forum speccy.pl

ZX Spectrum => RÓŻNOŚCI => Wątek zaczęty przez: Remi w 2019.05.11, 19:56:20

Tytuł: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Remi w 2019.05.11, 19:56:20

Drodzy Spectrumowcy,

czy gry na ZX Spectrum z ostatnich lat swoim poziomem przypominają gry na AMIGĘ ? (np. CRYSTAL KINGDOM , ALIENS NEOPLASMA).

Jaka jest Wasza opinia w tej sprawie ?
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.05.11, 20:23:53
Czytając klikbajtowy tytuł wątku pomyślałem że pewnie chodzi o rzucanie komputerem, bo tylko w takiej dyscyplinie Speccy nie byłby na przegranej pozycji. :D
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: rzookol w 2019.05.11, 22:36:46
Spektrum dzięki  temu, że 90% siedziało na taśmach ma mało gier plikowych  na dyskietki więc nawet wersje na
Speccy128 odstają od rozbudowanych gier dla Commodore64, nie mówiąc o Amidze. Z drugiej strony głupie kolorowanie gier pod ULA plus robi bardzo dużo.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.05.12, 00:53:21
Skoro wy tak serio to porównajmy...  C64, CPC, A500  i ZX.

(https://www.myabandonware.com/media/screenshots/c/crystal-kingdom-dizzy-54w/crystal-kingdom-dizzy_4.gif)  (https://www.myabandonware.com/media/screenshots/c/crystal-kingdom-dizzy-54w/crystal-kingdom-dizzy_8.gif)

(https://www.myabandonware.com/media/screenshots/c/crystal-kingdom-dizzy-9hs/crystal-kingdom-dizzy_6.png)(https://www.myabandonware.com/media/screenshots/c/crystal-kingdom-dizzy-9hs/crystal-kingdom-dizzy_4.png)

(https://www.myabandonware.com/media/screenshots/c/crystal-kingdom-dizzy-a6f/crystal-kingdom-dizzy_10.gif) (https://www.myabandonware.com/media/screenshots/c/crystal-kingdom-dizzy-a6f/crystal-kingdom-dizzy_11.gif)

(https://i.ytimg.com/vi/_7dzziv5iyM/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEjCPYBEIoBSFryq4qpAxUIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJDeAE=&rs=AOn4CLCJJolprFhx385bf_WBK-rzzNNVLg)  (https://i.ytimg.com/vi/j01q356Uk0M/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEjCPYBEIoBSFryq4qpAxUIARUAAAAAGAElAADIQj0AgKJDeAE=&rs=AOn4CLDRnpxfwl-BITgtJR9M3WmajPjE7w)

Między Amą i ZX widzę jedno podobieństwo:  cieniowanie murku na studni.
A różnic nie chce mi się wymieniać. :)

Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: popocop w 2019.05.12, 11:34:35
Pod względem grywalności obecnie wydawane spectrumowe gry są lepsze od amigowych. Aliens Neoplasma, GLUF, Old Tower, Sword of Ianna - próżno szukać tak grywalnych tytułów na Amidze. Owszem, powstaje też mnóstwo gier średnich i słabych (powered by AGD), ale po przesianiu przez "sito jakości" zostają na szczęście pozycje świetne. Na Amidze ogólnie powstaje mało gier , a takich w które warto zagrać prawie nie ma.
Poza tym na Spectrum gry są bardziej dopracowane jako całość tzn. mają dobry pomysł na grę i dobre wykonanie. Na Amidze często jest dobry pomysł z kiepskim wykonaniem albo dobry poziom techniczny z brakiem pomysłu na scenariusz.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Rzeznik w 2019.05.12, 11:43:54
Nie wspominając o tym, że jak już ktoś coś fajnego próbuje zrobić na Amigę, to napotyka z miejsca różnych zniechęcających od razu malkontentów - wystarczy poczytać na PPA wątek o Rygarze...
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.05.12, 13:19:20
W tych Amigowych narzekaniach czasem można dostrzec głosy które tłumaczą że w złotych latach 92-95 gdy powstało na A500 najwięcej perełek, ustawiono poprzeczkę tak wysoko, że dzisiejsi koderzy nie potrafią do niej doskoczyć. A ci co by potrafili nadal tworzą cuda, ale na współczesnych platformach zamiast tracić czas na retro.

