Autor Wątek: programy graficzne  (Przeczytany 58572 razy)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #15 dnia: 2012.03.04, 20:34:44 »
Czy podwojny obrazek gigascreen mozna wyswietlic w trybie timexa 8x1 jako jeden ?
Takie pytanie od rzeczy  :D
Procesor nie wyrobi. Zobacz w topiku Gigascreen, że model 48 (czyli Timex również) z trudem przerzuca 2 zwykłe obrazki.
AY Music, ULA plus.

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #16 dnia: 2012.03.04, 20:43:14 »
Procesor nie wyrobi. Zobacz w topiku Gigascreen, że model 48 (czyli Timex również) z trudem przerzuca 2 zwykłe obrazki.


Nie zapominaj że Timex ma rozszerzone tryby graficzne, a wśród jest tryb 8x1. Nie wydaje mi się aby 8x1 odpowiadał gigascreenowi.
Za to pewnie tryb 2-ekranowy da się do tego wykorzystać. Czas potrzebny na wyświetlenie gigascreenu jest porównywalny z tym ze 128k,
tylko timingi trzebaby poprawić.


matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #17 dnia: 2012.03.04, 23:20:13 »
Po pierwsze - umówmy się co do jednego - gigascreen łądnie wygląda wyłącznie na pececie. Wyświetlanie czegoś mrugającego w 25 hercach jeśli się to nie rusza wygląda po prostu brzydko i zawsze tak wyglądało. Jak się rusza (vide Paralctica) wygląda trochę lepiej, ale dalej mruga i jest denerwujące.

Po drugie - według ustalonej w dyskusji o gigascreenie definicji gigascreen to dwa mrugające obrazki i to bez problemu da się zrobić na Timexie.

Po trzecie - jak pisałem wcześniej - gigascreen ma na celu uzyskanie zwiększonej liczby kolorów kosztem mrugającego obrazu - używanie do tego "trybu timexa" zasadniczo nic nie daje bo nie da się tam uzyskać dwóch ekranów.

Po czwarte wszelkiego rodzaju Interlace'y, HDRy itp. bez sprzętowej przeróbki dodającej fizyczny tryb graficzny o podwyższonej rozdzielczości albo prawdziwy interlacer będą zawsze dwoma mrugającymi obrazkami i nic się w tym temacie nie zmieni. I żadne multicolory hi-res (jak je nazywał BusySoft) nie istnieją a jeśli jakiś efekt da się uzyskać to jest on nie do powtórzenia, bo bazuje na właściwościach konkretnego zestawu komputer+telewizor (zwykle) lub monitor. I wszelkie takie efekty na nowych telewizorach wyglądają po prostu okropnie.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #18 dnia: 2012.03.04, 23:33:07 »
Wiem że narażę się ortodoksom, jednak ja jestem zwolennikiem wszelkich nowości, ulepszeń.
Gdybym miał prawdziwy ZX Spectrum 128, używałbym go tylko do testowania.
Na codzień pracuję na 3 emulatorach i pod nie robię.
Jeśli w wielu emu jest możliwość wydłużenia czasu wyświetlania obrazków gigascreen czy interlace,
aby zaczekał na następny i obraz nie migał, to wydaje mi się, że jest to również możliwe przy zmodyfikowanym hardware (tutaj zgaduję :-X)

« Ostatnia zmiana: 2012.03.05, 00:35:43 wysłana przez Abrimaal »
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #19 dnia: 2012.03.04, 23:52:27 »
Pewnie. Wszystko jest możliwe. Pytanie tylko po co? Ja rozumiem nowości, które mają sens ale po kiego grzyba modyfikować system, żeby wyświetlał gigascreena? Jeśli masz system, który pozwoli się tak zmodyfikować to prawie na pewno grafikę robi coś programowalne w HDLu. Jeśli jarają cię nowości to po prostu zaprogramuj sobie FPGA tak, żeby wyświetlało 64, 256 czy 4096 kolorów i wtedy dopiero będziesz miał bajer. Modyfikowanie konfiguracji po to, żeby wyświetlała kulawe konstrukcje jest moim zdaniem bez sensu.

Tak samo jak absolutnie bez sensu jest pisanie softu na emulatory. Soft ma działać na fizycznym sprzęcie a użycie emulatora jest tylko i wyłącznie metodą osiągnięcia takiego celu szybciej i łatwiej.

