forum speccy.pl

ZX Spectrum => GRAFIKA => Wątek zaczęty przez: diglator w 2011.11.17, 21:13:33

Tytuł: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: diglator w 2011.11.17, 21:13:33
wiele lat temu mocno interesowałem się spectrumową grafiką, od początku będąc zafascynowany loadscreenami pana Stawickiego. sam popełniłem w art studio trochę prac, które później rozmagnesowały się na taśmach.
chciałbym w wolnych chwilach stawić czoła pikselom, doradźcie proszę jakiś dobry program. najlepiej jakby miał:
- zmianę kolorów klawiszologią
- pikslowanie na zoomie 8x8 z szybkim podglądem jakimś klawiszem
nie potrzebuję żeby miał wodotryski typu rysowanie trójkątów, wypełnianie patternem ;)

z góry ostrzegam że nie interesuje mnie rysowanie na pc bo to nie o to chodzi :)
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2011.11.17, 21:31:06
Nie znam się na ficzerach, bo ja to nadal rysuję pod Art Studio 48K. :)

Ale jeśli poszukujesz poważnych edytorów, to aktualnie tylko rosyjskie (nie wszystkie wymagają znajomości tego języka, na szczęście).

Dwa wiodące:
http://vtrdos.ru/system/BGE305.ZIP
http://vtrdos.ru/system/EDP21B.ZIP

Jeden z najczęsciej używanych przeze mnie programów -
http://vtrdos.ru/system/8COL012.ZIP
(rysuje się w trybie RGB, każdy punkt ma swój własny kolor, ale mielenie 3 screenami po ekranie na razie przynajmniej nie działa na 'brytyjczykach' - jednak Pentagon/Eva/Speccy2010 wymagane).

Różne:
http://vtrdos.ru/system/3CS1_17D.ZIP
http://vtrdos.ru/system/AGA.ZIP
http://vtrdos.ru/system/ARTST_23.ZIP
http://vtrdos.ru/system/ARTIST2+.ZIP
http://vtrdos.ru/system/DBS07.ZIP
http://vtrdos.ru/system/MSCR_25.ZIP
http://vtrdos.ru/system/MOUSE_ST.ZIP
http://vtrdos.ru/system/MGE03.ZIP
http://vtrdos.ru/system/MULTST20.ZIP
http://vtrdos.ru/system/POWERS1.ZIP

Jeśli nie masz stacji, to możesz używać emulatora.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2011.11.17, 21:38:58
Emulator odpada z tego co widzę (rysowanie na PC)... Zresztą wszystkie te programy będą działały tylko pod TR-DOS. Z programów graficznych stricte na Speccy z taśmą to chyba nie powstało nic lepszego od ArtStudio.
Swego czasu trzepałem te wszystkie programy PC'towe, na których robi się to po prostu wygodniej i najbardziej przypadł mi do gustu ZX Paintbrush.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Joulo w 2011.11.23, 22:41:31
A ten ZX Paintbrush gdzieś jest do zassania? Bo niby mógłbym łopatologicznie zrobić sobie szablon w Photoshopie, ale wolałbym coś jednak mniej bezczelnego ;)
Bo sorry, Art Studio mnie przeraża i to dla mnie ostateczna ostateczność, hehehe

Ewentualnie jakieś inne na grzyba?
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2011.11.23, 22:58:41
ZX Paintbrusha znajdziesz tu: http://www.zxmodules.de/
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2011.11.24, 00:19:52
No i rysować można też w Sevenup, chociaż moim zdaniem jest trochę ubogo i niewygodnie.

http://www.speccy.org/metalbrain/

Ja osobiście rysuję w Paint Shop Pro  z włączoną siatką i sam się pilnuje by wszystko było w zgodzie z atrybutami. A następnie konwertuje właśnie w Sevenup, który akurat do tego nadaje się doskonale.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: VELESOFT w 2011.11.26, 16:54:31
Here you can download some different modifiead version of graphic editors with Kempston Mouse controll:
http://velesoft.speccy.cz/kmsoft.htm
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Jean 1 w 2012.02.26, 21:27:27
A ten ZX Paintbrush gdzieś jest do zassania? Bo niby mógłbym łopatologicznie zrobić sobie szablon w Photoshopie, ale wolałbym coś jednak mniej bezczelnego ;)
Bo sorry, Art Studio mnie przeraża i to dla mnie ostateczna ostateczność, hehehe

Ewentualnie jakieś inne na grzyba?

