forum speccy.pl

ZX Spectrum => HARDWARE => Wątek zaczęty przez: dax w 2015.03.19, 13:15:48

Tytuł: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: dax w 2015.03.19, 13:15:48
Uzywaliscie moze "tapDancer Virtual Datasette" dla Androida ? Chce kupic ZX'a i moc wczytywac gry z telefonu z oryginalna predkoscia kaseciaka. Dlaczego pytam akurat o ten program? Ano dlatego, ze:

Cytuj
Currently, tapDancer supports Commodore (TAP / T64 / PRG formats), Sinclair ZX Spectrum (TZX / TAP), Amstrad CPC (CDT), Acorn Electron / BBC (UEF), MSX (CAS) and Atari (CAS)

Czyli 4 najwazniejsze komputery 8-bitowe obslugiwane. Chyba nie musze mowic "ktore 4" ? ;)
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: dax w 2015.03.20, 00:19:10
A jak nie uzywaliscie tego programu, to moze ktos by przetestowal z nim wczytywanie z telefonu z jedna ze wspomnianych maszyn?
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: martin381 w 2015.03.20, 13:05:20
Jak dam radę to sprawdzę dzisiaj wieczorem :D
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: darque w 2015.03.20, 14:25:50
Ja używam do wgrywania playTZX. Wpisujesz nazwę gry, program sam wyszukuje plik tap czy tam tzx, pobiera go i odtwarza.
Ostatnio przestało to działać więc też przetestuje program o który się pytasz i dam znać. Generalnie to zauważyłem że głośność trzeba dawać na maxa bo jak dasz ciszej to Spectrum
nie widzi pasków. Znaczy się słychać piski ale komp ich jakby nie ogarniał i nie wyświetla tych pasków poziomych.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: dax w 2015.03.20, 23:00:35
Przydaloby sie wiedziec czy prog daje rade. Ja na razie nie mam zadnego kompa retro. A do czasow ustawiania głowicy juz nie chce wracac :-P
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: darque w 2015.03.21, 13:35:32
Nie no wczytywanie z kaset ma zdecydowanie swój klimat. Ja używam telefonu jako źródła dźwięku właśnie po to tylko aby nagrywać kasety.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: darque w 2015.03.22, 13:54:56
Po kilku godzinach zabawy z różnymi programami do wczytywania magnetofonowych gier na androida muszę powiedzieć że o kant dupy można je rozbić. Jakość konwersji na dźwięk jest chyba z dupy i mój ZX Spectrum nie daje tego obsłużyć.  Loteria czy się wgra czy nie - częściej jednak nie wczytuje się. Po przerobieniu na PC plików do wava gry od razu się wgrywają(odtwarzam je z telefonu). Kaseta magnetofonowa nagrana tymi programami nie wczytuje się. Nagrana za to z wavów daje radę. Oczywiście może to wina mojego telefonu, lub moja - Zx'a mam od niedawna.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: ikci w 2015.03.22, 16:20:12
Być może masz w telefonie na stałe włączony jakiś polepszacz dzźwięku - filtr, odszumiacz, equalizer, podbijasz tonów wysokich itd.
(a może np. generator echa lub dźwięku 3D?)
Ten "polepszacz" powoduje, że muzyka brzmi świetnie natomiast piski i ćwierki odczytywanego programu zostają "oczyszczone" z bitów
i dlatego wywala błędy.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: darque w 2015.03.22, 22:25:05
Nie mam włączonego żadnego filtra, 3D itp. Odtwarzam w telefonie włączonym w  tryb "offline" i pliki wav są ok, a programami jak odpalam to jest 30/70 szans ze się wgra coś. Nie przeszkadza mi to w sumie, bo tak jak pisałem wcześniej - używam tego do nagrania kaset. Skoro działa z wavów to mi to styka.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: mad1 w 2015.03.24, 01:44:13
Taki mały offtop.
Jako, że również bardzo lubię gdy gry wczytują mi się w czasie rzeczywistym a przy tym fajnie mieć jakieś fizyczne nośniki myślałem żeby zamiast magnetofonu kasetowego używać zwykłego Discmana czyli odtwarzarkę płyt kompaktowych CD(koniecznie na zasilaczu - też takie chodzą na allegro). Miało by to wiele plusów:

