Chyba jeszcze ZX Spectrum to nie dotknęło, ale doszło już do C64. Nowe gry za pieniądze. Download za 2, 4, 9 € $ £... Nie jest to dużo, jednak zabije to całą ideę retro computing.
Rozumiem wydania na dyskietkach, kasetach, cartridge niech kosztują jak np. CD czy LP z muzyką. Kolekcjoner kupi.
Ja akurat nie posiadam fizycznego retro komputera, ale mam player CD i wiem jakie są ceny limitowanych kolekcjonerskich edycji i jednorazowo wydanych płyt.
Dlaczego zabije? Zacznijmy od tego, że muzyka czy screeny z tych gier nie pojawią się w bazach danych, a to jest reklama dla gry. Nie pojawi się video, chyba że sam autor opublikuje. Często dłużej pamiętamy muzykę i obrazek niż samą grę. Jednak gdy developerzy takich archiwów jak AYGOR, ZXArt, World of Spectrum i bliźniaczych projektów na inne platformy, będą kupować pliki, strony te również staną się płatne. Liczne kanały video będą przerywane reklamami. Ani autorzy gier ani ich propagatorzy nie wyżyją z tego, a rozpocznie się wyścig cen, walka o klienta, spory i procesy. Również autorzy sprzed lat, z czasów gdy kasety I dyskietki były jedynymi nośnikami mogą upomnieć się o swoje. Oczywiste jest, że tak jak w przypadku muzyki, pliki zamiast w legalnych archiwach będą chomikowane na różnych megarapidfileshare. My jednak chcemy działać legalnie, a sponsorów nie mamy.