Autor Wątek: Gierka w 256 bajtach...  (Przeczytany 14626 razy)

rafamiga

  • ***
  • Wiadomości: 215
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Gierka w 256 bajtach...
« dnia: 2016.05.11, 19:19:50 »
Na facebookowej grupie "Z80 Assembly Programming On The ZX Spectrum" pojawiło się nowe zadanie -- napisać gierkę w całości mieszczącą się w 256 bajtach. Oto zasady:

1) No ROM routines (else their size will be added on)
2) No using the ROM as data.
3) Its whatever you can do in 256 bytes of code / data
4) uninitialised variables dont count (i.e. you can use ram but you cannot rely on it being 0 or any other value at the start - you would have to set it to 0).

No nie powiem, wyzwanie. Kiedyś napisałem Tetrisa w 1 KB i było ciężko, ale 256 bajtów?... Ale może ponga dało by się wydziergać.
--
rafamiga

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1835
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #1 dnia: 2016.05.11, 19:25:17 »
DEADLINE: 12:00 GMT 17th June 2016
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1835
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #2 dnia: 2016.05.11, 20:50:45 »
Mam pomysł, myślę... aa spróbuję, myślę dalej. No i..... poszły już 93 bajty na samo przygotowanie "zmiennych", pamięci i ekranu. Super. Jeszcze tylko obsługa klawiatury, animacja, obliczenia.... Eh, to chyba nie na mój poziom wtajemniczenia. :D
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

pear

  • *****
  • Wiadomości: 5511
  • Miejsce pobytu:
    Będzin
  • Z80 only
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #3 dnia: 2016.05.11, 20:53:31 »
Najpierw zrób to co chcesz, a dopiero potem się ograniczaj, bo inaczej popadniesz we frustrację ;)
ZX/Enterprise/CPC/Robotron/C128D

Damianx

  • *****
  • Wiadomości: 657
  • Miejsce pobytu:
    Pruszków
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #4 dnia: 2016.05.12, 09:12:47 »
To tak jak z dzisiejszymi autami ,studyjny jest wywalony w kosmos ,a do produkcji leci jakaś kupa zazwyczaj.
Spectrum512k - Spectrum+128k - +2A - +3 Pear Ay - TC2048 S-VIDEO - Didaktik Gama80k\192k- A4000\060 - A1200\030 - A600\9tails - CD32 - A500 GVP Impact II - C64\SD2IEC\DualSID - Atari130XE\SIO2SD\Stereo - CA2001 - CPC6128\HXC - Atari Mega Ste UltraSatan.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #5 dnia: 2016.05.12, 19:55:26 »
Ktoś próbuje coś zrobić w tym konkursie, na razie ponad 300 bajtów ale pewnie jest miejsce na optymalizacje.



RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #6 dnia: 2016.05.13, 13:25:34 »
Życzę powodzenia Tygrysie.

Ja chyba nie jestem zainteresowany "grami" typu kropka goni kropkę  :)

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #7 dnia: 2016.05.13, 15:07:06 »
Dzięki... ale to nie moje, ktoś na FB wrzucił swoje demo-gifa.

selur

  • *
  • Wiadomości: 10
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #8 dnia: 2016.05.13, 20:27:46 »
Zawsze mnie to dziwilo, czemu ludzie zamiast tworzyc cos wielkiego, niesamowitego, wykorzystujacego kazdy wolny kilobajt maszyny,  bawia sie w jakies gow....e  zawody kto stworzy wieksza kupe w najglupszych konkursach swiata.
Gra w 256 bajtach?  szkoda, ze nie w 20 bajtach np.

10 Print "Game Start"
20 Print "Game over"

To jest moda na taki komputerowy JACKASS czy to tzw. postep w gamdevie?   :P

anton

  • ****
  • Wiadomości: 351
  • Miejsce pobytu:
    Nowa Sól
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #9 dnia: 2016.05.13, 22:09:38 »
Może żeby była zabawa i pokazanie innym co ma się w głowie bo gra w 256 bajtach wymaga wiedzy i sprytu programisty niż w grach 10000000000gb gdzie nic nie ma oprócz wspomnianej kupy
lista moich komputerów nie mieści się tutaj.