Coś takiego ?? http://www.zxmodules.de/zxpaintbrush/zxpaintbrushframe.html (http://www.zxmodules.de/zxpaintbrush/zxpaintbrushframe.html)
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.03, 05:27:49
A ten ZX Paintbrush gdzieś jest do zassania? Bo niby mógłbym łopatologicznie zrobić sobie szablon w Photoshopie, ale wolałbym coś jednak mniej bezczelnego ;)
Bo sorry, Art Studio mnie przeraża i to dla mnie ostateczna ostateczność, hehehe

Ewentualnie jakieś inne na grzyba?

Coś takiego ?? http://www.zxmodules.de/zxpaintbrush/zxpaintbrushframe.html (http://www.zxmodules.de/zxpaintbrush/zxpaintbrushframe.html)
Art Studio moim zdaniem jest bardzo intuicyjne w obsłudze, jednak nie zrobi się na nim nic poza zwykłym obrazkiem na 48.

W ZX Paintbrush jest opcja podłożenia drugiego obrazka jako tło, ale nie wiem czy jest tam możliwość zrobienia z nich gigascreen,
czyli 2 zmieniających się obrazków co 1/50s.

Czy ktoś zna jakikolwiek program, niezależnie czy na Spectrum (128 raczej) czy na PC pozwalający tworzyć obrazki w trybie gigascreen?


Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2012.03.03, 12:15:51
Nie zajmowałem się tym osobiście ale Google wyrzuca coś takiego:

http://silentdevelopment.blogspot.com/2011_03_01_archive.html

Z tego co rozumiem program konwertuje zwykły plik .png który sobie stworzyłeś jakkolwiek do dwóch ekranów Spectrum. Następnie musisz chyba sam napisać viewer, który będzie te ekrany przełączał.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2012.03.03, 14:30:31
O programie takim nie słyszałem, choć intuicja mi mówi, że jest jakiś pewnie dla TR-DOS.
Powyższy link dotyczy raczej konwersji, niż samego tworzenia i edycji. Nasunęła mi się jednak taka myśl 9o i le obrazek nie będzie kolorowy), że można stworzyć w Art Studio obrazek. Potem doedytować go w nawet Paint'cie zaznaczając obszary "mrugające" kolorem szarym i spróbować przekonwertować owym programikiem. Teoretycznie powinien zrobić "siatkę" w miejscu koloru szarego (kwestia algorytmu). Może się jednak okazać, że będzie po prostu jedna wielka czarna plama, która będzie widoczna na jednym obrazku, a na drugim nie. Niby na jedno wychodzi, ale jednak telewizor inaczej to odbiera i mruganie może być znacznie większe.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2012.03.03, 23:16:18
Rosjanie na pewno coś mają do tworzenia Gigascreenu, cos mi się nawet kojarzy że było ale na szybko znaleźć nie mogłem. Jeśli naprawdę potrzebujesz to przekop się przez stare wątki tutaj http://zx.pk.ru/forumdisplay.php?f=12 lub po prostu zapytaj na zalinkowanym rosyjskim forum.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2012.03.03, 23:41:20
Znalazłem coś pod PC/Win :)

http://multiartist.untergrund.net/ (http://multiartist.untergrund.net/)
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2012.03.04, 19:17:30
Czy podwojny obrazek gigascreen mozna wyswietlic w trybie timexa 8x1 jako jeden ?
Takie pytanie od rzeczy  :D
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.04, 20:21:32
Nie specjalnie widzę jak skoro gigascreen używany ma być do zwiększenia liczby kolorów. W trybie hardware multicolor (tzw. tryb Timexa) nadal masz 8 kolorów.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.04, 20:34:44
Czy podwojny obrazek gigascreen mozna wyswietlic w trybie timexa 8x1 jako jeden ?
Takie pytanie od rzeczy  :D
Procesor nie wyrobi. Zobacz w topiku Gigascreen (http://www.speccy.pl/forum/index.php/topic,78.15.html), że model 48 (czyli Timex również) z trudem przerzuca 2 zwykłe obrazki.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2012.03.04, 20:43:14
Procesor nie wyrobi. Zobacz w topiku Gigascreen (http://www.speccy.pl/forum/index.php/topic,78.15.html), że model 48 (czyli Timex również) z trudem przerzuca 2 zwykłe obrazki.


