Autor Wątek: Trackery / formaty / playery  (Przeczytany 63126 razy)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Trackery / formaty / playery
« dnia: 2013.12.07, 01:13:58 »
Istnieje trochę formatów tracker'owych. Szukam informacji, jaki tracker skojarzony jest z typem pliku (rozszerzeniem):
asc, fls, ftc, fxm, gtr, psc, psm, sqt
Poszukuję tych trackerów lub samych playerów generowanych przez nie.
AY Music, ULA plus.

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #1 dnia: 2013.12.07, 08:31:06 »
Cytuje z dokumentacji od VTII

Vortex Tracker II can import ZX Spectrum music files (modules) of next types:

 1) Pro Tracker 3.xx (file mask is *.pt3);
 2) Pro Tracker 2.xx (*.pt2);
 3) Pro Tracker 1.xx (*.pt1);
 4) Flash Tracker (*.fls);
 5) Fast Tracker (*.ftc);
 6) Global Tracker 1.x (*.gtr);
 7) Pro Sound Creator 1.xx (*.psc);
 8 ) compiled  Pro Sound Maker modules (*.psm);
 9) compiled ASC Sound Master modules (*.asc);
 10) compiled Sound Tracker and Super Sonic modules (*.stc);
 11) compiled Sound Tracker Pro modules (*.stp);
 12) compiled SQ-Tracker modules (*.sqt);
 13) Amadeus (Fuxoft AY Language) modules (*.fxm, *.ay).
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #2 dnia: 2014.06.10, 04:52:12 »
Już rano się robi, siedzę trzecią godzinę próbując załadować skompilowaną muzykę w formacie sqt z dysku trd.
Sam kompiler nie ma możliwości dodania rozszerzenia do pliku, przyjmuje tylko litery i cyfry w nazwie pliku,
i zapisuje skompilowany utwór z rozszerzeniem .? (to "?" to prawdopodobnie CHR$ 0).
Jak załadować taki plik z TR-DOS? LOAD "name" CODE 49152 nie ładuje nic.

Problem jest taki - potrzebuję wyłuskać player .sqt, w tym celu wgrałem z dysku utwór demo, skompilowałem go pod adres 49152 i zapisałem dysk.
Po wpisaniu LIST są 3 pliki na końcu, tylko mają nijakie rozszerzenie.
Pomoże mi ktoś wgrać ten plik do pamięci, pod 49152 i zapisać go:
z właściwym rozszerzeniem .S
lub
jako plik binarny .bin
lub
jako tap, tzx, snapshot, cokolwiek.

PS. istnieje sq-compiler w formacie .tap i  .tzx, on nie potrafi załadować żadnego pliku z muzyką (albo to problem emulatorów Fuse i Spin).

« Ostatnia zmiana: 2014.06.10, 05:04:28 wysłana przez Abrimaal »
AY Music, ULA plus.

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1260
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #3 dnia: 2014.06.10, 11:11:48 »
To nie jest CHR$ 0 tylko zwyczajny znak zapytania ;)
Normalnie się ładuje.

A podejrzeć można używając ZX-Blockeditor.
Możnaby też zmienić nazwę używając ZX-Blockeditor, ale na tym dysku są zdublowane nazwy i nie daje...

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #4 dnia: 2014.06.11, 21:04:19 »
Po zmianie rozszerzenia ładowanie udało się za pierwszym razem.

Player sqt jest skompilowany pod 49152, ma 1308 B. Start/zatrzymanie jest pod 49152, odtwarzanie 49200.
Pozostaje tylko problem, pod jaki adres ładowane są dane muzyki, "gdzieś" pomiędzy 50460 a 50772.
Z kodu wynika że player coś jeszcze tworzy pomiędzy jego końcem, a danymi muzyki.
Ładując utwór w formacie sqt pod 50460 coś gra, ale to nie jest jeszcze muzyka  :(

Gdyby udało się komuś odnaleźć adres, będę wdzieczny.

Załączniki:
comp1 - skompilowany player z przykładową muzyką (chodzi prawidłowo)
sqt-49152 - sam player 1308 B pod 49152
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #5 dnia: 2014.06.12, 10:08:19 »
Tak na szybko to mi wychodzi, że muzyczki nie są relokowalne - na początku skompilowanej muzyczki jest tablica adresów kierująca do konkretnych miejsc w pamięci a nie do offsetów. Żeby dało się podpiąć do playera inną muzyczkę trzeba ją wkopiować zaraz za playerem skompilowaną pod właściwy adres (adres playera+#510 bajtów) - player ma tak na prawdę 1296 bajtów - ostatnie 12 to już nagłówek skompilowanej muzyczki (pierwsze dwa bajty do długość bloku (chyba nie jest używana), dalej jest jakaś tablica przesunięć w obrębie muzyczki).

