No właśnie... Jest tego masa, ale tak naprawdę to największą wygodę czy kompatybilność posiada niewielka ilość. Osobiście wybrałem kilka, ale na stałe używam RealSpectrum RAMSOFT'u. Chciałbym tu zebrać trochę doświadczeń i zrobić taką listę, aby ktoś gdzieś kiedyś nie musił się przez to wszystko przebijać na nowo.
Krótka charakterystyka tego co sprawdzałem:
RealSpectrum (Windows/DOS):
- emuluje 16/48/128/+2/+2A/+3/Pentagon/Scorpion
- obsługuje wszystkie najpopularniejsze formaty plików: TAP/TZX/TRD/SCL/Z80/SNA itp. (także spakowane w .ZIP)
- AY -tak
- sporo systemów dyskowych w tym: TR-DOS (BetaDisk), D+, MB02+, D80, IDE-Interface itd.
- przystawki Multiface itp.
- wbudowany monitor/debuger
- ogromne możliwości konfiguracji
- przyjazny w obsłudze
- praca w oknie (można ustawić wielkość okna) lub na pełnym ekranie
- średnie wymagania sprzętowe
- świetnie emuluje multikolory/interlace, uwzględnia wielkości rastra (ramki) dla poszczególnych modeli
Kiedyś próbowałem pod DOS'em R80, którego zaletą były niskie wymagania sprzętowe i bardzo fajna emulacja, bez przycinek etc. Obsługa też nie należała do katorżniczych jak to czasem bywa.
UnrealSpectrum okazał się bardzo mało przyjazny i zasobożerny. Na moim lapku 1GHz potrafił gubić klatki. Trzeba troche czasu spędzić nad konfiguracją (chyba, że ktoś miał do czynienia z ruskim sprzętem i jest przyzwyczajony). Tak czy siak ja miałem problem odpalić zwykły Basic bez tych wszystkich wbudowanych systemów :p Nie czytał TAP'ków w ZIP. Zniechęciłem się dość szybko, tym bardziej, że RealSpec był o niebo przyjaźniejszy.
EmuZWin - całkiem fajny, jednak też zasobożerny i na starszych kompach programy mogą skakać. Szkoda, bo dość intuicyjny i automatycznie otwiera nawet tap/tzx bez klepania LOAD"". Dla giercowników czy kogoś kto wcześniej ze Spectrumem nie miał nic do czynienia fajna sprawa. Radzi sobie z multicolorami.