Autor Wątek: Gry na 48K wykorzystujące AY  (Przeczytany 45981 razy)

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Gry na 48K wykorzystujące AY
« dnia: 2012.06.11, 10:33:14 »
Technomancer:

> pomyslem może tez być interface z AY chyba że jesteś purystą i interesuje cię soft tylko na 48K.
-------------------
Większośc softu na 48K działa własnie z AY, więc to raczej 'a must'.
Za to nieczęsto uznawano za celowe dodawanie do beeperowego udźwiękowienia jakichś efektów z AY w grach.
Poniższa lista (+downloads) nie jest kompletna, ale dość obszerna:
http://zxspectrum48.i-demo.pl/48K_AY_games.html




ikci:
> Poza tym zasilacz TC2048 to najsłabsza jednostka zasilająca w rodzinie Sinclair'a (0,8A). Jeśli TIMEXa można do tej rodziny zaliczyć.
-----------------
Można i trzeba.

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #1 dnia: 2012.06.11, 11:04:40 »
Większośc softu na 48K działa własnie z AY, więc to raczej 'a must'.
Za to nieczęsto uznawano za celowe dodawanie do beeperowego udźwiękowienia jakichś efektów z AY w grach.
Poniższa lista (+downloads) nie jest kompletna, ale dość obszerna:
http://zxspectrum48.i-demo.pl/48K_AY_games.html

Możesz do tej listy dodać grę Netherworld:
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0003393
Była to pierwsza gra, w której przerobiłem muzykę na Unipolbrita 2086. I wtedy pierwszy raz usłyszałem jak gra AY. Wrażenie pamiętam do dziś...

Technomancer

  • **
  • Wiadomości: 77
  • Miejsce pobytu:
    SF Bay Area
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #2 dnia: 2012.06.11, 12:48:08 »
Hmm troche tych gier na 48K jest co uzywa AY. może trzeba sobie będzie go sprawic do Timexa.
Kurde Netherworld tez wspiera AY? To dopiero gratka!
--
Dominik
Lista starych gratow: Timex 2048 z divIDE+, ZX Evo, Atari 130XE z SIO2SD, Amiga 1200+BlizzardPPC 64MB 68040/25 PPC/166

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #3 dnia: 2012.06.11, 13:13:04 »
Technomancer:

> Hmm troche tych gier na 48K jest co uzywa AY.
-------------
Zakładam, że jest przynajmniej drugie tyle. Ale wszystko muszę robić sam, więc zestawilem listę tego, co znałem - część pozycji dodały pojedyncze osoby z WOS.
A co, Ty jesteś bardziej graczem?

> może trzeba sobie będzie go sprawic do Timexa.
------------------
Niby mały układ, ale bez niego pozbawiasz się tak dużej części oprogramowania, że chyba oscylującej gdzieś koło połowy, chociaż jeśli ktoś dem nie używa, to wiadomo, że muzyka na beepera jest lepsza, niż AY, więc będąc graczem można zrezygnować.


> Kurde Netherworld tez wspiera AY? To dopiero gratka!
------------------
Nie mam w pracy głośników, więc nie sprawdziłem, ale skoro Sir David tak twierdzi, to pewnie tak jest.

yarko

  • ***
  • Wiadomości: 146
  • Miejsce pobytu:
    Szczecin
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #4 dnia: 2012.06.11, 13:30:37 »
Cytuj
Kurde Netherworld tez wspiera AY? To dopiero gratka!
w pracy mam tylko emu, tak więc na spinie w trybie 48k+AY idzie tylko beeper, jak zmieniam na model 128k gra ładnie na AY...

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #5 dnia: 2012.06.11, 13:41:03 »
Cytuj
Kurde Netherworld tez wspiera AY? To dopiero gratka!
w pracy mam tylko emu, tak więc na spinie w trybie 48k+AY idzie tylko beeper, jak zmieniam na model 128k gra ładnie na AY...

Beeper? Aż muszę sprawdzić, nigdy go w tej grze nie słyszałem. Pamiętam, że na Unipolbricie ta gra przed przeróbką była niema. Więc albo rozpoznawała błednie Unipolbrita jako Spectrum 128k, albo miałem akurat tak scrackowaną wersję.

Edit: Rzeczywiście gra beeper. Ale to oznacza, że jakiś mały POKE powinien pomóc, gra na pewno nie wykorzystuje dodatkowej pamięci.

Edit2: Znalazłem tą swoją scrackowaną wersję na dyskietkach od Sama. Na szybko zrobiłem TAPa, jakby ktoś chciał pograć na 48k muzyką na AY-greku.
« Ostatnia zmiana: 2012.06.11, 17:06:16 wysłana przez Sir David »

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #6 dnia: 2012.06.12, 01:54:37 »
Netherworld gra muzykę AY na Timex'ie, na ZX48 gra beeper.
Inne gry jakie pamiętam z czasów realnego Timex'a to:
Turbo Boat, G.I. Hero, Bosconian, Jet Story, Chubby Gristle, Tetris 2, Bear a Grudge i chyba Cybernoid 1.
Piszę "chyba" dlatego, że z wielu gier wyciągałem muzykę i teraz nie pamiętam czy słyszałem ją w grze.
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #7 dnia: 2012.06.12, 07:19:22 »
Zasadniczo w tamtych czasach jeśli gra miała muzykę na AYgreka i nie była większa niż 48 kilo to albo sama odpalała muzykę robiąc detekcję dźwięku albo minimalna poprawka załatwiała sprawę w grach, które robiły detekcję pamięci.

