forum speccy.pl
ZX Spectrum => RÓŻNOŚCI => Wątek zaczęty przez: avision w 2020.01.07, 11:37:59
-
Dzień dobry.
W ramach chwilowej niezdolności ruchowej postanowiłem sobie przypomnieć projekt mojego pierwszego zmontowanego wzmacniacza AWS-1 z Telpodu. Pewnie pamiętacie ten zestaw Młodego elektronika :)
Udało mi się namierzyć osobę, która zeskanowała tę płytkę i odrysowałem ją na Sprint Layout. Chciałbym go sobie złożyć ponownie na w miarę oryginalnych częściach. Teraz prośba do was, bo macie duże doświadczenia w tym temacie. Gdzie mogę w miarę najtaniej zamówić wykonanie takiej płytki. Przekopałem forum i chyba wyszło mi, że najtaniej wyjdzie w JLCPCB. Ale prosiłbym o info czy tam faktycznie taniej i czy da się zamówić mniej niż minimalne 5 szt.
-
Taniej raczej nie, ale to zależy od wymiaru. Przy dużych możliwa jest zmiana lidera :). Zweryfikuj na pcbshopper.com.
Możesz zamówić nawet jedną, ale zapłacisz i tak jak za 5 i może nawet otrzymasz te 5, czyli 4 dodatkowo :). 5 to jest dla nich minimum.
Możesz jeszcze pokombinować, bo niektórzy dają rabat dla nowych użytkowników.
-
Ostatnio kolega rejestrował się w JLCPCB i dostał rabat jaki w zasadzie pokrył mu koszty wysyłki ekonomicznej pierwszego zamówienia.
-
www.pcbshopper.com - porownywarka cen plykarni na podstawie wymiarow, ilosci warstw, kolorow masek, napisow, ilosci, typow dostawy.
Mniej niz 5 nie zamowisz, chyba tylko OSH Park pozwala na 3 sztuki, ale przy plytkach wiekszych niz 2 cale kwadratowe sa dosc drodzy.
-
Dzięki za informacje :) Płytka jest dosyć duża bo 35x20 cm. Wychodzi mi najtaniej z wysyłką w ALLPCB. Popracuję jeszcze nad nią i spróbuję zamawiać. Kiedyś musi być ten pierwszy raz :)
Jeszcze raz dzięki wszystkim !
-
To jest płytka jednostronna, i tak na siłę by się dało zamówić w jakiejś polskiej firmie poligraficznej klisze lub na dobrym laserze wydrukować je na folii i zrobić płytkę samemu metodą fotochemiczną.
Gotowe płytki pokryte emulsją światłoczułą można kupić w internecie lub zamówić emulsję w spraju.
-
Warto od razu trochę tą płytkę uwspółcześnić (z zachowaniem tradycji). Proponuję gniazda DIN zamienić na Cinch, a isostaty na coś lepszego (nawet przekaźniki). Dodać opcje pionowych pojemności, oraz ew. usunąć z niej trafo. Trochę zakłócająco-łamiący element...
-
... wymienić tandetne GL-026, poprawić układ przedwzmacniaczy ...
Spokojnie, kolega chciał odtworzyć oryginał :D
-
Fajnie by było troszkę poprawić ale to już nie moja głowa do tego. Ja prosty amator :D Mam trochę gratów z Diory to może faktycznie upcham w jakąś wolną obudowę. Zobaczymy.
-
Mnie się udało i mam złożony oryginał.
Teraz od kilku lat próbuję go obudować :)
-
... wymienić tandetne GL-026, poprawić układ przedwzmacniaczy ...
Ostatnio montowałem używany GML-026 w Amatorze 2 Stereo. Nawet działa ;) Z oryginalnymi kolumnami na GD20/coś tam. Ale gniazda DIN to tragedia. Jedna wielka korozja, a o obecnie dostępnych wtykach DIN szkoda się rozpisywać... Głośnikowe podobnie.
Mam nawet takiego na UL1401 :D
-
Zapomniałem dodać, że w czasach licealnych na tym wzmacniaczu z kumplem robiliśmy dyskoteki w mojej byłej szkole podstawowej, w której w wakacje mieszkali czechosłowacy na koloniach :) Miałem dopiero co złożone samemu dwie ZG60 i udało nam się nawet jedną spalić :D
BTW, ktoś wie, czy zamiast GML 26/2 można dać GML 26 ? Mam takie dwa z Amatora właśnie.
