Autor Wątek: DivIDE / DivMMC / inne  (Przeczytany 16078 razy)

movin

  • *
  • Wiadomości: 9
  • Miejsce pobytu:
    Kołobrzeg
  • ZX Spectrum +2, DSi XL + ZXDS
DivIDE / DivMMC / inne
« dnia: 2020.07.03, 13:03:53 »
Czołem forumowi wyjadacze.
Mógłby mi ktoś w skrócie wyłożyć temat o możliwościach, ograniczeniach, różnicach a nawet komforcie użytkowania tych urządzeń bądź rożnych ich odmian (2K14, 2K20, itp)
Może są inne podobne "interfejsy" warte rozważenia w kwestii oglądania dem i odpalania gier.

Dzięki z góry za edukację!

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4689
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #1 dnia: 2020.07.03, 14:42:22 »
Ja sie nie wypowiem bo będzie że kryptoreklama ;) No ale:

Główny podział to DIVIDE i DIVMMC

Divide korzystają z kart CF, drogich, trudnych do dostania i humorzastych. Te wady kompensuje dostęp do IDE czyli jakieś playery itp przeważnie rosyjskie będa działać, odtwarzacze do filmów (wszystkich trzech) itp archaiczne sprawy..

MMC korzystają z kart SD/microSD . Tanich, łatwych do dostania. No ale jak ktoś chce sobie np Wildplayera odpalić to nie odpali .

DivIDE może używać ESX DOS lub FATWARE,

DivMMC w zasadzie tylko ESX DOS

FATWARE  to już chyba nawet najstarsi Czesi nie używają  :D Totalnie archaiczny system i upierdliwy w obsłudze.

ESX DOS jest ciągle aktualizowany i banalnie prosty w obsłudze.

Reszta to są "doczepki" typu Kemston, AY i inne różności.

Ogólnie wersji jest sporo, sam robie dwie. Ben też robi sensowne rzeczy.  Co do 2k14 czy 2k20 nie będe sie wypowiadał ;) Nadmienie tylko że kupowanie interfejsu do ZX Spectrum, podłączanego na szyne krawędziową i który za nim sterczy bez obudowy  to szukanie kłopotów i drogiego serwisu. No ale ULA też robię więc żaden problem ;) Naprawi się ;)



Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

movin

  • *
  • Wiadomości: 9
  • Miejsce pobytu:
    Kołobrzeg
  • ZX Spectrum +2, DSi XL + ZXDS
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #2 dnia: 2020.07.03, 14:57:14 »
WOW!
Dzięki, takiej odpowiedzi oczekiwałem!

To jeszcze jedna wątpliwość:
Jeżeli DivMMC z AY i wepnę do ZX +2, to z którego układu będzie korzystał?
Czy w razie uszkodzenia wewnętrznego układu dźwiękowego (powiedzmy odmówi posłuszeństwa z racji wieku) divmmc z AY zrobi robotę i będzie "grał" z zx +2

Pozdrawiam.

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4689
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #3 dnia: 2020.07.03, 15:07:00 »
Z obu. Tylko że Ay w ZX 128 ma wyjście mono. W DivMMC AY jest stereo.  Więc trzeba do niego kabel jack stereo od głośników podpiąć.

Co do uszkodzenia "teoretycznego" wewnętrznego AY  sie nie wypowiem bo uszkodzić się może  na wiele sposobów i to puste gdybanie dopóki nie ma sie komputera na stole i nie sprawdzi.
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

Adix

  • ****
  • Wiadomości: 262
  • Miejsce pobytu:
    Bydgoszcz
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #4 dnia: 2020.07.04, 15:15:08 »
Ja ze swojej strony jako użytkownika mogę polecić Zaxonowe DivMMC. Sprawują się znakomicie. Zaxon wypuszcza też w obudowie ja mam jeszcze wcześniejsze wersje,które były bez obudowy. Zaxon jak zawsze świetna obsługa klienta. Gorąco polecam.

galaxian

  • ***
  • Wiadomości: 178
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #5 dnia: 2020.07.04, 21:00:07 »
MMC nie używałem, więc o nim nic nie napiszę.
Może ma podobne wady co IDE, a może nie. Nie wiem.

Żaden port do Joysticków w DivIDE zarówno 2k14 jak 2k20, nie działa z komputerami Timex.
Nie działa więc ani Kempston, ani Sinclair, ani Protek, ani nic.
Jeśli więc ma ktoś Timexa - niech nie kupuje wersji w dołączonym "Kempstonem" (i innymi fejsami).