Ilość czasu jaką trzeba poświęcić na stworzenie dobrej gry na 16bit, jest z 10-20 razy większa niż na zrobienie czegoś na takim poziomie dla 8bitów. Bo tam dobra gra zajmuje ze 2 MB i nad każdym bitem każdego bajta trzeba posiedzieć, pomyśleć, potestować. I w 8bit jest tak samo, ale tutaj gry rzadko przekraczają 100 KB. Dlatego łatwiej znaleźć dość czasu i motywacji aby doprowadzić produkcję do końca.

No i jak popocop zauważył, na ZX powstaje masa przeciętnych gier, a tylko nieliczne przekraczają jakością to co kiedyś było na topie.

Poza tym mam wrażenie że Amigowcy mają po prostu zbyt wygórowane oczekiwania. W złotych latach przyzwyczaili się że jak powstała nowa gra to klękały narody, a teraz tylko wzruszają ramionami. A im się marzy aby znowu klękały, bo chcą być dumni z tego że posiadają sprzęt przed którym się klęka.

Nawiasem mówiąc, być dumnym z tego że się spiraciło grę? - Co za lamerstwo. Ale tak było. Człowiek się czuł lepszy jak miał coś czego inni nie mieli, nawet jeśli nie sam to stworzył a tylko sobie wziął, lub dostał.
I Amigowcy tęsknią za tą dumą którą czuli przed laty. A że twórcy im jej nie dostarczają to narzekają.

Tymczasem posiadaczem 8bitów zostawaliśmy w czasach gdy byliśmy świadomi że lepsze komputery już istnieją. Znaliśmy swoje miejsce w szeregu. Wiemy że najlepsze co da się na tych maszynkach zrobić, to uszczknąć parę okruchów tego czaru który kiedyś widywaliśmy tylko na 16bit, i już jest satysfakcja. Bo dawniej gry na 8bit tak dopracowane zwykle nie były. :)

PS.: A mnie i tak nigdy żadna gra ze 16 czy tym bardziej 8bit nie wciągnęła tak jak w PSX. Dlatego czytam o tych smętach i/lub zachwytach z obojętnością. A na to aby pokolenie PSX-a weszło we fazę fali nowych produkcji jeszcze poczekam, z dekadę albo dwie. A wtedy może i ja się czymś nowym zachwycę.
Bo na razie to nawet puszczałki dowolnej gry w tej platformie nie są dostępne. A co dopiero narzędzia które ułatwiałyby tworzenie nowych. Cóż nośnik na jakich je wydawano był wtedy taki tani, że się nie ograniczano z ich objętością, a dziś pojemność flasha na którym by się wszystkie zmieściły przekracza pojemność współczesnych twardzieli. Na razie. ;)

Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Ilyad w 2019.05.13, 10:21:04

Drodzy Spectrumowcy,

czy gry na ZX Spectrum z ostatnich lat swoim poziomem przypominają gry na AMIGĘ ? (np. CRYSTAL KINGDOM , ALIENS NEOPLASMA).

