Autor Wątek: Wires. Lots of wires.  (Przeczytany 5833 razy)

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1366
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Wires. Lots of wires.
« dnia: 2019.11.24, 16:10:03 »
Takie małe coś popełniłem w ramach zbierania danych :)
Stabilność znośna, użyteczność średnia, 84MHz to ciut mało.
Teraz się muszę zastanowić, czy dusić ile się da z tego co jest, czy najpierw podmienić MCU na szybszy i sprawdzić ile µs zyskam :)
Machines should work. People should think.

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6838
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • PCBway
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #1 dnia: 2019.11.24, 16:39:25 »
Nieźle, nieźle :) Zima za pasem :) kreatywność +100 ;)
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

smok.wawelski

  • ***
  • Wiadomości: 225
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #2 dnia: 2019.11.24, 23:49:43 »
Teensy 3.1 przy 160 Mhz też było za mało. Realizowałem podobny koncept odczytując zawartość ekranu (zapisy do pamięci video).

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1366
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #3 dnia: 2019.11.25, 07:46:00 »
Teensy 3.1 przy 160 Mhz też było za mało. Realizowałem podobny koncept odczytując zawartość ekranu (zapisy do pamięci video).
Cykl zapisu/odczytu IO jest dłuższy niż cykl zapisu/odczytu pamięci.
Teensy 160MHz? Co to za mutant...? :)
Machines should work. People should think.

tapy

  • ***
  • Wiadomości: 226
  • Z80 & CP/M
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #4 dnia: 2019.11.25, 10:16:38 »
Genialne! Pomysł wykorzystania STM32 nurtuje mnie od czasu, gdy zobaczyłem ten film https://www.youtube.com/watch?v=Gdode3PfTbs z emulowanym Z80 CPU. Wspomniałeś, że ten procek na 84MHz się nie wyrabia. Jaką szacunkową prędkość zegara systemu Z80 oceniasz, że ten procesor się "wyrabia" w zastosowaniach jako peryferii I/O? Od lat mi się marzy mikroprocesorowy układ I/O, z obsługą szyny Z80 wraz z wektorowymi przerwaniami, który ma na tyle wolne zasoby by zająć się innymi zadaniami (USB,SD,...).

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1366
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #5 dnia: 2019.11.25, 10:40:43 »
Ależ się wyrabia. Widać na filmie że się wyrabia.
Ale nie wiem czy będzie jak jeszcze wejdzie obsługa myszy czy klawiatury.
Powinien. Zobaczymy.
Czy będzie się wyrabiał w przypadku gier/programów które czytają peryferia częściej niż raz na 20ms?
Mam nadzieję. Zobaczymy :)

Natomiast żeby zrobić jakiś rozsądny moduł IO (mysz, klawiatura, nunchuk/gamepad z WII, tap player) przydało by się więcej mocy.
Więc albo silniejszy MCU, albo dodatkowy CPLD (najlepsze rozwiązanie), albo PSoC (plus zewnętrzny USB HOST)

Albo odpuścić sobie małe ARMy i pójść w Pi Zero (cena zbliżona).
Ale to już zabawa nie dla mnie... :)
Machines should work. People should think.

smok.wawelski

  • ***
  • Wiadomości: 225
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #6 dnia: 2019.11.25, 19:45:57 »
Teensy 3.1 przy 160 Mhz też było za mało. Realizowałem podobny koncept odczytując zawartość ekranu (zapisy do pamięci video).
Cykl zapisu/odczytu IO jest dłuższy niż cykl zapisu/odczytu pamięci.
Teensy 160MHz? Co to za mutant...? :)
Overclocking :) Dokładnie mówiąc 168 Mhz.

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1366
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #7 dnia: 2019.11.25, 20:20:08 »
Teensy 160MHz? Co to za mutant...? :)
Overclocking :) Dokładnie mówiąc 168 Mhz.
Oh my. Cud że z płytki nie zeskoczył i nie zaczął biegać po suficie ;)
Machines should work. People should think.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #8 dnia: 2019.11.25, 20:47:45 »
Teraz jest Teensy 4.0 - 600Mhz:
https://www.pjrc.com/store/teensy40.html

Zastanawialem sie kiedys czy nie mozna by zrobic jakiegos koproca do ZXa, ale to sa malo koszerne rozwiazania, chyba, ze jakies interfejsy zewnetrzne badz do naukowych badan  :D
No i coraz trudniej o '5V tolerant'.

Bardziej modne jest pakowanie w ARMa emulatora i sprzedawanie jako NES, SNES, PSX...

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6838
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • PCBway
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #9 dnia: 2019.11.25, 21:37:10 »
Zastanawialem sie kiedys czy nie mozna by zrobic jakiegos koproca do ZXa, ale to sa malo koszerne rozwiazania, chyba, ze jakies interfejsy zewnetrzne badz do naukowych badan  :D

ZX Spectrum do naukowych badan??? np do modelowanie rozprzestrzeniania się fali uderzeniowej impulsu elektromagnetycznego przy wybuchu termojądrowym na wysokości 10tyś. stóp oraz jego wpływu na organizmy żywe? Może warto, tylko musiałbyś jeszcze zrobić wehikuł czasu na tym koprocu, aby wysłać takiego ZXa do 1982r ;).

Temat koprocesora już rozważaliśmy kilkukrotnie, a są nawet prawie gotowe rozwiązania i problemem jest potrzeba "nowego" ROMu.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1366
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #10 dnia: 2019.11.25, 22:47:58 »
Temat koprocesora już rozważaliśmy kilkukrotnie, a są nawet prawie gotowe rozwiązania i problemem jest potrzeba "nowego" ROMu.
Tutaj coś jest... :)
Machines should work. People should think.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #11 dnia: 2019.11.25, 23:12:27 »
Cytuj
ZX Spectrum do naukowych badan???

Nie w ta strone, chodzi mi o badanie ZXa albo sterowanie czyms tam, np. lapie OUTy do AY i robie piekny analizator widma na LEDach.

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1366
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #12 dnia: 2019.11.28, 01:18:30 »
No to podłączyłem.

Technikalia:
Sterownik HID obsługuje jedynie klawiatury i myszy z profilem BOOT (czyli teoretycznie każdą, praktycznie... cóż.)
BOOT ma swoje ograniczenia - klawiatura zwraca maksymalnie sześć naciśniętych klawiszy, plus shift-alt-ctrl (do grania starczy ;) ) a myszka stan trzech klawiszy i zmianę położenia (rolka odpada).
Obecna implementacja jest maksymalnie uproszczona - działa jedynie 40 podstawowych klawiszy ZXa, nie zadziałają procedury czytające równocześnie więcej niż jeden rząd klawiszy. Jedno i drugie jest oczywiście do przeskoczenia.
Case closed, teraz pora na myślenie... :)
Machines should work. People should think.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #13 dnia: 2019.11.28, 09:36:59 »
Dobra robota !
Jeszcze troche i zrobisz DivGMX  :D


steev

  • *****
  • Wiadomości: 1366
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Wires. Lots of wires.
« Odpowiedź #14 dnia: 2019.11.28, 10:00:26 »
Jeszcze troche i zrobisz DivGMX  :D
Tylko po co wtedy angażować w to ZX Spectrum? ;)
Machines should work. People should think.