- mniejsze rozmiary niż magnetofon (lub porównywalne)
- dość trwały i tani nośnik (trwalszy niż kasety)
- dobra stała jakość  (gorzej jeśli płytka zacznie przeskakiwać)
- całkiem duża pojemność około 74 minuty dźwięku (kasety max 60 min)
- łatwe i błyskawiczne nastawy wybranego programu czy gry (nie trzeba przewijać jak w kasetach)
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: ikci w 2015.03.24, 09:26:01
Już w 1989wpadła na ten pomysł firma Codemasters i wydała kompilację swoich gierek na CD


(http://www.worldofspectrum.org/pub/sinclair/games-inlays/Compilations/CDGamesPackThe_Front.jpg)
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: mad1 w 2015.03.26, 10:13:42
No proszę, super sprawa.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: dax w 2015.03.31, 10:42:05
Znalazlem filmik na YT z wczytywania ze smartfona z tym programem. Czyli działa :)
https://www.youtube.com/watch?v=m9mgnPL2rxI

No i oczywiscie Bomb Jack rządzi :P
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: pancio w 2019.08.30, 18:33:57
A czy istnieje odpowiednik np. PlayZX na PC-ta? tak by można było wave-a z audio out posłać na CPC 464?

Pozdrawiam,
pancio
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: misiek2 w 2019.08.30, 21:02:47
Tu masz filmik https://www.youtube.com/watch?v=SoCVMxy4sZU (https://www.youtube.com/watch?v=SoCVMxy4sZU) Robią przeróbkę i szykują się do ładowania pliku. Używają tapir. Szczerze mówiąc nie znam tego.

Inny filmik i też tapir https://www.youtube.com/watch?v=0KdmdhBif68 (https://www.youtube.com/watch?v=0KdmdhBif68)

Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: pancio w 2019.08.30, 22:04:42
I o to mi właśnie chodziło.. dzięki serdeczne.

Nie będę natomiast przerabiał mojej 464 - do wczytywania użyję modułu kasety podpiętego bezpośrednio do PC... zobaczymy co z tego wyjdzie..
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Rzeznik w 2019.08.31, 12:55:40
Na CPC 464 używałem kasetkę adapter i tel. z Androidem do wgrywania. Głośność na max i jazda. Lepiej niż z peceta, tam to trzeba się było męczyć z różnymi ustawieniami dźwięku, żeby poszło. Na ZX na odwrót, z tel nie udało mi się nic wgrać, za to z peceta poszło od razu. Taki urok tego chyba.

Generalnie to ja ostatnio polecam tą płytkę BT, co Zaxon do niej kiedyś linka podał. On to wsadził i używa z powodzeniem w ZX i CPC, ja wsadziłem do Acorna Electrona i też wszystko pięknie się z tel wczytuje - w tel wykrywasz głośnik BT, potem volume na max, z drugiej strony do gniazda jack podłączasz kompa retro i heja. Można użyć jako uniwersalne źródło dźwięku, choćby do kasetki adaptera.

https://www.youtube.com/watch?v=jpjmxXtPN8o (https://www.youtube.com/watch?v=jpjmxXtPN8o)
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: steev w 2019.08.31, 18:29:53
Dodam, że są też podobne płytki, ale z wbudowanym wzmacniaczem.
Można rozważyć, gdyby ktoś miał problemy z głośnością.
(Jest też płytka z gniazdem SD i pilotem. Tyle, że puszczanie kolejnych gierek po kolei z pilota jest może i widowiskowe, ale IMHO ciut niewygodne :) )
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: pancio w 2019.08.31, 20:16:08
ale wspomniane rozwiązania wymagają chyba przeróbki CPC?
Tego wolałbym nie robić... ma tylko po jednym egzemplarzu... więc wolę zachować oryginał - moduł z kasetą wydaje się być dobrym kompromisem...