Jaka jest Wasza opinia w tej sprawie ?
Na standardowym ZX nie da się dogonić Amigi. Chyba że jest to zx evo:
https://youtu.be/n1cFGK5xG6g
, ale i tak jest to tylko pozorne...
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dalthon w 2019.05.13, 11:27:30
Prawda jest taka że zrobienie czegokolwiek (gry czy dema) na 8 bitach jest dużo szybsze (bo czy prostsze, to bym polemizował;) - efekty widać od razu i można to zrobić mniejszym nakładem ludzkim :)

Nie powinno się zapominać że ograniczenia sprzętowe są większym wyzwaniem :)

Dobrych gier (w zalewie średniaków) na sprzęt 8 bitowy powstaje więcej i są duuuuużo lepsze niż te które powstawały w latach świetności tych maszynek. Z Ami jest zupełnie inaczej: mało tytułów powstaje a dobrych (i ładnych!!!) jak na lekarstwo. Ba! Większość wygląda gorzej niż na 8 bitach :/

Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2019.05.13, 11:35:15
Dokładnie!
Bo o ile architekturę i wszystkie podstawowe tricki graficzne na Spectrum może ogarnąć jeden programista, o tyle do bardziej zaawansowanego sprzętu potrzeba kilku speców - jeden od grafiki, drugi od muzyki, trzeci od "rdzenia" gry. Może i są geniusze, tworzący pojedynkę gry na Amidze, ale nie można się dobrze znać na wszystkim.
A Spectrum? Żadnych blitterów, żadnych cyfrowych filtrów, DMA i innych bajerów (nawet AY ma prostą budowę - ale zgoda, są dobrzy muzycy tworzący kawałki na ten układ). Nic dziwnego, że wiele dobrych gier - zwłaszcza na 48K - były pisane przez jakichś, często nieletnich, smyków.

Dodam jeszcze, że dobra grafika, w sensie wysokiej rozdzielczości z dużą liczbą kolorów, to nie wszystko. Istotnym aspektem jest grywalność gry, a ta może być lepsza dla dobrej gry na Atari 2600, niż dla "knota" na najbardziej wypaśnej Amidze.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: galaxian w 2019.05.13, 12:57:29
Poza tym mam wrażenie że Amigowcy mają po prostu zbyt wygórowane oczekiwania. W złotych latach przyzwyczaili się że jak powstała nowa gra to klękały narody, a teraz tylko wzruszają ramionami. A im się marzy aby znowu klękały, bo chcą być dumni z tego że posiadają sprzęt przed którym się klęka.

No to chyba nie dziwne, że skoro kiedyś grało się w naprawdę świetne gry, to obecnie ktoś zadowoli się jakimś badziewiem.
Sam chętnie zagrał bym w nowe gry na poziomie Ruff'n'Tumble, Traps'n'Treasures, SuperFroga, Lotusa, SVIW.
Ktoś coś zna, widział? :)

A na ZXa czekam na gry w klimacie Knight Lore, a nie głównie platformersy robione edytorem.
Ciekawe czy ktoś się odważy :)


Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.05.13, 13:50:33
Czyli się zgadzamy. Każdy innymi słowami mówi o tym samym.
Tak jak w 8bit wyzwaniem jest zmieścić swoje pomysły w ciasnych ograniczeniach sprzętowych, tak w 16bit wyzwaniem jest wykorzystać jego możliwości sprzętowe. Bo do tego potrzeba osobnego speca od grafy, dźwięku, i programu. Każdy z nich musi znaleźć kupę czasu i zaparcia aby tak dopracować swoją część roboty, żeby doskoczyć do już przed laty wysoko ustawionej poprzeczki.
A skoro to drugie rzadziej się udaje, to wg mnie jest to dowód że właśnie to jest trudniejsze niż podpicować grę na 8bitów. Bo w Amie aby zachwycić to chyba musieliby robić konwersje z 32bitów, a tam wszystko w 3D i zajmuje setki MB, więc jak to wcisnąć w 7MHz czy nawet do 030?  Nie sądzę aby to było łatwiejsze niż konwersja grafy ze 16bitowca do 8bit. Kiedyś gry do Specca robiono pod magnet. Miała się mieścić w pamięci, i miałeś to zrobić w 2-3 miesiące. A dziś robi się pod dysk, przez rok czy nawet dłużej. I jak widać wychodzi. A ile lat trzeba siedzieć żeby z PSX coś wcisnąć do A500?  Albo z Pentiuma do A1200 z fastem?  Dziwicie się że nie ma chętnych? Taką ilość czasu to lepiej poświęcić na coś z czego będzie siano, a z retro przecież nie będzie.


