Autor Wątek: New version of SAM COUPE emulator  (Przeczytany 13401 razy)

VELESOFT

  • ****
  • Wiadomości: 272
New version of SAM COUPE emulator
« dnia: 2012.03.24, 00:17:59 »
http://www.keprt.cz/progs/ascd/

Original text from author (Ales Keprt):

Hi Sam Users!
 
I just released the new version of my emulator ASCD 0.98 WIP 2. It’s still “work-in-progress”, but many planned things are already implemented.
You can download it from my web site www.keprt.cz – click Download, then see at the bottom of that page.
 
Snapshots are now enabled for use, they are saved to the new file format with extension SCS (aka. Sam Coupe Snapshot). The file format is self-described in the source code (see file SamSnap.cpp). The new fileformat covers also ZX Spectrum 48/128 snapshots, as it is the fileformat used for internal Quicksave/Quickload feature. You can also simultaneously write action replay recording file and use quicksave/quickload.
 
My plan is to add AVI video recording to let people record “walkthrough” videos in games. Until this is implemented, ASCD 0.98 won’t reach final state.
 
 
What’s new:
-----------------
 
0.98 WIP 2 - march 2012
==========
* Sam Coupé Snapshots are now public; next goal is to implement AVI video file writer
* The snapshot code is still in development, now supported also for ZX Spectrum modes
* QuickSave/QuickLoad feature now uses new snapshot format in all modes, including air recording
* New file format for OpenAir recordings - files are now a lot smaller
* Sam: Added printer support (wasn't implemented in Windows version yet) - saves to printout.txt
* Sam: Improved floppy disk drive emulation, SAMDICE doesn't crash anymore, although it still doesn't work
* Sam: Improved mouse emulation code
* ZXS: Added support for 3x8bit DAC audio based on IC 8255 (ports 31,63,95,127 - MQM5 works :-))
* ZXS: Added support for Fullerbox AY audio (it's always turned on in ZXS 48/128k mode)
* ZXS: Added ZX Printer support - it saves the prints to zxprint.bmp file
* Z80: Fixed ADC HL,rr incorrectly setting N flag
* Z80: Added support for saving .z80 snapshot files (uncompressed 48KB only)
* Mouse was too fast, so it is set 2 times slower than before
* Changed contents of a disk images are now saved with a temp filename and then renamed back only if no error occurs
 
 
0.98 WIP 1 - march 2012
==========
* First public Win32 version - supports Windows 2000 and later, DirectX 6 (2D) and Direct3D 9 (3D)
* MS-DOS version is now officially dropped
* Updated to Visual C++ 2008 and Zlib 1.2.6
* Fixed many bugs in the emulation core
* Fixed Windows related bugs (especially in GUI)
* Added support for saving .sna snaps (both 48k and 128k)
* Added many items to Windows menu, but this is still quite incomplete
* Fixed wrong flash speed (it flashed every 25 frames, now it flashes every 16 frames)
 
Best regards,
Aley Keprt
-----------------------------------------

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #1 dnia: 2012.03.27, 13:10:37 »
VeleSoft:
Thx for the info.



All:
Czy ktoś z "samiarzy" ;) może przetestować, czy Sim Coupe wciąż jest lepszy, czy też ma już godnego konkurenta?

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #2 dnia: 2012.03.27, 13:28:19 »
Jak mi się będzie bardzo nudziło i na prawdę nie będę miał nic innego do roboty ;)

Albo jak zrobią to, co obiecują i co podobno ma być też w Sim Coupe - zapis video.

edit : I jeszcze niech zaczną udostępniać normalne źródła z których da się to skompilować pod Linuksem. Tak jak jest to musiałbym coś dociągać, szukać, kombinować. A na koniec i tak nie wiadomo, czy będzie działać. Dziękuję, postoję - SimCoupe po prostu działa.
« Ostatnia zmiana: 2012.03.27, 13:32:38 wysłana przez matofesi »

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #3 dnia: 2012.03.27, 15:01:31 »
Czy ktoś z "samiarzy" ;) może przetestować, czy Sim Coupe wciąż jest lepszy, czy też ma już godnego konkurenta?

Po pierwsze ASCD nie czyta skompresowanych dyskietek, a prawie wszystkie mam w takim formacie. Do tego moje demo ShadebobsShow działa całkowicie źle, zarówno obraz jak i dźwięk są skopane (obraz bardziej). Pod SimCoupe i na rzeczywistym sprzęcie działa dobrze. Dalej nie chce mi się sprawdzać. Testowałem wersję WIP 2.

DDX

  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Miejsce pobytu:
    proszę uzupełnić/please update
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #4 dnia: 2012.03.27, 15:06:09 »
Pytalem tydzien wczesniej czy to widzieliscie, ale jakos nikt nie wykazal sie odpowiednia spostrzegawczoscia ;): http://www.speccy.pl/forum/index.php/topic,215.msg3789.html#msg3789
pozdrawiam
DDX

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #5 dnia: 2012.03.27, 15:09:09 »
@DDX oczywiście, że czytałem twój post. Tylko uznałem, że na pytanie "widzieliście?" nie warto odpowiadać, bo owszem... widziałem, ale nawet nie pomyślałem wtedy żeby to ściągać. Ściągnąłem dopiero po pytaniu Yerza, czy moglibyśmy przetestować bo uznałem, że na tak postawione pytanie (zwłaszcza, że ty poprzedziłeś swoje wylaniem własnych... uprzedzeń...? ;)) warto udzielić odpowiedzi.

