Autor Wątek: Błędy w ZX Spectrum  (Przeczytany 8663 razy)

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Błędy w ZX Spectrum
« dnia: 2013.08.18, 18:33:07 »
W wątku o błędach w procesorze Z80 wspominano  o błędach w ZX Spectrum.
Zakładam zatem wątek dotyczący błędów w ZX Spectrum -- wszystkie modele (i to nie jest furtka dla trolli :P

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1261
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #1 dnia: 2013.08.19, 15:00:55 »
To ja na początek wrzucę skan artykułu z trzeciego numeru Komputera z listą 16 błędów w Spectrum. Jest coś więcej?

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #2 dnia: 2013.08.19, 16:25:05 »
No tak, to są błędy w ROM.

Błędy sprzętowe, o których już wspomniano to SNOW EFFECT. Cytując wcześniejsze posty w innym wątku:
Cytuj
RafalM:
Zobrazowanie problemu: http://www.youtube.com/watch?v=4FIUCIyMSD4
To jest związane z przerwaniami. W Spectrum 16 kB, 48 kB i paru innych chyba też nie można ustawić wektora przerwań w pamięci poniżej 32768, bo coś takiego dostaniemy.

Tutaj jest to opisane w szczegółach i wyjaśnione dlaczego tak jest. Niestety nie streszczę bo sam nigdy tego  nie zrozumiałem :)

http://www.zxdesign.info/dynamicRam.shtml

W późniejszych modelach Spectrum chyba zrobili z tym porządek.

Cytuj
Ikci:
A czy czasem ULA SNOW EFFECT to nie problem jedynie 128K oraz szarego 128K+2 ??

Widziałem, że  Velesoft poradził sobie z tym problemem i sprzedaje chip - zamiennik problematycznego układu HAL10H8(PAL10H8)

http://velesoft.speccy.cz/zx/umbrella/umbrella.htm 

Wydaje mi sie że snow effect występuje tylko w ZX Spectrum 128k+ i +2. ZX Spectrum 128K+2A i +3 już to nie występuje.


Było coś jeszcze?

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #3 dnia: 2013.08.19, 19:14:08 »
W +3 byl blad z wyjsciem AY - w efekcie AY pracuje czesciowo jak trzy kanalowy beeper.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #4 dnia: 2013.08.19, 20:11:33 »
ULA Snow jest w Spectrum 48.

Jako dowód załączam przykładowy snapshot:

http://www.sendspace.com/file/ci40pg

Problem tylko w tym że... niewiele emulatorów emuluje ten efekt ;)

Ja mogę polecić SpecEmu:
ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/emulators/pc/windows/SpecEmu28-b101009.zip

(wchodzimy w Options/Display i zaznaczamy ULA Snow Effect)

ikci

  • *****
  • Wiadomości: 1216
  • Miejsce pobytu:
    Kraków
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #5 dnia: 2013.08.19, 20:16:38 »
Wydaje mi sie że snow effect występuje tylko w ZX Spectrum 128k+ i +2. ZX Spectrum 128K+2A i +3 już to nie występuje.

No tak... ZX 128K+2A/B +3 chyba już nie mają ULA.. dlatego nie ma tego błędu.
Ale co do 48K to jest dla mnie nowość. Lubie posiedzieć przy realnym sprzęcie i jakoś nigdy tego nie spotkałem.
ZX Spectrum 48K, ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128K, ZX Spectrum +2, ZX Spectrum +2B, ZX Spectrum +3, TIMEX TC2048, UNIPOLBRIT Komputer 2068, Didaktik Gama 80kB, 
Amstrad/Schneider CPC6128, Schneider CPC464, Commodore C64, Atari 800XL, 65XE 130XE, A500+, A600, A1200, ATARI 1040 STF

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #6 dnia: 2013.08.19, 22:01:16 »
W zasadzie efekt "floating bus" tez mozna uznac za blad, choc to raczej skutek uboczny uzycia rezystorow, do oddzielenia szyny cpu i ula. W praktyce okazal sie przydatny do animacji i dem, ale i stal sie przyczyna problemow z kompatybilnoscia ZXow.

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 580
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #7 dnia: 2013.08.19, 22:47:23 »
Jest jeszcze błąd w sterowaniu dwoma dżojami w standardzie Sinclair. Przy skomplikowanych ruchach w rodzaju : na ukos do góry i fire, drugi gracz ma przekłamane ruchy, np. każesz mu iść do góry a on wtedy idzie na ukos do góry w prawo (coś w tym rodzaju). Sprawdziłem to na 100 %. Dziwię się że przez tyle lat nikt na to nie wpadł ::)
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #8 dnia: 2013.08.20, 13:02:51 »
Standardowy kod obsługi przerwania w ROM niszczy zawartość rejestru IY.

Odkryłem to w praktyce w zupełnie nieformalny sposób - programy w których próbowałem używać IY nie działały z zupełnie nieznanych mi powodów. Przez dłuższy czas miałem więc własną, prywatną zasadę że nie wolno używać IY i już :)

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #9 dnia: 2013.08.20, 13:05:42 »
ULA Snow jest w Spectrum 48.

Jako dowód załączam przykładowy snapshot:

http://www.sendspace.com/file/ci40pg

Problem tylko w tym że... niewiele emulatorów emuluje ten efekt ;)

Nie wiem czy wiesz, ale niektórzy używają częściej niż czasami prawdziwych komputerów ;)
Sprawdziłem na ZX Spectrum i faktycznie, efekt występuje tak jak na 128K.
Na Timexie również on występuje, jednak wygląda to nieco inaczej.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #10 dnia: 2013.08.20, 13:07:10 »
Snow na 128 jest - o ile pamiętam - bardziej dotkliwy niż na 48. Na 48 po prostu śnieży a na 128 (tych z ULA) jak się zostawi na trochę dłużej, to maszyna się resetuje.

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1261
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #11 dnia: 2013.08.20, 20:13:04 »
Standardowy kod obsługi przerwania w ROM niszczy zawartość rejestru IY.

Hę? Niszczy zawartość pamięci pod adresem (IY+64) myśląc że jest to [FRAMES3], i pod adresem (IY+01) [FLAGS], ale IY przecież nie niszczy.
Zmieniać IY wolno tylko przy zablokowanych przerwaniach, albo w trybie IM2.
No, chyba że te wskazane miejsca w pamięci nie są istotne.

To jest niezła pułapka dla programisty, ale nie jest to błąd.
« Ostatnia zmiana: 2013.08.20, 20:23:43 wysłana przez Phonex »

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #12 dnia: 2013.09.16, 21:06:47 »
Trafiłem dzisiaj na coś takiego. Jak kogoś interesują błędy w Spectrum to ma tu ich pod dostatkiem:

http://nonowt.com/magfold/articfol/bugs_in.html

popocop

  • *****
  • Wiadomości: 834
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #13 dnia: 2013.09.19, 16:53:57 »
Normalnie błąd na błędzie. Jak te Spectrumy w ogóle działały?  8)
ZX Spectrum +2 & PicoDiv SD,
Timex 2048 & divIDE 57c

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1261
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Błędy w ZX Spectrum
« Odpowiedź #14 dnia: 2013.09.20, 10:28:10 »
Bo Spectrum miał charakter! Gdyby nie było błędów, piszący program by go napisał, program by działał i zapomniał by o tym. A tu? Wszystko jest logiczne i poprawne, a program nie działa. Działało jak płachta na byka ;)
Trzeba było poświęcić czas i zdobyć wiedzę żeby pokonać ograniczenia i błędy. A wtedy już trudno było się oderwać. I z większą wiedzą wychodziły lepsze programy! :D