forum speccy.pl
ZX Spectrum => HARDWARE => Wątek zaczęty przez: arturch w 2013.06.07, 16:39:37
-
Witam
Dostalem spectrrusia issue 2 i mam problem , gry 16kb laduja się bez problemu 48kb albo reset przed koncem albo wisi nie udało mi się wgrac ani jednej , ktoś ma jakies pomysły ?
-
A tam w ogóle jest więcej niż 16 KB ?
-
jest jest :))
-
Zapewne RAM oberwał, ale warto sprawdzić też co daje PRINT USR "A".
-
Zapewne RAM oberwał, ale warto sprawdzić też co daje PRINT USR "A".
32600
0 OK, 0:1
-
No... 16 kilo RAMu.
W sprawnym 48 powinno być 65368.
-
No... 16 kilo RAMu.
W sprawnym 48 powinno być 65368.
Ok i co dalej z tym fantem ?
-
No chyba trzeba naprawić... :(
-
No chyba trzeba naprawić... :(
no dzięki wielkie za bardzo pomocna rade , a już go miałem wy.lic na smieci.:)
-
Bardzo Cie przepraszam za tą niezbyt użyteczną radę. Po prostu chciałem Ci pomóc ale nie wiedziałem co napisać :)
A na poważnie - jeżeli sam nie masz dobrej ręki do lutownicy i nie chcesz w tym grzebać coby bardziej nie zepsuć to tutaj na forum
jest kilku magików, którzy umarłego Spektrusia stawiają bez problemu na nogi.
-
Pytanie ile jest walnietych kosci, jesli jedna to nie tak zle.
Jak nie chcesz naprawiac, to zawsze mozna sprzedac na allegro.
Sama ULA jest sporo warta.
-
tego ze jest padnieta pamięć domyslilem się sam pytanie teraz która żeby nie pruc wszystkich 8 kostek,
doczytałem gdzies ze może to tez być multiplekser - i chyba jego pierwszego podmienie
-
Multiplekser albo jakiś zimny lut ew. zwarcie. Kiedyś mi tak poległ plus...
Warto sprawdzić TTLe między ULA i Z80A. Na fotach często w podstawkach...
-
POKE + PEEK. Kombinując wartościami dojdziesz, który bit jest fałszowany. Jeśli wszystkie - to multipleksery padły. Jeśli kilka - to raczej kostki pamięci.
Czasami da się też rozpoznać wadliwą kość po jej temperaturze - grzeje się bardziej od innych. Choć ta metoda to głównie działała przy 4116, czyli dla dolnych 16 KB.
-
POKE + PEEK. Kombinując wartościami dojdziesz, który bit jest fałszowany. Jeśli wszystkie - to multipleksery padły. Jeśli kilka - to raczej kostki pamięci.
Czasami da się też rozpoznać wadliwą kość po jej temperaturze - grzeje się bardziej od innych. Choć ta metoda to głównie działała przy 4116, czyli dla dolnych 16 KB.
możesz rozwinąć ten temat? w jaki sposób tymi komendami mam sprawdzić komórki pamięci ?
-
Napisz sobie pętlę, która sprawdza komórkę po komórce pamięć od 32768 do 65535. Oczywiście obniż RAMTOP poniżej 32768 :)
Dla każdej komórki pamięci wpisz 0, sprawdź, czy wynik jest 0. Potem wpisz 255 i sprawdź zawartość. Jeśli najpierw było 0 a potem 255, to komórka pamięci jest dobra i idziesz do następnego adresu.
Gdy znajdziesz wadliwą komórkę pamięci, analizujesz rezultat, tzn. sprawdzasz, na którym bicie było przekłamanie. Jeśli np. wpisałeś 0 a odczyt dał 32, to masz walniętą kostkę odpowiedzialną za bit 5, który nie został wyzerowany. Jeśli wpisałeś 255 a odczyt dał 191, to masz walniętą kostkę odpowiedzialną za bit 6, bo zamiast jedynki dał on w odczycie zero.
Teraz już chwytasz ideę?
