forum speccy.pl

ZX Spectrum => PROGRAMOWANIE => Wątek zaczęty przez: cuzz w 2017.07.03, 09:24:11

Tytuł: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.03, 09:24:11
Witam. Do programowania używam Spectaculator 8.0, który umożliwia programowanie od adresu $4000. Ciekawy ten Spectatulator, chętnie wymienie się doświadczeniami w zakresie programowania. Mam chęc przerabiania programów i gier. Chętnie wymienie się doświadczeniami w zakresie programowania. Ma ktoś może pomysł na gre?
Tytuł: Przeróbki...
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.03, 21:57:38
Przerobiłem pierwszą grę FEUD. Z pamięcią wyszło na styku. Stara giera z dziecinstwa, polecam się na przyszłość.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.07.04, 09:29:02
na czym polega przeróbka?
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2017.07.04, 10:53:45
To jest dział dotyczący programowania, nie musisz załączać dem, które są już w archiwum plików, chyba że dołączony plik dotyczy tematu programowania.

Gra, na czym polega przeróbka i czym załączony plik różni się z tysięcy kopii, które można znaleźć w sieci?
Tytuł: Engine
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.04, 11:58:23
Troszkę usprawnień w enginie. Parę dodatków w mapie,medalionik postaci.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.07.04, 12:20:25
Cytuj
Troszkę usprawnień w enginie. Parę dodatków w mapie,medalionik postaci.

Pozwolę sobie dać ci wskazówkę.

Nikogo nie zainteresujesz swoimi projektami jeśli będziesz o nich pisał w taki sposób - "coś tam zmieniłem w silniku gry, coś tam w mapie...". Ja przed chwilą włączyłem tego przerobionego Feuda i różnic niestety nie widzę.

Musisz więc niestety się bardziej rozpisać, nawet dać screenshoty bo inaczej po ludziach to spłynie.

A co do wcześniejszego postu to stwierdzenie  "Do programowania używam Spectaculator 8.0" też nic nie mówi. Równie dobrze mogę powiedzieć że ja programuję w Windowsie  ;D Spectaculator to emulator bez wbudowanego modułu do pisania programów. Więc co dokładnie robisz? Wpisujesz liczby w debugerze, czy jednak uruchamiasz jaki asembler w tym Spectaculatorze?
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.04, 12:33:20
Spectaculator umożliwia programowanie od adresu $4000, więc część kodu da się przerobić, ja po prostu przerabiam kod. Nie mam innego oprogramowania niestety.   
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.07.04, 13:53:18
No dobrze, rozumiem że to co nazywasz programowaniem jest tak naprawdę zmienianiem wartości w debugerze czyli de facto hackowaniem. Czy tak?

 Nie rozumiem tylko jak utworzyłeś plik .tzx który dołączyłeś do swojego posta.
Tytuł: programowanie
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.04, 14:06:25
Ja bym to ujął kodowaniem. Niestety niewiele mogę zrobić w kodzie, staram się jak mogę.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2017.07.04, 15:55:34
Chętnie kilka osób Ci pomoże, tylko postaraj się bardziej systematycznie i w ułożony sposób napisać nam w czym oczekujesz pomocy. ;)
Spectaculator to emulator, wiele innych też ma debuggery i w większości 'da się programować'.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.07.05, 15:32:12
Podpisuję się pod tym co napisał Tygrys.

Jeśli chcesz jakiegoś wsparcia/dyskusji/wymiany doświadczeń to musisz zacząć pisać bardziej składnie bo pierwsze wrażenie zrobiłeś złe.  Kompletnie z twoich postów nie wiadomo co robisz, co umiesz i czego oczekujesz od innych. Nie przedstawiłeś się, piszesz chaotycznie, załączasz jakieś przypadkowe pliki nie wiadomo po co.

Twierdzisz że przerabiasz gry ale do deasemblacji cudzego kodu potrzeba jednak dość sporych umiejętności a ciebie dziwi że nie możesz zmieniać wartości w pamięci ROM więc też już nie wiem jak z tą twoją wiedzą jest.

Pisz więc z sensem a na pewno dostaniesz informacje na których ci zależy :)
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.05, 19:04:18
Sorki. Nie chciałem nikogo urazić. Łamię sobię głowę tym programowaniem. Próbuje uzyskać więcej kolorów w trybie 8x8, nie wychodzi mi to. Bardzo proszę o jakieś informacje na ten temat. A co do moich niestosownych wypowiedzi, poprawię się.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: Dalthon w 2017.07.05, 20:06:42
Zamieszczając w swoim pierwszym poście moją (wiekową) produkcję, nieświadomie wywołałeś mnie to tablicy ;)
Cytuj
Sorki. Nie chciałem nikogo urazić.
nie mogę mówić/pisać za innych ale nikogo nie uraziłeś - pisząc nieskładnie, tylko sobie robisz krzywdę.

