Autor Wątek: ZX Max 128  (Przeczytany 43264 razy)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #15 dnia: 2018.02.12, 23:55:33 »
Hmm, no nie do końca.
/RFSH jest tylko linią informacyjną, że odbywa się cykl odświeżania, czyli "fałszywego" dostępu do pamięci (procesor podaje tylko połówkę adresu, a konkretniej - 7 bitów, a dane D0..D7 są całkowicie nieistotne). Jedynym odbiorcą tego sygnału w ZX Spectrum jest ULA, a pamięciom DRAM nie jest on absolutnie do szczęścia potrzebny. Nie znam absolutnie żadnego interfejsu, który by korzystał z tego sygnału.
/WAIT jest wejściem wymuszającym wstawienie dodatkowych cykli zegara CPU w trakcie dostępu do pamięci lub I/O. Nie tyle jest to więc wstrzymywanie procesora, co wydłużanie wykonywania poszczególnych instrukcji. Linia ta jest używana przede wszystkim przez modne niegdyś spowalniacze, ułatwiające przechodzenie zbyt dynamicznych gier. Były też inne interfejsy, np. Interface 1.
/BUSRQ jest linią żądania zwolnienia przez CPU całej szyny, nie jest to przerwanie (nie następuje załadowanie PC jakąś inną wartością). Szyna może być wtedy używana przez inny kontroler, w szczególności DMA lub inny CPU. Przykładem interfejsu, wykorzystującego tę linię jest velesoftowy MB02 (DMA).
Tak więc dobrze, by te dwa ostatnie sygnały jednak były na złączu...

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #16 dnia: 2018.02.13, 00:14:18 »
Dzięki Jacku.

Do wiki dodałem mapowanie klawiatury ZX81.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

skoti

  • *****
  • Wiadomości: 749
  • Miejsce pobytu:
    Polska
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #17 dnia: 2018.02.13, 00:34:38 »
Hmm z tego co widzę na schemacie Maxa 48 i 128 wszystkie te sygnały są wyprowadzone na złącze.

Fakt na złączu są opisane ale brakuje etykiet sieci przy Z80 dla BUSRQ i WAIT. Natomiast sygnał REFRESH nazywa się REFSH przy Z80 a na złączu RFSH.

trojacek wielkie dzięki za wyjaśnienie :)

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #18 dnia: 2018.02.13, 08:26:25 »
Uaktualniony schemat i projekt płytki są na wiki.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4689
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #19 dnia: 2018.02.18, 16:43:49 »
Hmm, przerobiłem mojego maxa 48 ale z pamieciami  AS6C1008 nie bardzo mu po drodze.... Kwarc 14 wsad 14 pamiec 55ns
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #20 dnia: 2018.02.18, 16:50:38 »
Don wspominał, że kość z ROMem musi być wolna, bardzo wolna, najlepiej 200ns.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4689
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #21 dnia: 2018.02.18, 16:54:11 »
Rom wstawiłem od 128, orginalny

Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #22 dnia: 2018.02.18, 19:39:27 »
Mam kilka sztuk HM628128, ale nie za bardzo czas, aby bawić się w tę przeróbkę. Dam znać Donowi.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4689
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #23 dnia: 2018.02.20, 10:58:37 »
Wlasnie przyszly HM628128 , wstawiłem i jest ok,  jak na razie. Musze jeszcze kwarca zorganizować.
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #24 dnia: 2018.02.20, 11:41:46 »
Więc jednak pamięci.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

Artu2tu

  • ****
  • Wiadomości: 284
  • Miejsce pobytu:
    Prawie Szczecin.
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #25 dnia: 2018.02.22, 20:22:12 »
Niby polski sklep, zachciało mi się być patriotą - dam zarobić swoim, nie Chińczykom. No i dostałem, zamiast zgodnie z opisem 628128 - AS6c1008.


celtor


No cóż.


KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #26 dnia: 2018.02.22, 20:33:53 »
Dostałeś co mieli na magazynie 128K x 8bit :D
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4689
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #27 dnia: 2018.02.23, 18:39:07 »
Ok, kwarc zmieniony, wsad załadowany, Max 48 smiga jako 128 ;)
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

Artu2tu

  • ****
  • Wiadomości: 284
  • Miejsce pobytu:
    Prawie Szczecin.
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #28 dnia: 2018.02.23, 19:44:48 »
Czas na wewnętrzne MMC    ;)







zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4689
Odp: ZX Max 128
« Odpowiedź #29 dnia: 2018.02.23, 19:48:25 »
A to już Don niech upycha w alterze ;)
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993