Autor Wątek: "Bieda" w grach  (Przeczytany 5885 razy)

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 834
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
"Bieda" w grach
« dnia: 2014.01.24, 14:17:08 »
Czy jest jakaś cecha, która sprawia, że dana gra wygląda dla Was biednie/tanio/prymitywnie?

Dla mnie widok standardowego spectrumowego fontu od razu powoduje, że gra wiele traci.
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: "Bieda" w grach
« Odpowiedź #1 dnia: 2014.01.24, 16:43:25 »
To fakt, ta pająkowata czcionka jest taka eee. Zresztą podobnie mnie skręca jak widzę Amstradową w trybie ze szerokimi pikselami. :D
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: "Bieda" w grach
« Odpowiedź #2 dnia: 2014.01.24, 20:34:03 »
Mam tak samo ze standardowym fontem. Niech on sobie będzie "kultowy" ale w grach ma go nie być :)

Osobiście jestem też dość cięty na piksele o rozmiarach 2x1. Po to Spectrum ma wysoką jak na owe czasy rozdzielczość by z niej korzystać:



No i nie można przesadzić z kolorami. Wiele gier na Spectrum jest w trybie mono więc niby użycie kolorów powinno cieszyć. Jednak czasem jak ktoś nie ma wyczucia to można zrobić coś od czego będą oczy bolały ;)


Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: "Bieda" w grach
« Odpowiedź #3 dnia: 2014.01.25, 02:32:35 »
Hmmm...  główne zniechęcające grzechy:

- "hiperrealistyczna" grafika, po pół minuty nic nie widzisz


- napaćkane "cieniowanie" czy "dithering" jak kto woli :
 

- gry w rzucie izometrycznym, do których trzeba ukośnie stawiać joystick, a i tak nie wiesz czy we właściwą stronę pójdziesz,
- jeszcze gorzej gdy ruch w bok powoduje obrót pacjenta dookoła własnej osi.


ponadto:
- białe tło gry,
- muzyka (a raczej systemowe BEEP), która musi odegrać do końca, nie da sie przerwać,
- zanim zorientujesz się gdzie jesteś, już nie żyjesz



AY Music, ULA plus.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: "Bieda" w grach
« Odpowiedź #4 dnia: 2014.01.25, 10:54:08 »
Cytuj
- napaćkane "cieniowanie" czy "dithering" jak kto woli

No to jest spory problem na Spectrum którego zwykle nie ma na innych komputerach - tam po prostu tło jest w innym kolorze niż sprajty i wszystko widać.

A na Spectrum albo zrobisz puste i nudne tło, albo robisz jakieś ściany czy wzory we tle i wszystko się zlewa i nic nie widać.

Przykład zdecydowanie zbyt skomplikowanego tła:


Trochę się osobiście bawiłem w usuwanie tła tak by zwiększyć czytelność gry. Akurat na Wosie ktoś odkopał wątek w którym usunąłem tło z Arkanoida 2:
http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=42261

Rogal

  • ***
  • Wiadomości: 176
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: "Bieda" w grach
« Odpowiedź #5 dnia: 2014.01.25, 14:39:23 »
Na w.w. bolączki z tego co ja grałem i pamiętam cierpi duża część gier na zx spectrum ;) (tych starych) - taki urok ich :)
Świetne rozwiązaniem na to jest w tej grze: http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0025069 (jeszcze raz dzieki za link) on/off szczegóły tła oraz wybór koloru tła.
A na białym tle gra też może wyglądać fajnie

No ale to już świerze produkcje więc wychodzi na to że współcześni twórcy wyciągneli wnioski, choć pewnie "perełki" można trafić nadal.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: "Bieda" w grach
« Odpowiedź #6 dnia: 2014.01.27, 04:46:57 »
Trochę się osobiście bawiłem w usuwanie tła tak by zwiększyć czytelność gry. Akurat na Wosie ktoś odkopał wątek w którym usunąłem tło z Arkanoida 2:
http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=42261

Fajnie że znalazłeś to nieszczęsne tło. Podrzucam tap i tzx, ale dla 128k. Gdyby ktoś miał dla 48k z normalnym loaderem, to nie będzie problemu.
AY Music, ULA plus.