forum speccy.pl

ZX Spectrum => RÓŻNOŚCI => Wątek zaczęty przez: damik w 2019.09.30, 14:30:11

Tytuł: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: damik w 2019.09.30, 14:30:11
Wiem, że to żadna nowość i projekt ma już kilka latek, ale od jakiegoś czasu chodziło mi po głowie zrobienie tego z samej tylko ciekawości i zobaczenia na żywo  jak taka Atmega radzi sobie z programowym generowaniem obrazu i dźwięku.

link do projektu: http://belogic.com/uzebox/index.asp

Uruchomiłem wczoraj coś takiego, bo udało mi się kiedyś niedrogo kupić płytki na allegro.
Dokonałem tylko drobną modyfikację w enkoderze (zresztą dałem AD722 zamiast AD725, bo taki akurat miałem w szufladzie) by obraz był generowany w PAL 60Hz zachowując timingi, bo oryginalnie ten projekt był pod NTSC.

Muszę przyznać że jestem tym ustrojstwem mile zaskoczony i działa to naprawdę całkiem fajnie.  :D
Jednak obawiam się że taka Atmega ma tam ciężki żywot bo przy zmianie gry za każdym razem przeprogramowuje sobie wewnętrznego Flash'a a ten jak wiadomo nie jest wieczny i ma ograniczoną  liczbę cykli zapisu - coś około 10 tysięcy.
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: SAJ w 2019.09.30, 15:15:43
Podobny projekt byl zrobiony na PIC32 pod nazwa Maximite.
Podobny jest tylko z tego wzgledu, ze genruje natywnie obraz i dzwiek i ma kilka napisanych pod to gierek.
Tez niestety trzeba go przeprogramowywac pod gierke. To wynika z tego, ze procesor nie jest w stanie wykonywac programu, czy instrukcji z RAMu, tylko z pamieci flash.

http://geoffg.net/maximite.html

Ps. na bazie terminala ASCII, tego samego autora, tez zbudowanego na PIC32 zbudowalem terminal do Bosmana.

http://speccy.pl/wiki/index.php?title=Unimor_Bosman_8

Pozdr.


Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: damik w 2019.09.30, 15:42:28
Było jeszcze coś podobnego co generuje obraz programowo na procku AVR, ale z zaimplementowanym interpreterem Basic'a, tylko teraz nie potrafię tego odszukać...

EDIT: Tutaj coś znalazłem ale to jeszcze nie to, bo tamten chyba miał kolorowy obraz.
https://www.pocketmagic.net/single-chip-computer/
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: SAJ w 2019.09.30, 15:50:45
Mozna by o tym skrobnac maly artykul odkrywajac wszystkie poziomy abstrakcji az do golego metalu :)

Basic bedacy na samej Gorze do IRQ obslugujacego "State Machine" i generowanie pixeli na samym dole :)

:)
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: damik w 2019.09.30, 15:53:38
To chyba było to, ale głowy nie dam...
Basic, obraz programowo generowany w kolorze + klawiatura z PC

http://www.jcwolfram.de/projekte/avr/chipbasic2/main.php
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: SAJ w 2019.09.30, 16:11:21
Niedawno wdalem sie w dyskusje z gosciem, ktory rozprowadza tez cos podobnego, tylko jeszcze jeden stopien nizej, zupelnie bez procesora.
Nazwal to Gigatron. Tam masz implementacje bodajze osmiu operacji, na ktore jest abstrakcyjnie nalozone troche wiecej do tego stopnia, ze moze bezposrednio zaemulowac np MOS 6502, pod ktory potem poziom wyzej moze wrzucic program  itd....

Z punktu widzenia konstrukcyjnego bardzo fajne, ciekawy, bardzo nowatorski pomysl na cos zupelnie innego. Ale przez to wlasnie i niewielki naklad dokumentacji niewiele z tym mozna zrobic :)

Byly tez projekty z uzyciem Parallax Propeller, ze wzgledu na to, ze tam jest natywna sprzetowa obsluga wyswietlania obrazu VGA.

