Autor Wątek: Jak najprościej i najszybciej przenieść program z kasety do pliku tap  (Przeczytany 25842 razy)

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Zgadza się, posiada opcję -tap ale nadal dodaje jakieś dodatkowe bloki. Poniżej załączam zawartość plików wygenerowanych w kolejności: wav2tzx -tap, wav2tzx, STL po usunięciu skreślonych bloków. Ten STL jest OK ale trzeba eksperymentować z głośnością dźwięku źródłowego bo rozpoznaje różne bloki i nie zawsze chyba poprawnie. Najlepiej jest jak rozpoznaje bloki typu STANDARD jak na załączniku poniżej.
P.S. Znalazłem ciekawy program do konwersji WAV na TAP lub TZX ale nie czaję jak go używać. Zdaje się iż ma ciekawe opcje - ZxSpecTape 1.5 -> http://dskcenter.free.fr/zxtools.html
« Ostatnia zmiana: 2012.04.12, 16:29:22 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Jest jeszcze jeden sposób na przeniesienie gry z taśmy do pliku TAP o ile oczywiście loader jest standardowy:

1. Podpinamy magnetofon do wejścia LineIn karty dźwiękowej
2. Uruchamiamy Spectaculator i otwieramy program Copy-Copy (Tadeusz Wilczek)
3. Zaznaczamy opcję Load from Audio Source, w CC uruchamiamy polecenie LOAD i wczytujemy grę do programy CC z magnetofonu
4. Po wczytaniu gry zatrzymujemy ładowanie bloków w CC
5. W Spectaculator tworzymy nowy pusty plik TAP np. Pusty.tap na Pulpicie
6. W Spectaculator otwieramy okno Cassette Recorder i wciskamy w nim przycisk Record
7. W programie CC wykonujemy polecenie SAVE
8. Zatrzymujemy nagrywanie i już mamy grę zapisaną w pliku Pusty.tap
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Phonex

  • *****
  • Wiadomości: 1261
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Ostatnio założyłem temat w dziale Emulatory z pytaniem o emulator który generuje sygnał przy poleceniu SAVE. Chciałem iść tą drogą ponieważ mój ulubiony emulator Spectaculator nie generuje sygnału przy SAVE oraz nie potrafi zapisać danych do pliku TAP z programu Turbo Compress Copy. Okazuje się iż kopier kopierowi nie równy i taki Copy-Copy działa jak należy :-) SAVE w CC i mamy bloki w pliku TAP lub TZX :-)

Po wielu bojach zgodzę się ze stwierdzeniem iż lepiej od razu wczytywać dane z taśmy do emulatora niż nagrywać do pliku WAV a jeszcze lepiej to można robić te 2 rzeczy jednocześnie tzn. wczytywać do emulatora i nagrywać do pliku WAV.

P.S. Jeśli ktoś chce kopiować za pomocą Turbo Compress Copy to polecam emulator EmuZWin 2.6
http://speccy.pl/forum/index.php/topic,754.0.html
Cytuj
OK. Potestowałem, potestowałem i... Czysty dźwięk daje np. EmuZWin wersja 2.6 zarówno z BASIC'a jak i z Turbo Compress Copy :-) ale aby go przechwycić poprawnie należy użyć zewnętrznego urządzenia - np. drugi komputer czyli Line Out PC1 Play (EmuZWin 2.6) -> Line In PC2 Rec (Sound Forge).
« Ostatnia zmiana: 2012.12.17, 08:25:13 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Tyle, ze nie zawsze udaje sie wczytac plik do emulatora, a wtedy zostaje WAV i edycja w np. CoolEdit.

galaxian

  • ***
  • Wiadomości: 178
A ja postępowałem inaczej :)

W dokumentacji emulatora Z80 by Gerton Lunter jest opis "interface" służącego do wgrywania programów z kasety na PCta.
Cały interface to wtyczka drukarkowa, kabelki i chyba jakiś opornik :)
Również do emulatora Spectrum version 0.99F by Pedro Gimeno  załączony jest schemat połączenia magnetofonu do portu drukarkowego (i tutaj nawet bez opornika).
Wykonujemy sobie taki kabel, łączymy magnetofon z portem Centronics.
Na PC odpalamy Emulator Z80, ładujemy do niego CopyCopy, ustawiamy w opcjach emulatora, aby dane nagrywał do pliku na dysku.
Włączamy magnetofon i czekamy aż się załaduje, po czym zapisujemy program na dysku PCta. Gotowe!
Bez zabawy w odszumianie, bez manipulacji w zgrany dźwięk (podczas takich manipulacji może przecież dojść do przekłamania danych).
Problemem może być fakt, że w obecnych sprzętach nie mamy już Centronics tylko USB :)
ZX Spectrum 48kB / ZX Spectrum+ / ZX Spectrum 128 +2 / Timex 2048 / Atari 800XL / Atari 65XE / Atari 130XE / Atari 800XE / Atari 1040 STF / Commodore 64C / Commodore 64G / Amiga 500 / Amiga 500+ / Amiga 600 / Amiga 1200 / Amiga 1200 Magic

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Przede wszystkim trzeba raz na zawsze wyjaśnić jedną rzecz, bo w poradnikach i instrukcjach jakoś ona umyka. Wszelkie porady i zalecane programy udzielone w tym temacie nie pomogą jeśli potrzebujemy zgrać grę która ma niestandardowy loader.
Niektóre programy polecane w tym temacie rozpoznają kilka popularnych niestandardowych loaderów ale istnieją gry których loadery nie są rozpoznawane przez żaden program i wtedy nici z przetwarzania bez względu czy zgramy najpierw do WAV czy od razu do jakiegoś programu typu COPY-COPY w emulatorze.

Przykładem takiego loadera nierozpoznawanego przez żaden program jest np. ЦЕРИКОПИК (CERIKOPIK) który był wykorzystany na dodatkowych kasetach do klona komputera ZX Spectrum "Bajt". Zainteresowanych odsyłam do tematu gdzie sam próbowałem przerobić taką kasetę na format TZX:
Jak przerobić grę z własnym loaderm - plik WAV na TAP?
W tej chwili kasety te zostały przerobione na TZX ale tylko za sprawą pewnego człowieka (DDp) a nie programu. Dzięki temu za pomocą playerów TAP\TZX można wygenerować 100% jakości sygnał wave lub wręcz plik WAV i bawić się od nowa eliminując potrzebę używania edytorów audio do odszumiania :-)
Zamieszczam link do takiego pliku przerobionego w programie Tapir z pliku TZX na WAV 44100Hz 1ch 8-bit - La_Formica.wav
Jak ktoś ma czas i chęci to niech spróbuje przerobić go z powrotem na TZX za pomocą któregoś z wymienionych w tym temacie programu - powodzenia :-)
« Ostatnia zmiana: 2015.10.06, 15:31:17 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники