Autor Wątek: Sample z .wav do RAM - jak?  (Przeczytany 32177 razy)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Sample z .wav do RAM - jak?
« dnia: 2014.03.06, 18:17:35 »
Napotkałem problem. Kiedyś to sie po prostu podlączalo magnetofon do ZX, pętla in/out i komputer grał proste sample.
Teraz sample są w formacie .wav i jak tu zrobić, żeby "bezkablowo" załadować je do emulatora?
Z pewnością trzeba zmniejszyć bitdepth na 1- do 4-bit i obniżyć sample rate np. do 11.25kHz
Co dalej? wav ma nagłówek, od razu nie lecą bity danych. Jakiś format typu raw, który da się wgrać binarnie do emulatora?
AY Music, ULA plus.

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #1 dnia: 2014.03.06, 18:31:52 »
Gassman opisał od A do Z jak to konwertować http://matt.west.co.tt/spectrum/samplepack/
« Ostatnia zmiana: 2014.03.06, 18:39:25 wysłana przez sect0r »
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1162
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #2 dnia: 2014.03.06, 18:33:07 »
Może to Cię zainteresuje : http://romanblack.com/picsound.htm
Można by skompresować jakiegoś WAV różnymi algorytmami i sprawdzić który lepiej brzmi na ZX...
Machines should work. People should think.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3067
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #3 dnia: 2014.03.06, 18:46:43 »
A ja myślałem że samplowany dźwięk w przeciwieństwie do obrazków jest zbyt skomplikowany do kompresji i dekompresji by dało się to na żywo w 8bitowcu zrobić.
Coś być musi do cholery za zakrętem.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 677
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #4 dnia: 2014.03.07, 13:16:58 »
Gassman opisał od A do Z jak to konwertować http://matt.west.co.tt/spectrum/samplepack/
Tak, ale Matt wykorzystuje do tego celu AY. Zrobił również wavide - player który potrafi odtwarzać sample 44100Hz 8-bit Mono z nośnika IDE np. DivIDE. ZX Spectrum potrafi odtwarzać też bez AY tylko nie wiem w jakim formacie muszą być dane. Zobacz ten wątek, w załączniku plik Prognoza pogody.tzx odtwarzana przez program Kmiot-Sampler :-)
Próbowałem wyciągnąć dane RAW z pliku TZX w ZX-Blockeditor i Sony SoundForge coś tam odtwarza ale nie identycznie jak player Kmiot-Sampler.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 677
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #5 dnia: 2014.03.18, 22:48:43 »
Pobawiłem się trochę innym programem samplera na ZX Spectrum 48 - Voice Manipulator 2 i nagrałem trochę próbek WAV - o to co wyszło załącznik: say.z80
Ważna rzecz - próbki WAV muszą być bardzo dobrej jakości bez szumów i sprzęt na jakim nagrywamy do ZX Spectrum (emulatora) musi być dobry, tak aby nie wprowadzał szumów - efekty są naprawdę dobre :-)
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #6 dnia: 2014.08.08, 00:46:00 »
Jak sprawić aby emulator na PC "słyszał" wejście audio?
Próbowałem 3 emulatorów - Spin, Fuse i Spectaculator,
Podłączałem źródło dźwięku do wejścia liniowego i mikrofonowego.
2 różne programy - Voice Manipulator i Kmiot Sampler.
Za każdą próbą jest cisza, zapisuje same 255 i okazjonalne trzaski (niekontaktowanie wtyczki - czyli coś nagrywa).
Dźwięk podawałem z Androida z wyjścia na słuchawki na full.
AY Music, ULA plus.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3067
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #7 dnia: 2014.08.08, 04:16:22 »
Może masz wyciszone w wejście mikserze czy jak to się tam nazywa w opcjach do dźwięku we windzie. Albo masz ustawione by wejściem był mikrofon a nie gniazdko. Zależnie od marki płyty głównej czy też scalaka/sterownika dźwięku opcje mogą wyglądać różnie, ale tam bym szukał. :)
Coś być musi do cholery za zakrętem.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #8 dnia: 2014.08.08, 10:32:22 »
Emulatory Spectrum  w swej ogromnej większości ignorują dźwiękowy sygnał wejściowy do Spectrum który nie jest programem.