-
Napisz sobie pętlę, która sprawdza komórkę po komórce pamięć od 32768 do 65535. Oczywiście obniż RAMTOP poniżej 32768 :)
Dla każdej komórki pamięci wpisz 0, sprawdź, czy wynik jest 0. Potem wpisz 255 i sprawdź zawartość. Jeśli najpierw było 0 a potem 255, to komórka pamięci jest dobra i idziesz do następnego adresu.
Gdy znajdziesz wadliwą komórkę pamięci, analizujesz rezultat, tzn. sprawdzasz, na którym bicie było przekłamanie. Jeśli np. wpisałeś 0 a odczyt dał 32, to masz walniętą kostkę odpowiedzialną za bit 5, który nie został wyzerowany. Jeśli wpisałeś 255 a odczyt dał 191, to masz walniętą kostkę odpowiedzialną za bit 6, bo zamiast jedynki dał on w odczycie zero.
Teraz już chwytasz ideę?
niestety ze spectrumem miałem do czynienia 25 lat temu i większość tego co wiedziałem dawno uleciała , jeśli bylbys w stanie napisac na kolanie jakiś krótki program do spradzenia pamięci bylbym wdzieczny
-
Może tak:
10 clear 32760
20 for f=32768 to 65535
30 poke f, 255
40 if peek f <> 255 then print f, peek f
50 nexf f
-
To jest tylko pół testu. Często uszkodzone pamięci dają zawsze jedynkę.
-
test zdany program nie przerywa działania
-
I nic nie wyświetla?
-
I nic nie wyświetla?
no wlasnie nic, jak zmienie mu żeby mi wyswietlal komórki które sa <> od 256 to wtedy mogę scrolowac cala pamięć i wszędzie jest 255
poprawka po jakims dluzszym działaniu programu wyswietla 0 OK, 50:1
-
No to pamięć masz dobrą, chyba że wali się na fast page mode ;). Ale ten tryb nie jest wykorzystywany raczej w górnej pamięci.
-
Zapewne RAM oberwał, ale warto sprawdzić też co daje PRINT USR "A".
32600
0 OK, 0:1
No... 16 kilo RAMu.
W sprawnym 48 powinno być 65368.
wiec niby jest nie wykrywana a zapisywać w niej można
-
Zobacz sobie, jak wygląda wykrywanie pamięci w ROM. Na WoS jest "the Complete ROM Disassembly". Jak zobaczysz, procedura wpisuje dane do górnej pamięci i weryfikuje wynik. Z jakiegoś powodu jednak stwierdza, że górnej pamięci nie ma... Napisz sobie odpowiednik tej procedury w BASIC-u, a będzie Ci łatwiej znaleźć przyczynę. Albo podrzuć mi maszynkę do sprawdzenia.
-
Nie wiem czy 255 w procedurze sprawdzającej jak na listingu to dobry pomysł.
Jeśli zdechną wszystkie kości, albo któryś z układów sterujących, procesor odczyta pustą magistralę, czyli... 255 :)
Albo trzeba najpierw sprawdzić, czy przed wpisaniem wartości jest zero, albo np. zrobić test dwa razy, dla wartości (przykładowo) $f0 i $0f.
-
No właśnie - trzeba sprawdzić i ustawianie bitów (255), i kasowanie bitów (0).
-
Zobacz sobie, jak wygląda wykrywanie pamięci w ROM. Na WoS jest "the Complete ROM Disassembly". Jak zobaczysz, procedura wpisuje dane do górnej pamięci i weryfikuje wynik. Z jakiegoś powodu jednak stwierdza, że górnej pamięci nie ma... Napisz sobie odpowiednik tej procedury w BASIC-u, a będzie Ci łatwiej znaleźć przyczynę. Albo podrzuć mi maszynkę do sprawdzenia.
no wlasnie i teraz pytanie co może być powodem ze jej nie widzi
wylutowałem IC26 wstawiłem podstawke bez multipleksera wali bledami
sprawdziłem dla 255 i 0 , pozytywnie w obydwu przypadkach
-
Jeśli nie multipleksery (IC25 i IC 26) to pozostają albo IC23/IC24 plus R70/R71 i C63/C64 albo niestety pamięci.
(ew. zworka LK3/LK4)
-
Zobacz sobie, jak wygląda wykrywanie pamięci w ROM.