Nie zapominaj że Timex ma rozszerzone tryby graficzne, a wśród jest tryb 8x1. Nie wydaje mi się aby 8x1 odpowiadał gigascreenowi.
Za to pewnie tryb 2-ekranowy da się do tego wykorzystać. Czas potrzebny na wyświetlenie gigascreenu jest porównywalny z tym ze 128k,
tylko timingi trzebaby poprawić.

Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.04, 23:20:13
Po pierwsze - umówmy się co do jednego - gigascreen łądnie wygląda wyłącznie na pececie. Wyświetlanie czegoś mrugającego w 25 hercach jeśli się to nie rusza wygląda po prostu brzydko i zawsze tak wyglądało. Jak się rusza (vide Paralctica) wygląda trochę lepiej, ale dalej mruga i jest denerwujące.

Po drugie - według ustalonej w dyskusji o gigascreenie definicji gigascreen to dwa mrugające obrazki i to bez problemu da się zrobić na Timexie.

Po trzecie - jak pisałem wcześniej - gigascreen ma na celu uzyskanie zwiększonej liczby kolorów kosztem mrugającego obrazu - używanie do tego "trybu timexa" zasadniczo nic nie daje bo nie da się tam uzyskać dwóch ekranów.

Po czwarte wszelkiego rodzaju Interlace'y, HDRy itp. bez sprzętowej przeróbki dodającej fizyczny tryb graficzny o podwyższonej rozdzielczości albo prawdziwy interlacer będą zawsze dwoma mrugającymi obrazkami i nic się w tym temacie nie zmieni. I żadne multicolory hi-res (jak je nazywał BusySoft) nie istnieją a jeśli jakiś efekt da się uzyskać to jest on nie do powtórzenia, bo bazuje na właściwościach konkretnego zestawu komputer+telewizor (zwykle) lub monitor. I wszelkie takie efekty na nowych telewizorach wyglądają po prostu okropnie.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.04, 23:33:07
Wiem że narażę się ortodoksom, jednak ja jestem zwolennikiem wszelkich nowości, ulepszeń.
Gdybym miał prawdziwy ZX Spectrum 128, używałbym go tylko do testowania.
Na codzień pracuję na 3 emulatorach i pod nie robię.
Jeśli w wielu emu jest możliwość wydłużenia czasu wyświetlania obrazków gigascreen czy interlace,
aby zaczekał na następny i obraz nie migał, to wydaje mi się, że jest to również możliwe przy zmodyfikowanym hardware (tutaj zgaduję :-X)

Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.04, 23:52:27
Pewnie. Wszystko jest możliwe. Pytanie tylko po co? Ja rozumiem nowości, które mają sens ale po kiego grzyba modyfikować system, żeby wyświetlał gigascreena? Jeśli masz system, który pozwoli się tak zmodyfikować to prawie na pewno grafikę robi coś programowalne w HDLu. Jeśli jarają cię nowości to po prostu zaprogramuj sobie FPGA tak, żeby wyświetlało 64, 256 czy 4096 kolorów i wtedy dopiero będziesz miał bajer. Modyfikowanie konfiguracji po to, żeby wyświetlała kulawe konstrukcje jest moim zdaniem bez sensu.

Tak samo jak absolutnie bez sensu jest pisanie softu na emulatory. Soft ma działać na fizycznym sprzęcie a użycie emulatora jest tylko i wyłącznie metodą osiągnięcia takiego celu szybciej i łatwiej.

