Komputery z Z80 > AMSTRAD

Ogólnie o CPC

(1/48) > >>

ZbyniuR:
Amstrady CPC PLUSy miały takie same tryby graficzne jak starsze CPC czyli 16 kolorów maks, tyle że paleta kolorów w sprajtach jest niezależna od palety ekranu i stąd się wzięło to buszujące po sieci wyrażenie że mają 32 kolory na raz. :)
A ściślej mówiąc każdy z 16 sprajtów może mieć inne 15 kolorów. (bo jeden jest przezroczysty).

Abrimaal:
Znalazłem takie demo na CPC+, które wyświetla jednocześnie 2814 kolorów, z pewnością robione to było na przerwaniach.
Czy może ktoś wie czy wyszły jakiekolwiek gry wykorzystujące możliwości tego sprzętu?

ZbyniuR:
   Parę słów o tych nowych białych Amstradach PLUS, produkowanych w latach 1990-92. Jak wyglądają to każdy widzi, a czym się różnią? - Mają dwa gniazda na dżojstiki zamiast jednego, oraz szerokie gniazdo na manipulator analogowy taki jak w PC w kartach dźwiękowych, 8mio-bitowe złącze do drukarki zamiast 7io, tylne złącza mają takie nakładki i zatrzaski jak w Schneiderach, a nie gołe złącza krawędziowe jak w starszych Amstradach, gniazdo na kartridże z ROMami i standardowo ma w nim Basic 1.1 czyli stary dobry choć szkoda że nie jakiś lepszy, oraz grę Burning Rubber podobna do WEC Le Mans ale bardziej kolorowa, a to dlatego że najważniejszą zmianą jest nowszy układ graficzny. Tryby graficzne się nie zmieniły, ale paleta kolorów ma aż 4096 zamiast zaledwie 27 jak w starych. Zresztą taką paletę mają już Amstrady produkowane od 1988 roku. A trzeba przyznać że obrazki w tej nowej palecie wyglądają po prostu MIODZIO. Jednak tutaj dodano także sprzętowe sprajty i scrolling o 1 piksel w 8 kierunkach. A sprajtów aż 16 w rozdziałce 16 na 16 pikseli w palecie 15 kolorów (bo 1 jest przezroczysty) która może być inna do każdego ze sprajtów. Dźwięk jest teraz obsługiwany przez DMA, specjalnie w tym celu przyspieszono procesor z 3,5 MHz do 4 MHz, ale nadwyżkę pochłania DMA wiec nie widać różnicy w prędkości działania komputera. Dodano też w dźwięku dodatkowe rejestry by łatwiej wydzielał samplowany 4bitowy dźwięk stereo lub 8bitowy mono. Jednak powstało zaledwie kilkanaście mało znanych gier które wykorzystują te cuda, np Tennis albo Copter271 wyglądają pięknie, plus kilka starych, które wydano na nowych kartridżach z lepszym obrazkiem startowym i nieco zmienioną paletą, jednak nie zawsze na lepsze. W sumie wyszło 22 kartridży. Niektóre gierki poznają że są uruchomione na PLUSie i dorzucają sprajtów i jakieś kolorowsze warstwy tła, np Prehistoric2. Z ciekawych użytków odnotujmy poprawione ArtStudio korzystające z lepszej palety i sporo kreatorów sprajtów. Powstało też kilkadziesiąt demek bajecznie kolorowych ale z niekoniecznie wciągającym designem. Do tego jeszcze monitor ma teraz wbudowane dwa przyzwoite głośniki, a w starych był jeden słaby wbudowany w klawiaturę. Ot i tyle, jednak nie każdy woli nowego, bo niewielka ilość softu i spora cena nie uzasadnia przesiadki, a do tego po resecie denerwuje menu w którym jak nie wybierzesz szybko Basica to włącza się gra co jest wkurzające. Z emulatorów chyba tylko WinApe potrafi udawać PLUSA.

Abrimaal:
Ruszył u mnie tylko Prehistorik 2 i co się okazuje, na ekranie wyświetlone są jednocześnie 42 kolory, czyli więcej niż deklarowane 16 tło + 15 sprite, chyba że dolna część ekranu wyświetlana jest na innym ekranie i jest on podzielony na 2 w poziomie, ale to też nie pasuje bo w samym oknie z grą jest aż 35 kolorów. Nie znam organizacji ekranu Amstrad'a, ale widziałem nie raz dzielenie ekranu tak, że część jest w lo-res a część w mid lub hi-res. Tutaj widzę, że PLUS potrafi dzielić obraz również w pionie - pnie drzew są w wyższej rozdzielczości. Czy te 15 kolorów dla sprite definiowane jest dla wszystkich obiektów, czy każdy sprite może mieć własne?
Copter271 nie ruszył na WinApe, CPC Loader wyświetlił mi "bad file format", to jest chyba obraz cartridge, a nie dysku, nie wiem jak go załadować.
Burnin' Rubber też nie mogę odpalić na WinApe 2.0 A17, gdy wcisnę F2, to otwiera się okno ładowania dysku.

ZbyniuR:
Ilość kolorów którą podałem jest standardowa, tzn bez stosowania tricków. Nie jestem pewien czy aby każdy sprajt miał inną paletę to już jest trick czy nie, ale widziałem edytory w których każdemu można było ustawić inną. Nawet na starych kościach w gierkach zrobionych w 4kolorowym trybie często na różnych wysokościach jest inna paleta by mniej smutno wyglądało. A w tym 16kol trybie przypada po 4 bity na piksel więc w obrazku który wkleiłeś np. tło nieba niby z kilku odcieni niebieskiego w pamięci ekranu jest jednym kolorem. Te palmy na pierwszym planie są zrobione sprajtami (nie ma ich w wersji na stare CPC) które mogą mieć szersze lub węższe piksele niezależnie od trybu ekranu.

BurningRubber jest w tym samym cartridge co Basic i po resecie sam się włącza po kilku sekundach jak nic nie wciśniesz. A żeby w WinApe zmienić cartridge, to wejdź w ustawienia zakładka memory i w lewym dolnym rogu okienka zmieniasz (pliki .cpr). Włączyłem sobie po paru latach ten Copter i wcale mnie nie zachwyca, mimo że prezentuje parę niemożliwych na starym CPC rzeczy. Cóż napatrzyłem się na lepsze rzeczy na Amidze. :) Nie chciał się uruchomić jak mu dziwne rozszerzenia pamięci powłączałem.
A jak chcesz zobaczyć coś ciekawego to polecam demko Batman Forever, które chodzi na starych CPC a pokazuje kilka niemożliwych rzeczy. ;)
Ostatnio mi się chciało liczyć kolory jak zobaczyłem kolekcję obrazków na małe Atari które w rozdziałce w jakiej normalnie wyświetla 4 kolory, miały ich tak od 30 do 50, byłem w szoku. Nie tylko kolorowe ale i ładne, widać że to artyści robili. :)

Nawigacja

[0] Indeks wiadomości

[#] Następna strona

Idź do wersji pełnej