forum speccy.pl

ZX Spectrum => MUZYKA => Wątek zaczęty przez: sect0r w 2013.05.07, 18:10:51

Tytuł: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2013.05.07, 18:10:51
https://www.youtube.com/watch?v=tL-6lBtVkiw
Jak to mozliwe ze gra AY, a dodatkowo sample z Covoxa ?

W sumie to chodzi mi o co innego: czy da rade puscic AY+sample z AY, np 2 kanaly AY+1xsampel na perkusje na zwyklym AY'greku (troche zamotalem :D np. LewyAY+sampelAY+prawyAY)
A moze powstal taki tracker umozliwiajacy tworzenie takiego twora?
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2013.05.07, 21:38:28
Genialna robota Rosjan. Wydaje mi się że muzyka powstała dla tego dema i nie ma żadnego trackera,
który umożliwia pisanie muzyki z wykorzystaniem tego engine.. choć oczywiście mogę się mylić.
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2013.05.07, 22:55:13
Ładne i fajnie gra. Tylko oczywiście Youtube/UNREAL oszukują - demko te wszystkie śliczne kolorki robi kosztem mrugania.

Ale samplowana perkusja jako dodatek do AYgreka faktycznie brzmi fajnie :)
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2013.05.07, 22:57:23
Taki lekki offtop, przypomniało mi się że w Chronosie jest muzyka beeperowa, a na AY gra perkusja.
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2013.05.07, 23:58:21
A dlaczego AY ma nie grac z Covoxem ?
To schemat jak z Dooma - muzyczka FM a efekty prze DAC.
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2013.05.08, 00:20:57
@sect0r A odpowiadając na twoje pytanie - technicznie powinno się to dać zrobić, choć jak to z samplami na AY - będzie tylko muzyka i raczej żadnych sensownych efektów. Do tego oczywiście jakość będzie jaka będzie no i trzeba by odpowiednio przygotować sample, żeby zgrać głośności tego generatora z samplami. Moim zdaniem całość nie jest warta zachodu ;)

I nie - nie słyszałem, żeby ktoś zrobił taki engin a tym bardziej tracker ;)
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2013.05.08, 00:24:48
Bardzo ładne demo!

Ciągnąc offtop Chronosa: dwa lata temu był na Youtube cover muzyki z Chronosa zagrany na instrumencie, z idealnie tym samym brzmieniem. Był fantastyczny! Ale już go nie ma niestety. Teraz najlepszy jest ten
http://www.youtube.com/watch?v=f1uzJ5f-rig
a ten http://www.youtube.com/watch?v=XaVhAPAxhHc też całkiem niezły :D

To dla tych, którzy jak ja i wielu innych marzyli o wysłuchaniu tego utworu w lepszej jakości.
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2013.05.08, 00:49:21
@Phonex a taka wersja: http://www.youtube.com/watch?v=O23Q8TYKz30 ?
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2013.05.08, 08:55:32
Ciągnąc temat, czy wystarczyłoby podmienić procedure w playerze odpowiedzialną za np. odtwarzanie środkowego kanału i podstawić procedure odtwarzającą sample w tym miejscu ?
Czy wogóle aby odtworzyć sampel na danym kanale trzeba zwolnić dany kanał AY, czy to leci "tą samą drogą" ?
I ostatnie pytanie, czy odtwarzanie sampli przez AY bardzo obciąża procka, czy dokładnie tyle samo co odtwarzanie zwyklego AY i odbywa się to przez wysyłanie OUT na odpowiedni adres/kanał ?
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2013.05.08, 09:13:54
No właśnie o to mi chodziło... Oczywiście, że nie da się tak po prostu powiedzieć "masz tu sample'a i graj" ;)

Dźwięk w tym wypadku jest generowany przez zestaw Z80+AY - nie ma tam po drodze DMA, a AY nie ma bezpośredniego dostępu do pamięci ani własnych buforów na sample. To powoduje, że odtwarzanie samplowanego dźwięku musi być idealnie zgrane czasowo, bo to procesor ładuje do rejestru kolejne próbki. I oczywiście jeśli chcemy uzyskać przyzwoitą jakość dźwięku procesor musi to robić jak najszybciej i jak najczęściej. Przerywanie tej procedury wysyłaniem dodatkowych danych dla pozostałych kanałów zmniejsza czas dostępny dla samplowanego dźwięku i co za tym idzie zmniejsza jakość tego dźwięku.