Może ROM ma już sklerozę?
-
Jeśli nie multipleksery (IC25 i IC 26) to pozostają albo IC23/IC24 plus R70/R71 i C63/C64 albo niestety pamięci.
(ew. zworka LK3/LK4)
zworka jest na LK3 na 10 nodze ic26 jest 0V sprawdzone multimetrem przejście miedzy zerem zasilacza a 10 noga
pozostają chyba multipleksery tak jak piszesz, ale jednak usterka trochę dziwna nie sadzicie ?
-
TTLe też lubią się sypać. Ciekawe czy LS-y można tu zamienić na HCT...
-
Jak chodzi VIDEO RAM, to najlepiej uzyj jakiegos programiku do testowania RAMu.
Basic slabo sie nadaje, bo jest za wolny i bledy moga nie wyjsc w tescie.
Najgorzej jak masz nieregularne bledy - wtedy moze byc konieczna wymiana calego gornego RAM.
Wtedy masz dwie opcje - zmieniasz uklady na 4164, albo wywalasz dekoder z calym 32K RAM z plyty i robisz sobie
zewnetrzny interface na np. SRAM.
-
Jak chodzi VIDEO RAM, to najlepiej uzyj jakiegos programiku do testowania RAMu.
Basic slabo sie nadaje, bo jest za wolny i bledy moga nie wyjsc w tescie.
Najgorzej jak masz nieregularne bledy - wtedy moze byc konieczna wymiana calego gornego RAM.
Wtedy masz dwie opcje - zmieniasz uklady na 4164, albo wywalasz dekoder z calym 32K RAM z plyty i robisz sobie
zewnetrzny interface na np. SRAM.
znalazłem program do testowania spectruma
test pamięci failed
location - 8000 chyba raczej nie adres
test ula , sa chyba dwa po pierwszym reset do ekranu powitalnego
-
Adres. $8000 czyli 32768
Pierwsza komórka 'górnego' bloku pamięci...
-
Adres. $8000 czyli 32768
Pierwsza komórka 'górnego' bloku pamięci...
zamówiłem multipleksery , je pierwsze podmienię a później będę pruł pamięci
zobaczymy co z tego wyjdzie
-
A sondy logicznej czy jakiegoś starego oscyloskopu pod ręką czasem nie masz?
-
A sondy logicznej czy jakiegoś starego oscyloskopu pod ręką czasem nie masz?
niestety nie mam, wlutuje podstawki będzie na przyszlosc:)
-
Adres. $8000 czyli 32768
Pierwsza komórka 'górnego' bloku pamięci...
To kolejny krok, przetestowanie ktory bit (byc moze wszystkie osiem) nawala.
Mozesz napisac sobie krotka petle w assemblerze.
Tak czy inaczej, w czesc gier da rade pograc :-)
-
wymienione ic 23, ic 24, ic 25, ic 26, ic 3, ic 4
efektow brak, czyzby jednak ULA ?
niestety nie mam na podmianę aby sprawdzić
-
Gdyby to była ULA, to dolne 16KB też by nie działało.
-
Gdyby to była ULA to przede wszystkim dolne 16k by nie działało. ULA w zasadzie nie dotyka górnej pamięci.
-
ULA podmieniona i sprawdzona macie racje to nie ona , wiec rom czy gorny ram ?
-
No przecież od początku ci mówimy, że górny RAM. Na starcie system robi test pamięci i stosownie do niego ustawia m.in. UDG (wynik USR "a") - u ciebie tak, że od początku wiadomo, że - jeśli wyeliminowałeś problemy z multiplekserami - walnięta jest (całkowicie) przynajmniej jedna kostka pamięci. Musiałbyś sprawdzić, co ci zwraca POKE 32768,0 : PRINT PEEK 32768 : POKE 32768, 255 : PRINT PEEK 32768. Puszczone w pętelce może pokazać czy coś się zmienia - wtedy będzie widać, czy to jakieś uszkodzenie "pływające" czy raczej (co bardziej prawdopodobne) kostka/kostki są trafione na stałe. Jeśli zmienia się część bitów, to można próbować ustalić, które są "sztywne" i na tej podstawie wydedukować która kostka jest martwa. Ale zasadniczo czeka cię wymiana RAMów.
