forum speccy.pl

ZX Spectrum => HARDWARE => Wątek zaczęty przez: Pyza^Illusion w 2012.06.05, 22:47:21

Tytuł: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2012.06.05, 22:47:21
Tak widzę ilu tu sprzętowców i zastanawia mnie jedna rzecz... Dlaczego do tej pory ciągle wszystko kręci się wokół 48k? Dlaczego w ogóle ludziska nie interesują się 128k?

Wszak dopiero ta zacna maszyna ukazuje na co stać nasze Spectrum. Sporo gier po dodatkowej pamięci rozpoznaje, czy włączyć muzykę na AY, czy nie (inna sprawa, że do dodatkowej pamięci się często ona ładuje). Spora część gier ładuje dodatkowe levele na raz do pamięci, nie mówiąc już o tym, że istnieje niemała wręcz biblioteka programów (o demach nie wspomnę) wyłącznie na 128k.

Dlatego zapytuję:
a) czy są tutaj osoby, które przerabiają gumiaczki/plusy/Timexy na 128k?
b) o jakiej kwocie mówimy w przypadku podjęcia się tego zadania?

Zdaję sobie sprawę, że nie jest to przeróbka 100%, bo jednak nie "zwiększymy" ramki o te kilkaset taktów. Jednak liczę na dwa ekrany, przełączany ROM i inne tego typu właściwości.
Sam posiadam swojego plusa przerobionego przez STAVI, jednak kurzy mi się jeszcze jakiś gumiak czy Timex, którego chętnie bym zupgrade'ował (a jeszcze jednego przerobionego Timexa naprawił - padł chyba eprom).
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2012.06.05, 23:13:44
Pewno lepiej kupic normalne 128k niz placic za upgrade. Pomijam robote po znajomosci za ZERO  :D
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: andy w 2012.06.05, 23:18:31
Albo złożyć Harlequina 128 :)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2012.06.07, 16:56:22
Patrząc po ile chodzą 128k/+2, to trzeba by wydać jakieś 400-500zł. Nie sądzę, że przeróbka kosztowałaby nawet połowę tej ceny z robocizną (choć może się mylę). Mimo wszystko część osób pewnie byłaby tym zainteresowana, tym bardziej jakby znała przynajmniej orientacyjną cenę.
Podjąłby się ktoś takiej roboty? I za jaką kwotę?
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.06.07, 19:52:19
Hmmm. W sumie, gdyby któryś sprzętowiec chciał się pobawić, to może i ja bym się dołączył do takiej prośby - jednego gumiaka mieć 128K, to byłby niezły wypas, haha. Oczywiście może być bez AY (dołączy się).
Ale wszystko zależy od ceny. ;)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2012.06.07, 20:39:19
Wydaje mi sie, ze 128k Amstrada mozna wyrwac spokojnie ponizej 200 zl, nie mowiac juz o UK, a koszt przerobki - za naprawe wtyku w laptopie placi sie teraz stowke, wiec komu chcialoby sie za tyle siedziec nad stara plyta. W dodatku oryginalny 128+2 daje sygnaly RGB i ma lepsza klawiature.

A ma ktos w ogole dobre schematy takiej przerobki ?
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Drak w 2012.06.07, 20:54:39
Albo złożyć Harlequina 128 :)

No właśnie. Wydaje mi się, że szybciej doczekamy się wspomnianego Harlequina 128, którego projekt jest już chyba poważnie zaawansowany.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2012.06.07, 21:18:36
Najchętniej kupiłbym szarą 128, ale jak sprawdzałem, to ceny (szczególnie z przesyłką z UK) wahają się w granicach 400-500 zł. Może czarna byłaby tańsza, ale tam porąbane są banki pamięci (jakoś na odwrót szybkie i wolne), dziwne timingi i problemy z uruchamianiem niektórych programów.
Oczywiście najlepszym rozwiązaniem mógłby może i być Harlequin 128, ale nie każdy urodził się elektronikiem i ma mały warsztat w domu (programator eprom, dostęp do części). No i skąd wziąć obudowę i klawiaturę?
Chyba przyjdzie poczekać na szerszą dystrybucję Speccy 2010... Choć ciągle nie będę tego traktował jak prawdziwego Spectruma, tylko emulator. Nie ma tego feelingu z gumową klawiaturą :p
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: lotharek1977 w 2012.06.07, 21:20:45
speccy 2012 - pcb juz mam, ale nie mam czasu...
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.06.07, 21:43:01
Nie ma tego feelingu z gumową klawiaturą :p