-
Zdaje mi się, że poszczególne wersje różniły się tym, co je wstawiali w stopniu końcowym, ale mogę się mylić. Zadaj to pytanie albo zeksploruj forum trioda.pl. To wg mnie najlepsze źródło do uzyskania tej informacji.
-
Wersje różnią się głównie konstrukcją obudowy i są zamiennikami.
Najlepszym źródłem są zdjęcia, które zrobił kolega einwall1 :)
http://qann.wikidot.com/hybryd-gml
Z kolei GML-025 miał mniejszą moc od 026, ale chyba też miał zgodność pinów, choć nie dam sobie za to ręki uciąć. Ani nic innego ;)
-
Albo wsadź oryginalnego Sanyo STK015.
-
To nie są zamienniki, trzeba by trochę pokombinować.
-
Opiąć nogę 9 od masy i dołożyć kondesator 10uF/25V pomiędzy nogę 9 a 10 STK. ;)
-
HA, HA, HA :)
-
Proszę bardzo.
Chociaż przydałby się schemat AWS-1, bo na tym PCB są jakieś zwarte rezystory.
-
Zakładam, że czytałeś ten sam wątek na Elektrodzie i również wiesz, że skończyło się dymem ;)
-
Zaczęło się dymem ;) użyszkodnik wlutował, odpalił a potem stwierdził "nie działa" :D
-
Hmmm?
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1294238.html
-
Albo uszkodził się STK , jak pierwszym razem uruchamiałeś bo 9-końcówka poszła na masę a nie powinna.
Wróćmy do płytki kolegi avision, bo może wydać kilka złotych i nie będzie działała, nawet z GML-026, albo co gorsza puści je z dymem.
-
I potem żadnej konkluzji, że udało się to uruchomić.
To, że "powinno działać" nie jest tożsame z "działa na pewno".
Wróćmy do płytki kolegi avision, bo może wydać kilka złotych i nie będzie działała, nawet z GML-026, albo co gorsza puści je z dymem.
To akurat i tak jest możliwe ;) Blisko 40-letnia hybryda o wątpliwej jakościowo konstrukcji...
-
Wykopałem opis AWS-1 z MT 01/85, może być przydatny do odpalenia tego wzmacniacza.
-
Jedna z ostatnich konstrukcji Amator-a (chyba wersja 3) miała zamiast GML-i wstawione płytki PCB z
elementami dyskretnymi i po dwa tranzystory mocy, bodajże KD502 na kanał.
Gdzieś nawet miałem schemat tych płytek.
-
Kiedyś w jednych urządzeniach jakie naprawiałem na tych hybrydach były zrobione wzmacniacze odchylania do CRT.
Wymieniałem tego trochę w tym sprzęcie, ale generalnie to padlina była a ich parametry nie były zbyt powtarzalne ;)
GML-026 można kupić z wylutu na Aledrogo za około 15PLN, podobno sprawne.
Są nawet dostępne zmontowane moduły końcówek mocy za jakieś 17PLN (podobno testowane)
Więc można w miarę tanio poeksperymentować. ;D
Od biedy ten hybryd też można by naprawiać hotair'em, bo tam na płytce ceramicznej zwykłe tranzystory siedzą z tego co pamiętam.
-
Tranzystory mocy i sterujące oraz pseudo zabezpieczenie termiczne.
Reszta jest napylona. Można je naprawiać, jeśli np. spalą się BD-ki.
Na zdjęciu poniżej, "zastępcze" moduły GML-i w Amatorze 3.
-
Albo coś mniejszego na TDA2040. Jakby uparł się, możnaby to zamknąć prawie w obudowie GMLa z elementami SMD1206.
-
przydałby się schemat AWS-1, bo na tym PCB są jakieś zwarte rezystory.
Zgadza się, znalazłem to też wczoraj jak porządkowałem napisy na płycie :) Poprawione.
Wrzucam też gerbera do wglądu jakby ktoś chciał sobie pooglądać.