Ogolnie temat jest Ciekawy, ze wzgledu na to, ze mozna sie sporo nauczyc na temat jak byly robbine komputery, bez potrzeby az tak duzej znajomosci elektroniki :)


Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2019.09.30, 20:33:42
Do Uzeboxa enkoder w ogole nie jest potrzebny, bo generuje PAL RGB, mamy wtedy czysta ATMEGA z opornikami. Zeby jednak osiagnac sensowne timingi dla obrazu, ATMEGA jest 'overclocked' na 28MHz.
W sumie wycisnieta jak cytryna. Co ciekawe proba uzycia np. 1284P skonczyla sie niepowodzeniem - nie daje sie przetaktowac.
W sumie fajny projekt AVR, cos innego niz tylko diody LED i czujniki temperatur.



Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: damik w 2019.09.30, 21:48:25
Z tego co pamiętam to Atmega128 była kiedyś przetaktowywana do 33MHz w pirackich kartach dekodujących do Canal+ i działała tam z powodzeniem.
Możliwe że nie wszystkie wersje i serie Atmeg dają się tak ładnie podkręcać ...
Zdecydowałem się na enkoder PAL, bo nie zawsze mam możliwość podłączenia do Eurozłącza lub odpowiedniego monitora RGB.
W moim przypadku dodałem do ADeka kwarc 4.43MHz odcinając tktowanie ADka z Atmegi i zmieniłem polaryzację jego 2 sygnałów sterujących.
Generowany jest obraz w PAL'u ale z synchronizacją pionową 60Hz jak w NTSC, jednak większość telewizorów i monitorów PAL radzi sobie z tym bezproblemowo.
Można by jeszcze zmienić kwarc na samej Atmedze by synchro było 50Hz, jednak mogą się rozjechać timingi samej konsolki, co może być niekorzystne dla jej poprawnego działania.
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.10.01, 01:38:45
Cały czas mnie zastanawia, dlaczego ludzie tak znęcają się nad tymi biednymi atmelkami (żeby nie było, lubię, mam jeszcze cały worek, chyba przerobię na kolczyki ;) ) skoro mogą to samo dużo wygodniej i bez kombinowania zrobić małym ARMem.
Blue pill  (https://www.google.com/search?q=stm+blue+pill&oq=stm+blue+pill)kosztuje grosze...
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: smok.wawelski w 2019.10.01, 09:38:21
Zobaczcie to: https://basicengine.org/ (https://basicengine.org/)
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: damik w 2019.10.01, 09:56:30
Na ARM'ie to już nie jest takie wyzwanie jak w przypadku AVR zrobić coś podobnego.  ;D
Niby procesor jeszcze 8-bit i się dało...
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2019.10.01, 10:05:26
Poza tym ATMEGA = 5V, czyli retro  :D
Idac ARMem, mamy gotowego RasPI.
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2019.10.02, 22:34:15
Ciekawy ten VS23S010D-L, szkoda tylko, ze ekran zamiast w RGB ma w... YUV, no i 3.3V.
Przydaloby mi sie cos podobnego do ATMEGI.


Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: smok.wawelski w 2019.10.02, 23:26:38
Ciekawy ten VS23S010D-L, szkoda tylko, ze ekran zamiast w RGB ma w... YUV, no i 3.3V.
Przydaloby mi sie cos podobnego do ATMEGI.

FT81X...

A tu masz więcej: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3384977.html (https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3384977.html)
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2019.10.03, 15:00:40
No fakt w sumie jak podpina sie LCD, to FT81xx jest niezle. Tyle, ze jak zaczynam isc ta droga, to zawsze koncze na RasPI.
Wolalbym raczej miniaturke karty VGA z wyjsciem DB15.
Tytuł: Odp: Uzebox - konsola do gier na Atmega644
Wiadomość wysłana przez: smok.wawelski w 2019.10.03, 15:39:37
No właśnie ten projekt polega na wyciągnięciu FT na VGA, albo HDMI.