Phi.
Oczywiście, że ma:

(http://yerzmyey.republika.pl/speccy2010_rubber_keys_gasman.JPG)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2012.06.08, 16:28:36
Hmm, dawno w jakims Bajtku byla przerobka pamieci w 48 do 80 kilo, nawet zaczalem ja robic ale w tamtych czasach ceny za pamieci 4164 byly bolesne.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Jean 1 w 2012.06.08, 21:55:13
Przecież tu http://www.spectrum.8bit.pl/spectrum48/ram80kb_wonder.html (http://www.spectrum.8bit.pl/spectrum48/ram80kb_wonder.html) macie ciekawą rozbudowę 48 do 80kb działającą w trybie częściowej zgodności z 128 - dodatkowe banki działają jak w 128. Osobiście mam ową przeróbkę wykonaną w moim plusie i działa ok, niektóre nieme gry nagle ożywają i dają muzyczkę na AY ...
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2012.06.08, 22:01:41
No i w takich momentach przydalby sie Yarek, ktory znal chyba wszystkie mozliwe przerobki ZXa.
Jest nawet link do przerobki Stavi, oczywiscie niedzialajacy  >:(
http://8bit.yarek.pl/upgrade/zx.to128k/index.html
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.06.08, 22:43:47
Nie przyglądałem się jak to wygląda w praktyce, ale na ile rozumiem dodatkowa logika sterowania pamięcią była w 128 realizowana zewnętrznym GALem a ULA poza kosmetyką była taka sama jak w 48. Nie widzę więc przeszkódtechnicznych, żeby zrobić pełną przeróbkę (oczywiście z wyłączeniem timingów). Stopień skomplikowania takiego rozwiązania i jego cena to zupełnie inna kwestia.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.06.08, 23:24:10
MAT:

> Nie przyglądałem się jak to wygląda w praktyce, ale na ile rozumiem dodatkowa logika sterowania pamięcią była w 128 realizowana zewnętrznym GALem a ULA poza kosmetyką była taka sama jak w 48.
-----------
Nawet gorsza, jak tłumaczył mi ongiś Jarek.

> Nie widzę więc przeszkód technicznych, żeby zrobić pełną przeróbkę (oczywiście z wyłączeniem timingów). Stopień skomplikowania takiego rozwiązania i jego cena to zupełnie inna kwestia.
--------------
Da się, mam przezeń przerobionego Timexa na 128k. Bez timingów, ale działa. Wolniej po prostu.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Damianx w 2012.06.09, 13:29:57
A nie prosciej zrobic to jak nasz forumowy kolega velesoft

http://velesoft.speccy.cz/zx/external_128kb_upgrade/index.htm

ja mam coś takiego zrobionego do swojego gumiaka i mam 512 kb.
ta wersja jest co prawda stara i wsad też jest nowszy ,ale działa i to całkiem fajnie.
co do softu to sporo gier rozpoznaje że ma więcej ramu bo częsciowo zgodne to jest ze 128k.
ja zamknąłem się w koszcie mniejszym niż 100 (płytka kosztowała ok 57 zł z przsyłka) gala zaprogramował mi Lotharek.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2012.06.09, 13:41:31
To rozszerzenie Velesofta, do którego link podałeś, ma pewną mało ciekawą cechę, cytuję:
"D3 is unused (on real ZX128 machines select videoram 1/2). This upgrade can't support videoram switching. It is used only first videoram."

