forum speccy.pl

ZX Spectrum => GRAFIKA => Wątek zaczęty przez: Abrimaal w 2014.06.30, 22:19:02

Tytuł: Font Editor
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2014.06.30, 22:19:02
Szukam edytora fontu, najlepiej gdyby to był na PC.
ZX Paintbrush potrafi przechwytywać fonty z formatów ttf i podobnych, umieszczać je na emulowanym ekranie ZX, ale nie wiem czy ma możliwość ich edycji i zapisania.
Tytuł: Odp: Font Editor
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2014.06.30, 22:42:20
A co rozumiesz przez font?

Zestaw znaków 8x8 pikseli czy tak jak na PC zestaw liter o dowolnym rozmiarze i zmiennych wymiarach?

Jeśli chodzi o znaki 8x8 to możesz font potraktować jako zwykły obrazek i edytować go w dowolnym edytorze graficznym,  jak w załączonym obrazku.

Potem importujesz go do pamięci Spectrum np. za pomocą programu Sevenup
Tytuł: Odp: Font Editor
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2014.06.30, 23:43:18
To ja dołączam się do prośby, chciałbym też zrobić coś sobie w 16x16px
Tytuł: Odp: Font Editor
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2014.07.01, 09:03:24
Proponuje stworzyć obrazek o szerokości fontu i wysokości odpowiadającej ilości liter * wysokość czcionki.
Wtedy export/konwersja do ZX jest znacznie prostsza. w ZXP można zapisać obrazek jako tablica w asemblerze lub dowolnym innym formacie.

W przypadku 16x16 robi się tak samo. (nie próbowałem, ale zasada powinna być taka sama).
Tytuł: Odp: Font Editor
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2014.07.01, 10:17:54
Drobna uwaga - niby oczywista, ale napiszę. Jeśli chcemy używać fontu 16x16 to musimy mieć własny kod w assemblerze który ten font będzie rysował :)

Robiłem do swoich gier różne czcionki (4x8, 6x8, 16x16), gdyby ktoś był zainteresowany czymś konkretnym, niech da znać.

Polecam też ciekawy wątki o fontach na World of Spectrum:
http://www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=47133
www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=45612
www.worldofspectrum.org/forums/showthread.php?t=14526

Z tego co rozumiem to ludzie porobili jakieś zaawansowane fonty o różnych wymiarach, jakiś edytor do nich i jakoś można to wyświetlać we własnych programach ale w szczegóły nigdy mi się nie chciało wnikać - chyba wolę zrobić coś prostszego i własnego, co będę ogarniał.

Tytuł: Odp: Font Editor
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2014.07.01, 15:42:59
Słuszna uwaga. Choć i do fontów 8x8 trzeba napisać własną procedurę (jeżeli nie chce się używać procedur z ROM).
Tytuł: Odp: Font Editor
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2014.07.01, 22:35:25
A co rozumiesz przez font?

Zestaw znaków 8x8 pikseli czy tak jak na PC zestaw liter o dowolnym rozmiarze i zmiennych wymiarach?
Tak, to ma być standardowych rozmiarów 8x8 własny zestaw znaków. Dotąd robiłem to w Art Studio, które ma chyba najlepszy edytor i zapisywałem z poziomu emulatora Fuse na koniec istniejącej taśmy z programem.

Cytuj
Jeśli chodzi o znaki 8x8 to możesz font potraktować jako zwykły obrazek i edytować go w dowolnym edytorze graficznym,  jak w załączonym obrazku.
Do przerzucania na ekran własną procedurą to się nadaje. Kiedy ja chcę podmienić zestaw znaków zmienną CHARS (23606), to będzie pomieszane, zamiast drugiej linii "A" pojawi się pierwsza linia "B".

Mam także na myśli import z wybranego pliku ttf wybranych znaków w rozmiarze 8x8. W ZX Paintbrush można zdefiniować rozmiar (wysokość), ale i tak nie rozwiązuje to problemu przeplotu linii na ekranie.
Tytuł: Odp: Font Editor
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2014.07.02, 14:03:52
Cytuj
Do przerzucania na ekran własną procedurą to się nadaje. Kiedy ja chcę podmienić zestaw znaków zmienną CHARS (23606), to będzie pomieszane, zamiast drugiej linii "A" pojawi się pierwsza linia "B"
.

Nie wiem czy używałeś Sevenup ale jeśli tak to prawdopodobni kliknąłeś Eksport w ogóle nie określając w jakiej kolejności mają być eksportowane bajty. No i zrobiło ci się według domyślnego ustawienia czyli najpierw pierwsza linia obrazka, potem druga, trzecia itp.

Można tak ustawić eksport by szedł "po znakach" - najpierw 8 bajtów pierwszego znaku (górny lewy), potem kolejny znak w rzędzie itp.

Spróbuj tak:

(http://i57.tinypic.com/15p02hl.png)

Ogólnie każdemu kto chce wyświetlać jakąś grafikę za pomocą własnego kodu w assemblerze polecam zapoznanie się z ustawieniami kolejności eksportu bajtów w Sevenup. Najlepiej wziąć jakiś obrazek, wyeksportować go na kilka możliwych sposobów i zobaczyć co każde ustawienie daje - tak chyba będzie najprościej to ogarnąć.
Tytuł: Odp: Font Editor
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2014.07.02, 15:08:20
Nie wiem czy to cos wnosi, ale TommyGun mial tez edytor fontow i zapis.