forum speccy.pl

ZX Spectrum => GRY => Wątek zaczęty przez: dario303 w 2015.03.27, 12:52:30

Tytuł: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: dario303 w 2015.03.27, 12:52:30
Siemka

Od niedawna mam znowu spectrusia ale nie bawi mnie już kombinowanie i mam pytanie gdzie można dorwać gry nagrane w MP3 żebym mógł je sobie z magnetofonu wgrać od czasu do czasu :)  ??

Pozdrawiam
Darek
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: galaxian w 2015.03.27, 13:07:30
Mp3 to format stratny i mogą być zakłócenia transmisji.
Jest wtyczka do WinAmpa odtwarzająca pliki TAP.
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2015.03.27, 13:58:24
http://www.worldofspectrum.org/utilities.html

Popatrz sobie na narzędzia konwertujące pliki emulatora na zapisy dźwiękowe.

Bierzesz wybraną grę, konwertujesz do pliku dźwiękowego, odtwarzasz i nagrywasz z peceta na magnetofon.

Masz też opcję wgrywania gry bezpośrednio z peceta, tabletu, jakiegoś telefonu, ipoda czy czegokolwiek co potrafi odtwarzać pliki dźwiękowe. Wtedy odpada ci etap nagrywania dźwięku na kasetę.

Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: dario303 w 2015.03.27, 15:30:20
RafalM-Galaxian - Panowie dzięki wiem że z Waszego punktu widzenia to śmieszne ale nie ogarniam tego :)
" wtyczki,tapy i inne " i ten link Galaxian :) :) ale o co kaman ?? :)
Cóż mam pare oryginalnych kaset bede musiał sie tym zadowolić :)  jestem tempakiem w tych sprawach chciałem troche mp-trójek se nagrać na
płyte i już :)
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2015.03.27, 15:36:57
@dario303 Słabo zaczynasz na forum ;) Mimo to koledzy usiłują ci pomóc a ty na to "o co kaman"... Rejestrując się na forum akceptowałeś regulamin, który ma m.in. punkt o używaniu "Szukaj" zanim zaczniesz zadawać pytania.

Gdybyś choć spróbował to zrobić doczytałbyś, że co do zasady programy na Spectrum w wersjach taśowych przechowywane są w "czysto cyfrowych" formatach TAP albo TZX. I że każdy z tych formatów można odtworzyć stosownym narzędziem bezpośrednio na komputerze albo na przykład na telefonie z Androidem. Że - co oczywiste - tak odtworzony sygnał można potem nagrać na inny nośnik w sposób analogowy.

Ale niestety najwyraźniej nie spróbowałeś ;)
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: ikci w 2015.03.28, 09:39:12
Heh.. Właśnie o to chodziło koledze matofesi że nawet nie próbujesz czytać ze zrozumieniem tego co do Ciebie piszą
tutaj koledzy.

Ale z drugiej strony to forum powinno być przyjazne dla ludzi, którzy zaczynają.
Co do używania opcji SZUKAJ - sam byłem kiedyś nowy i nienawidziłem kiedy ktoś mnie upominał abym
używał SZUKAJ ponieważ będąc totalnym żółtodziobem nawet nie wiedziałem jak tego SZUKAJ na forum używać.  ;)

Druga sprawa - przeszukałem nasze forum i rzeczywiście nie znalazłem łopatologicznego tutorka jak przekonwertować TZX lub TAP na WAV.

Wspomniałem wcześniej o czytaniu ze zrozumieniem ponieważ:

1) Kolega galaxian pisał że format mp3 jest stratny...
Format mp3 to po prostu skompresowany wav, w którym (w uproszczeniu) aby zmniejszyć wielkość pliku zostały obcięte pewne częstotliwości,
nastąpiła stratna kompresja itd.  Właśnie dlatego nie jest polecane korzystanie z mp3 jako wirtualnego nośnika informacji ponieważ te obcięte
podczas kompresji częstotliwości - to także mogą być obcięte ważne dane i w rezultacie tak nagrany program nie będzie się wgrywał.
Zatem nie upieraj się przy poszukiwaniu programów w MP3 lecz lepiej sam sobie stwórz pliki WAV (z plików TZX lub TAP), które następnie
bedziesz nagrywał na CD.

2) Kolega RafalM  podał Ci linka do programów konwertujących TAP, TZX na WAV lub bezpośrednio dźwięk z karty muzycznej
http://www.worldofspectrum.org/utilities.html

Zakładając, że na co dzień pracujesz na PC na systemie Windows, polecam program Tape2WAV
http://www.worldofspectrum.org/pub/sinclair/tools/pc/tape2wav1.8.zip

Po rozpakowaniu i uruchomieniu pojawia się okno programu.
Plik TZX lub TAP przeciągasz na to okno i w kilka sekund w katalogu do którego rozpakowałeś Tape2WAV
pojawi Ci się plik WAV o nazwie takiej samej jak miał plik TZX/TAP.