 
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Rzeznik w 2019.08.31, 22:52:27
Nie, modułu używasz tylko i wyłącznie jako źródło dźwięku, możesz go użyć np jako źródło sygnału do kasetki adaptera, czyli to co wychodzi z niego podłączasz do kasetki.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: pancio w 2019.09.01, 08:08:22
Czyli idąc tą drogą - można zakupić moduł kasety z wbudowanym BT4 lub BT5 i powinno hulać.. koszt ok 13$, zaryzykuję :-)
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: misiek2 w 2019.09.01, 10:29:35
Jest coś takiego? Jak możesz daj linka jeśli nie tu to na prv. Dzięki.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Rzeznik w 2019.09.01, 11:40:12
Chyba o tym mowa.
Pytanie tylko czy to zadziała, bo znalazłem taką opinię:
"Fajna rzecz, ale niestety bardzo cicho nadaje, głośność w samochodzie musi być na maksa, żeby było dostatecznie słychać, na dodatek piszczy w uszach przy odtwarzaniu, trzeba długo bawić się w ustawieniach własnego sprzętu, żeby kasetka i radio znalazły "wspólny język". Jest ok, ale nie warte ceny"
Niech ktoś kupi, przetestuje i da znać :P
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2019.09.01, 11:58:37
Uzywaliscie moze "tapDancer Virtual Datasette" dla Androida ?
Właśnie testuję i TZX mi się nie wgrał ale dlatego iż było za cicho i ten TZX to z programu Z802TZX w trybie turbo a takie pliki wymagają precyzji i raczej WAV a nie MP3. Zwiększyłem głośność w smartfonie prawie na maxa i spróbowałem ponownie ale z plikiem TAP i bez problemu wszedł.
Tylko po co mi taki program, który w czasie otwierania pliku TAP konwertuje go na jakiś tymczasowy plik dźwiękowy - to już lepiej w PC sobie poprzerabiać na MP3 lub WAV, wrzucić do smartfona i odtwarzać systemowym odtwarzaczem. Tu by się przydał program, który w czasie rzeczywistym tworzy sygnał audio z pliku TAP czy TZX jak Tapir czy plugin do Winamp'a na PC bo jednak pliki WAV czy MP3 zajmują dużo więcej miejsca niż TAP czy TZX na karcie SD.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: pancio w 2019.09.01, 13:26:38
Kupiłem ten moduł na ebay za 12$, powinien być w ciągu 2 tygodni to powiem co i jak :-)


Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2019.09.01, 20:10:45
Tu by się przydał program, który w czasie rzeczywistym tworzy sygnał audio z pliku TAP czy TZX jak Tapir czy plugin do Winamp'a na PC bo jednak pliki WAV czy MP3 zajmują dużo więcej miejsca niż TAP czy TZX na karcie SD.

Plugin do Winampa do .tap jest, kiedyś miałem zainstalowany.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: misiek2 w 2019.09.01, 20:38:28
Temat pociągnęliście co mnie zmotywowało do odpalenia Breaking Bad na cpc. W końcu się udało  :) Poprzednia komórka odtwarzała dźwięk zbyt cicho.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: pancio w 2019.09.01, 21:07:31
Ja dopiero raczkuję z CPC, w dzieciństwie miałem do czynienia z 464 a teraz mam tez 6128 ale nie odpalałem jeszcze dyskietek bo obawiam się, że stacja w obecnym stanie je zniszczy... no i kaset z oryginalnymi grami mam jak na lekarstwo - tych też mi szkoda zniszczyć. Stąd pojawiła się potrzeba użycia dodatkowego staffu i softu. Niestety rynek CPC jest bardzo mały w porównaniu np z Atari a może po prostu ja jeszcze za płytko w to wszedłem... :-).  A ten player do winampa "rozumie" tez format dla CPC?

pozdrawiam,
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2019.09.01, 22:52:12
Plugin do Winampa do .tap jest, kiedyś miałem zainstalowany.
Wiem, że jest - chodziło mi o to aby coś takiego lub jak Tapir było na Androida :-)

Podobno na Androidzie można odpalić emulator qemu więc może dało by się w nim odpalić Win95 i Tapir - ciekawe czy to by zadziałało?
https://komorkomania.pl/16483,dzialajacy-windows-95-na-androida (https://komorkomania.pl/16483,dzialajacy-windows-95-na-androida)
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: amiga4ever w 2019.09.07, 09:28:07
Ja używam właśnie tape adaptera i programu na androida PlayZx. Odpalasz i wybierasz grę listy. Czekasz 2 sec i leci sygnał. Myślę, że każdą możliwa grę na ZX tam znajdziesz. Piękna sprawa
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Rzeznik w 2019.09.07, 16:48:19
Tu dużo zależy widać od samego telefonu i co z niego wychodzi, u mnie na ZX nie wczytuje się nic, próbowałem 2 huaweie i 1 samsunga i jak to tutaj mówią "rzić".
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: tasooshi w 2019.11.01, 17:27:21
Dla zainteresowanych skutecznością wczytywania z telefonu: działa. Kluczowe to kabelek mono, ustawienie na 100% głośności telefonu i 75% w aplikacji (oraz nie korzystanie z ładowania turbo x2). Na 30 prób załadowania z publicznego katalogu 29 udanych (problem z obrazem, nie techniką).
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: misiek2 w 2019.11.03, 17:00:54
To Cię zaskoczę. U mnie wgrywa na 100% głośności telefonu i 100% głośności w aplikacji. Poniżej nie ma szans. Kabel oczywiście mono. Prawie wszystko zależy od telefonu, a nie techniki.
Odkrywcą nie jesteś. Dodam, że wgrywa mi się na justspeccy, ale na 128+ jest już za cicho.

Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: czeci w 2019.11.18, 19:15:06
Taka ciekawostka odnośnie telefonów Huawei oraz Honor i odtwarzania z apki (u mnie PlayZX).. żadna maksymalna głośność, ani kabel mono nie pomagał. Na wyjściu sygnał był bardzo dobry i głośny, ale widocznie telefon wycinał jakąś istotną częstotliwość. Okazało się, że po podłączeniu kabla do telefonu odpala się opcja "Efekty dźwiękowe Huawei Histen" to takie badziewie do poprawy dźwięku, którego nie można wyłączyć, ale zacząłem kombinować i okazało się że wczytuje się bardzo dobrze z opcją "Audio 3D" i dalej można wybrać -->  "Blisko ucha"
Co ciekawe są tam opcje które nazywają się "Naturalny" czy też "Standardowy"  ale przy tych ustawieniach komp w ogóle nie rozpoznawał sygnału.

Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: lasero w 2019.11.20, 17:00:38
Czy ktoś próbował jakiegoś wzmacniacza słuchawkowego np:  AVT1782 do wgrywanie programów z telefonu , magnetofonu ? Dzisiaj odebrałem zamówiony magnetofon ELTA 5001 i udało mi się wgrać programy tylko z oryginalnych kaset  "nauka jazdy" , "grafika" wydawnictwa komputer. Reszta kaset jakie posiadam wydaję się za "cicha" dla mojego Timex 2048. Zamówiłem taki wzmacniacz opiszę jak działa z telefonem oraz z magnetofonem...
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2019.11.20, 19:45:31
Moze i dziala, ale ZX to nie sluchawki, a jesli juz to raczej high-impedance. I warto miec prawidlowy kabel mono-stereo i dobrze ustawiona glowice. Elta to smiec - moja wyladowala w koszu po zjedzeniu kilku tasm.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: andy w 2019.11.20, 20:41:39
W czasach ZX-a wykorzystywano typowe wzmacniacze głośnikowe zasilane najczęściej z 6-9 z 220-470µF na wyjściu. W magnetofonach były głośniki 4-8 omów, w polskich końcówki były na UL1482 czy UL1497. Nawet mała płytka na LM386 czy coś w tym stylu powinna coś pomóc. Zwłaszcza, że nawet są polutowane gotowce za grosze.
Np.
(https://www.gotronik.pl/images/img/bte165_wzmacniacz_lm386_2.jpg)
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: lasero w 2019.11.21, 05:38:29
Moze i dziala, ale ZX to nie sluchawki, a jesli juz to raczej high-impedance. I warto miec prawidlowy kabel mono-stereo i dobrze ustawiona glowice. Elta to smiec - moja wyladowala w koszu po zjedzeniu kilku tasm.
Etla napewno śmieć. Kilka lat temu próbowałem reanimować kilka MK250 Unitry wszystkie miały po pewnym czasie problem z jedną zębatką która się kruszyła. Wróciłem do prób wgrania czegoś ze starych kaset i tylko a takie coś jak ta Eta trafiłem na Alledrogo.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: lasero w 2019.11.21, 05:48:37
W czasach ZX-a wykorzystywano typowe wzmacniacze głośnikowe zasilane najczęściej z 6-9 z 220-470µF na wyjściu. W magnetofonach były głośniki 4-8 omów, w polskich końcówki były na UL1482 czy UL1497. Nawet mała płytka na LM386 czy coś w tym stylu powinna coś pomóc. Zwłaszcza, że nawet są polutowane gotowce za grosze.
Zamówiłem sobie ten wzmacniacz dzięki za pomoc :) Dam znać czy działa.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2019.11.21, 11:25:10
Komplet zębatek do MK 250/450 jest dostępny na "jedynym słusznym portalu aukcyjnym" oraz tu http://www.sklep.fotoelektronik.pl/rozne/3337-kolo-zebate-unitra-mk250-mk450-rm350.html

