Autor Wątek: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum  (Przeczytany 10197 razy)

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« dnia: 2020.01.20, 12:56:51 »
Który z emulatorów ZX Spectrum ma według was najlepszy debugger? Na razie korzystałem tylko z debuggera w ZX Spin, który choć rozbudowany, to jak dla mnie nie jest zbyt wygodny. Dlatego póki co, jak chcę podejrzeć jakiś kod, to wolę raczej spróbować uruchomić dany program w emulatorze ZX Spectrum na SAMie (w emulatorze SimCoupe). Debugger w SimCoupe nie wygląda może zbyt imponująco, ale za to jest bardzo funkcjonalny.

steev

  • *****
  • Wiadomości: 1362
  • Miejsce pobytu:
    inode 42
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #1 dnia: 2020.01.20, 13:10:56 »
xpeccy
Nie wiem czy najlepszy, ale trochę ficzerów ma :)
Machines should work. People should think.

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #2 dnia: 2020.01.20, 14:50:01 »
Przyjrzałem się xpeccy. Debugger pokazuje całkiem sporo rzeczy (w tym takie, których nie widziałem w ZX Spin), ale do analizy kodu krok po kroku wydaje się niewygodny.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #3 dnia: 2020.01.20, 15:52:08 »
Gdyby nie problemy, to dla mnie EmuzWin mial zawsze najlepiej wypasiony debugger.
Teraz warto sprawdzic nowe emulatory typu Retro Virtual Machine, zalezy co komu potrzeba.
Pamietam, ze w DOS trzeba bylo miec caly zestaw debuggerow na rozne przypadki.

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #4 dnia: 2020.01.20, 21:46:01 »
EmuzWin ma już bardziej sensowny i przyjemniejszy niż xpeccy, choć nie ma wszystkich możliwości tamtego. Do analizy kodu nadaje się lepiej, ale brakuje w nim np. graficznego podglądu pamięci. Być może miała do tego służyć opcja GFX Memory, ale jest nieaktywna.
Czyli może być tak, jak mówisz - różne debuggery na różne przypadki.

Dalthon

  • ****
  • Wiadomości: 428
  • Miejsce pobytu:
    TriCity
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #5 dnia: 2020.01.20, 22:34:41 »
Oj za dobry debugger oddałbym nerkę ;)
W sumie to najczęściej używam tegorocznej z Spectaculator'a. Tyle że w ostatniej wersji 8.0 ma tylko podstawowe funkcje - ciekawie się zapowiadał w wersji 9.0 ale ta nigdy się nie ukazała :(
ZX Spectrum +2 Grey | Just Speccy 128 | ZX Spectrum Next | ZX-Uno 2MB |  Murmulator | Amstrad 6128 | MSX2 Philips VG-8235 | Commodore 64 | Commodore +4 | Atari 520 STF | Amiga 1200

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #6 dnia: 2020.01.21, 09:25:10 »
EmuZWin mial funkcje do wynajdowania sprajtow, wiec cos tam pokazywal, teraz dokladnie nie pamietam.
Za to mial duzo bledow - albo cos nie dzialalo, albo sie wywalal. Niestety autor stwierdzil kiedys, ze nie bedzie juz kolejnych wersji ani nie opublikuje zrodel, wiec mozna powiedziec RIP.

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #7 dnia: 2020.01.21, 10:41:21 »
EmuZWin rzeczywiście ma wyszukiwarkę sprajtów, ale pokazuje kolejne linie po sobie, bez spectrumowego "przeplotu". Nadaje się więc tylko do sprajtów, a np. jako graficzny podgląd pamięci ekranu bez atrybutów już nie. Do tego widok ten nie jest uaktualniany na bieżąco, np. przy wykonywaniu kodu krok po kroku. Do aktualizacji zawartości trzeba to okno zamknąć i otworzyć na nowo. Pod tym względem chyba xpeccy wypada najlepiej i aż szkoda, że w innych aspektach wygląda dużo gorzej niż konkurenci.

tooloud

  • *****
  • Wiadomości: 3185
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mydłem go!
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #8 dnia: 2020.01.21, 14:26:29 »
a ten w Fuse?
dużo sprzętu mało czasu.

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #9 dnia: 2020.01.21, 14:45:03 »
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

Sir David

  • ****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #10 dnia: 2020.01.21, 17:50:19 »
Fuse ma chyba najsłabszy ze wszystkich wymienionych i dlatego o nim nie wspominałem, choć jest to mój podstawowy emulator ZX. A zxsp ma tylko trochę lepszy.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #11 dnia: 2023.04.15, 16:18:31 »
Cytuj
Uwaga: W tym wątku nie pisano od 120 dni.

A nawet dluzej. Pytanie - czy zaszla moze jakas rewolucja ktora mnie ominela ?

Inkspector wyglada obiecujaco, ale brakuje mu funkcji ktore mial nawet Spin.
http://www.inkland.org.uk/inkspector/

Jest jeszcze monstrum - dawno sie nie bawilem:
https://dotneteer.github.io/spectnetide/

Wszystko co ma toporny interfejs dla mnie odpada, czasy DOSa sie skonczyly :-)

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #12 dnia: 2023.04.19, 11:04:20 »
No dobra, spectnetide jest w zasadzie dead - autor przerzucil sie na kliveide:
https://github.com/Dotneteer/kliveide/releases
Jest jeszcze DeZog:
https://github.com/maziac/DeZog
Wyglad ciekawie, o ile ktos przebrnie przez konfiguracje - dla cierpliwych :-)

Czyli sytuacja stabilna - coraz wiecej niedokonczonych narzedzi.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #13 dnia: 2023.04.28, 11:30:01 »
@Gryzor to popatrz jeszcze aktualnego Zesaruxa - ja się zaczynam do niego powoli przekonywać.

Żeby sensownie używać debuggera trzeba włączyć "ZX Desktop", które rozszerza framebufor i zaczyna wyświetlać UI na dodatkowym kawałku (można sobie ustawić rozmiar tego rozszerzenia). Mnóstwo opcji, ale jak się przez nie przebrnie to całość zaczyna przypominać przyzwoite narzędzie ;)

No i jest rozwijane - od ostatniego razu jak próbowałem się tym bawić nauczył się m.in. przyzwoicie emulować Jupitera.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Debuggery w emulatorach ZX Spectrum
« Odpowiedź #14 dnia: 2023.04.28, 15:00:45 »
Czyli drugie podejscie do DeZoga, no trzeba sporo plynu chlodzacego... :-)