Nie wiem jakim programem nagrywasz WAV na płytę CD, ale w tym programie nie ustawiaj żadnych filtrów
odszumiających, także żadnego podbijania wysokich lub niskich tonów. Absolutnie żadnej dalszej obróbki
dźwięku.

Także ważne jakim kablem podłączasz odtwarzacz CD do ZX Spectrum.
Powinna być od strony odtwarzacza wtyczka STEREO a od strony ZX Spectrum wtyczka MONO.

Kolejna sprawa to głośność ustawiona na odtwarzaczu CD - tutaj trzeba się trochę pobawić.
Dojdziesz w końcu do perfekcji.

Powodzenia

 
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: mad1 w 2015.03.28, 14:09:29
Moim zdaniem .wav nie są najlepszą propozycją, kiedyś konwertowałem wiele plików na .wav i wydawało mi się, że dźwięk zyskiwał przy tym wysokie częstotliwości co myślę, że nie jest pozytywne mając na myśli wczytywanie(może dochodzić do przekłamań). Myślę, że lepiej plik .wav okroić z takich częstotliwości np. do jakości MP3 128 kb/s. Wydaje mi się, że magnetofon wczytywał mi nawet gry z jakością dźwięku porównywalną do 96 kb/s. To tylko moje spostrzeżenia od których bym zaczął i sprawdzał czy wszystko będzie się wczytywało z CD. W sumie dobrze by było opracować jakiś algorytm sprawdzony w 100% i wrzucić go tutaj.
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: flypeter w 2015.03.28, 22:32:11
Strzelam - brak stałej prędkości przesuwu taśmy?
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: anton w 2015.03.28, 22:37:36
bo po kompresji zniekształcenia były jeszcze większe?
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2015.03.28, 22:40:33
Zniekształcenia nieliniowe (kształtu sygnału) związane z kompresją mp3 można określić na poziomie 2-5%. W przypadku taśmy jest to 20-30%. A mimo to z taśmy programy się wczytują...
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: anton w 2015.03.29, 21:02:54
kompresja polega m.in. na wycięciu częstotliwości niesłyszalnych dla człowieka ale niekoniecznie przez komputer. Po wycięciu tych nie słyszalnych komputer nie poprawnie odczytuje dane, tak to widzę  :D
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2015.03.29, 21:26:51
A jakie to dźwięki, niesłyszalne dla człowieka, nagrają się na taśmę magnetofonową? :D
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: anton w 2015.03.29, 22:06:19
http://pl.wikipedia.org/wiki/D%C5%BAwi%C4%99k
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2015.03.29, 22:12:12
To nie jest żadna odpowiedź.
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2015.03.29, 22:17:41
A co za problem jest porownac sygnal WAV z tasmy i po kompresji/dekompresji MP3 ?
Dla ZXa istotne sa zbocza sygnalu, jesli mp3 je deformuje, to beda problemy z wczytaniem.
W szczegolnym przypadku, w ogole sie nie wczyta bez bledow. Niestety muzyka to nie dane.
Inaczej mozna by robic stratne kompresje baz danych  :D
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2015.03.29, 22:20:16
O, i ta odpowiedź bardziej mnie satysfakcjonuje :)
Ale jak już napisałem wcześniej, zniekształcenia nieliniowe sygnału będące skutkiem kompresji i dekompresji mpeg są pomijalnie małe w stosunku do zniekształceń wnoszonych przez zapis na taśmie magnetycznej.
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2015.03.29, 22:45:57
A czy MP3 domyślnie nie jest sygnałem stereo?