Cała zabawa polega na tym aby mieć zgodną ze 128k maszynkę.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Damianx w 2012.06.09, 13:43:56
zgadza się to jest największa wada tego rozwiązania.
ale i tak fajne.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: martin381 w 2012.06.11, 18:12:00
Kiedyś trafił się mi zx spectrum plus przerobiony podobno na 128kb, nigdy go nie uruchomiłem w tym trybie bo dodatkowa płytka była
połączoną wieloma kynarowymi przewodami z główną a znaczna większość tych połączeń była zerwana.
Było też trochę przecięć sciezek i przemostkowań na płycie.
Miał 16 sztuk pamięci 4164(64k x 1) osadzonych w oryginalnych miejscach pamięci 4132 i 4116.
Fotki płytki w załącznikach, w tym dużym wolnym miejscu był znany muzykom scalak AY8912

A był jeszcze precyzyjny potencjometr z kondensatorem i  scalaczkiem (na dalszych fotach)


KTOŚ COŚ WIE O TAKIEJ PRZERÓBCE
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2012.06.11, 18:58:58
Brzmi i trochę wygląda jak przeróbka STAVI, z tym, że u nich raczej takiej kaszany nie uświadczyłeś - vide smarki zamiast lutów :P
Dwa ostatnie zdjęcia przedstawiają wspomniany przeze mnie kiedyś trymer do ustawiania wysokości brzmienia AY. O ile pamiętam na płycie jeszcze był jakiś scalak leżący plecami na drugim. Chyba muszę swojego rozkręcić i porównać.
No i w miejscu ROMu powinien EPROM siedzieć.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: martin381 w 2012.06.11, 20:02:35
Faktycznie był eprom,  innego scalak nie pamiętam.
A te komentarze typu  vide smarki zamiast lutów to daruj sobie kolego, to jest kupa złomu i nie widzę potrzeby, aby go dla Ciebie restaurować.
Za merytoryczne uwagi dziękuję dla dobra wszystkich forumowiczów
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2012.06.11, 22:49:08
A te komentarze typu  vide smarki zamiast lutów to daruj sobie kolego, to jest kupa złomu i nie widzę potrzeby, aby go dla Ciebie restaurować.

Ups... W żadnym wypadku nie chciałem Ciebie urazić. Szczerze to myślałem, że po prostu takie coś wewnątrz zastałeś, czyli, że ktoś wcześniej w tym grzebał i takie zostawił. Koniecznie muszę swojego rozkręcić i fotkę strzelić, bo wydaje mi się na 90%, że to przeróbka STAVI była. Zresztą w tamtych czasach (lata 88-95) chyba tylko oni robili takie rzeczy na większą skalę (pomijam kilku domorosłych fachmanów, którzy sami sobie zrobili, lub paru kolegom). Ciekaw jestem ile tego zrobili - pamiętam, że zawsze mieli tam kilka do zrobienia, a miałem z nimi kontakt łącznie ze 3 lata. Później Yarek się tym zajmował...
Zresztą jak byłaby możliwość przerobienia kolejnych to gorąco namawiam - naprawdę warto. Mimo, że timingi (głównie chodzi o multikolory/bordery) pozostają z 48k, to gry znacznie ożywają nie tylko o muzykę, ale i o dodatkowe efekty (porównajcie sobie wersje Robocopa lub Grell & Falla). Nie wspomnę już o tym, że kupa wspaniałych gier wyszła tylko na 128k (dalsze części Dizzy, SpaceGun, RodLand, Pang, Total Recall, HeroQuest, BattleCommand i chyba najśliczniejsza platformówka jaka powstała The Addams Family). Dodam, że kompatybilność sięga 99%. Nie chciały mi działać niektóre programy bez oryginalnego ROM'u Sinclaira na 48 (całe szczęście, że miałem MacFace, gdzie można było sobie ROM oryginalny wgrać i miałem w sumie 100% emulację).
Oczywiście można polować na jakieś szare +2 (sam będę próbował, ewentualnie jak miałby ktoś do odsprzedania za rozsądne pieniądze, to jestem chętny), ale raczej trzeba mieć szczęście, aby coś upolować i nie przepłacić powyżej 300zł, a tyle mógłbym ewentualnie dać za komplet.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: VELESOFT w 2012.06.14, 23:06:23
To rozszerzenie Velesofta, do którego link podałeś, ma pewną mało ciekawą cechę, cytuję:
"D3 is unused (on real ZX128 machines select videoram 1/2). This upgrade can't support videoram switching. It is used only first videoram."