Mam swojego MK 450 reanimowanego na w/w zębatkach i działa bardzo ładnie.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: lasero w 2019.11.21, 11:41:28
Wszystko fajnie tylko ja próbowałem mk250 reanimowac 10 lat temu. Niebyły wtedy dostępne zamienniki zębatek i magnetofony poszły do kosza.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2019.11.21, 12:14:35
Czasem warto poszukac 'dyktafon kasetowy'. Byly jakis czas temu Panasy, Philipsy i Sony. Ale fakt, wszystko sie konczy.
O ile pamietam, ja robilem tez tak, ze bralem adapter mp3 i wkladalem do MK450, a ten wali juz tak sygnalem, ze mozna spalic ZXa  :D
Dzis magnet to raczej to odzyskiwania z tasm - sa przeciez wygodne wgrywadelka. Moj Thinkpad T30 daje rade na zwyklym kablu mono, sygnal na maks i wchodzi.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Skinner w 2019.11.21, 13:51:49
Z powodzeniem używam kilku dyktafonów kasetowych - zajmują mało miejsca i posiadają liczniki co jest dość przydatne w przypadku "oryginalnych" nośników :)
Ponadto przynajmniej jeden z nich (innych nie sprawdzałem) funkcjonuje w taki sposób, że podczas nagrywania przenosi nieco wzmocniony sygnał z wejścia mikrofonu do wyjścia słuchawkowego, więc być może można by użyć takiego urządzenia jako prowizorycznego wzmacniacza.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2019.11.21, 14:23:11
Ja używam kabla Stereo -> Mono tzn. mini-jack stereo -> DIN5 mono. Wtyczkę mini-jack stereo wkładam do karty dźwiękowej Line Out, złącza słuchawkowego smartfona lub odtwarzacza mp3 bo tam są złącza stereo z sygnałem lewy + prawy a nie mono.
We wtyczce mini-jack mam mostek pomiędzy sygnałem lewym a prawym i tak leci do komputera - klona ZX ze złączem DIN5 i wchodzi jako mono. Oczywiście muszę dostosować głośność - najlepiej jakieś 2/3 głośności lub 70-80% i działa.

Nie można używać zwykłego kabla mono bo wtedy z odtwarzacza leci tylko sygnał lewy co jednocześnie sprawia iż jest słaby. Trzeba zmiksować sygnały L+R i podłączyć do wejścia mono w komputerze.

W ZX Spectrum 48 jest złącze mini-jack mono więc jeśli użyjemy zwykłego kabla mono lub stereo to zawsze dotrze do komputera tylko kanał lewy.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2019.11.21, 14:33:33
Dla ZX 48 poprawny kabel to: mini-jack stereo (smartfon) z mostkiem L+R we wtyczce <> mini-jack mono (ZX)
Oczywiście po stronie odtwarzacza, nie może być włączonych żadnych efektów poprawiających dźwięk, dostosowujemy tylko metodą prób i błędów głośność odtwarzania i musi działać bez względu na to czy to jest komputer czy smartfon czy inny odtwarzacz.

Taki kabel trzeba polutować samemu bo raczej gotowego się nie kupi - i stąd wasze problemy ze słabym sygnałem.
Najprościej kupić wtyk mini-jack mono oraz kabel, który ma z obu stron wtyczkę mini-jack stereo, obciąć z jednej strony wtyczkę mini-jack stereo i w jej miejsce przylutować wtyczkę mono miksując kanały lewy + prawy.

Aha. W komputerze mamy głośność Wave i głośność ogólną Master. Wave zawsze na maksa a dostosowujemy głośność ogólną.

Odtwarzacz Winamp w Windows domyślnie steruje głośnością Wave więc w tym programie robimy głośność na 100% a manipulujemy w mikserze Windows głośnością Master.

P.S. Najlepiej wyłączyć kontrolę głośności w Winamp i zrestartować program.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: lasero w 2019.11.21, 16:41:33
Dla ZX 48 poprawny kabel to: mini-jack stereo (smartfon) z mostkiem L+R we wtyczce <> mini-jack mono (ZX)
Oczywiście po stronie odtwarzacza, nie może być włączonych żadnych efektów poprawiających dźwięk, dostosowujemy tylko metodą prób i błędów głośność odtwarzania i musi działać bez względu na to czy to jest komputer czy smartfon czy inny odtwarzacz.

Taki kabel trzeba polutować samemu bo raczej gotowego się nie kupi - i stąd wasze problemy ze słabym sygnałem.
Najprościej kupić wtyk mini-jack mono oraz kabel, który ma z obu stron wtyczkę mini-jack stereo, obciąć z jednej strony wtyczkę mini-jack stereo i w jej miejsce przylutować wtyczkę mono miksując kanały lewy + prawy.

