Autor Wątek: demka i prawa autorskie  (Przeczytany 25781 razy)

jack_świdnik

  • *****
  • Wiadomości: 1643
  • Miejsce pobytu:
    Świdnik / Lublin
demka i prawa autorskie
« dnia: 2014.09.26, 21:54:12 »
Heja Wszystkim, mam pytanie do Autorów demek z "Archiwum ZX" za tydzień jadę do Rzeszowa na imprezę demoacenę ale z Amigami 1200 itp, zabieram swojego Timexa 2028 + zabawki od "Zaxona" jak mam nadzieje dotrą pocztą przed planowaną imprezą. Jak nie to mam Divide z KempAYiem.
Pytania mam dwa do Was jakie demka mam puścić?  Zakładałem że te najnowsze z 2014 i 2013r ? pochwalić się co na Timexie można odpalić z demek. I drugie czy w ogóle mogę????. Nie ja je tworzę. nie jestem ich przecież autorem. Co innego oglądać w domu samemu , a co innego na imprezie gdzie będzie dużo ludzi i z tego co już wiem ma być też TV regionalna z Rzeszowa. Czy grono Szanownych Autorów Demek z Archiwum ZX z może zabrać w tym temacie głos i się wypowiedzieć?
nie chciałbym się narazić komuś i tym bardziej złamać istniejące prawo.
Impreza ma być bezpłatna
więcej w temacie imprezy jest tutaj
http://www.ppa.pl/forum/integracja/30970/druga-impreza-w-rzeszowie-demoscena/2
« Ostatnia zmiana: 2014.09.26, 22:11:15 wysłana przez podolski_jp »
moje marzenie: Timex 2048 128K

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4693
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #1 dnia: 2014.09.26, 22:01:45 »
No generalnie to moje urzadzenia sa chronione prawami autorskimi i patentami, wiec pokazywanie ich publicznie nie jest dozwolone.  No chyba ze zaplacisz tantiemy do ZTRDSK,  (Zwiazek Tworcow Rozszerzen Do Starych Komputerow), hehehehhee

A powaznie to  jedz i pokazuj, przeciez wlasnie o to w tym wszystkim chodzi. Glownie na tym chyba polega idea robienia DEMO?
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

jack_świdnik

  • *****
  • Wiadomości: 1643
  • Miejsce pobytu:
    Świdnik / Lublin
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #2 dnia: 2014.09.26, 22:08:46 »
ok, ale dotąd nie byłem jeszcze na takiej oficjalnej imprezie, podobno dotowana przez miasto, nie wiadomo kto wparuje
po tej imprezie ma być część nieoficjalna a na ten części to "sami swoi" będą więc spoko
chyba że nie rozłożę się ze sprzętem na części pierwszej ale szkoda by było
moje marzenie: Timex 2048 128K

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4693
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #3 dnia: 2014.09.26, 22:23:21 »
 Upolitycznienie siegnelo nawet takich imprez ze trzeba dupochrony robic na kazda okazje? Tu widze raczej sytuacje ze jakis lokalny kacyk z urzedu wymyslil ze zrobi impreze i na niej sie wybije, imprezy retro sie zrobily modne. Ale poki co ludzie sobie je sami organizuja i dobrze sie bawia wiec jakis urzedas pomyslal ze to trzeba przeciez zorganizowac bo jak to tak bez wladzy,
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

CaT (-Man)

  • **
  • Wiadomości: 75
  • Miejsce pobytu:
    Bo'ness / Szkocja
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #4 dnia: 2014.09.26, 22:24:16 »
Pokazywac!!!
Gdzie sie da i komu sie da, im wiecej ludzi bedzie wiedzialo, ze ciagle cos sie w temacie dzieje i Speccy jeszcze nie zginelo tym lepiej. A moze odnajda sie dzieki tej akcji jacys zablakani userzy :)
To oczywiscie moje zdanie, ale mysle ze podobne beda mieli i autorzy owych produkcji.  8)


ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #5 dnia: 2014.09.26, 22:48:01 »
Generalnie twórczość demoscenowa jest freeware. Oglądacze są wdzięczni twórcom za to że coś tworzą, a twórcy oglądaczom za to że oglądają. Demka itp tworzy się dla sławy i płynącej z tego satysfakcji, więc idźcie i rozm... tzn kopiujcie się. A także z miłości do platformy (sprzętowej), więc nie pytajcie co platforma może zrobić dla was, tylko co wy możecie zrobić dla platformy. ;)

A co do ZTRDSK, to czy tam nie trzeba wpłacić wpisowego a potem składek by móc się z nimi utożsamiać? ;)
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

jack_świdnik

  • *****
  • Wiadomości: 1643
  • Miejsce pobytu:
    Świdnik / Lublin
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #6 dnia: 2014.09.26, 22:58:26 »
no to super, skoro demo to freeware, nie potrzebnie ruszyłem temat.
coś mnie korciło żeby zapytać
moje marzenie: Timex 2048 128K

zaxon

  • *****
  • Wiadomości: 4693
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #7 dnia: 2014.09.26, 23:03:49 »
Troche to w sumie przerazajace i smutne. Ale widac takie czasy nastaly ze patenty na wszystko trzeba miec i lepiej sie pytac.
Zbyniu ZTRDSK jest bezskladkowe ;)
Siedem kilo smalcu,gesich jajek kopa,zeby moc to polknac tegiego trza chlopa. GG 3456993