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #6 dnia: 2012.03.27, 15:14:37 »
Ja też to widziałem, ale ASCD znałem już dużo wcześniej. Wiedząc czego się można spodziewać, nie paliłem się za bardzo do testowania ;) Teraz sobie sprawdziłem z ciekawości i wyszło, że nie ma czego testować. Na razie kiszka.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2048
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #7 dnia: 2012.03.27, 15:24:11 »
Kiszka zwłaszcza, że poza drobiazgami jak zapis video czy odczyt/zapis większych niż 16 kilo bloków pamięci SimCoupe robi wszystko, czego bym od takiego emulatora oczekiwał :)

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #8 dnia: 2012.03.27, 15:40:04 »
Pewnie dlatego Aleš na brakujących w SimCoupe funkcjonalnościach się teraz skoncentrował. I bardzo dobrze. Jednak aby to miało sens, sam emulator musi dobrze działać. A na razie nie działa.

DDX

  • ***
  • Wiadomości: 185
  • Miejsce pobytu:
    proszę uzupełnić/please update
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #9 dnia: 2012.03.27, 15:56:53 »
Ja nie mam uprzedzen do Sama... on mnie po prostu zbytnio nie rajcuje (jako maszyna "zbyt odlegla" od Spectrum). Nawet sie lata temu troche nim bawilem przy okazji jak pomagalem koledze go uruchomic/naprawic :) (nieco przypadkowy zakup na gieldzie elektronicznej).
I oczywiscie nie nalezalo traktowac mojegp pytania doslownie, tzn nie chodzilo doslownie o samo "widzenie", tylko o sprawdzenie (sciagniecie, przetestowanie), ew. odpowiedzenie, ze juz go znacie/probowaliscie itp.  Dobra, bedzie nauczka dla mnie na przyszlosc :).
pozdrawiam
DDX

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #10 dnia: 2012.03.30, 11:41:39 »
poza drobiazgami jak zapis video czy odczyt/zapis większych niż 16 kilo bloków pamięci SimCoupe robi wszystko, czego bym od takiego emulatora oczekiwał :)

Właśnie sobie przypomniałem, czego mi najbardziej brakuje w SimCoupe. Ustawienia konkretnej prędkości emulacji. Teraz mamy do wyboru tylko prędkość Sama, albo po wyłączeniu synchronizacji prędkość maksymalną, a tymczasem programując w Comecie, SC_Assemblerze albo i Basicu bardzo przydałoby się przyśpieszenie emulatora np. do 150 czy 200%. Edytor Basica staje się strasznie powolny przy bardzo długich liniach programu, a i assemblerom przydałoby się trochę więcej prędkości dla zwiększenia przyjemności kodowania :) Całkowite wyłączenie synchronizacji powoduje zbyt szybkie reakcje na naciskane klawisze i pracować się tak nie da.

Edit: Wyszło ASCD WIP3, ale nic się nie zmieniło w kwestii działania mojego dema. Napisałem w tej sprawie do Alesia, ciekawe czy coś poprawi.
« Ostatnia zmiana: 2012.03.30, 12:20:56 wysłana przez Sir David »

faustxxx

  • ***
  • Wiadomości: 107
  • Miejsce pobytu:
    Kraków/Busko-Zdrój
    • Try2emu
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #11 dnia: 2012.04.12, 23:41:43 »
Jest już 0.98

0.98 final - april 2012
==========
* Sam: MODE 3 had switched palette entries 1 and 2
* Sam: MODEs 3 and 4 ignore VMPR bit 0 (this was missing)
* Sam: Better port access timings
* Fixed AY8910 deadlock bug (was caused by audio thread race condition)
* Added key shortcuts for floppy drives (F1, Shift+F1, F2, Shift+F2)
* Added variable emulation speed and shortcuts to control it (F3, F4)
* Added pause emulation option (available in menu and Ctrl+F3)
* Moved QuickSave shortcut from key F4 to F5
* Keyboard: Fixed caps lock problem
* Keyboard: Better mapping of symbols on PC keyboard to ZX Spectrum keyboard
* Video: Fixed palette problems in fullscreen mode when using DirectX 6 driver on Windows Vista and later
* Video: Fixed windows size after return from fullscreen to windowed mode when using DirectX 6 driver
* Video: User can now switch bilinear filtering (available in menu and Ctrl+F5)
* Audio: Many fixes in audio emulation and Win32 sound update routines
* Audio: Simplified DirectSound driver (because the support for old VXD drivers isn't needed anymore)
* Fixed ZX Printer's output, which was shifted one pixel
* Fixed minor incompatibility in kempston joystick emulation (top 3 bits were set instead of reset)
* Fiexd minor bug in ZXS48k quickboot (RAMTOP was set 1 byte less the correct value)
* Sam Coupé and ZXS 128k quickboots are now even faster
* Saving of SCS snapshots is now allowed in ZX SPectrum 48/128 modes as well
* Tape: Added VERIFY emulation to both ZXS and Sam modes
* Tape: Message "Press any key and start tape" is now skipped
* Tape: SAVE is faster on ZXS, because it doesn't wait 1 second after header anymore
* Tape: When a LOAD/VERIFY command is issued and no tape is inserted, user is asked to insert one
Pzdrw.
Faust
http://www.t2e.pl