A jeszcze bardziej bez sensu jest (poza czystą akademicką frajdą) pisanie softu na wirtualne urządzenia, które fizycznie nie istnieją i raczej nikomu na dłuższą metę nie będzie się nawet chciało produkować.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: DDX w 2012.03.05, 00:04:24
-->Matofesi: No to jestes ortodoksem... troche zartuje sobie, ale w pelni sie zgadzam z Twoja ostatnia wypowiedzia :). Co nie powinno specjalnie dziwic u takiego ortodoksa jak ja ;).
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.05, 00:13:54
Nie jestem ortodoksem - mam w planach zakup któregoś z klonów na FPGA (najlepiej Speccy 2010) i sprzedaż fizycznego +2. Absolutnie nie odczuwam jakiegoś dyskomfortu wiedząc, że będę miał coś, co nie jest prawdziwym Spectrumem ani nawet jego klonem elektronicznym. Co więcej - kręci mnie możliwość przeprogramowania elektroniki w FPGA. Ale to jest granica - być może z czystej ciekawości twórczej dorzucę sobie opcję czy dwie do którejś wersji konfiguracji, ale tworzenie całkowicie nowych trybów graficznych, dodawanie sprite'ów czy innych wynalazków, których żaden prawdziwy Spectrum nie miał jest dla mnie koncepcją na tyle teoretyczną że raczej nie mam pociągu w jej stronę ;)
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: DDX w 2012.03.05, 00:42:27
Jestes, jestes ;), tylko sa rozne stopnie "ortodoksyjnosci". Ty zajmujesz chyba jeden z mniej otodoksyjnych stopni wspod calej gamy ortodoksyjnosci. A ZX+2 lepiej nie sprzedawaj, przynajmniej bedziesz mial na czym sprawdzac, czy jakis program dziala tak samo na fpgaowej maszynie jak na  oryginalnym Spectrum. No chyba, ze masz jeszcze inny(e) kompik(i) z tych dawnych ZX-ow lub klonow.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.05, 00:52:18
Jestes, jestes ;), tylko sa rozne stopnie "ortodoksyjnosci". Ty zajmujesz chyba jeden z mniej otodoksyjnych stopni wspod calej gamy ortodoksyjnosci.

Ok. Niech będzie, że jestem umiarkowanym ortodoksem - codzienny tałes tak, ale bez brody i pejsów ;)

Cytuj
A ZX+2 lepiej nie sprzedawaj, przynajmniej bedziesz mial na czym sprawdzac, czy jakis program dziala tak samo na fpgaowej maszynie jak na  oryginalnym Spectrum. No chyba, ze masz jeszcze inny(e) kompik(i) z tych dawnych ZX-ow lub klonow.

+2 mam lekko felerne i cały czas muszę się zebrać i posłać je komuś, kto się przyjrzy fachowym okiem ;) Ale zasadniczo jeśli kupię Speccy 2010 to - biorąc pod uwagę jakość implementacji - uważam, że będzie mi całkowicie zbędny. Tak samo jak DivIDE+, które do niego kupiłem.

I nie. Nie mam żadnych innych klonów. Przez prawie dwadzieścia lat nie odczuwałem potrzeby ich posiadania i wystarczyły mi emulatory... Teraz też się w większości obchodzę a do testowania na fizycznym sprzęcie posyłam innym ;)
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.05, 00:52:34
Ja wierzę, że projekt ULA+ w końcu zostanie zrealizowany.
Coraz więcej firm pisze gry na ten chip, a jeszcze więcej zwykłych ludzi robi przeróbki.
Emulator z jest dobrą rzeczą do sprawdzenia wszelkich zalet i wad projektowanego chipu, czy nie ma błędów,
i jakiś zapaleniec być może weźmie się za "chipowanie" tego.

A tak na marginesie - czy istnieje już jakiś emu Speccy 2010?
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.05, 01:03:52
Ja wierzę, że projekt ULA+ w końcu zostanie zrealizowany.

Szczerze wątpię, choć nawet jakby to nie będę sobie nim zaprzątał głowy. Nie widzę w nim nic specjalnie odkrywczego.

Cytuj
Coraz więcej firm pisze gry na ten chip, a jeszcze więcej zwykłych ludzi robi przeróbki.

Hold on... Firm??? Są jeszcze jakieś firmy piszące oprogramowanie na Spectrum? Takie co mają więcej niż dwóch ludzi i utrzymują się z tego pisania? I na prawdę piszą na wirtualny hardware???

Cytuj
Emulator z jest dobrą rzeczą do sprawdzenia wszelkich zalet i wad projektowanego chipu, czy nie ma błędów,

Nie rozumiem jak emulatorem chcesz sprawdzać błędy wirtualnego rozwiązania. On może co najwyżej pokazać, że to co sobie wymyśliłeś daj brzydki efekt albo API jest pokraczne i nie warto sobie głowy zawracać.

Cytuj
i jakiś zapaleniec być może weźmie się za "chipowanie" tego.