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #8 dnia: 2014.09.26, 23:19:48 »
Aha, wolałem spytać bo jak dotąd należałem tylko do ZZR i miałem licencje naaa... no właśnie to czym się zajmowali. ;)
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #9 dnia: 2014.09.26, 23:33:56 »
Lepiej, żeby żadne odgórne uwarunkowania nie powstały. Dopóki demoscena jest freeware, to trzeba puszczać.
Co jednak, gdy użyję w swoim demie sampla, fontu, procedury pochodzącej z innej produkcji freeware? Warto pozdrowić autora.
Czy screen, muzyka, font to fragment utworu, czy całość...
AY Music, ULA plus.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #10 dnia: 2014.09.27, 01:07:04 »

Ponoć naśladownictwo jest najwyższą formą pochlebstwa. Stąd w środowisku w którym chodzi o sławę i uznanie dość powszechnie uważa się je za dopuszczalne, a nawet za mile widziane, (o ile nie zapomina się kto to zrobił pierwszy) ;)
A ludzie będący w temacie w mig rozpoznają w efektach z jakiego demka jest ta wstawka czy parodia. :)

Choć są i takie elementy które są na tyle optymalnymi rozwiązaniami, że przychodzą do głowy twórcom od dawna i to nawet tym co nie mieli intencji nikogo naśladować. Nieraz są już tak rozpowszechnione że nikt się już nie doszukuje kto pierwszy wymyślił to "koło".

Spotkałem się parę razy że muzyka z demek była nagrana na płycie, ale najwyraźniej przez samych twórców, bo nie kojarzę by ktoś kogoś po sądach za to ciągał. Nie raz też stosowano muzykę z hiciorów, filmów czy innych demek co zwykle było rozpoznawane przez ogół, przez co od razu uznawane za konwersję/remake, i jakoś nikt nie robił z tego problemu.

Trochę mniej sympatycznie jest z grafiką. Tu ilość przykładów na to że ktoś zwłaszcza za młodu w czasach przed-internetowych kopiował/konwertował/przerysowywał fragmenty prac plastyków czy komiksiarzy które sławę zyskały dopiero później lub wcale (a przynajmniej nie w tym środowisku), a tym samym niejako przypisując SOBIE - pomysły innych, co jest w najlepszym przypadku trochę "nieładne", w sensie moralnym. Jak poczytać wywiady czy magi z epoki to takich aferek wykrytych w miesiące czy lata po tym jak wygrały jakieś konkursy było sporo. W tym nie raz po burzliwych dyskusjach i ustaleniach, "że teraz już tak nie będziemy robić" i deklarujemy autorstwo dopiskiem "no copy" lub "no scan".

Nie sądzę by to w jakikolwiek sposób uszczupliło konta naśladowanych artystów, utrzymujących się ze sprzedaży obrazów, komiksów czy też projektowania okładek, zresztą  prawdopodobnie nieświadomych całego procederu. I spory były nie o ich prawa tylko o to że "ja się starałem sam, a ty skopiowałeś i wygrałeś nagrodę, a bez tego by ci się to nie udało, bo widziałem jak rysujesz". To jednak mały niesmak pozostał. Choć z drugiej strony, jesteśmy z Polski tak? - A u nas znalezione to niekradzione. ;)

Od pewnego czasu by zapobiec takim incydentom wymaga się (choć nie zawsze i wszędzie), by do zgłaszanej pracy dołączać serię obrazków na różnych etapach jej tworzenia, jako dowód, jeśli nie na brak inspiracji czyimś dziełem, to przynajmniej na to, że się nie użyło skana czy konwertera.

W praktyce wydaje mi się że rzadko kiedy demka robią wrażenie na ludziach z poza środowiska komputerowców. Ludzie wolą oglądać głupoty na YT lub przynajmniej zabawne animowane gify, niż nudne latające kropki, płachty czy "kartofelki" w demkach. :)

- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #11 dnia: 2014.09.27, 01:13:15 »
nudne latające kropki, płachty czy "kartofelki" w demkach. :)

Dobre  ;D
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

jack_świdnik

  • *****
  • Wiadomości: 1643
  • Miejsce pobytu:
    Świdnik / Lublin
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #12 dnia: 2014.09.27, 09:59:34 »
pościągałem już trochę demek wszytkie z okresu 2012-2014 z Archiwum ZX ze speccy i parę tych najwięcej ocenianych z tej strony pouet
pliki .TAP i teraz pytanie czy jest jakiś player co by odtwarzał je w kółko przez pare godzin, parę demek się na Timexie wiesza albo resetuje
czy pozostaje tylko reset i Load "" ???
moje marzenie: Timex 2048 128K

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #13 dnia: 2014.09.27, 10:47:07 »
Te co się wieszają i restartują (z pouet'a), całkiem możliwe, że są na 128k. Sprawdź w emulatorze, polecam ZX Spin 0.666
Polskie demka w latach 2012-2014 były raczej napewno na 48k+AY
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Ziutek

  • ****
  • Wiadomości: 257
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
  • Ziutek/ESI
Odp: demka i prawa autorskie
« Odpowiedź #14 dnia: 2014.09.27, 11:49:10 »
Tak w ramach ciekawostki to w zeszłym roku na revision musiałem dać oświadczenie, że nie jestem członkiem niemieckiej wersji ZAiKSu ;)
Skype: swengi (nie zawsze online znaczy że jestem przy kompie)