AY w 2k20 gra cicho. Jakieś 50% ciszej od fejsów, które były robione w latach 80.
Jednocześnie dźwięki  z beepera, które są również wyprowadzone przez to samo gniazdo, grają głośno.
Dochodzi do idiotycznej sytuacji, że jeśli w grze są generowane zarówno dźwięki "48" jak "128", to jedne słychać, drugich prawie wcale.
Wczytując coraz to kolejne gry (raz w wersji 48, raz AY) - nieustannie trzeba operować pilotem do telewizora i przyciszać lub podgłaśniać dźwięk. Strasznie to słabe, nie polecam.

Gniazdo dźwięku mini-jack jest ukierunkowane w górę, więc kabel dźwiękowy tworzy nam swego rodzaju "fontannę" :)
Mogę zrozumieć takie położenie gniazda dla joya (rozumiem, mimo że mi się to estetycznie bardzo nie podoba), ale dla dźwięku już nie.
Tak sterczący w górę kabel prędzej czy później przetrze się przy wtyczce.

Zaletą są oczywiście wbudowane firmware'y oraz w przypadku oryginalnego ZX Spectrum obsługa wielu standardów interfaceów joysticków. Rozumiem że można wtedy grać w gry na 2 graczy - czego jednak nie udało mi się sprawdzić.

« Ostatnia zmiana: 2020.07.04, 21:17:37 wysłana przez galaxian »
ZX Spectrum 48kB / ZX Spectrum+ / ZX Spectrum 128 +2 / Timex 2048 / Atari 800XL / Atari 65XE / Atari 130XE / Atari 800XE / Atari 1040 STF / Commodore 64C / Commodore 64G / Amiga 500 / Amiga 500+ / Amiga 600 / Amiga 1200 / Amiga 1200 Magic

Boyo

  • *****
  • Wiadomości: 749
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #6 dnia: 2020.07.04, 22:50:06 »
Dla mnie DivIDE ma jedną, zasadniczo ważna zaletę - może wyświetlać pliki o dłuższych nazwach. Jeśli masz dużo gier na karcie SD, to MMC obcina te nazwy do pierwszych 10 znaków, co jest bardzo upierdliwe jeśli chodzi o poszukiwanie odpowiedniego tytułu.
ZX81 / 2x ZX Spectrum 48kB / 3x ZX Spectrum+ 48kB / Inves Spectrum+ / ZX Spectrum+ 128kB / 2x ZX Spectrum +2 / ZX Spectrum +2A Action Pack / ZX Spectrum +3 / Didaktik Gama / TC 2048 / 2x JustSpeccy 128K
A500 2,5MB RAM Gotek HxC / A1200 Blizzard 1220/4+ADD4

misiek2

  • ****
  • Wiadomości: 287
  • Miejsce pobytu:
    lubelskie
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #7 dnia: 2020.07.04, 23:02:50 »
Poważnie? Myślałem że tu chodzi o system a nie hardware  :o Rozwiń jeśli możesz. Esxdos ma takie ograniczenie ilości znaków, ale to system, a nie urządzenie. Gdy w divide wgrasz esxdos ograniczenie ilości znaków również występuje.
ZX Spectrum 128+ (toastrack), Timex 2048, Just Speccy 128, Sizif 512, N-GO, Masakrator FM, Divide 5.7c, Divide 2k14, ZX-UNO 2mb, Amstrad CPC 464 + DDI3 z 512 kb ram

galaxian

  • ***
  • Wiadomości: 178
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #8 dnia: 2020.07.04, 23:05:27 »
Tu się zgadzam, do samego odpalania gierek (czyli zapewne 90% przypadków użytkowania) to właśnie FATWARE jest wygodniejszy.
Divide ma wbudowany zarówno FATWARE jak ESX DOS, przełączane switch'em.

Dlatego też zrezygnowałem z wersji 2k20 Divide (bo mam płacić za 3 fejsy w jednym, a używać jednego?) i pozostałem przy 2k14.
AY wolę w wersji retro, który generuje dźwięk lepszej jakości.

ZX Spectrum 48kB / ZX Spectrum+ / ZX Spectrum 128 +2 / Timex 2048 / Atari 800XL / Atari 65XE / Atari 130XE / Atari 800XE / Atari 1040 STF / Commodore 64C / Commodore 64G / Amiga 500 / Amiga 500+ / Amiga 600 / Amiga 1200 / Amiga 1200 Magic

Boyo

  • *****
  • Wiadomości: 749
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #9 dnia: 2020.07.04, 23:09:40 »
Pisząc o DivIDE miałem oczywiście na myśli Fatware z którymi te urządzenia najczęściej są powiązane.

Dodatkowo zaobserwowałem ze ESX DOS ma problemy z alfabetycznym porządkowaniem plików w katalogu. Jednakże nie jestem pewien czy przypadkiem ją coś źle nie robię. W każdym razie Gotek na Amidze ma podobne symptomy... Jak jest z Fatware? Nie wiem, za mało tego używam, nie sprawdzałem...