-
No przecież od początku ci mówimy, że górny RAM. Na starcie system robi test pamięci i stosownie do niego ustawia m.in. UDG (wynik USR "a") - u ciebie tak, że od początku wiadomo, że - jeśli wyeliminowałeś problemy z multiplekserami - walnięta jest (całkowicie) przynajmniej jedna kostka pamięci. Musiałbyś sprawdzić, co ci zwraca POKE 32768,0 : PRINT PEEK 32768 : POKE 32768, 255 : PRINT PEEK 32768. Puszczone w pętelce może pokazać czy coś się zmienia - wtedy będzie widać, czy to jakieś uszkodzenie "pływające" czy raczej (co bardziej prawdopodobne) kostka/kostki są trafione na stałe. Jeśli zmienia się część bitów, to można próbować ustalić, które są "sztywne" i na tej podstawie wydedukować która kostka jest martwa. Ale zasadniczo czeka cię wymiana RAMów.
nic się nie zmienia jest naprzemiennie 0, 255
-
Pętla oznacza, ze należy zmieniać w niej adres który testujesz.
Po opisie sądzę, że puściłeś w pętli te 4 instrukcje bez żadnej modyfikacji.
Zaczynam się zastanawiać, czy nie jesteśmy w "Mamy Cię" albo "Usterka" ? ::)
-
Zasadniczo pisząc o pętli miałem na myśli właśnie stukanie w jedną komórkę, żeby sprawdzić, co się będzie działo i czy coś się będzie zmieniać. Ale teraz pomyślałem, że faktycznie - jak pisał wcześniej chyba Gryzor - BASIC może być do tego za wolny. Choć 0 i 255 jest bardzo dziwnym wynikiem, bo oznacza, że dane się zapisują i odczytują poprawnie mimo tego, że procedura z ROMu wylatuje już na pierwszej komórce.
Na szybko zrobiłem kawałek testera, który jedzie po całej pamięci ładując kolejne wartości od $00 do $ff i jeśli przy odczycie wartości się nie zgadzają wyświetla adres, zapisaną i odczytaną wartość. Jeśli z niego coś wyjdzie to będzie można zgadywać które kości są "trefne".
Program wykonuje się dłuuuugo i w zasadzie trzeba poczekać tylko do pierwszych wyników. Chyba, że nic nie wyświetli - wtedy powiem, że ktoś sobie z kogoś robi jaja ;)
W trakcie testu program wyrzuca kolejne wartości na port $FE, żeby było widać, że coś robi - jak mruga ramką to znaczy, że chodzi ;)
-
Zasadniczo pisząc o pętli miałem na myśli właśnie stukanie w jedną komórkę, żeby sprawdzić, co się będzie działo i czy coś się będzie zmieniać. Ale teraz pomyślałem, że faktycznie - jak pisał wcześniej chyba Gryzor - BASIC może być do tego za wolny. Choć 0 i 255 jest bardzo dziwnym wynikiem, bo oznacza, że dane się zapisują i odczytują poprawnie mimo tego, że procedura z ROMu wylatuje już na pierwszej komórce.
Na szybko zrobiłem kawałek testera, który jedzie po całej pamięci ładując kolejne wartości od $00 do $ff i jeśli przy odczycie wartości się nie zgadzają wyświetla adres, zapisaną i odczytaną wartość. Jeśli z niego coś wyjdzie to będzie można zgadywać które kości są "trefne".
Program wykonuje się dłuuuugo i w zasadzie trzeba poczekać tylko do pierwszych wyników. Chyba, że nic nie wyświetli - wtedy powiem, że ktoś sobie z kogoś robi jaja ;)
W trakcie testu program wyrzuca kolejne wartości na port $FE, żeby było widać, że coś robi - jak mruga ramką to znaczy, że chodzi ;)
program wykonal się poprawnie
-
Hmmm, czyżby problem z odświeżaniem pamięci?
Dopóki ciągle adresujesz dany bajt - to trzyma dane, ale po odczekaniu dłuższej chwili zdycha?