Dorwałem też wczoraj instrukcję oryginalną i tam jest schemat trochę inny niż ten z Młodego technika i chyba lepszy, bo na tym z MT widzę kilka nieścisłości. Przy okazji zweryfikuję wielkość otworów bo część to tak na chybił trafił kalkulowałem :)
-
Przy okazji pytanie, czy takie rozprowadzenie masy ma faktycznie znaczenie ?
-
Nie zdziwił bym się gdyby miało to istotne znaczenie, w układach audio takie sztuki nie są niczym nietypowym w walce z szumem i przydzwiękami.
Często nawet miejsce podłączenia przewodu masy do metalowej obudowy może mieć znaczenie.
-
Link do instrukcji jakby się komuś miała przydać
https://drive.google.com/drive/folders/1tiRS8PmffmzjFaoZUd5zlnuKZqaIkXMg
-
Ma znaczenie, jeden punkt wspólny masy. Do tego oddzielne pola masy dla różnych modułów składowych wzmacniacza.
Aha, jeśli szukasz części z tamtego okresu, zaglądnij na strone sklepu Monster Elektronik z Krakowa. Maja sporo archaicznych części. Jeśli chcesz rezystory MŁT, daj znać na PW.
-
Albo coś mniejszego na TDA2040. Jakby uparł się, możnaby to zamknąć prawie w obudowie GMLa z elementami SMD1206.
To chyba najlepsze rozwiązanie, ale proponuję TDA2050 dla świętego spokoju, bo 40 jest na granicy zasilania, zwłaszcza, że mamy nieco wyższe napięcie sieci. TDA2030 dawałem do Amatora 1 zamiast UL1405.
Nie zdziwił bym się gdyby miało to istotne znaczenie, w układach audio takie sztuki nie są niczym nietypowym w walce z szumem i przydzwiękami.
Często nawet miejsce podłączenia przewodu masy do metalowej obudowy może mieć znaczenie.
Dokładnie. Teraz mamy dodatkowo dużo więcej zakłóceń emitowanych i przewodzonych, więc może się okazać, że trzeba będzie zmodyfikować nie tylko połączenia masy, ale też odfiltrować dodatkowo zasilanie czy dokładniej zaekranować.
Tak na marginesie to chińśkie potencjometry oznaczane są odwrotnie - A jako B i vice versa ;)
-
Myślę poprowadzić sygnały z gniazd audio bezpośrednio przewodami ekranowanymi do isostatów. Przypuszczam, że te długie odcinki ścieżek będą działać jak anteny. Pewnie też równolegle zamontuję gniazda chinch. Ale to dopiero po uruchomieniu.
-
A jak chcesz podłączyć ekrany tych przewodów do masy? Z jednej czy dwóch stron? W którym miejscu na płytce?
-
Proponuję nie kombinować i teoretyzować tylko uruchomić wzmacniacz,
a jak będą problemy, to dopiero się zastanawiać jak im zaradzić.
-
A o kiedy GML026 /2 lub /3 może pracować przy 4 omach
-
Opis w MT (http://mlodytechnik.pl/files/pis/85-nw-01-wzmacniacz_2x15_w.pdf)
-
I tak mam do dyspozycji tylko głośniki 8 ohm :)
-
Wersje różnią się głównie konstrukcją obudowy i są zamiennikami.
Z tymi różnymi obudowami (026, 026/2, 026/3) to prawda i niekoniecznie prawda. Poza tym, jeśli rozmieszczenie pinów i otworów montażowych jest identyczne, to inny kształt obudowy ma znaczenie marginalne. Istotne jest to co jest w środku.
http://retrokolekcja.pl/Uklady_hybrydowe.php (http://retrokolekcja.pl/Uklady_hybrydowe.php)
-
Załączam zdjęcia mojego AWS 1.
Płytka uzyskana dzięki osobie z Unitra-Forum lata temu.
-
Jakie masz tam zamienniki tranzystorów ? I co jest za BC211 w zasilaniu :)
-
Jakiś BD13x pewnie. W jakimś zaslilaczu nie mialem już cierpliwości do BC211 i dałem U408 ;)
-
Jakie masz tam zamienniki tranzystorów ? I co jest za BC211 w zasilaniu :)
Zamiast BC211 wstawiłem BD135.
Pozostałe - używałem zastępczo tranzystorów z serii BC 550/ BC 560.