W dzisiejszych czasach robi się to w odpowiednim języku. No chyba, że wymyśliłeś sobie zrobienie hardware'u, który ma siedzieć w miejscu czegoś fizycznego... Wtedy życzę szczęścia ;)

Cytuj
A tak na marginesie - czy istnieje już jakiś emu Speccy 2010?

Nie rozumiem pytania... Co miałby emulować? Speccy 2010 to implementacja w FPGA procesora Z80 wraz z przyległościami. W zależności od tego co ustawisz w konfiguracji uruchamianej na pomocniczym Armie FPGA konfiguruje się i uruchamia jako Spectrym 48, 128, Pentagon czy Scorpion z dopiętym interface'm beta, AYgrekiem Covoxem itp. Emulatory wszystkich tych konfiguracji są dostępne - co tu jeszcze dodawać?

No chyba, że chciałbyś mieć faktyczną emulację FPGA chodzącą w real-time a do tego jeszcze Arma i te kawałki dopiętego hardware'u (drabinki rezystorowe, kontroler klawiatury czy RTC) - wtedy odpowiedź brzmi: zapomnij. Nie ma dzisiaj komputerów na których dałoby się taką konstrukcję emulować w sensownym czasie za sensowne pieniądze.


Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.05, 04:51:17
Ktoś gdzieś wspominał, że Speccy 2010 obsługuje 4096 kolorów i ulepszony dźwięk, dlatego spytałem o emulator.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.05, 08:01:06
Tak z ciekawości wpuściłem w wyszukiwarkę forum "speccy 2010 4096"... wyskakuje tylko twój ostatni post... Nie wiem skąd to wziąłeś, ale max tego, co jest w Speccy 2010 to ostatnio dodany tryb 16 kolorów z Pentagona SL.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.08, 19:58:30
Tak z ciekawości wpuściłem w wyszukiwarkę forum "speccy 2010 4096"... wyskakuje tylko twój ostatni post... Nie wiem skąd to wziąłeś, ale max tego, co jest w Speccy 2010 to ostatnio dodany tryb 16 kolorów z Pentagona SL.
Na czym polega tryb 16 kolorów z Pentagon? Widziałem jedynie, że border może być we wszystkich kolorach, ale czy to jest znów 8 kolorów zwykłych i 8 BRIGHT, czy 16 odrębnych? Oprócz tego jaka jest organizacja kolorów (atrybuty, czy każdy pixel w swoim kolorze)?
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.08, 22:53:42
Pentagon SL. Wcześniejsze modele nie miały takiego trybu.

Tak - to jest nadal 16 (a właściwie 15) standardowych kolorów.

O organizacji ekranu w tym trybie pisałem tu: http://www.speccy.pl/forum/index.php/topic,321.msg3043.html#msg3043
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.08, 23:28:26
Pentagon SL. Wcześniejsze modele nie miały takiego trybu.

Tak - to jest nadal 16 (a właściwie 15) standardowych kolorów.

O organizacji ekranu w tym trybie pisałem tu: http://www.speccy.pl/forum/index.php/topic,321.msg3043.html#msg3043
Rozumiem, choć zrobiłbym to inaczej - całkowicie mogli pozbyć sie bitów BRIGHT i FLASH a w ich miejsce wstawić dodatkowe 8 kolorów, po 4 bity na INK i PAPER.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.09, 07:14:22
Ale rozumiem, że jesteś inżynierem, znasz się na projektowaniu układów elektronicznych i wiedziałbyś dokładnie jak swoją przeróbkę zrealizować przy tych założeniach i ograniczeniach jakie istniejący produkt na ciebie narzuca?
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.03.09, 08:14:18
Cały problem rosyjskich klonów i dodawanych przez nie rozszerzeń polega na tym, że większość tych rozszerzeń to dokładnie to - rozszerzenia. Były w różnych okresach tworzenia różnych konstrukcji "dopinane" do istniejącej elektroniki tak, aby uzyskać efekt możliwie najniższym kosztem "inżynierskim". Stąd m.in. taka a nie inna organizacja pamięci w trybie 16col.