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1366
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #10 dnia: 2016.05.13, 22:26:24 »
Zawsze mnie to dziwilo, czemu ludzie zamiast tworzyc cos wielkiego, niesamowitego, wykorzystujacego kazdy wolny kilobajt maszyny,  bawia sie w jakies gow....e  zawody kto stworzy wieksza kupe w najglupszych konkursach swiata.
A dlaczego na pieca są konkursy 'demo do 256B' ?
Bo można :)
Machines should work. People should think.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #11 dnia: 2016.05.13, 22:37:28 »
Cytuj
Zawsze mnie to dziwilo, czemu ludzie zamiast tworzyc cos wielkiego, niesamowitego, wykorzystujacego kazdy wolny kilobajt maszyny,  bawia sie w jakies gow....e  zawody kto stworzy wieksza kupe w najglupszych konkursach swiata.

Myślę że mogę to trochę wyjaśnić. Zresztą swego czasu napisałem parę minigier w 1 kB i 512 kB, np.:

http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0026111
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0026264
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0027874
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0027979

Chociaż jak widać w tych linkach starałem się tam wrzucić jakąś grafikę żeby nie wyglądało tak surowo. Ale 256 bajtów to już i dla mnie za mało by zrobić cokolwiek sensownego.

A dlaczego ludzie piszą minigry?

Po pierwsze napisanie czegoś takiego jest sporym wyzwaniem dla programisty - optymalizacja kodu, użycie odpowiednich struktur, różne sztuczki, walka o każdy bajt. Są ludzie którzy to lubią. A czy gracz będzie miał z tego przyjemność jest już kwestią wtórną ;)

Po drugie za takie projekty można się brać nawet jak nie umiemy rysować, tworzyć muzyki itp. Zawsze można zrobić grafikę z kropek i kresek a potem zwalić na to że pamięci na nic więcej nie starczyło ;)

No i najważniejsze - skala projektu. Taką minigrę  można zrobić w 1, 2 wieczory a coś wielkiego wymaga też wielkiej pracy na którą ludzie w ogromnej większości nie mają po prostu siły, czasu i motywacji.




selur

  • *
  • Wiadomości: 10
  • Miejsce pobytu:
    Poznań
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #12 dnia: 2016.05.13, 23:17:33 »
Wiadomo, kazdy bedzie mial swoje zdanie ale dla mnie popisem programisty jest gra typu "Lords of Midnight" a nie jakies popierdziawki, ze literka A goni literke B a ostatnio coraz czesciej popularne  ;)

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1835
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #13 dnia: 2016.05.14, 08:05:02 »
Bez tych, Twoim zdaniem, gównianych popierdziawek, nie powstałaby raczej żadna większa gra. Poza tym, czym jest "większa" gra? Popierdziawką z rozbudowaną grafiką i dźwiękiem.
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128

ZX Freeq

  • *****
  • Wiadomości: 1835
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Gierka w 256 bajtach...
« Odpowiedź #14 dnia: 2016.05.14, 08:20:51 »
Zresztą swego czasu napisałem parę minigier w 1 kB i 512 kB, np.:

http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0026111
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0026264
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0027874
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0027979

Chociaż jak widać w tych linkach starałem się tam wrzucić jakąś grafikę żeby nie wyglądało tak surowo. Ale 256 bajtów to już i dla mnie za

Głosowałbym. Szczególnie na Twoje gry z 2011. Podoba się.
ZX80|ZX81+16kB+PandAY|ZX 48k/+/128k+/+2/+2A/+3/Vega/Next|QL+QIDE|JS128|Timex 2048+2040|UK2086|FDD3000+3.5''|AY|ZX HD|Divide2k11/2k14|DivMMC/PicoDivSD|BetaDisk 128|Opus|Masakrator FM|If 1/2/Microdrv|Multiface 1|+2A\B SDI-1|SJS 1/2|ZX Printer|TZXDuino|+3 HxC USB|ZXUno|Omni
Z88|A500/600|PC200|Ent128