Edit:  A jak ktoś ma czas to może poczytać długawy i pasjonujący wątek na PPA.
Daję link do jednego z moich tam wpisów, a z 10 postów niżej komuś się to spodobało.
https://www.ppa.pl/forum/pregierz/39328/czy-oplaca-sie-tworzyc-gry/8#m627972
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: galaxian w 2019.05.13, 14:44:42
Bo w Amie aby zachwycić to chyba musieliby robić konwersje z 32bitów, a tam wszystko w 3D i zajmuje setki MB

Akurat ja najbradziej lubię gry klasyczne i tylko w takie czasami pogram. Amiga jest dobra do kolorowych platformówek, strzelanin i bijatyk karate.
W doomy i kwejki na Ami grać nie zamierzam, bo to się po prostu mija z sensem - pierwsza lepsza byle jaka gra 3D na PC miażdży je.
Podobnie z symulatorami - jaki sens jest katować się kilkoma wektorowymi płaszczyznami, skoro ma PC mamy grafikię bitową lub niemalże foto rzeczywistą.
Jeszcze gry przygodowe na Amigę miały sens (Monkey Island, Indiana Jones, Legend Of Kyrandia, King Quest 5 i 6), tylko że takich nikt już nie robi i zapewne już nigdy nie zrobi, bo do tego potrzebna jest wielka firma pokroju Lucasa czy Sierry, a nie dwóch zapaleńców.

Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: popocop w 2019.05.13, 14:56:04
Bo w Amie aby zachwycić to chyba musieliby robić konwersje z 32bitów
Począwszy od A1200 Amigi są 32-bitowe i konwersje z innych komputerów 32-bit istnieją od 20 lat (Doom, Quake, Myst itd.)

A ile lat trzeba siedzieć żeby z PSX coś wcisnąć do A500?  Albo z Pentiuma do A1200 z fastem?
Po co przenosić coś z PSX albo PC? Na Spectrum robione są w większości gry nowe (nie konwersje) i podobnie jest z Amigą. Z tym, że na Amidze gorzej z pomysłami i jakością.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.05.13, 17:20:14
Mówiąc o przenoszeniu nie miałem na myśli tylko konwersji całych tytułów, wystarczy pewne pomysły czy rozwiązania z tych lepszych platform, aby uatrakcyjnić gry na tych słabszych. Co widzieliśmy np w szybkiej ewolucji gier na wczesne telefonki, gdzie w rozdziałkach mniejszych niż miały 8bitowce oferowały pomysły ze 16bitów.

Gierki 3D to nie tylko Doomówki od id Software, wystarczy spojrzeć na listę Bestów z PSX:
https://simple.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PlayStation_video_games
Jak widać mamy tu wszelkie gatunki gier, a nie tylko korytarzowe strzelanki. :)

Konwersja która ukazuje się po 5 latach czy nawet później to żadna pociecha, bo ci co im zależało to już zmienili platformę.
A poza tym w tzw międzyczasie:
a) PSX jest już tańsza od gołej A1200 i już mamy na niej setki boskich tytułów zamiast kilka badziewnych 3D.
b) PC tak staniały że dowolna kwota wydana na PC i taka sama kwota wydana na Amę, da nam więcej i lepiej działających tytułów na PC niż na Amie.
Więc mówienie o tych konwersjach to kpina z platformy, a nie podnoszenie jej prestiżu. A Doom na Amie żeby nie działał żałośnie, to potrzebował karty ze 030, koszt ok tyle co goła A1200, a Quake i Heretic potrzebowały raczej ze 2 razy droższej 040. Więcej sensu miało myszkę do PSX dokupić. :D  Śmieję się ale serio mówię. Bo jeśli się porówna ceny i daty to wychodzi na to że "tylko Amiga tego nie potrafi". Co za ironia. Ale Amigowcy niedobitki już wtedy żyli przeszłością sprzed kilku lat, i nawet nie byli tego świadomi. A ta bardziej kumata większość już się cieszyła innymi platformami.

