Autor Wątek: ZX Spectrum 48k jako sampler  (Przeczytany 23098 razy)

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #15 dnia: 2012.04.13, 00:04:55 »
Niestety strona zablokowana i nie da się pobrać.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Jean 1

  • ****
  • Wiadomości: 389
  • Miejsce pobytu:
    Gorlice
    • Moja www
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #16 dnia: 2012.04.13, 09:00:21 »
Niestety strona zablokowana i nie da się pobrać.

Nie mam pojęcia dlaczego za pierwszym razem nie chce pobrać , ale jak skopiujesz link do okna przeglądarki to pobiera .....

coś z tymi serwerami nie tak jest ...

Zmieniłem i poprawiłem , aby działało ...

http://hurtmleczgorlice.za.pl/spectrum/mapety/
« Ostatnia zmiana: 2012.04.13, 09:21:29 wysłana przez Jean 1 »
ZX Spectrum, ZX Spectrum + 80KB + AY,ZX Spectrum 128 +2 , FDD3000, Atari 800, 130, Amiga 500, CDTV, CPC464, CPC6128, VIC20, C64  TI99/4A ... Mini Muzeum ...

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #17 dnia: 2012.04.13, 09:22:48 »
Jean, a co to tam masz? Film?
Sprawdzałeś, czy dźwięk nie znika po 10 minutach?
Gasman już wie, ale chyba nic jeszcze nie robił.

Jean 1

  • ****
  • Wiadomości: 389
  • Miejsce pobytu:
    Gorlice
    • Moja www
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #18 dnia: 2012.04.13, 10:56:08 »
tak , tak , to jest ten filmik z mapetami z YT, a co do dzwięku to istotnie zanika po około 10 minutach .... zauważyłem to już na samym początku ... ale filmiki do 10 minut chodzą ok ...

gorzej jak się jakiegoś teledyska wpakuje to dzwięk jest już do bani ... za dużo wszystkiego jest jak na 4 bitowy przetwornik AY ...

i właśnie ... tu mi się narodziło pytanie ... jak to w rezultacie jest z tymi przetwornikami w AY ... tam jest jeden czy tak jak z kanałami że jest ich trzy ....
ZX Spectrum, ZX Spectrum + 80KB + AY,ZX Spectrum 128 +2 , FDD3000, Atari 800, 130, Amiga 500, CDTV, CPC464, CPC6128, VIC20, C64  TI99/4A ... Mini Muzeum ...

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #19 dnia: 2012.04.13, 11:11:24 »
i właśnie ... tu mi się narodziło pytanie ... jak to w rezultacie jest z tymi przetwornikami w AY ... tam jest jeden czy tak jak z kanałami że jest ich trzy ....

AY nie ma żadnego przetwornika DA. Odgrywanie sampli robi się zmieniając głośność kanału (głośność to wartości od 0 do 15  - czyli 4bity).

Jean 1

  • ****
  • Wiadomości: 389
  • Miejsce pobytu:
    Gorlice
    • Moja www
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #20 dnia: 2012.04.13, 11:34:01 »
aaaaa Tak to sprytnie ktoś wymyślił :-) heh w zasadzie czemu nie :-) bardzo sprytne i pomysłowe ...
ZX Spectrum, ZX Spectrum + 80KB + AY,ZX Spectrum 128 +2 , FDD3000, Atari 800, 130, Amiga 500, CDTV, CPC464, CPC6128, VIC20, C64  TI99/4A ... Mini Muzeum ...

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2050
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #21 dnia: 2012.04.13, 11:34:34 »
Dokładnie to jest tak, że w AYgreku są trzy przetworniki generujące sygnał wyjściowy. Do nich wchodzi generowana częstotliwość dla poszczególnych kanałów zmiksowana z szumem oraz informacja o głośności modulowana obwiednią i to z tego powstaje dźwięk.

Odtwarzanie sampli działa tak, że wyłącza się zarówno generator częstotliwości jak i szumu następnie włącza się obwiednię z pojedynczym narastaniem i podtrzymaniem i reguluje głośność w kanale. Cały ten mechanizm działa jak bardzo prymitywny czterobitowy przetwornik DA, ale prawdziwych -  w sensie odtwarzania sample'i - przetworników w AYgreku nie ma.