Co do twojej sugestii na temat usunięcia bitów BRIGHT i FLASH itd. to najwyraźniej nie przeczytałeś (a jeśli tak, to bez zrozumienia) opisu, który cytowałem. Tryb 16 kolorów nie ma palety i każdy bajt pamięci adresuje dwa piksele ekranu. Każdy piksel ma 3 bity RGB i 1 bit intensity (czyli BRIGHT). Przy czterech bitach na kolor dostajesz nierównomierną paletę (któraś składowa będzie większa) stąd zastosowanie bitu intensity podbijającego wartość wszystkich trzech składowych równomiernie jest jak najbardziej sensowne. Jedyne zastrzeżenie konstrukcyjne to umieszczenie tych bitów tam, gdzie w normalnych atrybutach jest BRIGHT i FLASH, co powoduje, że piksele adresowane są w bajcie tak: RLRRRLLL (L- lewy, R - prawy). Póki jednak bajt zawiera bezpośrednią informację o kolorze a nie odniesienie do CLUTa z paletą to twoja koncepcja jest całkowicie bez sensu.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.03.09, 23:02:49
Czytałem, każdy pixel w dowolnym z 15 kolorów - to jest ten tryb Pentagon SL,
natomiast ja dawno (około roku 1990) pomyślałem
(choć słusznie zauważyłeś, że nie znam się na elektronice i tworzeniu układów)
o takim trybie: 4 bity na INK i 4 na PAPER, a kolory byłyby zdefiniowane w atrybutach (jak w C64 hires),
wtedy pozwoliłoby to na mniej widoczne colour clash.
Podczas gdy kolory 0-7 byłyby standardowe, przy intensywności składowych około 75&, tak jak w Spectrum,
nowe byłyby 100% jednego + 50% innych, co dałoby np.
100%R + 50%G = Pomarańczowy
100%B + 50%R = Fioletowy
50%R + 100%G = Brązowy itd.

Choć jeśli ktoś skonstruuuje ULA+, taki tryb nie będzie potrzebny.
Dla mnie ten chip już istnieje, jeśli istnieje w emulatorach, to znaczy że istnieje.
Podobnie, jak redukcja migania gigascreen w emulatorach - i nikt na nią nie narzeka.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2013.02.12, 00:17:30
Mam pytanie troszkę z innej beczki. - Nie raz widziałem programy na PC do konwertowania obrazków BMP GIF IFF na formaty zjadliwe na 8iobitowcach,
A czy są jakieś programy które konwertują między formatami z jednego 8bitowca na format dla innego? Albo nawet do wyświetlania na 8bitowcach formatów z innych 8bitowych platform?  Na ile sprawnie i jak szybko to działa? Czy bez PC się nie obejdzie?

Słyszałem że są progsy na PC do konwertowania grafik z C64 na Atari które generują też kod do scalaka od grafy w AXE tak by wyglądało to niemal jak na C64. A czy są podobne do przenoszenia miedzy innymi platformami?
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2013.02.12, 09:14:39
Ja dopisałem do  programu dla ZX81 możliwość oglądania BMP.

Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: RafalM w 2013.02.12, 10:20:10
Cytuj
A czy są jakieś programy które konwertują między formatami z jednego 8bitowca na format dla innego?

Robi się to w dwóch krokach - zapisujesz w jednym programie (np. emulator) obrazek z Atari do GIF a GIF konwertujesz na program Spectrum (jakiś konwerter) . Rozumiem że chciałbyś by był to jeden krok i jedna aplikacja.

Generalnie nasuwa mi się pytanie - po co? ;) ale jak chcesz to możesz sprawdzić program BMPtoSCR naszego kolegi LCD. Pisze obrazki w formatach Spectrumowych, Timexowych, Samowych i nie wiem czy jakiegoś C64 czy Atari też nie obsługuje.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Rogal w 2013.12.28, 00:56:32
Czy istnieje jakis program graficzny do "popixelowania" dla zx spectrum w środowisku Mac OSx? (szczerze to nic nie wygooglalem) cos jak wspomniany wczesniej  ZX Paintbrush.
Ew. Jak stworzyc sobie preset w PS żeby robic taką grafike? Rozumiem ze rozdzialka to 256x192 ale jak dalej… kolory - ? rgb?? ale mozna uzyc tylko 15 barw??? Czy jest jakas opcja w photoshop (moze plugin) która/y ułatwi mi nie uzywanie wiecej jak 2 kolorow (tlo/wypelnienie) w bloku 8X8??


Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2013.12.28, 11:18:38
Póki niema grafików to wrzucam co znalazłem:
Paleta zx spectrum w formacie ACT (adobe) http://axsin.zxq.net/dl/ZX%20Spectrum.zip (http://axsin.zxq.net/dl/ZX%20Spectrum.zip)
Graficy na forum: at0m , slayer , Piesiu , CaT (-Man)

W wywiadziez Piesiem http://speccy.pl/articles.php?article_id=16 jest wspomniany program GrafX2, sprawdzilem na stronie i jest wersja pod MacOS
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Pyza^Illusion w 2013.12.28, 12:49:10
Paleta zx spectrum w formacie ACT (adobe) http://axsin.zxq.net/dl/ZX%20Spectrum.zip (http://axsin.zxq.net/dl/ZX%20Spectrum.zip)

Palet paletą, ale jakiś "szablon", który automatycznie podzieli obszar na kwadraty 8x8 i nie pozwoli tam umieszczać więcej niż 2 kolory??? O bright'cie już nie wspomnę :/
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Rogal w 2013.12.28, 13:22:07
Dzięki Sect0r. Wczoraj nawet wygooglalem tego grafx2 ale chyba oczy zawiodły i nigdzie nie znalazlem wersji na mac. A dzisz owszem, juz mam, działa i wieczorkiem się pobawie. Niestety z tego co wyczytałem w wywiadzie program tez nie ma możliwości ograniczania użycia kolorów w blokach co dla początkującego ;) grafika zx spectrum może być kłopotliwe, ale jest zajaw więc… A czy ten pecetowy ZX paintbrush ma taką opcje?
Za paletę dzięki, przyda się ale wątpie żeby ps mialo jakies wsparcie dla robienia grafiki dla zx spectrum, choć nadal podtrzymuje pytanie.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2013.12.28, 13:56:14
ZX Paintbrush posiada funkcje która nie pozwala na użycie więcej niż 2 kolorów w kwadracie 8x8px, to jeszcze dodatkowo można wyswietlić siatkę pomocniczą atrybutów.
Swoją drogą, chyba wystarczy  w PS nałożyć warstwe z szachownicą 32x24 i się po prostu pilnować :D
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Rogal w 2013.12.28, 14:48:42
Chyba tak, tragedi nie ma zeby się wtedy pilnowac...
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2013.12.28, 18:13:01
Tak przy okazji warto spojrzeć sprawna ręka grafika jest w stanie wyciągnąć ze spektrusia :D
http://www.youtube.com/watch?v=T9UtPgJaptA&feature=youtu.be
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Ilyad w 2013.12.28, 19:39:22
Graficy na forum: at0m , slayer , Piesiu , CaT (-Man)

O Pyzie/Ilsn zapomniałeś...
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: sect0r w 2013.12.28, 20:02:36
Nie zapomniałem, chciałem go pobudzić, bo coś ostatnio mało aktywny  ;D
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Rogal w 2013.12.28, 22:29:28
Tak przy okazji warto spojrzeć sprawna ręka grafika jest w stanie wyciągnąć ze spektrusia :D
http://www.youtube.com/watch?v=T9UtPgJaptA&feature=youtu.be

Co prawda nie jestem stricte grafikiem/ilustratorem tylko bardziej compositing i video a w tworzenie grafiki w zx spectrum dopiero się wtajemniczam to na tyle co wiem i znam śmiało chyle czoła twórcy!
p.s
Fajnie to brzmi, mamy prawie rok 2014 a ja sie wtajemniczam w grafike z lat 80 :) ale chyba nadrabiam zaleglosci bo w grafike zacząłem bawić się dopiero na Amidze.
Tytuł: Odp: programy graficzne
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2014.01.05, 20:51:21
Z tego show warto zapamiętać fragment 0:28:20 - nie cieniować używając BRIGHT, na TV wyglądało to czasem znośnie, na dzisiejszych monitorach wychodzi kaszanka.
Niektóre grafiki, jak np.  0:23:28, 0:28:51, 0:34:21 czy 0:59:26 to bardziej zaawansowana chipologia, różne techniki gigascreen, luźno porównywalne do amigowego HAM. Na ZX48 ich nie zrobisz, właściwie tylko na emulatorach z włączoną redukcją migania wyglądają tak jak powinny. Może jeszcze na lampowych monitorach :)