Cała zabawa polega na tym aby mieć zgodną ze 128k maszynkę.

With external memory expansion is impossible use next videoram as on ZX128. But my upgrade is compatible with ZX128, only user show always first videoram (no problem, big part of zx128games use only first videoram). Memory expansion on my web page is old version, yet exist new better version with best compatibility and support 128 or 512kB ram (pentagon 128/pentagon 512 comaptibility). Also 128rom 32kB can be used.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: VELESOFT w 2012.06.14, 23:17:33
Here is schematic and firmware for GAL chip 20v8 with ZX48 to 128kB upgrade + AY support.
http://velesoft.speccy.cz/other/48to128upgrade_with_ay.zip

Upgrade is for all ZX Spectrum 16/48 models and more documentations here:
http://hw.speccy.cz/128krebuild.html (but here is old upgrade without AY support).
All dram chips must be replaced with 16x DRAM4164....
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2012.06.14, 23:32:18
big part of zx128games use only first videoram

Niestety, zdecydowana większość dem jednak używa 2nd screen'a, więc tu problem jest już większy.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: martin381 w 2012.06.17, 18:50:18
Znalazłem taką przeróbkę na 128k z AY8912 i kempston

http://www.union.com.pl/artur/
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2012.06.17, 20:11:44
To, że są schematy i materiały na ten temat już dawno wiadomo choćby ze strony Yarka (http://yarek.com) (wspomniany przez Ciebie link również). Okazuje się jednak, że część z nich jest zablokowana (ktoś wspominał, że ma kopię tego serwisu?).

http://8bit.yarek.pl/upgrade/zx.to128k/index-pl.html (http://8bit.yarek.pl/upgrade/zx.to128k/index-pl.html)
http://8bit.yarek.pl/upgrade/zx.tc2144/index-pl.html (http://8bit.yarek.pl/upgrade/zx.tc2144/index-pl.html)

Pytanie tylko, czy ktoś podjąłby się takiej przeróbki?...
Aha... w ekstremalnym przypadku mogę udostępnić swojego Plusa, jak i Timexa 2048 przerobionego na 128k przez STAVI.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: andy w 2012.06.17, 23:19:43
Skoro ULA od +2 jest dostępna - może warto pomyśleć o jakiejś płytce? ULA, Z80A, AY, ROM, 4xRAM i trochę "drobnicy" ;)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2012.06.18, 19:08:20
Obawiam sie dwie sztuki :-)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.01.27, 17:50:23
Dobra,wzialem sie za to po "swojemu", poki co wymienilem pamieci na SRAM,
(http://images55.fotosik.pl/607/92bdeb9ef29142dam.jpg) (http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=92bdeb9ef29142da)

