Autor Wątek: GRY W MP3  (Przeczytany 24162 razy)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6845
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #15 dnia: 2015.03.29, 22:20:16 »
O, i ta odpowiedź bardziej mnie satysfakcjonuje :)
Ale jak już napisałem wcześniej, zniekształcenia nieliniowe sygnału będące skutkiem kompresji i dekompresji mpeg są pomijalnie małe w stosunku do zniekształceń wnoszonych przez zapis na taśmie magnetycznej.
« Ostatnia zmiana: 2015.03.29, 22:31:21 wysłana przez trojacek »

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #16 dnia: 2015.03.29, 22:45:57 »
A czy MP3 domyślnie nie jest sygnałem stereo?

Spectrum zasadniczo lubi mono.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6845
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #17 dnia: 2015.03.29, 23:20:31 »
Chyba tak jak WAV - może być mono, może być stereo. Albo i więcej.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #18 dnia: 2015.03.30, 10:03:37 »
Male nie male - kompresja mp3 dziala nie tylko na czestotliwosci, to calkiem skomplikowany algorytm.
Jesli ucierpi na tym chocby jedno zbocze, to moze byc kicha. I sama jakosc sygnalu z tasmy jest tu malo istotna, liczy sie poprawne zachowanie impulsow. Dlatego w przypadku programow powinno uzywac sie kompresji bezstratnej.
Jak ktos ma oryginalny sygnal WAV i niedzialajacy MP3, to mozna porownac sobie w audacity.
Swoja droga o ile pamietam, aby przechowac poprawnie sygnal prostokatny 10Khz, to potrzeba probkowania 200khz.
Na szczescie taki sygnal to generuje tylko bezposrednio na wyjsciu ULA :-)

gorzyga

  • ***
  • Wiadomości: 171
  • Miejsce pobytu:
    Giełda na Grzybowskiej
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #19 dnia: 2015.03.31, 22:52:25 »
Ja osobiście jakiś czas temu wgrywałem do Timexa programy w mp3 z "chińskiego" odtwarzacza. Trzeba było tylko dobrać odpowiednią głośność - nie było żadnych problemów.
* ZX Spectrum +2 / Divide+ / ZX Spectrum 48k
* A1200T / Blizzard PPC 68060-50MHz & 603-200MHz / 192MB Fast / BVision PPC / Fast ATA MK3 / Delfina DSP
* Minimig (samoróba) / 2MB chip + 1,5 MB slow / ARM Controller
* 2*C64C + 1541 Ultimate II
* Atari 65XE / 1MB / 2xPokey / Covox Stereo / SIO2SD

dario303

  • *
  • Wiadomości: 6
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #20 dnia: 2015.04.02, 18:22:15 »
Wielkie dzięki Wszystkim a zwłaszacza ikci teraz sobie nagrywam na CD i wszystko działa :) gotowe wav-y zgrywam
nawet na kasety i tyż działają :) Super Dzieki !!!

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #21 dnia: 2015.04.04, 23:58:49 »
Chyba tak jak WAV - może być mono, może być stereo. Albo i więcej.
Oczywiście iż MP3 może być Mono, sam używam formatu MP3 128kbit 44100Hz Mono na odtwarzaczu przenośnym SansaClip - gdzieś pisałem o tym na forum. gorzyga ma rację iż trzeba tylko dobrać odpowiednią głośność. MP3 nie jest wskazane przy konwersji pliku stworzonego programami Z802TZX lub K7ZX które to potrafią stworzyć plik ze zwiększoną prędkością ładowania - tutaj lepiej sprawdza się WAV choć podejrzewam iż MP3 z wysokim bitrate też by podołał.