A jeszcze bardziej bez sensu jest (poza czystą akademicką frajdą) pisanie softu na wirtualne urządzenia, które fizycznie nie istnieją i raczej nikomu na dłuższą metę nie będzie się nawet chciało produkować.

DDX

  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Miejsce pobytu:
    proszę uzupełnić/please update
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #20 dnia: 2012.03.05, 00:04:24 »
-->Matofesi: No to jestes ortodoksem... troche zartuje sobie, ale w pelni sie zgadzam z Twoja ostatnia wypowiedzia :). Co nie powinno specjalnie dziwic u takiego ortodoksa jak ja ;).
pozdrawiam
DDX

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #21 dnia: 2012.03.05, 00:13:54 »
Nie jestem ortodoksem - mam w planach zakup któregoś z klonów na FPGA (najlepiej Speccy 2010) i sprzedaż fizycznego +2. Absolutnie nie odczuwam jakiegoś dyskomfortu wiedząc, że będę miał coś, co nie jest prawdziwym Spectrumem ani nawet jego klonem elektronicznym. Co więcej - kręci mnie możliwość przeprogramowania elektroniki w FPGA. Ale to jest granica - być może z czystej ciekawości twórczej dorzucę sobie opcję czy dwie do którejś wersji konfiguracji, ale tworzenie całkowicie nowych trybów graficznych, dodawanie sprite'ów czy innych wynalazków, których żaden prawdziwy Spectrum nie miał jest dla mnie koncepcją na tyle teoretyczną że raczej nie mam pociągu w jej stronę ;)

DDX

  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Miejsce pobytu:
    proszę uzupełnić/please update
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #22 dnia: 2012.03.05, 00:42:27 »
Jestes, jestes ;), tylko sa rozne stopnie "ortodoksyjnosci". Ty zajmujesz chyba jeden z mniej otodoksyjnych stopni wspod calej gamy ortodoksyjnosci. A ZX+2 lepiej nie sprzedawaj, przynajmniej bedziesz mial na czym sprawdzac, czy jakis program dziala tak samo na fpgaowej maszynie jak na  oryginalnym Spectrum. No chyba, ze masz jeszcze inny(e) kompik(i) z tych dawnych ZX-ow lub klonow.
pozdrawiam
DDX

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #23 dnia: 2012.03.05, 00:52:18 »
Jestes, jestes ;), tylko sa rozne stopnie "ortodoksyjnosci". Ty zajmujesz chyba jeden z mniej otodoksyjnych stopni wspod calej gamy ortodoksyjnosci.

Ok. Niech będzie, że jestem umiarkowanym ortodoksem - codzienny tałes tak, ale bez brody i pejsów ;)

Cytuj
A ZX+2 lepiej nie sprzedawaj, przynajmniej bedziesz mial na czym sprawdzac, czy jakis program dziala tak samo na fpgaowej maszynie jak na  oryginalnym Spectrum. No chyba, ze masz jeszcze inny(e) kompik(i) z tych dawnych ZX-ow lub klonow.

+2 mam lekko felerne i cały czas muszę się zebrać i posłać je komuś, kto się przyjrzy fachowym okiem ;) Ale zasadniczo jeśli kupię Speccy 2010 to - biorąc pod uwagę jakość implementacji - uważam, że będzie mi całkowicie zbędny. Tak samo jak DivIDE+, które do niego kupiłem.

I nie. Nie mam żadnych innych klonów. Przez prawie dwadzieścia lat nie odczuwałem potrzeby ich posiadania i wystarczyły mi emulatory... Teraz też się w większości obchodzę a do testowania na fizycznym sprzęcie posyłam innym ;)

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #24 dnia: 2012.03.05, 00:52:34 »
Ja wierzę, że projekt ULA+ w końcu zostanie zrealizowany.
Coraz więcej firm pisze gry na ten chip, a jeszcze więcej zwykłych ludzi robi przeróbki.
Emulator z jest dobrą rzeczą do sprawdzenia wszelkich zalet i wad projektowanego chipu, czy nie ma błędów,
i jakiś zapaleniec być może weźmie się za "chipowanie" tego.