Ktoś się jara że na Amie z PPC zrobili Wipeouta, a na PSX jest ich 5 części, (o parę lat wcześniej), na platformie za ułamek ceny tego PPC. Dokładnie tak samo jest z konwersją Tomb Raiderki. PSX ma ich 5 i to o dekadę wcześniej. Żałosne. - Hmmm, może faktycznie po tak wielu latach to lepiej sobie odpuścić konwersje.

W drugiej połowie lat 90ych żaden producent softu do Amy się na niej nie dorobił. Po prostu zostało za mało Amigowców. A1200 sprzedano tylko pół mln, a i z nich nie każdy dokupił turbo i twardziela, żeby włączyć coś lepszego niż soft z A500. Czy znacie przypadek aby ktoś pisał o jakimś kompie że odniósł sukces bo sprzedano go aż pół mln?  I to w czasach gdy konsole sprzedawano w dziesiątkach mln sztuk, a PC też w dziesiątkach mln ale rocznie.

Tych co próbowali coś tworzyć dla Amig przez pewien czas nie brakowało, ale trauma porażki była tak wielka, że chyba do dziś się z tego nie otrząsnęli. Ale ten wątek miał być o braku inspiracji a nie o upadku Amigi. Choć może właśnie odkryłem tu przyczynę tego braku inspiracji.

Zastanawiam się czy przypadkiem ci co teraz tworzą gierki na 8bit, to nie są ci co kiedyś marzyli o zostaniu takimi twórcami, ale jakoś im się życie w inną stronę potoczyło, i nigdy nie pracowali nad takim hitem. A teraz w ten sposób spełniają swoje marzenia. A tym którym już wcześniej się to udało nie mają ochoty zabierać się za niedochodowe zadania. Cóż bez ankiet i statystyk to tylko gdybania.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: rzookol w 2019.05.13, 21:45:16
Brak filtracji tekstur, niska rozdzielczość. Gry na PSXa powodują ból oczu obecnie. Każda platforma zestarzała się godnie, gry 3D na oryginalnym PSXie nie zestarzały się godnie. Wipeout ma Amidze (mam oryginał) wygląda dużo lepiej niż wersja na PSXa (mam oryginał).
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.05.13, 23:37:57
A wiesz co jest fajnego w tym że na tej samej platformie pojawiają się kontynuacje?
To że następne są lepsze. :)

Ale słyszałem o tym starzeniu się gier z PSX. Im więcej lat mija tym więcej pikseli znika z płyt.
I robią się coraz brzydsze. Wszyscy o tym wiedzą. Dlatego trzeba je trzymać w lodówce. :D
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: selur w 2019.05.15, 02:39:53
jako, ze znam temat od podszewki, to do waszej wiadomosci podaje, ze

ludzie zwiazani z Amiga NIE CHCA PISAC DOBRYCH GIER lub w wiekszosci przypadkow NIE POTRAFIA, bo to zajmuje duzo czasu/wysilku/checi. Dlatego lepiej wyprodukowac byle co, byle jak, byleby bylo.

Jak ktos tu juz wczesniej zauwazyl, dzisiejsze gry wydawane na ZX Spectrum technicznie (oczywiscie tylko te najlepsze) miazdza gnioty wydawane na Amige.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dalthon w 2019.05.15, 12:23:13
lub w wiekszosci przypadkow NIE POTRAFIA, bo to zajmuje duzo czasu/wysilku/checi.

Też się skłaniam ku tej tezie - na ppa.pl zapytałem o rozwiązanie konkretnego problemu związanego z kodowaniem: zero odpowiedzi, większość to gdybanie albo wręcz nieprawdziwe informacje.
Wystarczy nawet spojrzeć na współczesne produkcje na ami: albo to ja-pierdolę-co-za-kosmos albo takie które nawet nie mogą konkurować z przeciętnymi (jak nie słabymi) produkcjami na 8-bit.