Też tak kiedyś robiłem - wczytywałem jakiś sampler, następnie .wav z ludzką mową, w samplerze wciskałem Record, w wirtualnym magnetofonie Play .... i nic   :-[

Pamiętam że kiedyś potrzebowałem jakiegoś sampla do gry i ostatecznie zadziałało mi to w emulatorze RealSpectrum.

Z marszu linka nie dam bo na WOS go nie ma (autorzy się kiedyś pokłócili, obrazili i kazali usunąć) ale później jak będą problemy to postaram się znaleźć.

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1204
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #9 dnia: 2014.08.08, 12:31:20 »
W ZX Spin v0.666 działa.
Trzeba tylko pamiętać, żeby włączyć "Real Tape mode" przy samplowaniu, a przy odtwarzaniu wyłączyć. Sprawdzałem na "DIGI" odtwarzając z Winampa.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 677
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #10 dnia: 2014.08.08, 18:37:19 »
Jako że w laptopie nie mam wejścia liniowego tylko mikrofonowe, bardzo często używam funkcji Load from Audio Source emulatora Spectaculator w połączeniu z programem Virtual Audio Cable. Wówczas wystarczy w Panelu sterowania w Dźwięki i urządzenia audio ustawić urządzenie odtwarzania i nagrywania na Virtual Cable 1. Następnie uruchamiamy Spectaculator, włączamy opcję Load from Audio Source i za pomocą dowolnego odtwarzacza audio np. Winamp można wgrać grę z pliku WAV.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 677
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #11 dnia: 2014.08.10, 14:58:12 »
Emulatory Spectrum  w swej ogromnej większości ignorują dźwiękowy sygnał wejściowy do Spectrum który nie jest programem.
Na pewno do tej większości nie zalicza się Spectaculator. Tak jak pisałem można wprowadzić grę z pliku WAV ale też oczywiście samplować odtwarzany plik WAV czy MP3 np. do programu Voice Manipulator 2. Virtual Audio Cable to najlepsza metoda bez używania prawdziwych kabli, drugiego PC lub dodatkowego urządzenia audio.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #12 dnia: 2014.08.11, 23:57:22 »
Poddaję się. Virtual cable nie nagrywa nic u mnie z wyjątkiem dodawanego głosu na początku wersji niezarejestrowanej.
Nawet gdyby udało mi się te sample wgrać do Voice Manipulator, to każdy z nich miałby 20-30 kB.
Nie zależy mi na takiej jakości, jako intro do muzyki nie powinien mieć więcej niż 4-8 kB na Beeper.

Dlatego mam prośbę do kogokolwiek, kto mógłby to zrobić. W folderze zip są po 2 sample w wav, oryginalne nagranie i po obcięciu góry i dołu za pomocą equalizera. Które wyjdzie lepiej.


AY Music, ULA plus.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 677
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #13 dnia: 2014.08.12, 07:10:02 »
Zsamplowałem Ci te sample do Voice Manipulator 2. W pierwszym pliku zgrałem 3 pierwsze sample a ostatni w drugim. Musisz sobie podocinać te sample i zapisać na taśmę pojedynczo. Podaj konfigurację swojego komputera na którym próbujesz nagrywać sample, jaki system, jaki emulator itp.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Sample z .wav do RAM - jak?
« Odpowiedź #14 dnia: 2014.08.13, 01:49:20 »
Dzięki ogromne. Sam player jest prosty, tak że nie będzie problemu z umieszczeniem go w innym miejscu.
AY Music, ULA plus.