W zasadzie wszystkie gry Hewson od Exolona i Cybernoida 1 grały na 48. Jak również dziesiątki jeśli nie setki innych gier - nie miałem wtedy 128 ale grałem w mnóstwo gier z porządną muzyką.

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #8 dnia: 2012.06.12, 09:23:26 »
Netherworld gra muzykę AY na Timex'ie, na ZX48 gra beeper.

Właśnie sprawdziłem, że testuje komórkę pamięci ROM o adresie 14446. W 48k jest 255, a w 128k w trybie USR0 jest 221. W Timex'ie też pewnie ma inną wartość niż 255.

Poprawki do TAP-a z WOS:
1. Załadować przez MERGE ""
2. Dopisać:
    15 POKE 25026,201
    30 POKE 28359,32
    40 RUN USR 28316
3. Uruchomić przez RUN

Poprawka spowoduje odwrócenie detekcji, czyli na 48k będzie grał AY, a na 128k i Timex'ie beeper.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #9 dnia: 2012.06.12, 09:57:50 »
Nie widzę problemu w zrobieniu zestawienia gier dla 48K+AY, z informacją o potrzebie ewentualnych modyfikacji.
Jest ktoś, kto chciałby się w to zaangażować?

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #10 dnia: 2012.06.12, 10:36:58 »
Nie widzę problemu w zrobieniu zestawienia gier dla 48K+AY, z informacją o potrzebie ewentualnych modyfikacji.
Jest ktoś, kto chciałby się w to zaangażować?

Nie widzisz problemu, bo już ktoś takie zestawienie zrobił,

zaangażować to się może ktoś do kontynuowania i uzupełniania listy, jak również do crackowania gier, żeby AY chodził na 48K (ale i na gumiaku i na Timexie), wtedy mogę takie programy dodawać do listy, a nasz dobrodziej Szuwarek mógłby je ewentualnie hostować u siebie.

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #11 dnia: 2012.06.12, 11:41:30 »
zaangażować to się może ktoś do kontynuowania i uzupełniania listy, jak również do crackowania gier, żeby AY chodził na 48K (ale i na gumiaku i na Timexie), wtedy mogę takie programy dodawać do listy, a nasz dobrodziej Szuwarek mógłby je ewentualnie hostować u siebie.

W grach posiadających dźwięk zarówno na beepera, jak i na AY ciekawsze byłyby przeróbki pozwalające użytkownikowi wybrać przy uruchomieniu ścieżkę dźwiękową. Mogę to zrobić w Netherworld i w razie potrzeby spróbować z innymi, ale ktoś inny musiałby mi podrzucać tytuły.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #12 dnia: 2012.06.12, 12:04:00 »
Nie widzisz problemu, bo już ktoś takie zestawienie zrobił,

O widzisz, jakoś przeoczyłem to że już coś takiego zrobiłeś. Zatem trzeba to wesprzeć.
Pamiętałem kilka gier, które miałem działające z AY, ale to były raczej gry przerobione na 80KB, bo jak się im teraz przyglądam to wykorzystują dodatkowy bank pamięci.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #13 dnia: 2012.06.12, 13:26:12 »
No więc właśnie, niestety, na kasetach miałem kiedyś sporo, aktualnie sprawdzam na WOS - nie ma AY. Nie wiem, jak gdzie indziej, ale w Krakowie sprzedawali gry przerobione na AY oraz wciąż na 48K, więc musiałem dokonać przeglądu prawie całego WOS, ale jechałem głównie z pamięci. Tyle jest, co jest. Należy założyć, że powinno być ok. drugie tyle.

Mnie am AY do gier nie jest potrzebny, bo cóż tam jakieś 3 kanały, ale taka lista to dobre wsparcie dla interesów naszych sprzętowców. Dlatego zrobiłem to zestawienie.

Ilyad

  • *****
  • Wiadomości: 580
  • Miejsce pobytu:
    Białystok, IV Rzesza Pospolita
Odp: Gry na 48K wykorzystujące AY
« Odpowiedź #14 dnia: 2012.06.12, 14:19:27 »
Tak na gorąco to Ikari Warriors, Victory Road oraz Myth obsługiwały  AY na 48K bez żadnych modyfikacji.
Pozdr.
ZX-81, ZX-Pand AY, 48k "gumiak", 48K+, 128K + "Toster", +2 "szarak" 1024k Profi, Masakrator FM, DivIDE 2K11, ZX Evolution rev. C, ZX-Uno, C64, C16 64K, Plus4 + 1541 Ultimate II + SD2IEC