A tak na marginesie - czy istnieje już jakiś emu Speccy 2010?
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #25 dnia: 2012.03.05, 01:03:52 »
Ja wierzę, że projekt ULA+ w końcu zostanie zrealizowany.

Szczerze wątpię, choć nawet jakby to nie będę sobie nim zaprzątał głowy. Nie widzę w nim nic specjalnie odkrywczego.

Cytuj
Coraz więcej firm pisze gry na ten chip, a jeszcze więcej zwykłych ludzi robi przeróbki.

Hold on... Firm??? Są jeszcze jakieś firmy piszące oprogramowanie na Spectrum? Takie co mają więcej niż dwóch ludzi i utrzymują się z tego pisania? I na prawdę piszą na wirtualny hardware???

Cytuj
Emulator z jest dobrą rzeczą do sprawdzenia wszelkich zalet i wad projektowanego chipu, czy nie ma błędów,

Nie rozumiem jak emulatorem chcesz sprawdzać błędy wirtualnego rozwiązania. On może co najwyżej pokazać, że to co sobie wymyśliłeś daj brzydki efekt albo API jest pokraczne i nie warto sobie głowy zawracać.

Cytuj
i jakiś zapaleniec być może weźmie się za "chipowanie" tego.

W dzisiejszych czasach robi się to w odpowiednim języku. No chyba, że wymyśliłeś sobie zrobienie hardware'u, który ma siedzieć w miejscu czegoś fizycznego... Wtedy życzę szczęścia ;)

Cytuj
A tak na marginesie - czy istnieje już jakiś emu Speccy 2010?

Nie rozumiem pytania... Co miałby emulować? Speccy 2010 to implementacja w FPGA procesora Z80 wraz z przyległościami. W zależności od tego co ustawisz w konfiguracji uruchamianej na pomocniczym Armie FPGA konfiguruje się i uruchamia jako Spectrym 48, 128, Pentagon czy Scorpion z dopiętym interface'm beta, AYgrekiem Covoxem itp. Emulatory wszystkich tych konfiguracji są dostępne - co tu jeszcze dodawać?

No chyba, że chciałbyś mieć faktyczną emulację FPGA chodzącą w real-time a do tego jeszcze Arma i te kawałki dopiętego hardware'u (drabinki rezystorowe, kontroler klawiatury czy RTC) - wtedy odpowiedź brzmi: zapomnij. Nie ma dzisiaj komputerów na których dałoby się taką konstrukcję emulować w sensownym czasie za sensowne pieniądze.


« Ostatnia zmiana: 2012.03.05, 07:58:49 wysłana przez matofesi »

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #26 dnia: 2012.03.05, 04:51:17 »
Ktoś gdzieś wspominał, że Speccy 2010 obsługuje 4096 kolorów i ulepszony dźwięk, dlatego spytałem o emulator.
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #27 dnia: 2012.03.05, 08:01:06 »
Tak z ciekawości wpuściłem w wyszukiwarkę forum "speccy 2010 4096"... wyskakuje tylko twój ostatni post... Nie wiem skąd to wziąłeś, ale max tego, co jest w Speccy 2010 to ostatnio dodany tryb 16 kolorów z Pentagona SL.

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #28 dnia: 2012.03.08, 19:58:30 »
Tak z ciekawości wpuściłem w wyszukiwarkę forum "speccy 2010 4096"... wyskakuje tylko twój ostatni post... Nie wiem skąd to wziąłeś, ale max tego, co jest w Speccy 2010 to ostatnio dodany tryb 16 kolorów z Pentagona SL.
Na czym polega tryb 16 kolorów z Pentagon? Widziałem jedynie, że border może być we wszystkich kolorach, ale czy to jest znów 8 kolorów zwykłych i 8 BRIGHT, czy 16 odrębnych? Oprócz tego jaka jest organizacja kolorów (atrybuty, czy każdy pixel w swoim kolorze)?
AY Music, ULA plus.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: programy graficzne
« Odpowiedź #29 dnia: 2012.03.08, 22:53:42 »
Pentagon SL. Wcześniejsze modele nie miały takiego trybu.

Tak - to jest nadal 16 (a właściwie 15) standardowych kolorów.

O organizacji ekranu w tym trybie pisałem tu: http://www.speccy.pl/forum/index.php/topic,321.msg3043.html#msg3043