To wszystko jest przyczyną tego, że większość dem grających porządną samplowaną muzykę na AYgreku nie robi przy tym nic innego (i sample w The Lyra II nie jest porządną samplowaną muzyką - dlatego można wcisnąć w procedurę odtwarzającą jeszcze trochę kodu robiącego efekty na atrybutach ;)).
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2013.05.08, 11:09:21
@Phonex a taka wersja: http://www.youtube.com/watch?v=O23Q8TYKz30 ?
:D To najlepszy cover!
Drugi z mojego poprzedniego posta byłby najlepszy, gdyby linia basu była głośniej...
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2013.05.08, 17:40:41
Ale przecież w zamierzchłych czasach Petagram zrobiło Hypersonic II Preview (http://www.zxdemo.org/item.php?id=2706 (http://www.zxdemo.org/item.php?id=2706)), w którym zrobiony jest specjalny player odtwarzający w muzyce z ST sekcję perkusyjną na samplach (jeden kanał). Brzmi fajowo!
Potem powstały oczywiście programy Sample Tracker II (Czesi/Słowacy) oraz rodzimy Morpheus (DC Pak/Exodus), które odtwarzały wszystkie 3 kanały AY na samplach. Nic więcej w zasadzie nie da się uzyskać podczas grania muzy, ale jak ktoś lubi :D
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2013.05.08, 18:14:10
Drozol w sumie tez cos pod koniec mowil ze robi (z kim to nie wiem) jakiegos trackera na samplach.
Chodzilo mi o to, zeby wlasnie odciazyc procka i zagrac sampel na 1 kanale zamiast 3, do tego 2 kanaly ay i moze wtedy wystarczyloby mocy na jakies efekty.
Ale na razie sobie tylko gdybam, bo nie wiem ile taktow zabieraja konkretne efekty, czy odgrywanie sampla, w tej chwili wydaje mi sie ze bedzie to suma taktow rozkazow danej procedury, ale pewno sie myle.
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: andy w 2013.05.08, 18:50:11
Zastanawiałem się kiedyś czy nie zrobić AY+midi. Na midi podpiąc elektroniczną perkusje z lat 80-ych i zmiksować z dźwiękiem z AY-ka.
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2013.05.08, 19:27:21
Drozol w sumie tez cos pod koniec mowil ze robi (z kim to nie wiem) jakiegos trackera na samplach.

Dokładniej to zrobił konwerter amigowych .mod'ów na ZX/AY (nie wszystkich, bo ograniczenia w pamięci) oraz napisał player'a do tego. Trackera pisał Scalman/ILSN, ale jakoś współpraca via Poczta Polska nie sprzyjała wtedy rozwojowi projektu... :/

Cytuj
Chodzilo mi o to, zeby wlasnie odciazyc procka i zagrac sampel na 1 kanale zamiast 3, do tego 2 kanaly ay i moze wtedy wystarczyloby mocy na jakies efekty.

To tak nie działa... Sampel, żeby mógł być odgrywany czysto, musi ciągle pobierać i ładować do rejestrów AY dane - ciągle! Nie ma tak, że odegrasz sobie kawałek (np 1/3 ramki) sampla, a resztę wykorzystasz na efekty. Wyjdzie charczenie, jakieś trzaski etc. Za sampla bowiem odpowiada tak naprawdę Z80. Muzyka "normalna" to wrzucenie raz na ramkę kilku danych do rejestrów AY i przez całą resztę rastra procek jest wolny. Zawsze wprowadzenie jakiegokolwiek, nawet najdrobniejszego efektu pogorszy znacznie odgrywanie sampla.
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.08.30, 05:55:08
Wracając na chwilę do ciekawostek o Chronos, to wrzuciłem kiedyś na youtube wszystkie znane mi covery utworów T. Follin'a z ZX48 robione na chipach.
http://www.youtube.com/watch?v=0sm8HMFzvTY (http://www.youtube.com/watch?v=0sm8HMFzvTY)
Ktoś także "upiększył" tą grę usuwając oryginalną muzykę, zamiast niej dał utwór zrobiony na samplach, a w czasie gry ślamazarny, całkiem niepasujący do shootera cover Jarre Oxygene IV.
P.S. czy ktoś pamięta w jakim demo był cover TDM Chronos? Może ktoś ma plik .ay albo na tracker?
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2013.12.20, 21:04:19
Tak sobie przeglądam demka na c64 na YT i co 1mhz potrafi odgrywać takie sample, a nasz spektruś nie  ? (SAMPLING od 12:20) http://www.youtube.com/watch?v=O0t9mTNbQco
Tytuł: Odp: AY+Sample ?
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2013.12.21, 21:46:19
1. 16kHz = 2kB/s - da radę
2. filter w SID, coś w rodzaju prostego equalizera, obcinający trzaski i piski, które powstają przy wysokich częstotliwościach - sample dla AY muszą być obrobione w edytorze.