W przypadku tego odtwarzacza MP3 jest jak dla mnie najlepszym wyjściem. Istnieje alternatywne firmware które potrafi odtwarzać pliki TAP ale bateria zużywa się zbyt szybko w stosunku do firmware oryginalnego. Odtwarzacz ma 1GB pamięci flash i plików WAV nie zmieści się za dużo, MP3 zmieści się znacznie więcej. Dlatego czasami format MP3 jest pożądany.
« Ostatnia zmiana: 2015.04.05, 00:08:47 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

andy

  • *****
  • Wiadomości: 1068
  • Miejsce pobytu:
    Kielce Wsch.
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #22 dnia: 2015.04.14, 00:45:46 »
Moim zdaniem .wav nie są najlepszą propozycją, kiedyś konwertowałem wiele plików na .wav i wydawało mi się, że dźwięk zyskiwał przy tym wysokie częstotliwości co myślę, że nie jest pozytywne mając na myśli wczytywanie(może dochodzić do przekłamań). Myślę, że lepiej plik .wav okroić z takich częstotliwości np. do jakości MP3 128 kb/s. Wydaje mi się, że magnetofon wczytywał mi nawet gry z jakością dźwięku porównywalną do 96 kb/s. To tylko moje spostrzeżenia od których bym zaczął i sprawdzał czy wszystko będzie się wczytywało z CD. W sumie dobrze by było opracować jakiś algorytm sprawdzony w 100% i wrzucić go tutaj.

Może inaczej - wav 8-bitowy - ale czy np. 11kHz wystarczy czy 22kHz co najmniej?
pzdr
a.
POKE 35899,0  ZX 81, ZX Spectrum +, +2, Harlequin, ZX Max 48 & 128, Spider 48, Chrome 128, TC 2048, divIDE, CPC 464

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1261
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #23 dnia: 2015.04.14, 11:32:05 »
Ponieważ nie jest istotny kształt sygnału, a tylko częstotliwość, można założyć że częstotliwość Nyquista dla sygnału danych na taśmie jest równa 2700Hz (impuls synchronizacji). Więc wystarczy częstotliwość próbkowania 5,4kHz. Najbliższa dostępna w programch obróbki to 8kHz.
Tyle teorii. Można zacząć sprawdzanie od próbkowania 8bit, 8kHz.

A czemu mp3 zawodzi? Może chodzi, jak pisze Gryzor, o dodatkowe rzeczy robione przez algorytm kompresji? Cztałem że w przypadku wystąpienia głośnego impulsu, w ogóle nie jest kodowany sygnał przez 50ms po impulsie, ale i przez 5ms przed!
A sygnał ze Spectrum to cały czas "głośne impulsy".
Poza tym, to co można usłyszeć - przy niższym bitrate czas narastania jest słabszy (mniejszy "wykop").

anton

  • ****
  • Wiadomości: 351
  • Miejsce pobytu:
    Nowa Sól
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #24 dnia: 2017.01.15, 21:49:58 »
A jakie to dźwięki, niesłyszalne dla człowieka, nagrają się na taśmę magnetofonową? :D

Przewodnik po ZX SPECTRUM str.146 "...Następnie pojawia się krótki (niesłyszalny) impuls synchronizacji.Informuje on komputer, że zaczynają sie dane..." a jednak da się nagrac  :D
lista moich komputerów nie mieści się tutaj.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6845
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #25 dnia: 2017.01.15, 21:55:00 »
Jednak między dźwiękiem a impulsem jest spora różnica :)

anton

  • ****
  • Wiadomości: 351
  • Miejsce pobytu:
    Nowa Sól
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #26 dnia: 2017.01.15, 22:05:33 »
Ale jednak ten impuls to dźwięk jak by nie było  :)
lista moich komputerów nie mieści się tutaj.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6845
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #27 dnia: 2017.01.15, 22:25:52 »
Absolutnie nie.

anton

  • ****
  • Wiadomości: 351
  • Miejsce pobytu:
    Nowa Sól
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #28 dnia: 2017.01.15, 22:32:24 »
Phonex pisze: sygnał ze Spectrum to cały czas "głośne impulsy". To w końcu to co słyszymy to dzwięk czy co ?
lista moich komputerów nie mieści się tutaj.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6845
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: GRY W MP3
« Odpowiedź #29 dnia: 2017.01.15, 22:56:15 »
Dokładnie tak. Dźwięk jest wrażeniem słuchowym, zgodnie z definicją.