forum speccy.pl
Komputery z Z80 => TIMEX => Wątek zaczęty przez: drakon w 2021.10.31, 19:44:38
-
Witajcie.
Mam na stole takiego fajnego TC2048 i objawy jak na filmach (różowe pasy). Zarówno po AV, jak i na antenie.
Poza tym felerem komputerek działa jak należy (w sensie, klawiatura, dźwięk itd. - wklepałem jakiś prosty program w Basicu, działa).
Ktoś może miał podobny przypadek i może podzielić się wiedzą, gdzie zacząć szukać usterki? Niestety z Timexami rzadko miałem do czynienia.
Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
Filmy tutaj: https://photos.app.goo.gl/rwMobMqzDvptrQJCA (https://photos.app.goo.gl/rwMobMqzDvptrQJCA).
-
Możesz wrzuć zdjęcie jakiegoś obrazu z kolorami?
10 FOR N= 0 TO 7
20 FOR M = 1 TO 3
30 PAPER N : PRINT “ “
40 NEXT M
50 NEXT N
60 GOTO 10
Z Twojego filmu wynika, ze MC1377 nie dostaje +12V.
-
Tak, postaram się to zrobić dzisiaj wieczorem. Sprawdzę, czy 12V jest obecne.
-
MC1337P:
- noga 14: 12,5V
- noga 16: 8,2V
Niestety udało mi się spalić przy okazji rezystor R48 - dobrze widzę, że to 15R? Muszę wymienić.
Nie podoba mi się też wygląd jednego kondensatora 22uF (na zdjęciu najbardziej na prawo).
Obraz po wpisaniu programu jak na zdjęciu w załączeniu oraz na filmach tutaj: https://photos.app.goo.gl/YXEaHAP6jFraPvoS9 (https://photos.app.goo.gl/YXEaHAP6jFraPvoS9).
Przy okazji, w związku ze słabą dostępnością zwykłych osiowych kondensatorów (przynajmniej w PL), mogę zastosować tutaj tantal osiowy? Chętnie bym wymienił wszystkie, ale wątpię, żeby udało mi się skompletować z jednego źródła...
-
Schemat znajdziesz na tym forum: https://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=2472.msg91585#msg91585
Kondensatory do większości miejsc pasują zwykle, nieosiowe. Przyjrzyj się zdjęciu, masz tam pola lutownicze do tych 22uF. Tak na marginesie, te trzy kondensatory są od kolorów z SCLD do MC1377.
-
Przyjrzyj się zdjęciu, masz tam pola lutownicze do tych 22uF.
Masz rację, przegapiłem. Wymienię, gdzie mogę na takie jakie mam (czyli zwykłe) i zobaczymy, co dalej. Dziękuję.
-
Z jakiego zasilacza zasilasz tego TC2048?
Jakie jest jego napięcie zasilnia?
Sprawdź tranzystor Q1.
-
Podmień kwarc 4,43MHz ten przy MC1377 i poeksperymentuj z kondensatorem C33, najlepiej dać tam chwilowo mały trymer 10-50pF i delikatnie kręcić aż zaskoczy kolor.
-
Po podmianie kwarcu i wymianie kondensatora, który wyglądał na uszkodzony udało mi się uzyskać stabilny (nieskaczący) obraz bez różowej poświaty. Natomiast jest on daleki od ideału, widać mocne zakłócenia, choć tuż po włączeniu przez chwilę obraz jest taki, jak ma być...
Film tutaj: https://photos.app.goo.gl/pjqeKNiKtpGfvfum9 (https://photos.app.goo.gl/pjqeKNiKtpGfvfum9)
-
A kolorki są? Elektrolity (wszystkie) wymienione? Q1 sprawny?
Na moje oko nadal nie ma poprawnego zasilania dla kodera PAL.
-
No niestety nadal walczę, nie wiem, gdzie szukać źródła problemu.
Wymienione:
- elektrolity
- nowe kwarce
- 7805
- Q1
- MC1337P wymieniałem na inny, to samo
Jedyne, co jeszcze widzę że może być uwalone, to kondensator C52, ale nie widzę go na schemacie (?).
Film i zdjęcia: https://photos.app.goo.gl/8TcsdhmuXpozh2Zz6 (https://photos.app.goo.gl/8TcsdhmuXpozh2Zz6)
-
Wylutuj kwarc do MC1377. Bez niego powinieneś otrzymać stabilny obraz w cz-b, jeśli układ MC1377 dostaje poprawne zasilanie 12 V.
Kondensatora C52 nie ma nawet na skanach schematu, a ma on pojemność 100nF i jest podłączony jak w załączniku.
-
Wymieniłem C52 (był przerwany).
Po wylutowaniu kwarcu bez zmian.
Zaczynam tracić nadzieję ;)
Komputer testuję na dwóch różnych zasilaczach.
Sprawdzę jeszcze na innym monitorze (na tym, na którym testuję, miałem kiedyś problem z synchronizacją z CPC i jakąś wersją 128+2), ale wątpię, żeby to było to.
-
Sprawdziłbym, czy jest połączenie sygnału "csync" pomiędzy SCLD (9) a MC1377 (2), oraz jak ten sygnał wygląda.