Aha. W komputerze mamy głośność Wave i głośność ogólną Master. Wave zawsze na maksa a dostosowujemy głośność ogólną.



Odtwarzacz Winamp w Windows domyślnie steruje głośnością Wave więc w tym programie robimy głośność na 100% a manipulujemy w mikserze Windows głośnością Master.

P.S. Najlepiej wyłączyć kontrolę głośności w Winamp i zrestartować program.

Nie pomyślałem żeby zrobić z jednej strony mini jack mono , a z drugiej stereo spróbuję z takim przewodem spiąć komputer z smartfonem ciekawe czy poprawi się jakość sygnału
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2019.11.22, 02:39:37
Złącza słuchawkowe mini-jack kart dźwiękowych w komputerach, smartfonach czy odtwarzaczach MP3 są zawsze stereo. Nawet jak odtwarzamy plik WAV mono to i tak jest rozbijany na kanał lewy i prawy. Nie wiem czy jest wtedy identyczny na obu kanałach czy może karta dźwiękowa zmniejsza amplitudę o połowę na każdy kanał. W temacie o mono i stereo na taśmie Phonex pisze aby w przypadku magnetofonów używać tylko jednego kanału:
żeby uniknąć odejmowania sygnałów na skutek nieidentyczności torów L i P i na skutek innego skosu głowicy. Jeśli nie da się wyciszyć jednego kanału - samplować stereo, a potem używać tylko jednego kanału (drugi można wyzerować programem). Najlepiej używać prawego, jest dalej od krawędzi taśmy.
No ale temat dotyczy odtwarzacza cyfrowego jakim jest smartfon a zresztą w innym temacie (https://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=1102.msg39451#msg39451) ikci poleca przejściówkę mini-jack stereo na mini-jack mono w której kanały L+R są połączone - jak w moim kablu i wyraźnie pisze iż tak działa mu lepiej z każdym komputerem:
Masz rację, z całą pewnością są w środku połączone co wedle tego co tutaj było pisane, nie jest idealnym rozwiązaniem,
ale opieram się na własnych doświadczeniach  ZX Spectrum + magnetofony różnych typów lub inne źródła sygnału (laptop, MP3)
i to u mnie najlepiej pracowało. Zaznaczam: nie na jednym komputerze ale na różnych modelach ZX Spectrum.
Jestem "pisko-zbokiem" i najwięcej frajdy sprawia mi samo wczytywanie programu do ZX Spectrum oczywiście zwieńczone sukcesem,
ale później chętnie resetuję maszynkę i wczytuję kolejny program :)  (Żona ma mnie już naprawdę dość)
Więc skoro dla ikci i dla mnie taki kabel ze zsumowanymi kanałami L+R lepiej działa więc coś jest na rzeczy i chyba żadne odejmowanie sygnałów nie występuje.

Chyba porobię testy i ponagrywam dźwięk z różnych odtwarzaczy różnymi kablami i porównam wykresy wave w programie do obróbki dźwięku, bo sam jestem ciekaw dlaczego taki kabel jest lepszy  :)

Myślę iż to o czym pisze kolega Phonex to problem fazowy z przesunięciem w czasie: Co to jest faza i dlaczego jest tak ważna? (https://zakamarkiaudio.pl/2010/12/co-to-jest-faza-i-dlaczego-jest-tak-wazna.html), który powstaje w momencie gdy zmiksujemy dwie identyczne ścieżki gdzie jedna jest przesunięta o kilka milisekund. Uważam iż w przypadku fizycznego zmiksowania (zlutowane kanały L+R) takie przesunięcie czasowe nie występuje i dlatego gry wczytują się lepiej.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2019.11.22, 15:16:59
Zwarte kanaly L+R sa swietna metoda do zjarania wzmacniacza. Dlatego jedyna uniwersalna i sluszna metoda jest uzycie kabla/adaptera stereo do mono i ewentulanie wzmacniacza dla sygnalu mono. Wszystko zalezy do czego sie podlacza, jakiego zrodla uzywa i jak odtwarza pliki.
Ja uzywam kabla zwyklego kabla mono z laptopem i dziala, ale nie znaczy, ze na innym bedzie dobrze.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2019.11.22, 16:07:33
Ja tam jeszcze nigdy nie zjarałem żadnego sprzętu audio bo nigdy nie daję głośności ogólnej na FULL. Nie wiem, być może w moim klonie Bajt są po prostu wytrzymałe rosyjskie chipy ale przecież ikci pisał iż testował swój kabel z różnymi komputerami ZX oraz różnymi odtwarzaczami - laptop, odtwarzacz MP3 itd. i niczego nie zjarał.