Większość pośredniej jakości gier jakie wychodziły w latach 90 pisane w Amosie, to poziom nie-do-osiągnięcia przez współczesne "dzieła" :(

Inna sprawa że poświęcając x czasu produkcji na 8 bitów da się stworzyć naprawdę dzieło na wysokim poziomie (zakładając że ma się wiedzę i umiejętności:P), a dłubiąc na Ami przez x czasu - uda nam się co najwyżej wskrzesić potworka :/
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: popocop w 2019.05.15, 12:39:36
Nie zapominajmy o jeszcze jednej grupie amigowych autorów gier. Są to artyści - geniusze, którzy wiedzą wszystko o grach i tworzą dzieła (w ich mniemaniu) wspaniałe, ale gracze jakoś nie potrafią ich docenić. Przykłady: Reshoot (strzelający sześcian w kosmosie, jedna kolizja z pociskiem wroga = koniec gry), AlarCity (strzelający plemnik w parku). W tym drugim przypadku autor chyba poszedł po rozum do głowy, bo zamierza zmienić bohatera gry w człowieka (to wszystko w momencie, gdy gra jest już prawie w sprzedaży).
A, jest jeszcze SkillGrid z grafiką powodującą zawroty głowy.

Osobna sprawa to postawa odbiorców/klientów. Największa chała zawsze ma grono klakierów, a co gorsza kupców. I jaka z tego nauka dla autora chały? Sprzedało się, więc robię kolejną chałę.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dr Piotr w 2019.05.17, 19:19:30
jako, ze znam temat od podszewki, to do waszej wiadomosci podaje, ze

ludzie zwiazani z Amiga NIE CHCA PISAC DOBRYCH GIER lub w wiekszosci przypadkow NIE POTRAFIA, bo to zajmuje duzo czasu/wysilku/checi. Dlatego lepiej wyprodukowac byle co, byle jak, byleby bylo.

Jak ktos tu juz wczesniej zauwazyl, dzisiejsze gry wydawane na ZX Spectrum technicznie (oczywiscie tylko te najlepsze) miazdza gnioty wydawane na Amige.
Dobra gra na amige wymaga 10 albo 20 razy wiecej pracy niz gra na 8 bit, wiec sie nie dziw. Poza tym hw amigi w porownaniu do zx jest niebanalny w programowaniu :)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2019.05.19, 23:26:43
Nad czym wymaga więcej pracy? Mam odwrotne wrażenie - produkcje na 8bit to walka z większymi ograniczeniami sprzętowymi.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dr Piotr w 2019.05.20, 01:50:42
Nad czym wymaga więcej pracy? Mam odwrotne wrażenie - produkcje na 8bit to walka z większymi ograniczeniami sprzętowymi.
Grafika, animacja, muzyka, kod - to wszystko zajmuje duzo wiecej miejsca i wymaga duzo wiecej czasu na wykonanie. I tak samo musisz sie gimnastykowac aby to wszystko pomiescic w pamieci, na dysku itp.
Dam ci prosty przyklad - gra przygodowa na cpc Orion Prime zajmuje 2 dyski po 360kb, Teenagent na amige zajmuje 6 dyskow po 880kb. Orion Prime jest uwazana za jedna z najlepszych przygodowek na cpc (wyprodukowana w 2009), Teenagent tez jest calkiem niezla gra z 1996. Teenagent ma z setke grafik i tysiace klatek animacji, ktorych w OP nie ma - ktos te grafike i animacje musial narysowac i nie zajelo to paru tygodni.
Orion Prime jest tu w gruncie rzeczy kiepskim przykladem - gry dyskowe na cpc z epoki rzadko zajmowaly wiecej niz 1 dyskietke, a czesto miescily sie na jednej stronie 170kb.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2019.05.20, 08:46:59
Mniejsza rozdzielczość grafik nie oznacza mniej pracy.
Colorclash i inne ograniczenia (np. palet) nie powoduje przyśpieszenia prac.