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #6 dnia: 2014.06.12, 12:48:15 »
Ok. Zrobiłem jeszcze jeden test i jest tak... Kompilujesz playera z pierwszą muzyczką pod adres bazowy. Ładujesz do pamięci i odczytujesz 12 bajtów zaczynając od adresu bazowego + 1296. Kompilujesz kolejne muzyczki pod dowolne nienachodzące adresy i ładujesz wszystko do pamięci a następnie przed wywołaniem inicjalizacji danej muzyczki kopiujesz pierwsze 12 bajtów muzyczki do playera (bazowy+1296). Wywołujesz inicjalizację i potem już normalnie grasz muzyczkę. Te pierwsze 12 bajtów jest ci potrzebne jeśli chcesz zagrać jeszcze raz muzyczkę ładowaną z playerem.

Alternatywnie jeśli masz wyciętego playera (1296 bajtów) to pozostałe muzyczki kompilujesz bez niego pod kolejne nienakrywające się adresy kawałek za końcem playera a następnie przed każdą muzyczką najpierw przerzucasz jej nagłówek do playera a potem incjujesz i grasz :)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #7 dnia: 2014.06.12, 21:39:39 »
Czy móglbyś spojrzeć, czy pliki sqt już zawierają ten nagłówek na początku, czy dopiero tworzony jest podczas kompilacji?
Jeśli to drugie to nieciekawie. Zaladowane pod 49152+1296=50448, nie chodzą. Player ma być zawsze w tym samym miejscu, czyli 49152.
Próbowalem też ładować sqt po kolei od 50472 do okolo 50430, nie zagrały ani razu prawidlowo, czyli wygląda na to że nie mają nagłowka (?)
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #8 dnia: 2014.06.13, 09:14:34 »
Oczywiście, że nagłówek jest dodawany podczas kompilacji. Nie uruchomisz pliku SQT bez wcześniejszego skompilowania - to tak jakbyś ładował do pamięci plik ASM i próbował go uruchomić przez RANDOMIZE USR... Tak samo działają wszystkie inne trackery od pierwszego SoundTrackera poczynając - żeby użyć muzyczki musisz ją skompilować albo mieć player do odtwarzania formatu źródłowego. A, że w większości wypadków nie ma dostępu do takiego playera pozostaje ci kompilowanie wszystkiego po kolei.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #9 dnia: 2014.06.14, 18:44:47 »
OK, czyli nie pozostaje nic innego, jak konwersja plików sqt do pt3, dla których player jest zawsze taki sam, jeśli ładowany pod ten sam adres. Dla plików stc, stp, pt3 wystarczy jeden player i ładowanie danych muzyki pod zdefiniowany adres. 
AY Music, ULA plus.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #10 dnia: 2015.03.09, 06:27:37 »
Czy zna ktoś hiszpański? W załączniku player z gier Mojon Twins dla 128k wraz z danymi muzyki.
Próbuję znaleźć adresy uruchomienia i odtwarzania muzyki na przerwaniach. Przyjąłem, że adres startu to 49152, a play sprawdzałem po każdym RET i nic nie zagrał.
AY Music, ULA plus.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4537
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #11 dnia: 2015.03.09, 11:18:59 »
Co to podesłałeś, to nie tylko player, ale również procedury do efektów i całej otoczki. Od $C0000 jest nie player a procedura inicjalizująca bufory pod rejestry i coś jeszcze.  Póki co, nie mam czasy na głębszą analizę. Jeżeli nikt sie nie zgłosi, odezwij się a spróbuję coś z tym zrobić.


Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #12 dnia: 2015.03.09, 19:15:32 »
Z całą pewnością nikt się nie zgłosi, kto znałby jednocześnie asm i hiszpański  :-[ Zauważyłem że procedur w pliku jest mnóstwo.
Teoretycznie najprościej skontaktować się z autorami, ja już próbowałem, bez odzewu.
AY Music, ULA plus.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #13 dnia: 2015.03.09, 20:57:48 »
Cytuj
Z całą pewnością nikt się nie zgłosi, kto znałby jednocześnie asm i hiszpański

Ale w czym problem? Naprawdę nie rozumiesz tekstów typu INICIA_EFECTO, REGISTROS DE FRECUENCIA czy LE DATOS DE LAS NOTAS? ;)

A w przypadku trudniejszych wyrażeń (jest ich mniejszość) jest Google Translate. Osobiście wiele razy przebijałem się przez hiszpańskie teksty z jego użyciem.


Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Trackery / formaty / playery
« Odpowiedź #14 dnia: 2015.03.26, 16:24:16 »
Tych inicia jest w nim tyle, że nawet w Basic nie znalazłem jeszcze właściwej kombinacji.
Pozostaje przestawiać kolejność, eliminować, może też niektóre procedury powinny również chodzić w pętli.
Możliwości jest naprawdę wiele i jeszcze żadna nie ruszyła.
Ostatni 49556 to procedura PLAY co ramkę.
Adres początkowy 49152 to także odtwarzanie na przerwaniach.
Jako wywołanie - init, najbardziej prawdopodobne wydaje się 49176 - init buffer i 49235 - init sound (inicia sonido)
AY włącza się, rejestry zmieniają sie, co słychać, ale nie jest to muzyka, tylko przypadkowe szumy i dźwięki.
Czegoś mu brakuje - załadowania do rejestrów początku danych muzyki?
To może być gdzieś w okolicy Carga cancion, cabecera, busca iniciar (ładowanie utworu, nagłówek, szukanie początku)
AY Music, ULA plus.