-
Niestety nie posiadam oscyloskopu.
Znajdzie się ktoś, kto zechciałby do niego (odpłatnie) zajrzeć?
-
Może to zabrzmi trochę trywialnie, ale czy próbowałeś użyć innego kabla video (krótszego/grubszego - ekranowanie) tudzież monitora/tv?
-
To nie wina kabla ani monitora, tylko samego komputera.
A dokładniej - ktoś wylutował MC1377P i wlutował pod niego podstawkę. Przy okazji na pinie nr 2 "wyjechała" metalizacja otworu, wraz z jej najistotniejszym fragmentem - doprowadzeniem sygnału CSYNC z SCLD. Całość niby trochę działała, ale na zasadzie sprzężenia pojemnościowego, a przy dociskaniu układu palcem kontakt się poprawiał i obraz się stabilizował.
Przy okazji uszkodzone zostały jeszcze dwa otwory, również na górnej stronie, choć metalizacja została w środku.
Happy endu jeszcze nie ma, bo pozostaje ustawienie kolorów. Na razie wcina się różowy na pół ekranu.
Na zdjęciach - pierwotny winowajca.
-
Oto przykład, że należy sprawdzać po kilka razy co się zrobiło.
Ciekawe, czym spowodowane było wstawienie tam podstawki ?
Raczej te układy nie "padają" tak same z siebie.
-
Wypadające metalizowanie otworów - no tak, też jeden z moich ostatnich koszmarów w tych sprzętach.
Też jestem ciekaw jaki był za tym zamysł żeby wstawiać podstawkę. Te układy żywotne dość są, u mnie przeżył 12V na szynie 5V, chociaż nie przyglądałem się jego aplikacji dokładnie.
-
Podejrzewam, że ten, kto demontował enkoder, zakładał jego uszkodzenie. A jak już się wylutuje, to zamiast wlutować nowy, można przecież dać podstawkę. Często się tak robi z CPU, pamięciami itp., więc czemu nie z "analogiem"? Sam mam swojego testowego TC2048 z podstawką pod MC1377P. No ale gorzej, jak przy demontażu coś się uszkodzi. Tak jak było w tym przypadku.
BTW, MC1377P jest zasilany typowo 12V, natomiast wytrzymuje zasilanie do 15V.
A ja nadal nie odnotowałem sukcesu, mimo 2 dni walki. Obraz jest stabilny, ale... różowy. Widać to na pierwszym obrazku.
Od początku podejrzewałem generator "rampy" (docinanie bursta), choć potem stwierdziłem, że to sonda oscyloskopu wybija generator z punktu równowagi. Po włączeniu tłumika x10 oscylacje wyglądają na zgodne w okresie z sygnałem koloru (drugi obrazek). Jednak czasami coś brzydko migało na dolnym oscylogramie. Dopiero zapis wielu cykli do pamięci ujawnił "echa", czyli nie zawsze posłuszne synchronizacji przebiegi "rampy" (obrazek 3).
Jako referencja, wzorcowy wykres przebiegu z dokumentacji MC1377P na obrazku czwartym.
Tylko nie mam pomysłu, skąd się te "szaleństwa rampy" biorą. Wszystkie okoliczne elementy sprawdzone, napięcie 12V też wygląda przyzwoicie (elektrolit sprawdzony, próbnie wsadzony inny - to samo). Przetestowałem na 3 kwarcach różnego typu, stroiłem kwarce trymerem, przedzwoniłem wszystkie nóżki podstawki na okoliczność zwarć ze sobą oraz kontaktu do docelowych elementów biernych (po lutowaniu wszystko doszorowałem IPA), luty i kontakty OK. Wstawiłem w pętlę generatora rampy (piny 1 i 16 układu oraz masa) elementy z innego źródła, cały czas to samo.
Dopychanie układu palcem nic nie zmienia. Elementy bierne się nie grzeją, nie reagują na dotyk (oprócz okolic kwarcu oczywiście, bo wtedy zrywane są oscylacje). Wygrzanie okolicy hotairem (oczywiście w granicach rozsądku) nic nie wnosi.
Wszystkie testy powtórzyłem na innym egzemplarzu MC1377P - było dokładnie tak samo.
SCLD daje dobre sygnały, po zwarciu kwarcu jest absolutnie perfekcyjny obraz mono.
Skończyły mi się pomysły :(
-
Trzeba by spojrzeć jak wygląda RGB wychodzące z SCLD. Jeśli masz konwerter na analog RGB to by zawęziło winowajcę.
-
Mam płytę, która dawał tęczową poświatę na ekranie (https://www.dropbox.com/s/v7l01anb0l8gbik/TC2048_1_01.mov?dl=0). Wymieniłem w niej MC1377, bo robił za grzejnik. Po wymianie płyta straciła poświatę, ale kolory nie wróciły. Nie ma znaczenia jaki kwarc oraz jakie elementy bierne wokół niego zamontuję. Obraz cz-b ostry jak żyleta. Przedzwoniłem wszystkie podłączenia do MC i wszystkie są OK. SCLD daje to co powinno. Też nie mam pomysłów, co może być z tą płytą nie tak.