Cytuj
Łamię sobię głowę tym programowaniem.
i dobrze - tak to już jest z programowaniem

Cytuj
Próbuje uzyskać więcej kolorów w trybie 8x8, nie wychodzi mi to. Bardzo proszę o jakieś informacje na ten temat.
pomijając fakt że nie powinno się od tego tematu zaczynać zabawy, to może jakieś KONKRETY? Co KONKRETNIE zrobiłeś (i jak!) i jakich KONKRETNIE informacji potrzebujesz. Napisałeś coś? Wklej kod, zobaczymy co zrobiłeś albo co próbowałeś zrobić.

Cytuj
A co do moich niestosownych wypowiedzi, poprawię się.
Jakoś tego nie widzę - w dalszym ciągu chaos w wypowiedzi ;) Mniej słów, więcej assemblera :P

ps. dobre narzędzia pracy, to podstawa sukcesu - zajrzyj proszę pod ten adres: http://zxspectrumdev.blogspot.ca/2009/01/setting-up-development-environment-on.html - pisanie/testowanie stanie się banalnie proste.
Tytuł: Programowanie i problemy
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.06, 17:26:03
Niestety Spectaculator nie pozwala na wiele oraz grafika samego komputera. Staram się "kolorować" grę Zybex, niestety bariery samego sprzętu to następny problem. Między czasie zmieniłem trochę grafike w samej grze, nie za wiele to dało.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.07.06, 18:29:04
Jak zmieniłeś grafikę w grze Zybex? Jak znalazłeś dane grafiki w pamięci komputera? W jakim narzędziu narysowałeś nową grafikę? W jaki sposób zaimportowałeś ją do gry?
Tytuł: Spectatulator
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.06, 20:27:46
Moje oprogramowanie to spectaculator, nic więcej niestety.  Aby uzyskać dane, włączyłem debugger, pojawia się diagram kodu. Można wypalać kod w ten sposób, wpisując swoje dane.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2017.07.06, 20:31:23
 W debbugerze emulatora jestes w stanie kod gry zmieniac? No to albo mamy tu nowego Neo z Matrixa albo chlopie, sciagnij sobie odpowiednie narzedzia do tej roboty ?
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.06, 20:45:07
Jestem pijany od tego wszystkiego. Te 48kb pamięci to za mało, zeby napisać coś bardziej konkretnego, za bardzo to wszystko przezywam, ta całą zabawą w programowanie. Na komputer nie narzekam, tylko grafika nie pozwala za wiele, trudno.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2017.07.06, 20:49:42
Zacznij od skonfigurowania środowiska do programowania w asemblerze. Pomocny będzie artykuł, do którego link podał Dalthon. Mając środowisko zacznij od prostych rzeczy, bierz udział w wyzwaniach dla programistów, konkursach itp. No i pytaj. Im precyzyjniejsze pytanie, tym lepiej.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.07.06, 22:07:19
Cytuj
pojawia się diagram kodu. Można wypalać kod w ten sposób

Wypalanie kodu w diagramie kodu? Wow, nieźle brzmi  :o

Potem pewnie robisz przekonfigurowanie matrycy pamięci w oparciu o ustawienia modularne programu. A następnie wdrażasz proces uruchomieniowy z sekwencyjną transmisją danych do podzespołów multimedialnych.

Nie wiem skąd bierzesz to pokręcone słownictwo ale mógłbyś pisać dialogi do filmów science-fiction  ;)
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2017.07.06, 22:30:01
Może to jakaś hacker'ska "nowomowa" ?
Ja już stary jestem, to mogę nie zrozumieć, ale może młodzi ...
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2017.07.06, 23:14:20
Cuzz, z Twoich wypowiedzi wnioskuję, że jesteś jeszcze bardzo młody. Fajnie, że ciągnie cię do starych komputerów i chcesz coś przerabiać, ale duuużo łatwiej Ci będzie:
- rozmawiać tutaj,
- pracować nad przeróbką programów,
- uzyskać pomoc,
jeśli nauczysz się trochę podstaw o ZX Spectrum. Na początek podstawy, wystarczy wiki. Potem książki.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.07.07, 12:38:06
Freeq, możesz mieć dobrą intuicję.