-
procedura testujaca odrzuca pamięć ze niby zapisuje z bledem mimo że wszystko z nia ok , chyba tak to wyglada
-
A próbowałeś przesunąć stos na górną pamięć? Zrób np. CLEAR 59999 i jak nie będzie błędu, to potem NEW. Po NEW odpalany jest też test pamięci, ale tylko do RAMTOP-u.
-
A próbowałeś przesunąć stos na górną pamięć? Zrób np. CLEAR 59999 i jak nie będzie błędu, to potem NEW. Po NEW odpalany jest też test pamięci, ale tylko do RAMTOP-u.
RAMTOP no goog
-
Racja, przecież nie da się ustawić RAMTOP-u wyżej, niż najwyższy wykryty adres. Zapomniałem.
Zobacz, jak wygląda procedura testująca w ROM:
11DA RAM-CHECK LD H,D Transfer the value in DE
LD L,E (START = +FFFF, NEW =
RAMTOP).
11DC RAM-FILL LD (HL),+02 Enter the value of +02 into
DEC HL every location above +3FFF.
CP H
JR NZ,11DC,RAM-FILL
11E2 RAM-READ AND A Prepare for true subtraction.
SBC HL,DE The carry flag will become
ADD HL,DE reset when the top is reached.
INC HL Update the pointer.
JR NC,11EF,RAM-DONE Jump when at top.
DEC (HL) +02 goes to +01.
JR Z,11EF,RAM-DONE But if zero then RAM is faulty.
Use current HL as top.
DEC (HL) +01 goes to +00.
JR Z,11E2,RAM-READ Step to the next test unless it
fails.
11EF RAM-DONE DEC HL HL points to the last actual
location in working order.
Jak masz GENS-a lub inny assembler, zasembluj to dodając wyświetlanie tego, co jest w HL (coś pamiętam, że przez PRINT USR można wyświetlić któreś ze zwracanych rejestrów - chyba BC? Wtedy trzeba by dodać przeładowanie HL do BC).
-
Ok. Zakładając problem z odświeżaniem tym razem tester najpierw wypełnia pamięć a potem ją przegląda - są odstępy między zapisem i odczytem zbliżone do tego, co się dzieje w ROMie. Jeśli tym razem też nic nie pokaże to powiem, że koncepcja mi sie całkowicie skończyła.
-
Pytanie pomocnicze - które to issue płyty i czy ma dorzeźbiony układ korygujący błąd ULI - pamiętam, że któraś wersja tak miała i że chodziło właśnie o odświeżanie.
-
Ok. Zakładając problem z odświeżaniem tym razem tester najpierw wypełnia pamięć a potem ją przegląda - są odstępy między zapisem i odczytem zbliżone do tego, co się dzieje w ROMie. Jeśli tym razem też nic nie pokaże to powiem, że koncepcja mi sie całkowicie skończyła.
test zakończony pomyślnie
-
Pytanie pomocnicze - które to issue płyty i czy ma dorzeźbiony układ korygujący błąd ULI - pamiętam, że któraś wersja tak miała i że chodziło właśnie o odświeżanie.
issue two , jest jakiś tranzystor nad prockiem wlutowany
-
No cóż... to ja nie mam więcej pytań - po prostu masz magicznie trafiony sprzęt. Nie wiem jak jeszcze można by go diagnozować poza wymianą całej pamięci.
-
Z informacji na początku wynika że Issue 2
Czy płyta wygląda tak jak na zdjęciu, czy brakuje nad procesorem tranzystora ?
(http://www.tomdalby.com/retro/images/16k_inside.jpg)
-
A jakie kości są wmontowane w podstawki górnego RAM-u ?
Może to są 4532 z różnych serii (wiem, że już teraz przekombinowuję) ?
Może zworki selekcji sprawnej połówki pamięci są nieodpowiednio ustawione do typu ?
Albo wcale nie ma tej zworki, bo komputer był rozbudowywany z 16KB ?
-
Cos kombinujecie za duzo.
Zrob reset i wpisz PRINT PEEK 23732 + PEEK 23733 * 256.
Jak masz 32767, to dostep do high RAM lezy od razu na pierwszej komorce 32768.
Dalej do testow trzeba uzyc wartosci na przemian 10101010 (170) i 01010101 (85).
