forum speccy.pl

ZX Spectrum => DEMOSCENA => Wątek zaczęty przez: popocop w 2024.01.13, 14:49:10

Tytuł: Border break
Wiadomość wysłana przez: popocop w 2024.01.13, 14:49:10
Proceduralna grafika obejmująca border, rozdzielczość obrazka 384x304.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Ilyad w 2024.01.14, 00:28:21
To na zwykłym "Angliku", czy Pentagonie ?
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: andy w 2024.01.14, 01:03:09
Przećwiczone na JS128. Działa.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: popocop w 2024.01.14, 09:11:04
Według autorów działa na 48/128/+2/+3 i Pentagonie.
Sprawdziłem na szarym +2 i działa.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2024.01.14, 15:58:27
autorem jest introspec, więc jest gwarancja że to będzie działać na wszystkim.
Poza tym, malowanie na borderze to znana technika od dziesięcioleci ;)
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: popocop w 2024.01.14, 16:37:26
autorem jest introspec, więc jest gwarancja że to będzie działać na wszystkim.

Na emulatorze ZXSpin nie działa. Wyświetla się informacja, że urządzenie nie zostało rozpoznane. Na SpecEmu jest OK.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2024.01.14, 18:12:16
Detekcja sprzętu odbywa się poprzez ilość taktów między ramkami. Widocznie ZX Spin nie emuluje ZXa wystarczająco wiernie)
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Waldek w 2024.01.14, 21:21:10
Przepraszam, ale co to za plik "borderbreak.bsc"?
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2024.01.14, 22:13:47
Z tego co się dowiedziałem to jest to plik danych dla dla procedury wyświetlającej grafikę na borderze. Póki co, sama procedura nie została udostępniona więc sam plik jest póki co bezużyteczny.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: m0b w 2024.01.15, 00:09:45
autorem jest introspec, więc jest gwarancja że to będzie działać na wszystkim.
Tere-fere ;-) Wziąłem pierwszego z brzegu mojego ulubionego 48 i nie działa.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: m0b w 2024.01.15, 01:01:20
Drugie podejście, drugi 48 i druga porażka. Ale już wiem, że to nie kwestia obudowy - pierwszy był plus, drugi gumiak ;-)
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: sunater w 2024.01.15, 18:51:03
U mnie działa  XD jak wgrywasz plik .tap?
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2024.01.15, 20:50:40
m0b: jeżeli masz taki egzemplarz ZX48 którego szybkość jest inna od wzorcowej to zgłoś to intospecowi, myślę że przyda mu się taka informacja.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Phonex w 2024.01.15, 21:38:39
Bardzo ładne, bardzo kanciaste i bardzo czerwone ;)
Szacunek za rysowanie na borderze!
Pomijając pustkę na górze i na dole rozmiar obrazka to 384x196, czyli w pionie rozszerzony o 4 linie, w poziomie o 128.
Na Fuse działa.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: ZorrO w 2024.01.15, 23:39:03
W pionie tylko o dwa piksele? A ja naiwnie rozmiar obrazka podzielony na 2 brałem za rozmiar. Ech czarna ramka na czarnym tle mi sie wyświetla. Hehe. I byłem w szoku że na górze i dole także pionowe linie są. E no teraz to mniej dziwi. :)
Ale czy nie dało sie tego mniej monochromatycznie zrobić? Taka koncepcja czy są jakieś fizyczne przeszkody?
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: m0b w 2024.01.16, 00:23:03
U mnie działa  XD jak wgrywasz plik .tap?
Normalnie  :) Już nawet odpiąłem ZX-BT audio Klaudiusza, żeby wykluczyć wpływ interfejsu. Czyli klasycznie wpięty kabelek mono-stereo i komórka.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: m0b w 2024.01.16, 00:30:48
m0b: jeżeli masz taki egzemplarz ZX48 którego szybkość jest inna od wzorcowej to zgłoś to intospecowi, myślę że przyda mu się taka informacja.
Nieomieszkam :) Nie chce mi się wyciągać innych ZXów, bo zaraz się okaże że wszystkie mam niewzorcowe. Oba testowane były oczywiście grzebane i o ile issue 2 mogę zrozumieć, to w 3 co mogło wpłynąć na szybkość? Z80 Sharp? Pamięci?
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2024.01.16, 08:38:39
Taka koncepcja obrazka. Da sie zrobić kolorowe, ale trzeba patrzeć na dość mocne ograniczenia jeżeli chodzi o umieszczanie elementów graficznych na ramce.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: KWF w 2024.01.16, 15:02:03
m0b: jeżeli masz taki egzemplarz ZX48 którego szybkość jest inna od wzorcowej to zgłoś to intospecowi, myślę że przyda mu się taka informacja.
Nieomieszkam :) Nie chce mi się wyciągać innych ZXów, bo zaraz się okaże że wszystkie mam niewzorcowe. Oba testowane były oczywiście grzebane i o ile issue 2 mogę zrozumieć, to w 3 co mogło wpłynąć na szybkość? Z80 Sharp? Pamięci?