jutro trzeba bedzie z jakas logika pokombinowac.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2015.01.27, 17:57:18
Wooo... I zrobiłeś cały RAM "contended"...
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.01.27, 18:05:05
Sa dwa, drugi sie chowa pod radiatorem ;)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2015.01.27, 18:08:36
Ufff ;)
To ile tego RAM-u będzie w sumie, 256KB?
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.01.27, 18:11:24
A zobaczymy co wyjdzie,w sumie to pomyslalem o tym rano, siadlem w poludnie, zasadzilem 2 sztuki 4mbit , tylko takie mialem pod reka, wiec miejsca jest.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2015.01.27, 18:15:42
W sumie jak się wywali DRAM-y tak, jak to zrobiłeś, to się robi fajne miejsce na płytkę upgrade'u w ich miejsce. No i zasilacz z przetwornicą odczuwają sporą ulgę ;)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.01.27, 18:24:38
Zasilacz tez wyleci, radiator mi przeszkadza ;) No i  tak nie wyrabia zeby uciagnac te moje zabawki. Swoja droga po wymianie pamieci plyta 3b bierze 380 mA.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Ilyad w 2015.01.28, 09:15:08
Zaxon, może jak już się wziąłeś, to może pokombinuj jak wpakować tam 4mb na wzór upgrade Yarka, tylko "full wypas" z Gigascreen, rom128 itp. ? Myślę że na pewno znaleźliby się chętni i tu i za granicą. Ja napewno.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.01.28, 10:14:06
Troche mnie to przerasta ale pokombinowac moge.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.03.17, 17:40:34
Popchnalem troche temat ale jest cos nie tak, jutro bede dalej walczyl.

https://www.youtube.com/watch?v=sQ2WENEhoCk&list=UUq0qTOm1ux2WOhEDPbe0Ofg
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.05.01, 10:20:07
Hmm, o to chodzilo?   8)

https://www.youtube.com/watch?v=ETAYovf7Shw&feature=youtu.be

Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: pear w 2015.05.01, 13:04:46
Wow, nawet to działa. Gratulacje :D
Czyli co ? Będzie wersja Just Speccy z ULA od ZX48 ?
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.05.01, 17:38:22
Raczej nie, ot sztuka dla sztuki.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.05.01, 18:14:26
Tak by to moglo wygladac. Plytka wpinana w miejsce Z80, a z80 w nia. Zostaje 6 kabelkow do podlaczenia.

(http://images54.fotosik.pl/703/dbc5138aac3b57d9med.jpg) (http://www.fotosik.pl)

Tyle ze:
Trzeba wymienic (wylutowac) wszystkie 16 sztuk ram, rom i Z80. Nie wiem czy skorka warta wyprawki.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2015.05.01, 18:16:24
A co z 2 stronami VRAM?
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.05.01, 18:49:29
Wyglada na to ze dzialaja. Plytke w sumie mozna jeszcze zmniejszyc jak sie odpusci jumpery...

(http://images51.fotosik.pl/702/ebc16978e25d6fefmed.jpg) (http://www.fotosik.pl)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: pear w 2015.05.01, 18:51:13
Tylko, że w tym drugim układzie nie zamknie się toto w gumiaku.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.05.01, 19:02:33
Zamknie sie. Plytka w tym stylu lutowana do plyty.

(http://images51.fotosik.pl/624/4c6e851fb5bb1eb9med.jpg) (http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4c6e851fb5bb1eb9.html)




Choc w podstawke tez wejdzie tyle ze radiator bedzie lezal na Z80 co mi nie pasuje. Z drugiej strony radiator trzeba wywalic i dac przetwornice na LM. Same korzysci.

Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: pear w 2015.05.01, 19:07:47
Jeśli wprost do płyty, to faktycznie wejdzie.
A LM, to już oczywista oczywistość :)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.05.01, 19:14:54
Tiaa i z gumiaka mi w zasadzie tylko gniazdka zostana jak tak dalej pojdzie, zreszta gniadka tez trza wywalic bo AY przecie stereo....Do tego plytke mozna zrobic na cienszym laminacie... Qurna, i zas sie dalem wkrecic w robote ... ;)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.05.01, 19:23:41
2 strony Vram