Czyli wypelniamy 32k pierwsza i czytamy, potem wypelniamy druga i czytamy.
Oczywiscie w assemblerze, poszukam jakiegos gotowca, bo mam jedno walniete Spectrum 128k,
to od razu przetestuje .
-
A ja mimo wszystko ponawiam pytanie, czy jest wlutowana zworka pomiędzy ULA i IC3 ?
Jeśli jej nie ma to wejście 3B multipleksera IC26 wisi w powietrzu i też może robić bałagan.
-
@Gryzor a jak myślisz co konkretnie robiły moje testery? Wypełniały całą górną pamięć kolejnymi wartościami sprawdzając wynik i wyświetlając adres i zawartości jeśli coś się nie zgadzało między odczytem i zapisem. Pierwszy pakował do kolejnych komórek kolejne wartości, drugi najpierw wypełniał całą pamięć kolejną wartością a potem sprawdzał zawartość i dopiero potem zmieniał wartość i jechał dalej. I oba testy według autora wątku przeszły nie wyświetlając żadnych informacji, czyli - teoretycznie bez błędu.
-
Patrzę na fotkę i... nie widzę górnego RAM ani multiplekserów?!
Aaa, już rozumiem - to nie autor problemu wrzucił fotkę, a nie widzę możłiwości kasowania swoich postów :D
-
A jakie kości są wmontowane w podstawki górnego RAM-u ?
Może to są 4532 z różnych serii (wiem, że już teraz przekombinowuję) ?
Może zworki selekcji sprawnej połówki pamięci są nieodpowiednio ustawione do typu ?
Albo wcale nie ma tej zworki, bo komputer był rozbudowywany z 16KB ?
Pamieci sa TMS 4532-20NL3 wszystkie sa identyczne zworke mam na 0V plyta jest identyczna jak na zalaczonym obrazku z tym ze u mnie jest zworka która znajduje się miedzy ULA a IC3 wlasnie na 0 V
-
Czyli zworka jest OK i pamięci też są tego typu co trzeba.
-
Czy są obecne elementy C63,C64 i R70,R71 (nad elektrolitami obok IC18) ?
Jeśli są, to profilaktycznie wymieniłbym C63 i C64 na nowe foliowe (C63 = 47pF, C64 = 100pF).
-
Cos kombinujecie za duzo.
Zrob reset i wpisz PRINT PEEK 23732 + PEEK 23733 * 256.
Jak masz 32767, to dostep do high RAM lezy od razu na pierwszej komorce 32768.
Dalej do testow trzeba uzyc wartosci na przemian 10101010 (170) i 01010101 (85).
Czyli wypelniamy 32k pierwsza i czytamy, potem wypelniamy druga i czytamy.
Oczywiscie w assemblerze, poszukam jakiegos gotowca, bo mam jedno walniete Spectrum 128k,
to od razu przetestuje .
tak jak piszesz jest 32767
-
Czy są obecne elementy C63,C64 i R70,R71 (nad elektrolitami obok IC18) ?
Jeśli są, to profilaktycznie wymieniłbym C63 i C64 na nowe foliowe (C63 = 47pF, C64 = 100pF).
tak sa
wymienie jeszczcze te kondensatory i sprawdze efekt.
W międzyczasie dotarly do mnie pamięci MHB4164 i chyba zabiorę się za ich wymiane , wymienie je pojedynczo i test po wymianie każdej pamięci.
a może to jednak test romu w jakiś sposob się wykrzacza , skoro można cala gorna pamięć zapisac i później odczytac bez bledow
-
tak sa
wymienie jeszczcze te kondensatory i sprawdze efekt.
Popraw też przy okazji luty na rezystorach R70/R71...
-
Przy okazji znalazłem ciekawostkę.
Kondensator C64 od Issue 3b w górę ma zwiększoną wartość ze 100 pF na 180 pF.
To prawie dwa razy dłuższy czas podtrzymania (a właściwie blokowania) sygnału /CAS dla górnej pamięci.
Tylko dlaczego ?
-
powiem tak
nie bawiłem się wymieniłem pierwsze cztery kosci na raz , i jest efekt ;))
Dziekuje wszystkim za pomoc i cierpliwość , problem z pamiecia rozwiązany ale mam kolejny - zolty ekran powitalny.
