Autor Wątek: Cobra 1, proces budowy  (Przeczytany 103508 razy)

Zdzis_ek

  • *
  • Wiadomości: 5
  • Miejsce pobytu:
    Złotoryja
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #135 dnia: 2019.12.06, 15:54:21 »
Napisałem w kodach Z80CPU krótką animację na cobre1 i powstało mi nowe logo dla tego komputerka.
Filmik można zobaczyć tutaj:

https://youtu.be/d8ZsYxmO0Ng

Logo wydaje się dość ładne, ale to moja subiektywna ocena.


KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #136 dnia: 2019.12.06, 18:00:35 »
Dobre :) pomysł z Lineą nie jest nowy, ale jest dobrze zrobiony. Mam wrażenie, ze czasem gubi synchro.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4537
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #137 dnia: 2019.12.06, 21:22:35 »
Bo o ile dobrze pamiętam, w Cobra 1 to ciężko o synchro oparte o przerwania.
Podmianka znaków i robienie na tej podstawie animacja, mistrzostwo ;)

SAJ

  • *****
  • Wiadomości: 1484
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #138 dnia: 2019.12.07, 23:12:21 »
To nie jest gubienie synchro tylko smieci powstajace z wpisywania danych w obszar pamieci, z ktorego grafika wlasnie czyta cos, co ma byc wyswietlane. W Cobrze nie ma przerwan ani generatora NOPow, takze kiedy chcesz wpisac cos w pamiec, gdzie grafika  teraz chcialaby cos przeczytac, nie ma problemu, wpisuj sobie a grafika zamiast danych dostaje w tym czasie smieci, bo procesor ma wyzszy priorytet :) Przeciez w koncu grafika i tak sie odswiezy :) W dodatku grafika jest tak prymitywna ze oprcz maksymalnego minimum nie generuje nic, co by moglo pomoc we wpisywaniu do pamieci wtedy, gdy nie jest czytana. Nie ma IRQ, nie wstrzymuje ani nie spowalnia procesora ani wlasciwie nie jest swiadoma tego, ze cos sie dzieje, bo dostep do danych jest jej odbierany bez pytania o pozwolenie. To tworzy Cobre na prawde unikatowa bestia, bo to jest jedyny komputer ktory znam, w ktorym juz nie ma co uproscic, gdzie mimo, ze Zx Spectrum jest dosc nisko pod wzgledem rozwiniecia ukladu grafiki wsrod 8-mio bitowcow tamtej ery to Cobra bije go na leb i szyje :)

Zeby to troche rozwinac to wyglada tak: Np w Atari XL/XE grafika ma swoj wlasny swiat i moze byc zaprogramowana w sposob taki, ze wykona swoj wlasny program bez zadnej interakcji czy pozwolenia od procesora. To pozwala na cale mnostwo roznych efektow, ale jest niesamowicie skomplikowane, lub proste... kto wie, przeiez to ATARI:). W VICu"II" W Commodore 64 mozna obciac 3/4 (75%) ukladu i mimo, ze nie bedzie duszkow, to nadal bedzie dzialal i to nadal w kolorze. Gdyby odciac jeszcze kilka innych aspektow jak mozliwosc czytania generatora (Tablicy) znakow z roznych obszarow pamieci, lub pixelowe przewijanie ekranu to wtedy jeszcze bardziej ograniczymy ten uklad, ale wciaz do nieco wiecej, niz to, co potrafi uklad wyswietlania grafiki w Zx Spectrum. Teraz nawet schodzac do mozliwosci tylko tego co potafi Zx Spectrm, W ZXie mozna jeszcze odciac podwojny cykl czytania pamieci, zmostkowac (lub wyjac) bufory i wtedy nie bedzie kolorow, albo nawet dodatkowo wyjmujac licznik ilosci wyswietlonych klatek z modulem/32 (modul z matematyki (modulus)) przestanie dzialac FLASH, ale grafika nadal bedzie dzialac i pixelki beda wyswietlone.

W Mikrokomputerze Cobra nie ma nic i tutaj nie moge wystarczajaco podkreslic slowa "NIC", co mozna wyjac z ukladu grafiki bez kompletnego sparalizowania systemu!!! Dlatego miedzy innymi jest to super urzadzenie do nauki na temat jak to wszystko dziala. Kazdy inny komputer ma to, co ma Cobra a takie rzeczy jak kolory, czy duszki, sa nalozone jako dokladka do ukladu.