Po wysmażeniu 3 spektrusiów przeszedłem na emulatory:P

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #12 dnia: 2012.04.13, 07:54:47 »
Aleš poprawił prawie wszystkie zgłoszone przeze mnie błędy i dodał zaproponowane funkcjonalności (np. ustawianie prędkości emulacji). Nadal nie zrobił jednak dwóch bardzo ważnych rzeczy: dokładnych timingów i odtwarzania samplowanej muzyki. Pierwsze skutkuje błędnym działaniem np. napisów/scrolli na ramce, jak np. w drugiej części The Lyra 3. Poprawienie tego będzie podobno wymagało wielu miesięcy ciężkiej pracy i na razie nie jest priorytetem... A co do samplowanej muzyki, to... Aleš twierdzi, że na Samie była zbyt rzadko wykorzystywana, a modułów z Amigi powinno się słuchać na Amidze! Dziwi mnie trochę takie podejście.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #13 dnia: 2012.04.13, 09:22:01 »
Aleš poprawił prawie wszystkie zgłoszone przeze mnie błędy i dodał zaproponowane funkcjonalności (np. ustawianie prędkości emulacji). Nadal nie zrobił jednak dwóch bardzo ważnych rzeczy: dokładnych timingów i odtwarzania samplowanej muzyki. Pierwsze skutkuje błędnym działaniem np. napisów/scrolli na ramce, jak np. w drugiej części The Lyra 3. Poprawienie tego będzie podobno wymagało wielu miesięcy ciężkiej pracy i na razie nie jest priorytetem... A co do samplowanej muzyki, to... Aleš twierdzi, że na Samie była zbyt rzadko wykorzystywana, a modułów z Amigi powinno się słuchać na Amidze! Dziwi mnie trochę takie podejście.

No widzisz. Wielkie dzięki za testy i za info.
Jest to więc _skrajnie_ kretyńskie i debilne "podejście" tego pana do użytkownika. Widocznie napisał program dla siebie. Nie wiem po co udostępnił więc go na sieci.
Bardzo to przypomina poje.bane podejście developerów ZX Evo, zarówno tych oficjalnych, jak i pana TS-Labs, oraz chociażby Buddera, który zrobił serię Wild (Wild Player, Wild Commander).
Udzielni ku.rwa panowie na włościach. Wszystko wiedzą najlepiej i nic poprawiać nie będą.
Przyznaję, że powoli zaczyna mnie to męczyć i irytować.
Evę niestety chyba niebawem downgrade'uję do pierwotnej konfiguracji i olewam już te ich obes.rane "nowości", na których co rusz coś nie działa.
Ech.

faustxxx

  • ***
  • Wiadomości: 107
  • Miejsce pobytu:
    Kraków/Busko-Zdrój
    • Try2emu
Odp: New version of SAM COUPE emulator
« Odpowiedź #14 dnia: 2012.05.05, 09:27:15 »
1.00 – april 2012

    New! Added the support of TZX tape files. Only standard data blocks via ROM hooks are supported atm.
    ZIP-compressed snaps/tapes/disks can now be directly loaded into ASCD
    Added the Recent Files list displaying 10 most recent snap/tape/disk files open
    FDI: Added correct emulation of Missing disk status
    FDI: Added correct emulation of Write protected disk status
    Added autofire option for joystick (-autofire switch)
    Open Tape/Snap menu option incorrectly offered only snapshot files in the filter list
    D3D: OSD (on-screen-display) has now black color when border color is 6 or 7 (yellow or white)
    Caps lock "fix" didn't work on many computers, so there is another fix in this version
    Added low pass filter to ZX Beeper audio -> better music quality in some games
    An OSD message is shown whenever DAC on IC 8255 is activated
    SAA1099 soundchip is now available in ZX Spectrum 48/128 mode too
    AY8910 soundchip is now available in Sam Coupé mode too
    AY8910 soundchip is responding on its ports even if audio emulation is off
    More precise attribute port 255 emulation
    Fixed AY8910 port decoding (thanks to Velesoft)
    Quickboot option is now configurable in config file and menu (it was always on)
    Fixed a bug in SCS loader which caused it to report a file error when a datablock is longer than expected
    Fixed problem with Sam Coupe Tab key behaviour after Alt+Tab

a ja próbuje pomęczyć deweloperów simcoupe, żeby w końcu chociaż bete opublikowali:)
Pzdrw.
Faust
http://www.t2e.pl

Po wysmażeniu 3 spektrusiów przeszedłem na emulatory:P