SCLD wyjęty z tej płyty działa poprawnie w innej, ze wszystkimi kolorkami.
-
@trojacek
Ja bym pooglądał dokładniej zasilanie, może interferuje jakaś składowa zmienna i przenosi się to na obraz.
A gdyby zasilić sam enkoder z osobnego zasilacza warsztatowego (bez przetwornicy) , czy to zmieni obraz sytuacji?
Dodatkowo pin20 dałbym w powietrzu (odgięty z podstawki) bo może coś tam włazi i wymusza NTSC.
-
Dzięki za rady.
Plan był taki, by faktycznie podłączyć zewnętrzne 12V, ale to na następnej sesji za tydzień. Ale 12V z przetwornicy wygląda naprawdę nieźle, przetwornica działa stabilnie na 86 kHz.
Moduł RGB mam, ale do zmontowania. Tak więc też za tydzień.
Spróbuję też uruchomić enkoder na zewnętrznym obwodzie RC na pinach 1 i 16.
Tak więc stay tuned, a na razie 5 dni przerwy na reklamy ;)
-
Na szybko sprawdziłem linie RGB wychodzące z SCLD. Wyglądają całkiem w porządku.
Na samym dole sygnał composite video, którego używałem do synchronizacji oscyloskopu.
-
Może to zdjęcie tak wyszło, ale ten różowy wygląda trochę podejrzanie, a może to świąteczne przeżarcie mi na oczy padło.
-
ten różowy wygląda trochę podejrzanie
Ale który, ten na ekranie monitora, czy na oscyloskopie?
Na razie prace serwisowe wstrzymane z powodu urlopu.
-
Różowy wykres, nie wiem czy to R,G,B, a może to kamerka/monitor , chodzi mi o te większe niż na dwóch pozostałych 'szpilki'.
-
Jakoś nie widzę większych szpilek. Tak, to są sygnały RGB, ale oscyloskop używa różowego zamiast czerwonego :)
-
Powracam do tematu TC2048 z różową poświatą.
Podpięcie zewnętrznego źródła 12V dla enkodera PAL nic nie zmieniło.
Tak więc wlutowałem prowizorycznie swój prototyp modułu RGB i... jak na obrazku (nie jest to oczywiście ekran startowy, ale ten jest czarno-biały, więc zapuściłem testowe atrybuty - RANDOMIZE USR USR 555).
Zgodnie z oczekiwaniami kolory są poprawne, a border jednolicie biały (zdjęcie robione w podłych warunkach oświetleniowych, stąd bura plama na górze).
Zatem zagadka nadal nierozwiązana, ale przynajmniej wiadomo, że nie jest źle, tzn. SCLD produkuje sprawne sygnały RGB.
-
To albo któryś z elementów dyskretnych, albo gdzieś druk jest strzelony.
-
Absolutnie wszystkie elementy wokół enkodera zostały wymontowane, sprawdzone i wlutowane na swoje miejsca. Wszystkie związane z kolorem ścieżki zostały przedzwonione. Ewidentne uszkodzenia druku dosztukowałem, muszą być jeszcze jakieś nieuchwytne dla oka.
-
Próbowałeś punktowo podgrzewać albo schładzać tę płytę ?
Takim sposobem diagnozowałem czasami usterki w TV lub magnetowidach.
-
Tak, próbowałem. Nic nie pomogło.
-
No to chyba pozostaje wycieczka do Człuchowa do Jackowskiego. ;D
-
Wydaje mi się jeśli wszystko już sprawdzone i nic nie pomaga że to też jeszcze może być coś nie tak z samym PCB.
Kiedyś walczyłem z jednym urządzeniem pomiarowym i Panie cuda oraz czary z mleka się działy, układ (tor analogowy) zrobiony na pająku działał bezproblemowo a na oryginalnej płytce jakieś offsety i dziwne napięcia z pupy. ;)
Po dokładniejszych oględzinach pod mikroskopem okazało się że laminat był nasiąknięty starym elektrolitem z wylanych kondensatorów i zwykłe umycie go kontakt-sprajem nic nie wnosiło do poprawy.
Dodatkowo na rozlutowanej płycie pomiędzy sąsiadującymi ścieżkami/przelotkami zrobiły się ogniwa galwaniczne i woltomierz wykazywał pomiędzy niektórymi ścieżkami napięcia od kilku do kilkunastu mV co mogło mieć wpływ na wadliwe działanie toru analogowego.
Pomogło dopiero dokładne wykąpanie całej płyty w silnym detergencie w myjce ultradźwiękowej, wypłukanie w wodzie destylowanej i porządne osuszenie całości kompresorem i potem wygrzanie jej Hot-Air'em.
-
No i przy sprawdzaniu kilku kolejnych TC2048 okazało się, że wejście composite video w moim monitorze wyzionęło ducha. A właściwie wbudowany dekoder PAL.
Po sprawdzeniu na nowym TV większość moich TC2048 cudownie "ożyła", ale Drakonowa płyta jednak niestety nie. Zostanie więc ona na stałe wyposażona w moduł RGB, z którym działa całkiem przyzwoicie.