Miał ktoś z was taki problem ? jeśli tak to jak się go pozbyl, dodam od razu ze elektrolity pomierzone i trzymają pojemnosci
-
Ale w jakim sensie żółty - nie ma żadnych napisów, czy widzisz "1982 (c) Sinclair Research"? Chodzi o to, że jest przebarwienie? Na wyjściu wideo (o ile takie jest), czy na modulatorze? Czy przed zmianą kostek pamięci było OK? Czy aby nie pokręciłeś którymś potencjometrem przy koderze kolorów?
-
Ale w jakim sensie żółty - nie ma żadnych napisów, czy widzisz "1982 (c) Sinclair Research"? Chodzi o to, że jest przebarwienie? Na wyjściu wideo (o ile takie jest), czy na modulatorze? Czy przed zmianą kostek pamięci było OK? Czy aby nie pokręciłeś którymś potencjometrem przy koderze kolorów?
było tak już wcześniej , nie chciałem wam tym zawracać glowy bo pamięć była priorytetem, sygnal na tv jest z modulatora.
Oczywiście jest :"1982 (c) Sinclair Research" , to jest przebarwienie ale jak dam paier albo border nienieski to jest zielony tzn niebieski + zolty = zielony czyli to raczej nie jest przebarwienie a po prostu zolty zamiast białego
Mam nadzieje ze moja wypowiedz nie jest zbyt chaotyczna:)
-
Prawdopodobnie kwestia regulacji.
Między ULA a koderem kolorów (LM1889N) masz dwa potencjometry - VR1 i VR2. Spróbuj nimi pokręcić, by uzyskać prawidłowe kolory.
-
Prawdopodobnie kwestia regulacji.
Między ULA a koderem kolorów (LM1889N) masz dwa potencjometry - VR1 i VR2. Spróbuj nimi pokręcić, by uzyskać prawidłowe kolory.
niestety na niewiele się to zdaje maly ruch i trace synchro , ustawienie wczesniejsze chyba było jednak najlepsze z tym ze nie mam niebieskiego zamiast niego zielony a zolty jest jasno rozowy
-
I nie pojawia się ani skrawek bieli? Trzeba by zatem obadać wszystkie elementy dyskretne kodera kolorów.
A tak w ogóle czy masz możliwość obejścia modulatora i skorzystania z composite video? Bo czasami niska jakość sygnału po modulacji powoduje problemy z kolorami (czasami w ogóle znikają).
-
I nie pojawia się ani skrawek bieli? Trzeba by zatem obadać wszystkie elementy dyskretne kodera kolorów.
A tak w ogóle czy masz możliwość obejścia modulatora i skorzystania z composite video? Bo czasami niska jakość sygnału po modulacji powoduje problemy z kolorami (czasami w ogóle znikają).
po composite jest tak samo
-
Zobacz ten link, ktoś już walczył z żółtym ekranem w Issue 2:
http://hardware.speccy.org/reparar-i.html
Poczytaj, które kondensatory podmienić.
-
Zobacz ten link, ktoś już walczył z żółtym ekranem w Issue 2:
http://hardware.speccy.org/reparar-i.html
Poczytaj, które kondensatory podmienić.
natknalem się na ten poradnik , elementy sprawdzone , nie ma konieczności podmiany
-
To pozostaje sprawdzić wszystkie luty wokół LM1889. A jak to nic nie da, to woltomierz, oscyloskop i weryfikacja nóżka po nóżce zgodnie z dokumentacją układu:
http://rbsfm.org/Downloads/Datasheet/LM/LM1889.PDF
-
To może być kwarc 4.34MHz do wymiany
-
To może być kwarc 4.34MHz do wymiany
kwarc podmieniony , nadal zoltaczka :(
-
Warto sprawdzić też potencjometry.
-
Bierzesz sygnal z modulatora czy video ?
-
Bierzesz sygnal z modulatora czy video ?
w obydwu przypadkach tak samo , doczytałem gdzies ze to wina LM1889 zamówiony, jak dotrze to podmienię i zobaczę jaki będzie efekt