Ja trochę obstawiałem że Cuzz może być człowiekiem, jak to łądnie powiedzieć... ostro zakręconym ;) Był jakiś czas temu taki gość na polskich forach Atari który twierdził że jak mu się będzie chciało to w jeden dzień zrobi "filtr" który pozwoli dowolną grę z C64 bez przeróbek, po przepuszczeniu przez ten filtr odpalić na ośmiobitowym Atari ;)

Ale może rzeczywiście Cuzz ma naście lat...

Jeśli tak to słuchaj Cuzz, to żaden obciach. Jesteśmy tutaj w większości sporo starsi ale nikt się nie będzie wywyższał czy traktował cię z góry. Musisz tylko pisać szczerze i uczciwie wprost co wiesz a czego nie wiesz a nie pozować na nie wiem jak wielkiego hakera. Mogę cię zapewnić że każda ściema i bajer zostaną tutaj od razu wychwycone ;)

Nie bój się więc zadawać zupełnie początkujących pytań typu "co to jest rejestr procesora". I nastaw się że nauka programowania od zera to jak nauka języka obcego. Nie zostaniesz mistrzem i nie zaczniesz robić zajebistych efektów jak z najlepszych gier czy dem w miesiąc czy nawet pół roku. Tutaj trzeba dłuższego czasu i wytrwałości. Większości ludzi tej wytrwałości nie wystarcza ale może akurat tobie wystarczy, kto wie? ;)
Tytuł: Programowanie
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.09, 15:50:50
Zx spectrum pasjonuje mnie z innych powodów, nie chce odstawać od reszty, i też pokazać się z lepszej strony. Nie śmiejcie się ale marzy mi się programowanie wspólne. Stad te moje niestosowne wpisy. Taka mieszanka pomysłów wspólnych, dała by mi dużo szczęścia. No może przesadzam, wybaczcie. Każdy chce spełniać swoje marzenia...
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2017.07.09, 18:08:52
Zatem spełnij swoje marzenie i zacznij konkretnie pisać, w czym możemy pomóc ;)
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: Dalthon w 2017.07.10, 01:48:05
zacznij konkretnie pisać
obawiam się że to...
(http://zxart.ee/zxscreen/type:standard/id:101672/size:2/filename:ImpossibleMission.scr)
o ile ktoś nas nie trolluje a my się staramy pomóc ;)
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.07.10, 11:08:29
Myślę Dalthon że nie jest to trollowanie czyli celowe wkręcanie kogoś tylko po to żeby mieć z tego ubaw.

Raczej mamy tu do czynienia z sytuacją "chciałbym napisać grę ale nic nie umiem ale się nie przyznam".

Są tacy ludzie - wymyślają jakieś fabuły dla gier, spisują je na kartce a potem oczekują że ktoś im to zakoduje.
A oni będą siedzieć z boku i dogadywać by głównej bohaterce zmienić kolor oczu z niebieskich na zielone.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: Ilyad w 2017.07.10, 11:18:46
Cytuj
.. i dogadywać by głównej bohaterce zmienić kolor oczu z niebieskich na zielone.
No co Ty... Na Spectrum ?  :D
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: Dalthon w 2017.07.10, 12:40:03
zmienić kolor oczu z niebieskich na zielone.
z racji na daltonizm w tej kwestii nie pomogę :D
Tytuł: przeróbki
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.10, 16:47:03
Zielone oczy? Mi się udało zrobić dym przy traktorze z dema pyldro.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.07.10, 17:30:53
Cytuj
Zielone oczy? Mi się udało zrobić dym przy traktorze z dema pyldro.

To pokaż. Załącz demo przed przeróbką i po przeróbce.
Tytuł: Przeróbka
Wiadomość wysłana przez: cuzz w 2017.07.10, 17:42:42
chętnie pokaże co wpisałem.
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2017.07.10, 19:15:10
No ja tam nie wiem, może ślepy jestem, ale to z załącznika powyżej, nie różni się niczym, od tego, które ściągnąłem z sieci.
 
Tytuł: Odp: Programowanie ZX SPECTRUM
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2017.07.10, 21:22:25
No ja też nie widzę żadnej różnicy. Dym był w oryginale i dalej jest taki sam.

Może ty Cuzz palisz jakieś zioło i potem wydaje ci się że jak zmienisz jakiś bajt w debugerze to po ekranie zaczynają latać smoki?