PSG to podobnie jak VTX, YM, czy z innych maszyn VGM, VGZ to zapis rejestrów soundchipu w czasie. Zwykle co 1/50 sek.
Takie pliki są bardzo duże w porównaniu do plików muzycznych zawierających kod playera + dane muzyki. Są różne metody oszczędności miejsca, np. zapis tylko tych wartości, które zmieniły się. Dodatkowo pliki często są kompresowane metodą gzip. Dlatego podałem VGM i VGZ w przykładach.
Jest to muzyka z 8-bitowych konsoli i gier Arcade SEGA. Przeciętny plik VGZ zajmuje kilka kB, a po rozpakowaniu w 7Zip czy innym archiverze wychodzi około 100kB plik VGM. Pliki YM też są kompresowane w gzip i tak samo duże po rozpakowaniu.
AY Emulator potrafi "nagrać" taki plik z grającego w nim utworu, ale rejestruje tylko AY, beeper nie, co jest oczywiste dla samplowania co 1/50s.
Istnieje player PSG dla ZX Spectrum, który dołączam wraz ze wszystkimi znalezionymi utworami. Co z tego, kiedy większość plików przekracza 64kB.
---
Dodane:
Próba odpalenia illusion.psg z playerem. Gra za szybko i niedokładnie. W ostatnim załączniku oryginalny plik z muzyką.
Pozostałe nie zmieszczą się w emulowanych 64kB RAM pliku AY.