Czy nie jest przypadkiem tak iż każde wyjście słuchawkowe w sprzętach audio ma ograniczoną moc tak, że nie da się spalić urządzenia wyjściowego jakim są słuchawki lub nasz ZX? Mam starą kartę ISA SoundBlaster AWE64 i tam oprócz zielonego wyjścia słuchawkowego jest również czarne wyjście dźwięku - jak dobrze pamiętam chyba wzmocnione. Więc jakby podłączyć do takiego wyjścia to może i by się coś zjarało ale przez wyjście słuchawkowe?
Tak chyba mam rację - poniżej opis złącz AWE64 i zdjęcie. Line Out to złącze zielone (słuchawkowe) i wyraźnie pisze, że podłączamy tam głośniki aktywne (powered speakers) lub zewnętrzny wzmacniacz (external amplifier) a w złączu czarnym leci sygnał z wbudowanego w kartę AWE64 wzmacniacza (built-in power amplifier).
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: KWF w 2019.11.22, 19:12:17
„Line out” nie jest wyjściem słuchawkowym. Jest ono wyjściem liniowym. Wyjściem na słuchawki jest „speaker out” albo „ear”.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2019.11.22, 20:11:27
„Line out” nie jest wyjściem słuchawkowym. Jest ono wyjściem liniowym. Wyjściem na słuchawki jest „speaker out” albo „ear”.
Dobra, jak zwał tak zwał - chodzi o to iż zielone wyjście mini-jack w kartach dźwiękowych nie jest wzmocnione. Ja zawsze podłączam tam albo słuchawki albo głośniki aktywne lub inny sprzęt nagłaśniający.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: KWF w 2019.11.22, 22:00:29
No właśnie, nie „jak zwał, tak zwał”, bo potem ktoś podłączy niskoimpedancyjne (16-32 Ohmow) słuchawki do wyjścia linowego i puści sprzęt grający z dymem. Takie słuchawki powodują zwarcie i przeciążają wyjście. Wyjścia liniowe są projektowane dla sprzętu wysokoimpedacyjnego. Do tego zakres napięć wyjściowych jest tylko od 1.4Vp-p do ok. 3.5Vp-p.

Swoją droga, aby coś wgrać do ZXa, musi on dostać sygnał na poziomie od 4 do 10 Vp-p. Impedancja wejściowa wejścia EAR jest ok 1kohma.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2019.11.23, 10:32:08
Ja tam jeszcze nigdy nie zjarałem żadnego sprzętu audio bo nigdy nie daję głośności ogólnej na FULL. Nie wiem, być może w moim klonie Bajt są po prostu wytrzymałe rosyjskie chipy ale przecież ikci pisał iż testował swój kabel z różnymi komputerami ZX oraz różnymi odtwarzaczami - laptop, odtwarzacz MP3 itd. i niczego nie zjarał.

Czy nie jest przypadkiem tak iż każde wyjście słuchawkowe w sprzętach audio ma ograniczoną moc tak, że nie da się spalić urządzenia wyjściowego jakim są słuchawki lub nasz ZX? Mam starą kartę ISA SoundBlaster AWE64 i tam oprócz zielonego wyjścia słuchawkowego jest również czarne wyjście dźwięku - jak dobrze pamiętam chyba wzmocnione. Więc jakby podłączyć do takiego wyjścia to może i by się coś zjarało ale przez wyjście słuchawkowe?
...

To nie jest kwestia czy się spali odbiornik, ale źródło!
Co to za pomysł, żeby zwierać wyjścia dwóch wzmacniaczy, bo do tego się to sprowadza. Z lewym i prawym wyjściem z telewizora czy wieży już byś nie próbował, prawda?

Ratuje was, zwieraczy, tylko to że sygnał jest mono, więc na wyjściu obu kanałów jest takie samo napięcie, więc nie płynie między nimi żaden prąd. No i może staranność konstruktora, który zastosował zabezpieczenie na wyjściu ;)
W każdym razie, jest to ryzykowne, nie powinno się tak robić. Jak włączy się sygnał z różnymi L i P, lub przypadkiem przesunie się w mikserze "balans" na L lub P, a nie ma zabezpieczenia - telefon/laptop/magnetofon może zadymić!
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2019.11.23, 13:52:30
Ten kabel L+R mam już kilkadziesiąt lat. Nie pamiętam dokładnie dlaczego połączyłem L+R ale to raczej nie był przypadek, widocznie nie mogłem wgrać żadnej gry z czegoś - albo to była karta dźwiękowa SoundBlaster i zielone Line Out albo magnetofon kasetowy SONY z wyjściem słuchawkowym PHONES.

