forum speccy.pl

ZX Spectrum => HARDWARE => Wątek zaczęty przez: trojacek w 2020.03.17, 14:37:44

Tytuł: Więcej kolorów, ale...
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2020.03.17, 14:37:44
Jak co jakiś czas mi się zdarza, znów którejś nocy nie mogłe m spać i zacząłem bezsensownie kombinować ;)
Tym razem nasżły mnie myśli o reprezentacji kolorów w Spectrum, a właściwie o jej redundantności, przez którą komputer traci jeden bit informacji na jedno pole atrybutów. I nie chodzi mi o bit FLASH, który, owszem - uważam za bezużyteczny, więc tak naprawdę tracimy 2 bity, a nawet jeszcze ułamek trzeciego. Przy 8 bitach to dość wysoka rozrzutność. Ten ułamek bita to oczywiście czarny + BRIGHT, który jest nadal czarny, zamiast szary.

Ale po kolei. Na czym moim zadniem polega ta redundancja? Otóż narysowanie czarnej kropki na białym tle można uzyskać na dwa sposoby: czarny INK i biały PAPER, albo też biały INK i czarny PAPER, i odwracamy wszystkie bity "treści". To mnie naprowadziło na ślad tego marnotrawstwa... Co do zasady, odcienie INK mają taką samą paletę barw, co odcienie  PAPER. A mogłyby mieć inne, co dawałoby 31 zamiast 15 kolorów (ech, ten zdublowany czarny...). Pozbywając się FLASH liczba wzrosłaby nawet do 63 kolorów, oczywiście z ograniczeniem, że w obrębie atrybutu dostępne są nadal tylko 2.

Jest oczywiście pewien minus - dostępne kombinacje INK i PAPER to już nie "każdy z każdym", bo byłyby to dwie oddzielne pule kolorów. Ale można by je tak zrównoważyć, by to zbytnio nie przeszkadzało - oczywiście biały i czarny byłyby w przeciwnych "drużynach".

Rozwiązanie kompatybilne dokładnie z niczym, oczywiście. Istniejące gry pewnie by dziwnie wyglądały w takim trybie :) Ale grafiki w trybie timexowym wyglądałyby niesamowicie :) No i implementacja w CPLD względnie prosta, dużo prostsza niż np. ULA-plus. Oczywiście potrzeba by było kilka pinów więcej, niż przy 15 kolorach, plus jakaś drabinka jako C/A.

No ale tylko tak sobie gdybam.
Tytuł: Odp: Więcej kolorów, ale...
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2020.03.17, 17:26:07
no ale to i tak tworzy konieczność opracowania nowej ULI + zmiany w ROM.
Tytuł: Odp: Więcej kolorów, ale...
Wiadomość wysłana przez: KWF w 2020.03.17, 17:41:06
Oraz spowoduje niekompatybilność istniejącego oprogramowania.
Tytuł: Odp: Więcej kolorów, ale...
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2020.03.17, 18:00:06
...niekoniecznie, mógłby to być dodatkowy tryb graficzny jak hires Timex2048.
Tytuł: Odp: Więcej kolorów, ale...
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2020.03.17, 18:52:35
Oraz spowoduje niekompatybilność istniejącego oprogramowania.

1. Przecież o tym napisałem,
2. Wszystko można włączyć/wyłączyć, nic na sztywno...
Tytuł: Odp: Więcej kolorów, ale...
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2020.03.17, 19:33:42
Czy dobrze rozumiem że masz na myśli taką kombinacje:

INK      to bity %0x000xxx
PAPER  to bity %x0xxx000

gdzie każdy każdy set kolorów może być definiowalny osobno?

Bo jak tak to wychodzi z tego ULA+
Tytuł: Odp: Więcej kolorów, ale...
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2020.03.17, 20:26:06
Bo jak tak to wychodzi z tego ULA+

No właśnie nie. Chodzi o max. 64 kolory bez definiowania palet. W ogólnym zarysie, PAPER ma dotychczasowych 16, INK ma innych 16, plus kasacja FLASH, czemu nie.
Te inne 16 to kolory pośrednie, pomiędzy tymi "czystymi", które są teraz.
Tytuł: Odp: Więcej kolorów, ale...
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2020.03.17, 20:53:25
palet nie musisz definiować, możesz mieć jedną narzuconą odgórnie :D