Spectrum zasadniczo lubi mono.
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2015.03.29, 23:20:31
Chyba tak jak WAV - może być mono, może być stereo. Albo i więcej.
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2015.03.30, 10:03:37
Male nie male - kompresja mp3 dziala nie tylko na czestotliwosci, to calkiem skomplikowany algorytm.
Jesli ucierpi na tym chocby jedno zbocze, to moze byc kicha. I sama jakosc sygnalu z tasmy jest tu malo istotna, liczy sie poprawne zachowanie impulsow. Dlatego w przypadku programow powinno uzywac sie kompresji bezstratnej.
Jak ktos ma oryginalny sygnal WAV i niedzialajacy MP3, to mozna porownac sobie w audacity.
Swoja droga o ile pamietam, aby przechowac poprawnie sygnal prostokatny 10Khz, to potrzeba probkowania 200khz.
Na szczescie taki sygnal to generuje tylko bezposrednio na wyjsciu ULA :-)
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: gorzyga w 2015.03.31, 22:52:25
Ja osobiście jakiś czas temu wgrywałem do Timexa programy w mp3 z "chińskiego" odtwarzacza. Trzeba było tylko dobrać odpowiednią głośność - nie było żadnych problemów.
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: dario303 w 2015.04.02, 18:22:15
Wielkie dzięki Wszystkim a zwłaszacza ikci teraz sobie nagrywam na CD i wszystko działa :) gotowe wav-y zgrywam
nawet na kasety i tyż działają :) Super Dzieki !!!
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2015.04.04, 23:58:49
Chyba tak jak WAV - może być mono, może być stereo. Albo i więcej.
Oczywiście iż MP3 może być Mono, sam używam formatu MP3 128kbit 44100Hz Mono na odtwarzaczu przenośnym SansaClip - gdzieś pisałem o tym na forum. gorzyga ma rację iż trzeba tylko dobrać odpowiednią głośność. MP3 nie jest wskazane przy konwersji pliku stworzonego programami Z802TZX lub K7ZX które to potrafią stworzyć plik ze zwiększoną prędkością ładowania - tutaj lepiej sprawdza się WAV choć podejrzewam iż MP3 z wysokim bitrate też by podołał.

W przypadku tego odtwarzacza MP3 jest jak dla mnie najlepszym wyjściem. Istnieje alternatywne firmware które potrafi odtwarzać pliki TAP ale bateria zużywa się zbyt szybko w stosunku do firmware oryginalnego. Odtwarzacz ma 1GB pamięci flash i plików WAV nie zmieści się za dużo, MP3 zmieści się znacznie więcej. Dlatego czasami format MP3 jest pożądany.
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: andy w 2015.04.14, 00:45:46
Moim zdaniem .wav nie są najlepszą propozycją, kiedyś konwertowałem wiele plików na .wav i wydawało mi się, że dźwięk zyskiwał przy tym wysokie częstotliwości co myślę, że nie jest pozytywne mając na myśli wczytywanie(może dochodzić do przekłamań). Myślę, że lepiej plik .wav okroić z takich częstotliwości np. do jakości MP3 128 kb/s. Wydaje mi się, że magnetofon wczytywał mi nawet gry z jakością dźwięku porównywalną do 96 kb/s. To tylko moje spostrzeżenia od których bym zaczął i sprawdzał czy wszystko będzie się wczytywało z CD. W sumie dobrze by było opracować jakiś algorytm sprawdzony w 100% i wrzucić go tutaj.

Może inaczej - wav 8-bitowy - ale czy np. 11kHz wystarczy czy 22kHz co najmniej?
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2015.04.14, 11:32:05
Ponieważ nie jest istotny kształt sygnału, a tylko częstotliwość, można założyć że częstotliwość Nyquista dla sygnału danych na taśmie jest równa 2700Hz (impuls synchronizacji). Więc wystarczy częstotliwość próbkowania 5,4kHz. Najbliższa dostępna w programch obróbki to 8kHz.
Tyle teorii. Można zacząć sprawdzanie od próbkowania 8bit, 8kHz.

A czemu mp3 zawodzi? Może chodzi, jak pisze Gryzor, o dodatkowe rzeczy robione przez algorytm kompresji? Cztałem że w przypadku wystąpienia głośnego impulsu, w ogóle nie jest kodowany sygnał przez 50ms po impulsie, ale i przez 5ms przed!
A sygnał ze Spectrum to cały czas "głośne impulsy".
Poza tym, to co można usłyszeć - przy niższym bitrate czas narastania jest słabszy (mniejszy "wykop").
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: anton w 2017.01.15, 21:49:58
A jakie to dźwięki, niesłyszalne dla człowieka, nagrają się na taśmę magnetofonową? :D

Przewodnik po ZX SPECTRUM str.146 "...Następnie pojawia się krótki (niesłyszalny) impuls synchronizacji.Informuje on komputer, że zaczynają sie dane..." a jednak da się nagrac  :D
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2017.01.15, 21:55:00
Jednak między dźwiękiem a impulsem jest spora różnica :)
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: anton w 2017.01.15, 22:05:33
Ale jednak ten impuls to dźwięk jak by nie było  :)
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2017.01.15, 22:25:52
Absolutnie nie.
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: anton w 2017.01.15, 22:32:24
Phonex pisze: sygnał ze Spectrum to cały czas "głośne impulsy". To w końcu to co słyszymy to dzwięk czy co ?
Tytuł: Odp: GRY W MP3
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2017.01.15, 22:56:15
Dokładnie tak. Dźwięk jest wrażeniem słuchowym, zgodnie z definicją.