https://www.youtube.com/watch?v=JWA6iTrdL_g&feature=youtu.be
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: pear w 2015.05.01, 19:43:51
Oj tam zaraz  :D
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.05.01, 19:45:28
Hmm, chcialem AY podlaczyc jeszcze, przeprogramowalem GAL na ten wsad Velesofta ktory wczesniej podawal ale cos jest nie tak. Speccy sie nie uruchamia..... Niedopsze.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: pear w 2015.05.02, 09:14:47
Chodzi o tego GAL-a od "umbrella" ?
Może po prostu zapomniałeś podłączyć sygnału REFRESH. W oryginale nie był potrzebny, w poprawionym trzeba podłączyć do nogi 11 GAL.
Jak nie podłączysz jest ciemność :)
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2015.05.02, 10:52:37
Kie? Mowie o tym wsadzie do tego czeskiego rozszerzenia pamieci, nie o Umbrelli.  Na orginalnym ze strony http://hw.speccy.cz/128krebuild.html dziala ale Velesoft go zmodowal zeby GAL dawal tez sygnaly do AYgreka BDIR i BC1  i ten jego wsad nie dziala. Moze dlatego ze mialem tylko PAL20v8h pod reka a one jednak czasami sie roznia. Kwestia do zbadania.
Tytuł: Odp: Przeróbka na 128k
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2019.08.22, 20:10:10
Sezon wakacyjny, to czas na wykopaliska :)

Chciałbym jakoś zebrać do kupy informacje o wariantach przeróbki modelu 48K na 128K (z wyłączeniem Timexów, bo implementacje ani nawet schematy nie są uniwersalne).

Mamy zatem trzy popularne źródła dokumentacji:
• strona Artura Muszyńskiego (http://www.union.com.pl/artur/) i jego słynny odręczny schemat (http://www.union.com.pl/artur/spectrum_128_artur.gif),
• strona hw.speccy.cz (https://hw.speccy.cz/128krebuild.html),
• strona Yarka (http://8bit.yarek.pl/upgrade/zx.to128k/index-pl.html), gdzie autor wspomina m.in. o pierwszym źródle.

Na forum powstało kilka wątków na temat tego typu przeróbek. Oprócz obecnego, wykopanego istnieje drugi, Maryjanowy (https://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=1585.0).

Podejścia bywają różne, ale można wymienić pewne uniwersalne założenia:
• wymiana kości 4116 na 4164 koniecznie z 7-bitowym odświeżaniem (http://www.minuszerodegrees.net/memory/4164.htm),
• implementacja portu #7FFD (i brak portu #1FFD): 3 bity na bank RAM, 1 bit na ROM, 1 bit na ekran w banku 5/7, 1 bit na blokowanie portu,
• sterowanie drugim ekranem poprzez odcięcie linii A15 od ULA i programowe jej ustawianie,
• unrainer (no, że powinien być),
• wystawianie strobów dla układu AY.

Tylko Yarek zaproponował rozbudowę o banki pamięci typowe dla Pentagona, a nawet więcej (do 4MB). Nie wiem, czy aż taka rozbudowa ma sens, prawdę mówiąc, bo coś nie widać softu, który by z tej pamięci potrafił skorzystać.

Jako że PCB powinna się mieścić w gumiaku, całą logikę można tak naprawdę zamknąć w jednym CPLD. Drugim scalakiem jest oczywiście AY. Korzystając z wolnych makrocel można spokojnie zrealizować port #1FFD oraz przełączanie "contention model" z 1357 (toastrack, szarak) na 4567 (+2A/B/+3). I pewnie jeszcze by zasobów zostało, 64 czy 72 makrocele to jest naprawdę sporo, choć część zabierze multipleksacja dodatkowych linii adresowych.

Port #1FFD pozwalałby oczywiście używać 64KB RAM-u od góry do dołu, co w połączeniu z jakąś stacją dyskietek lub divIDE/divMMC daje możliwość przeniesienia innych systemów operacyjnych.

Yarek napomknął też o możliwości implementacji trybu hi-color, choć w tym wypadku ULA musiałaby stracić kontakt z jeszcze kilkoma liniami adresowymi :) Z innych bajerów - aż się prosi o sprzętowe przełączanie ekranów przerwaniami INT, całą jedną bramkę+nóżkę to kosztuje.

Można się też pokusić o dorobienie jakiegoś portu joysticka, bo w sumie gumiak go nie ma.