Jesli chodzi o karty CF, to polecam kupno takiego adapterka, do którego można włożyć kartę microSD. Dla mnie jest to idealne rozwiązanie, ponieważ posiadam dojdcie do sporej ilości darmowych kart microSD 2GB - dla dzisiejszych urządzeń jest to dalece niewystarczającą pojemność, natomiast softu na ZX Spectrum całkiem sporo tam wejdzie.
« Ostatnia zmiana: 2020.07.04, 23:43:49 wysłana przez Boyo »
ZX81 / 2x ZX Spectrum 48kB / 3x ZX Spectrum+ 48kB / Inves Spectrum+ / ZX Spectrum+ 128kB / 2x ZX Spectrum +2 / ZX Spectrum +2A Action Pack / ZX Spectrum +3 / Didaktik Gama / TC 2048 / 2x JustSpeccy 128K
A500 2,5MB RAM Gotek HxC / A1200 Blizzard 1220/4+ADD4

redhawk

  • **
  • Wiadomości: 79
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #10 dnia: 2020.07.05, 17:00:36 »
Dla mnie DivIDE ma jedną, zasadniczo ważna zaletę - może wyświetlać pliki o dłuższych nazwach. Jeśli masz dużo gier na karcie SD, to MMC obcina te nazwy do pierwszych 10 znaków, co jest bardzo upierdliwe jeśli chodzi o poszukiwanie odpowiedniego tytułu.

Lek na to, i inne bonusy: https://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=5824.0

galaxian

  • ***
  • Wiadomości: 178
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #11 dnia: 2020.07.11, 13:05:42 »
Warto też ostrzec nabywców, że Divide nie działa z każdym egzemplarzem Spectrum.

Na moje trzy ZXy, a mam Spectrum 48kb, Spectrum + oraz Timex 2048, działa tylko z Timexem i to "połowicznie".
Od sprzedawcy nie dowiesz się, że tak jest, dlatego warto uważać, najlepiej wcześniej przetestować swój egzemplarz.
Ponoć chodzi o błąd konstrukcyjny w Spectrumach, a Timex to w ogóle został "skopany" już w fazie projektowania.
Z mojej statystyki można wyciągnąć (nieco naciągane) wnioski, że urządzenie działa z około 30% egzemplarzami komputerów.

Nie wiem jak sytuacja wygląda w przypadku DivMMC, ale podejrzewam, że podobnie.
ZX Spectrum 48kB / ZX Spectrum+ / ZX Spectrum 128 +2 / Timex 2048 / Atari 800XL / Atari 65XE / Atari 130XE / Atari 800XE / Atari 1040 STF / Commodore 64C / Commodore 64G / Amiga 500 / Amiga 500+ / Amiga 600 / Amiga 1200 / Amiga 1200 Magic

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #12 dnia: 2020.07.11, 13:11:00 »
A masz aktywną linie /M1 w Z80 tych komputerach? W Timexie jest ogólnie problem z /IORQULA, co płyta to inaczej.

W Spectrum nie ma błędu konstrukcyjnego, tylko są nie do końca sprawne procesory od Ziloga.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

galaxian

  • ***
  • Wiadomości: 178
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #13 dnia: 2020.07.11, 13:17:40 »
W Spectrum nie ma błędu konstrukcyjnego, tylko są nie do końca sprawne procesory od Ziloga.

Na jedno wychodzi.
Ziloga wymieniać nie będę. Ile jest takich ZX'ów?
Podejrzewam że większość, bo Sir Sinclair oszczędzał na czym się dało i skupował i montował uszkodzone elementy.

Natomiast nic mi nie wiadomo o problemach w modelach produkowanych już przez Amstrada.
ZX Spectrum 48kB / ZX Spectrum+ / ZX Spectrum 128 +2 / Timex 2048 / Atari 800XL / Atari 65XE / Atari 130XE / Atari 800XE / Atari 1040 STF / Commodore 64C / Commodore 64G / Amiga 500 / Amiga 500+ / Amiga 600 / Amiga 1200 / Amiga 1200 Magic

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: DivIDE / DivMMC / inne
« Odpowiedź #14 dnia: 2020.07.11, 13:21:48 »
W wielu jest procesor of NECa. W sumie więcej widziałem NECow i SGS w ZXach niż Zilogow. Nie uogolnialbym tak szybko.

Problem występuje w pewnej partii procesorów Ziloga w technologii NMOS z 82 do 84r. Amstrad to późniejsze wypusty.

A rak na marginesie Sinclair nie używał uszkodzonych elementów. Kupował tańsze pamięci. Myślisz, ze Intel czy AMD to tak sam z siebie robi dziesiątki modeli każdego prostota od czasów 486? Seria SX miała uwalony koprocesor z definicji.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76