Zdzisiek zdolal nie tylko napisac animacje podmieniajac tablice znakow, ale podmieniajac ja w sprzecie, bo system nigdy nie byl zaprojektowany z mozliwoscia zrobienia czegos takiego programowo i nie za pomoca assemblera tylko w kodzie binarnym.

Moge to okreslic tylko w jeden sposob:

Brawo !
« Ostatnia zmiana: 2019.12.08, 01:01:30 wysłana przez sajmosia »

leonlas

  • ***
  • Wiadomości: 137
  • Miejsce pobytu:
    jestem z Lasu
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #139 dnia: 2020.03.20, 23:10:15 »
A ja tam, jestem szczęśliwym posiadaczem Cobry na PCB od kolegi Zdzis_ka. Wyszło całkiem fajnie. Mam też Cart z proj. Zdzis_ka
i wszystko śmiga (AY też). Mam foto reportaż z "produkcji". I muszę tu podziękować: Zdzis_ek, dobra robota!
Jak ktoś zainteresowany kilka zdjęć mogę podesłać.
Troszku luzu i worek gruzu.

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #140 dnia: 2020.03.21, 07:47:53 »
Gratulacje, ale zdjęcia podlinkuj w tym wątku.
« Ostatnia zmiana: 2020.03.21, 07:57:21 wysłana przez Klaud »
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

leonlas

  • ***
  • Wiadomości: 137
  • Miejsce pobytu:
    jestem z Lasu
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #141 dnia: 2020.03.27, 16:17:25 »
Kilka fotek z produkcji...
Troszku luzu i worek gruzu.

SAJ

  • *****
  • Wiadomości: 1484
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #142 dnia: 2020.03.27, 18:05:38 »
Jak to mlodzi teraz mowia...

Szacun :)

jack_świdnik

  • *****
  • Wiadomości: 1641
  • Miejsce pobytu:
    Świdnik / Lublin
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #143 dnia: 2020.03.27, 19:57:47 »
oo ja też obecnie składam wer 2.0
fajna ta obudowa, można kupc taką? chciałbym
moje marzenie: Timex 2048 128K

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #144 dnia: 2020.03.27, 20:01:16 »
To po jakimś sprzęcie A/V? Z tyłu wyraźnie były dwa scarty, a z przodu kieszeń jak na kasetę.

Maryjan

  • *****
  • Wiadomości: 6650
  • Miejsce pobytu:
    Skarżysko-Kam.
  • Scotch whiskey and West Highland Terrier
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #145 dnia: 2020.03.27, 21:01:57 »
To chyba jakiś Ferguson. Tuner TV-SAT.
Po prawej jest kieszonka na karty CI etc.
Bardzo ciekawy pomysł na wykorzystanie tej obudowy :)
"Co miałem powiedzieć - przeczytałem..." Nikodem Dyzma

leonlas

  • ***
  • Wiadomości: 137
  • Miejsce pobytu:
    jestem z Lasu
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #146 dnia: 2020.03.28, 14:24:40 »
obudowa po starym ("prawie nowym") Globku... panel tył i przód to mój grawer z cnc ;-) , żółty laminat (izolujący) też z cnc.
A przód spod klapki jest złącze pod cart z AY.
Troszku luzu i worek gruzu.

jack_świdnik

  • *****
  • Wiadomości: 1641
  • Miejsce pobytu:
    Świdnik / Lublin
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #147 dnia: 2020.04.05, 19:00:18 »
czy zamiast 220pF MKT może być 220pF ceramiczny? bo nie mam i nie kupie lokalnie w sklepie

brakuje mi też tych ukladów do skończenia płytki, poratuje ktoś żebym pojedynczo nie ściągał ze świata?
CY62128
6116

moje marzenie: Timex 2048 128K

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #148 dnia: 2020.04.05, 19:16:07 »
CY62128 = 628128 - pamięć statyczna 128K x 8 bitów
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

jack_świdnik

  • *****
  • Wiadomości: 1641
  • Miejsce pobytu:
    Świdnik / Lublin
Odp: Cobra 1, proces budowy
« Odpowiedź #149 dnia: 2020.04.05, 22:40:22 »
Ok.  Wiem że to jakieś pamięci ale nie o to ja pytałem.
Koszty wysyłek w porównaniu do zakupu 2x wyższe ale nie mam wyjścia.

Jeszcze z tydzień lub dwa i skończę składanie.  Ale nie mam pojęcia jak odpalić :)
moje marzenie: Timex 2048 128K