Przez ostatnie kilkanaście lat używam tego samego kabla z odtwarzaczem MP3 SansaClip aby wgrywać gry do mojego klona ZX. Odtwarzacz ma wyjście słuchawkowe.

Teoretycznie nie powinno się łączyć L+R ale jeśli chodzi o ZX to z praktyki mojej i ikci wynika iż można a nawet trzeba :-)

Jeśli chodzi o zmianę balansu to mało prawdopodobne - zwłaszcza w odtwarzaczu MP3 - mój chyba nawet nie ma takiej opcji bo i po co? Nawet jeśli by była to nie widzę potrzeby włączania tylko słuchawki lewej albo tylko prawej. Z suwaka balance korzystałem tylko kiedyś przez chwilę w Windows aby zobaczyć do czego to służy i prawdę mówiąc od tamtej pory nigdy tego nie używam.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: lasero w 2019.11.25, 18:05:52
W czasach ZX-a wykorzystywano typowe wzmacniacze głośnikowe zasilane najczęściej z 6-9 z 220-470µF na wyjściu. W magnetofonach były głośniki 4-8 omów, w polskich końcówki były na UL1482 czy UL1497. Nawet mała płytka na LM386 czy coś w tym stylu powinna coś pomóc. Zwłaszcza, że nawet są polutowane gotowce za grosze.
Np. zestaw BTE165 Wzmacniacz LM386
Dzisiaj odebrałem ten wzmacniacz (LM386) (numer katalogowy - BTE-158) zmontowałem i zrobiłem pierwsze testy. Smartfon z programem PlayZX wczytuje na razie wszystko. Głośność na wzmacniaczu ustawiona na 25% zasilam go 5v zasilaczem impulsowym 800mA. Na wejściu musi być kabel jack stereo. Na wyjście dolutowałem przewód z jackiem mono który podłączam do komputera. Cena na alledrogo 10zł + przesyłka
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: KWF w 2019.11.25, 21:39:03
Niby OK, ale TZXduino i tak jest lepszym rozwiązaniem, albo moduł BT wsadzony wprost do ZXa. Zaxon coś takiego pokazał nie tak dawno.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2019.11.26, 10:12:03
Dzisiaj odebrałem ten wzmacniacz (LM386) (numer katalogowy - BTE-158) zmontowałem i zrobiłem pierwsze testy.
Po co ta plątanina kabli i jeszcze zasilacz, łooo matko  ???

Kup sobie jakiś dobry odtwarzacz MP3 i jak coś zrób kabel L+R i po kłopocie. Ja ze swojej strony mogę polecić SansaClip V1. Można na niego wgrać alternatywne oprogramowanie RockBox, które potrafi wgrywać pliki TAP (temat o odtwarzaczu TAP i kompilacja steev'a - link (https://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=748.0)). RockBox nie zastępuje oryginału dzięki czemu można na przemian uruchamiać oryginalne firmware (przycisk |<< + Power) lub RockBox.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: lasero w 2019.11.26, 17:02:19
do wczytywania używam na co dzień Just nanao sd. Wzmacniacz potrzebowałem do wzmocnienia sygnału z magnetofonu ponieważ sygnał był za cichy chciałem zobaczyć co mam nagrane na kasetach
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gelip w 2019.11.26, 19:17:39
do wczytywania używam na co dzień Just nanao sd.
No ale to już chyba nie ma nic wspólnego z wczytywaniem gier za pomocą złącza audio a z odtwarzacza MP3 jest dokładnie jakby z magnetofonu, kolorowe paski na borderze i ciekawe loadery gier.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2019.11.26, 19:50:24
No dobra tylko SansaClip V1 to historia, a na nowych Rockbox nie dziala. A do telefonu jedynym prawidlowym rozwiazaniem jest wzmacniacz.
Tytuł: Odp: Wczytywanie gier kasetowych z telefonu (Android)
Wiadomość wysłana przez: zaxon w 2019.11.26, 21:55:17
No to powtórze, kupujemy sobie taniutki modulik BT na Allegro. Zasadzamy go w ZX trzema kablami, (zasilanie i audio out) . Ładuje sie wszystko bez problemów, do tego wireless ;) https://www.youtube.com/watch?v=8o0PSJowh_o