzelać z tak grubej armaty? :)
Jest w sieci wiele rozbudowanych edytorów tekstowych.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_text_editors
Ja używam osobiście używam Crimson Editor, ale to żaden wymóg. Warto żeby edytor miał dwie rzeczy - możliwość kolorowania tekstu w oparciu o składnię Z80 i skróty klawiszowe do kompilowania kodu. Jeśli tego nie ma, wszystko i tak zrobisz ale bardziej się namęczysz.
Sam edytor to tylko narzędzie do pisania. Trzeba go połączyć z kompilatorem asemblera Z80. Z asemblerów polecam Sjasm lub Pasmo.
Może też się zdarzyć, że kompilator tworzy tylko snapshoty .sna lub .z80. Ja wówczas wchodzę w emulator i z poziomu Spectrum tworzę taśmę (czyli plik .tap) na który nagrywam dane.
-
Rafale, with the greatest respect, ale mam mgliste wrażenie że próbujesz uczyć ojca dzieci robić.
IDE to nie edytor tekstowy.
Eclipse, Netbeans to nie "środowiska do Javy".
-
Hyhy... Środowiska do Javy :D Mało z krzesła nie spadłem :D
Ale szczerze mówiąc nie słyszałem o pluginie do Eclipse'a (bo NetBeansów nie używam więc się nie wypowiadam), który robiłby zintegrowany development na speca. A może szkoda (zwłaszcza jakby się to na przykład dało spiąć z jakimś interfacem do debugowania itp. :D)
m.
-
@Powolniak
Jeśli nie brzydzi cię Windows to może coś takiego... http://www.users.on.net/~tonyt73/TommyGun/
Na obrazkach i w opisie wygląda interesująco.
-
@matofesi - to wygląda interesująco w rzeczy samej, dzięks!
-
Aż sobie pogooglałem. No dobra, niech wam będzie że Eclipse jest nie tylko do programowania w Javie ;D Nie znam się, nie używam, bliższy jest mi C# i Visual Studio.
Co do IDE, to rozumiem że skoro edytor to za mało, to chciałbyś coś w czym tworzysz kod, jednocześnie go debugujesz, przeglądasz pamięc itp.
Czegoś takiego nie ma. Rosjanie tworzą w Sjasm.
Tommy Gun to niedokończone środowisko do tworzenia gier. Można tam projektować mapy i trzymać sprite'y jako obrazki. Co do kodu to i tak trzeba podłączyć kompilator - Sjasm lub Pasmo. Żadnego debuggowania nie ma.
Coś bliskiego do IDE jest w emulatorze Spin. Jest tam wbudowany asembler, czyli zamiast 3 programów (edytor+kompilator+asembler) mamy jeden. Niestety aplikacja ma bugi i to utrudnia pracę z nią, ale może komuś podpasuje.
-
Ja po wielu walkach wybrałem to, o czym opisałem na początku wątku.
-
Eee no, Panowie, jednak Ralf to od lat koduje dobre rzeczy. :) Nie jest bynajmniej 'zielony'. :)
-
Cały bajer Eclipse polega własnie na pluginach - tak, domyślnie Eclipse jest środowiskiem do programowania w Javie ale dzięki pluginom można mu kazać robić różne inne cuda w tym połączyć cały toolchain (dowolną liczbę programów, kroków itp.) w jeden proces dzięki czemu pisząc kod klikasz jeden przycisk i plugin odpala ci kompilator (czyli jakiś assembler) potem z tego co wyjdzie buduje np. image dla emulatora a na koniec odpala ten image w emulatorze w trybie debugowania i dalej pozwala na śledzenie co się z programem dzieje, analizę pamięci itp. wszystko w jednym miejscu i w jednym interfejsie. A jak masz fizyczny sprzęt z odpowiednimi mechanizmami to można Eclipse'a podłączyć i do tego i debugować fizycznie na urządzeniu docelowym.
Jedyny problem w naszym przypadku to to, że ktoś musiałby taki plugin napisać ;)
-
Yerzu, tutaj nikt Ralfowskiego od czci i wiary nie odsądza, ot po prostu nie zrozumiał myśli przewodniej, zdarza się :)
-
@YERZMYEY A kto powiedział, że jest? Po prostu napisał, że Eclipse jest "środowiskiem do javy" co jest bardzo dużym uproszczeniem i spłyceniem tematu. Zwłaszcza, że pytanie na początku zawierało konkretną wskazówkę - że najlepiej jakby IDE było wtyczką do Eclipse'a.
Nikt tu nikomu nie zarzuca zieloności ;)
-
Ja tylko niosę pomoc. :) :) :)
OK, OK, jasna sprawa. :)
-
Cieszę się że mogłem komuś poprawić humor:) A kolega Powolniak to w ogóle mnie zmylił swoim nickiem, że to niby mu trzeba prosto i powoli tłumaczyć, a tu proszę ekspert pełną gębą :)
-
A po co plugin? Eclipse przecież ma makefile projekty, przynajmniej po zainstalowaniu CDT (jak zresztą i Visual Studio, nawet najnowsze - chociaż w VS można i na custom build steps jechać). Chyba że do debugowania, ale source-level debugger dla Speccy jest IMHO overkillem... jak się pisze w asmie, to wystarczy zwykłego debuggera, w stylu STS (bądź wcześniej MONS), a takie są już wbudowane w emulatory (np. UnrealSpeccy - nie portable).
-
To, że można pisać przy użyciu Makefile'i jest oczywiste - sam to robię i nie używam do tego Eclipse'a
Pisząc o pluginie miałem na myśli coś bardziej kompleksowego - integrację z emulatorem i debuggerem (w tym również na poziomie mechanizmów debuggu w Eclipsie) ale także dodatkowe elementy jak obróbka grafiki w formatach potrzebnych przy pisaniu programów itp. Chodziło mi o coś w podobnym zamyśle jak plugin do pisania aplikacji Androidowych z obsługą różnych dodatkowych mechanizmów.
Choć jak się przekonałem jak już zacząłem dłubać spokojnie radzę sobie używając zwykłego edytora tekstowego, pasmo, make i paru dodatkowych drobiazgów ;)
-
Nie wiem czy temat dalej aktualny, ale ja uzywalem
Notepad++, sjasmplusa i zx spina do emulacji Divide.
Niezle mi sie to sprawdzalo przy patchowaniu fatware'a i probach na goraco ;)