Autor Wątek: DEMOscena dziś...  (Przeczytany 13220 razy)

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
DEMOscena dziś...
« dnia: 2011.11.10, 21:23:56 »
No właśnie tak mnie zaciekawiło, na ile obecnie jest osób chętnych do tworzenia produkcji scenowych software'owych? Wiem, ze Tygrys coś tam zdziałał, Yerz i Factor6 ciągle obracają się w temacie. A są jakieś inne persony?
Pytam, bo widzę tu sporo osób, których złapała nostalgia i chcą - obcując z ludźmi i atmosferą sprzed lat - przynajmniej wspomnieniami wrócić do dawnych czasów. Zauważam wielu sprzętowców, którzy by chętnie pogmerali w bebechach, jakaś przystaweczka, rozbudowa, DivIDE... Nawet to dobrze, bo będzie komu naprawiać psujący się sprzęt ;) Jak sobie przypomnę czasy, gdy pół roku jeździłem miesiąc w miesiąc  po 600km zatłoczonym pociągiem do Stavi po swoją uszkodzoną FDD3000 i albo nikogo nie zastałem, albo okazywało się, że nie tknęli palcem... No nie ważne.
Czy są jacyś zapaleńcy programiści - khem... sorry - koderzy, muzycy, graficy? Czy pozostanie nam jednak zaopatrywać się w coraz to nowsze rozwiązania elektroniczne (interfejsy) do ładowania w kółko tych samych starych demek i gierek?
Bo ja jednak tęsknię za tą starą sceną bez tysiąca klonów różnych systemów przetrzymywania danych :p
« Ostatnia zmiana: 2011.11.10, 22:42:59 wysłana przez Pyza^Illusion »
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #1 dnia: 2011.11.10, 22:13:57 »
Najwiece to tu chyba RafalM koduje, co miesiac jakas nowa gra. Ma chyba generator, do ktorego wystarczy wrzucic pomysl i wypluwa pliki TAP  >:(

Ramos

  • ***
  • Wiadomości: 117
  • Miejsce pobytu:
    Sosnowiec
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #2 dnia: 2011.11.11, 12:42:07 »
Jeszcze jest Mister Beeper co tworzy 1bitowe kawałki.
- Ramos / Samar / FanCA / HVSC -

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #3 dnia: 2011.11.11, 14:10:14 »
Jeszcze jest Mister Beeper co tworzy 1bitowe kawałki.

A no fakt! Szkoda, ze nie ma Go tu na forum ;) Yyyyy... albo już nic. :p
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4537
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #4 dnia: 2011.11.11, 20:08:18 »
Cytat: Gryzor
Najwiece to tu chyba RafalM koduje, co miesiac jakas nowa gra. Ma chyba generator, do ktorego wystarczy wrzucic pomysl i wypluwa pliki TAP  >:(

Tyle że wątek traktuje DEMOscenie a nie GRAscenie (w żaden sposób nie ujmując czci Rafałowi) ;)

Z Polskimi demami jest słabo. Oprócz Yerza, który robi koprodukcje i mnie, oraz doxa lubiącego 256b nie znam nikogo kto by na ZX pisał jeszcze dema.

Ramos

  • ***
  • Wiadomości: 117
  • Miejsce pobytu:
    Sosnowiec
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #5 dnia: 2011.11.11, 22:26:52 »
Jeszcze Mister Beep czasami bawi się w tworzenie produkcji demoscenowych.
- Ramos / Samar / FanCA / HVSC -

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #6 dnia: 2011.11.11, 23:29:33 »
Ja, jak już inni zauważyli do tej pory zajmowałem się pisaniem gier. Dema nigdy nie robiłem, scenerem nigdy nie byłem, na compo nie byłem, nawet nicka nie mam :)

W zasadzie mógłbym spróbować swoich sił w demie, choć boję się że wyszłoby coś na poziomie roku 1990 ;)

Ale gdyby ktoś miał jakiś pomysł na demo i potrzebował pomocy, to dajcie znać, a zobaczę z czym dałbym radę.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #7 dnia: 2011.11.11, 23:33:41 »
Gre zawsze mozna przerobic na demo, w druga strone gorzej  :)


Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4537
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #8 dnia: 2011.11.12, 07:54:16 »
Cytat: RafalM
Ale gdyby ktoś miał jakiś pomysł na demo i potrzebował pomocy, to dajcie znać, a zobaczę z czym dałbym radę.

Dam znać jak będzie jakaś 'robota' ;)

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #9 dnia: 2011.11.12, 10:02:20 »
Gre zawsze mozna przerobic na demo, w druga strone gorzej  :)

Hmmm... i tak... i nie :D

Przede wszystkim przy demie trzeba się skoncentrować na innych rzeczach niż przy grze. Liczy się szybkość działania, a oszczędność pamięci idzie na drugi plan. Rewolucja (hehe, kiedy to było) z wrzucaniem na ekran grafiki "stosem", czy szybciutki "plotter" z ogromnymi tablicami adresów, sinusów czy choćby krzywych Bezier'a, to raczej nie to, co się w kodzie gry widuje. Naprawdę to temat rzeka, ale proponuję przejrzeć sobie kilka dem i zadać pytanie "jak to jest zrobione?" i ewentualnie podejrzeć kod. Spory odsetek efektów, to matematyka (szczególnie realtime'owych) lub "oszukiwanie" widza, np setki kulek-sprite'ów w jednym momencie na ekranie - sam się kiedyś zdziwiłem jakie to proste, jak mi autor tłumaczył (pozdrowienia dla Mat'a!). No i przełożenie wzorów matematycznych na asemblera, to nie zawsze bułka z masłem :p

Jednak ktoś kto "strzela" gierkami z rękawa powinien bez problemu sobie z tym poradzić :D
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #10 dnia: 2011.11.12, 10:50:11 »
Też tak czuję, że to trochę inna specyfika.

W grach opartych na sprajtach żadnej matematyki ani zaawansowanych algorytmów nie ma.

Natomiast w demach to w kółko jakieś sinusy i wektory :)

No i powiedzmy sobie szczerze, do dema trzeba mieć jakiś taki zmysł artystyczny i dobry pomysł. Ja pomysły na gry mam, natomiast z pomysłami na oryginalne i ciekawe efekty do dem byłoby u mnie gorzej.

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #11 dnia: 2011.11.12, 10:53:45 »
Pyza, czy miałbyś jakieś notatki na temat programowania dem - jak został zrealizowany dany efekt i zechciał je  udostępnić? Na pewno się przydadzą.

 Czasy w których koder zazdrośnie strzegł swojej wiedzy przed innymi chyba już minęły ;)

Pyza^Illusion

  • *****
  • Wiadomości: 586
  • Miejsce pobytu:
    Lubań, dolnośląskie
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #12 dnia: 2011.11.12, 16:05:30 »
Powiem szczerze, że parę takich rzeczy (samą ideę) to by się znalazło. Poza tym w rosyjskich magach było masę routinek, które były wykorzystane w różnych demkach. Niestety trzeba z bukwami walczyć i się nagłówkować o co im chodzi :D
Żebym ja miał nieco więcej czasu, to bym to wszystko wrzucał choćby tu na forum, czy w postaci artykułów jakie mają być dostępne na stronie speccy.pl. Pozwólcie mi się trochę rozkręcić. Może zachęcę większą ilość osób? :D
Przeglądałem dzisiaj archiwum swoich niewykorzystanych grafik i niedokończonych dem :D Mniam...
ZX Spectrum+ (128kB by STAVI), FDD3000, TI-OF-TTL/ZXVGS, Masterface2b, MacFace II, DivIDE plus, Just Speccy 128...

RafalM

  • *****
  • Wiadomości: 1133
  • Miejsce pobytu:
    Sulejówek
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #13 dnia: 2011.11.12, 21:57:59 »
Ja dość dobrze znam rosyjski więc mogę w przyszłości w jakichś tam tłumaczeniach pomóc.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2009
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: DEMOscena dziś...
« Odpowiedź #14 dnia: 2011.11.12, 23:28:35 »
Nie no, nie mowcie ze w grach sa proste algorytmy. Zgadzam sie, ze demo to tez jakas koncepcja, ale implementacja oparta o podobny kod.