A mechanizm z obwiednią i głośnością można ustawić dla wszystkich trzech kanałów i odtwarzać trzy czterobitowe sample.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6846
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #22 dnia: 2012.04.13, 11:52:24 »
czyli zupelnie teoretycznie mozna osiagnac 3x4=12-bitowa dokladnosc odtwarzania sampli, a w rzeczywistosci (usuwajac stany o identycznych kombinacjach poziomow glosnosci w 3 kanalach) 136 roznych poziomow glosnosci? Czyli calkiem niezle, tylko trzeba by stworzyc algorytm rozkladajacy poziomy 0..255 na odpowiednie  kombinacje w 3 kanalach.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2050
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #23 dnia: 2012.04.13, 11:59:50 »
Teoretycznie pewnie tak. Problem będzie w AYgrekach z separacją kanałów do stereo - to co usłyszysz nijak się będzie miało do tego, czego się spodziewasz ;) No i algorytm musiałby być szybki albo dane przeliczone przed odtwarzaniem, żeby odtwarzane dane miały jakąś sensowną częstotliwość.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6846
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #24 dnia: 2012.04.13, 12:08:39 »
Czysto teoretycznie zakladalem, ze zamiast wyjscia stereo jest wyjscie mono :)
Co do algorytmu, prosta tablica indeksowana wartoscia amplitudy. Raz policzona, potem juz niezmienna. Mogloby to calkiem szybko dzialac :) Tyle, ze chyba sensowniej jest bez kombinacji zrobic programowy oversampling i puscic to na te 4 bity, tyle przynajmniej mowi teoria.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2050
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #25 dnia: 2012.04.13, 12:21:06 »
Jakby nie kombinować mnie tam się nigdy specjalnie nie podobały zabawy z odtwarzaniem samplowanego dźwięku. Uważam, że do grania modułów z Amigi jest Amiga a do odtwarzania empetrójek player empetrójek ;) Spectrum ma grać na beeperze albo robić chip-tune'ową muzykę na AYgreku ;)

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #26 dnia: 2012.04.13, 14:18:17 »
Blasphemy.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2050
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #27 dnia: 2012.04.13, 14:24:24 »
Sam jesteś to, co napisałeś :P

A mówiąc serio - na prawdę nigdy (poza oczywistym aspektem technicznym) nie rajcowało mnie odgrywanie sampli i uważam, że robienie efektu dźwiękowego, który nie pozostawia już właściwie czasu na nic innego (bo jak się chce grać dobrze to na prawdę mało co jeszcze da się zmieścić) jest po prostu bez sensu.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #28 dnia: 2012.04.13, 14:30:30 »
Hahaha, to co mi tu piszesz o beeperze????????????? :) :) :) :)
Aaaaaaaaale go złapałem, hłe hłe hłe.




Tak poważnie, to ja tam lubię używac komputera do wszystkiego, co umiem.
Demo-scena to jakaś tam zaledwie część aktywności.

Chociażby ten wspominany ostatnio Gumiak w studiu nagrań
http://www.youtube.com/watch?v=6kcSdlOEizc potraktowany po prostu jako instrument.

Procek leci na maxa, ale w tym i w podobnych przypadkach mnie to nie rusza, bo interesują mnie możliwości danego komputera. A to, czy przy okazji zostaje procesora na co innego, to już zupełnie poza moim problemem w takich sytuacjach.

Właściwie to nawet w pracy zdarza mi się wykorzystać Spectrum do grafiki, hehehe.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2050
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ZX Spectrum 48k jako sampler
« Odpowiedź #29 dnia: 2012.04.13, 15:07:58 »
Hahaha, to co mi tu piszesz o beeperze????????????? :) :) :) :)
Aaaaaaaaale go złapałem, hłe hłe hłe.

Nie rozumiem co cię tak rozbawiło. Napisałem, że moim zdaniem Spectrum ma grać muzykę na beeperze albo z AYgreka chip-tune'a. Potem napisałem jeszcze, że w ogóle nie rajcuje mnie samplowany dźwięk na Spectrum między innymi dlatego, że jego odtworzenie zjada większość czasu procesora. Nie było bezpośredniego ciągu logicznego w tych dwóch wypowiedziach i oczywiste jest dla mnie, że granie beeperem również zjada większość czasu procesora. Wydawało mi się, że dla ciebie też i nie dyskutujemy o oczywistościach. Może się jednak myliłem.

Cytuj
Tak poważnie, to ja tam lubię używac komputera do wszystkiego, co umiem.

Ale to jest oczywiste - na co dzień komputer jest trochę bardziej wypasionym młotkiem.

Cytuj
Demo-scena to jakaś tam zaledwie część aktywności.

To również jest dla mnie oczywiste.

Cytuj
Chociażby ten wspominany ostatnio Gumiak w studiu nagrań
http://www.youtube.com/watch?v=6kcSdlOEizc potraktowany po prostu jako instrument.

Procek leci na maxa, ale w tym i w podobnych przypadkach mnie to nie rusza, bo interesują mnie możliwości danego komputera. A to, czy przy okazji zostaje procesora na co innego, to już zupełnie poza moim problemem w takich sytuacjach.

Ok. Tylko, że akurat takie zastosowanie wpada dla mnie w zakres "aspektu technicznego" - nie jestem muzykiem stąd samo użycie Spectrum do grania sample'i itp. interesujące jest dla mnie wyłącznie z punktu widzenia "czy byłbym w stanie to zrobić" albo "ciekawe jak oni to zrobili". Sam tego używał nie będę bo poza wąskimi zastosowaniami jak to, co cytujesz uważam takie rozwiązania z bezcelowe. Ale przecież nie zabronię nikomu napisania procedury odtwarzającej dwunastobitowe sample na AYgreku.

Cytuj
Właściwie to nawet w pracy zdarza mi się wykorzystać Spectrum do grafiki, hehehe.

A to już zupełnie inna kwestia - nie wyobrażam sobie w mojej pracy zastosowania Spectrum do czegokolwiek praktycznego.