Niekoniecznie szybkość, ale ULA i jej warianty oraz ustawienia liczników do generowania obrazu (generacja 6 ULA'i ma przesunięty obraz w lewo o jeden znak w stosunku do ULA'i generacji 5). Ponad to ULA potrafi grzać się i "contention" rozjeżdża się o jeden T-state.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: m0b w 2024.01.16, 15:15:41
Oba testowane mają ULA -7. Staram się nie używać starszych, bo grzeją się niemiłosiernie. ULA w plusie dodatkowo z radiatorem.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: azesmbog w 2024.01.17, 09:45:10
Z tego co się dowiedziałem to jest to plik danych dla dla procedury wyświetlającej grafikę na borderze. Póki co, sama procedura nie została udostępniona więc sam plik jest póki co bezużyteczny.
https://zxart.ee/rus/soft/tool/universalnye-prosmotrschiki/the-viewer/
Jest to przeglądarka do przeglądania plików z tym rozszerzeniem.
Nie ma zbyt wielu takich plików.
I tak, źródła tego formatu nie są swobodnie dostępne, więc nie lubię tego formatu.
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: tomi w 2024.01.26, 00:25:43
Fajna ta grafika:

ZX Spectrum 48 Issue 2 (ULA5) działa
ZX Spectrum 48 Issue 6a (ULA6 -7) działa
ZX Spectrum 128+2 ISS3 działa
Superfo Harlequin 48 Rev G działa

Superfo Harlequin 128 Issue 2D - nie działa
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Dalthon w 2024.03.24, 13:07:48
Ale czy nie dało sie tego mniej monochromatycznie zrobić? Taka koncepcja czy są jakieś fizyczne przeszkody?
Dałoby się bez przeszkód kolorowe zrobić ale już by tak dobrze nie wyglądało bo 'pixel' na borderze ma pixel wysokości a szerokości bodajże 10 (nie pamiętam dokładnie bo dawno się tym bawiłem - scroll na borderze oczywiście ;)
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2024.03.25, 10:52:02
...a szerokości bodajże 10...

Ale jak 10? Przecież zegary ULA nie pozwalają na zmiany z inną "granulacją" niż 8 pikseli :)
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Dalthon w 2024.03.25, 15:00:28
Stąd "nie pamiętam dokładnie bo dawno się tym bawiłem" ;)

8 czy 10 nie zmienia faktu że "pixel" iście atarowski :D
Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2024.03.25, 15:58:14
Stąd "nie pamiętam dokładnie bo dawno się tym bawiłem" ;)

Ale spectrumwy programista i "10"? ;)

Cytuj
8 czy 10 nie zmienia faktu że "pixel" iście atarowski :D

A to zupełnie inna sprawa - żeby to miało sens dobrze wyglądać potrzebny jest odpowiedni artysta, który zapanuje nad ograniczeniami a dopiero potem programista, który to przełoży na efekt końcowy :)


Tytuł: Odp: Border break
Wiadomość wysłana przez: Dalthon w 2024.03.25, 18:10:50
Ale spectrumwy programista i "10"? ;)

Jak widać taki to programista :P

A to zupełnie inna sprawa - żeby to miało sens dobrze wyglądać potrzebny jest odpowiedni artysta, który zapanuje nad ograniczeniami a dopiero potem programista, który to przełoży na efekt końcowy :)

To zawsze zależy od artysty (no chyba że koder też jest artystą).

Oto przykład jak można to wykorzystać "ładnie":

(https://zxart.ee/zxscreen/border:0/mode:mix/pal:srgb/type:bsc/zoom:1/id:91237/)