W kwestii muzyki - nuty to nuty, masz albo AY (ZX) albo sample (Amiga). To drugie to kolejne dane.

Porównaj ile zajmuje obrazek na ZXa a ile na Amigę.

Na ZX nikt nie robił takich produkcji, bo nie było nośników by to dystrybuować na ZXa.

Wykonanie tych samych prac (animacja, grafika, muzyka) jest porównywalne czasochłonnością, wszelkie ograniczenia sprzętowe (nośnik, pamięć wymogi graficzne) to dodatkowa graca (zakładając, że pracujemy na czymś uniwersalnym jako narzędziach i skalujemy to na dwie platformy (Amiga i ZX).
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.05.20, 13:31:13
Myślę tooloud że nie masz racji, bo mylisz ze sobą dwie sytuacje. Spróbuję to wyjaśnić obrazowo, jeśli masz do przewiezienia tonę piłeczek, to łatwiej będzie w ciężarówce. Wsypujesz na pakę i ledwo pokryją podłogę. Jeden kurs i sprawa załatwiona. A osobówką wszystkich na raz nie zmieścisz, choć upychasz ile się da we wszystkie zakamarki, to i tak musisz parę razy wracać. Czyli osobówką trudniej i dłużej.

Ale jeśli zadanie brzmi: wykonaj jeden kurs z piłeczkami które wypełniają przestrzeń ładunkową, to w osobówce zapełnisz bagażnik i dojedziesz na miejsce, zanim ciężarówkę załadujesz pod sufit tymi rozsypującymi się skubańcami. :D  Tym razem to w ciężarówce jest trudniej.

W latach 80ych gry z topu list przebojów tworzyły 2-3 osobowe zespoły w parę tygodni. A dziś takie zespoły liczą dziesiątki ludzi, pracujących po parę lat nad jednym tytułem. Bo na współczesnych znacznie mocniejszych platformach byle czym ludzi nie zachwycisz.

Jasne że gdyby zadanie brzmiało zróbcie grę Amigowo-dobrą na A500 i na współczesnym PC. To ci drudzy uwinęliby się znacznie szybciej niż pierwsi, bo nie muszą się męczyć z upychaniem tego w kilku MHz, i w tylko jednym megasie. Żadnej kompresji, żadnej optymalizacji, żadnych kompromisów, mogliby to w Basicu napisać a i tak byłoby dość płynne. Dopiero gdyby musieli się zmieścić w PC 8 MHz i 1 MB bez HDD, to musieliby się męczyć tak samo jak na A500.

I powtórzę to co pisałem na poprzedniej stronie w tym wątku. Żeby gra była zachwycająca na miarę sprzętu na jakim powstaje, to trzeba popracować NAD KAŻDYM BITEM W KAŻDYM BAJCIE.
A w mocniejszym kompie jest tych bajtów z kilkanaście albo i kilkadziesiąt razy więcej. A przecież mówimy tu o grach które mają zachwycać, a nie o paździerzach które mają być tylko ciut lepsze od tego co potrafią komputery z wcześniejszej generacji.

Nikt kto się orientuje w możliwościach ZX-a i A500 nie będzie oczekiwał by ten pierwszy zaprezentował grafę dorównującą Amidze. Bo osiągnięcie tego jest nie tyle trudniejsze niż na Amie, tylko zwyczajnie niemożliwe. Ale taki sam ktoś orientujący się co te maszyny potrafią, nie otworzy szczeny ze zdumienia gdy zobaczy topową grafę ze ZX-a na Amie. Kilka KB pikseli w Amidze to za mało aby wygrać konkurs albo sprzedać tytuł. Po prostu poprzeczka jest wyżej.

Sorry że psuję komuś poczucie że robi coś bardziej godnego uznania skoro używa starszego sprzętu. Choć w rzeczywistości wybrał niższą poprzeczkę. A jeśli ktoś uważa że nie mam racji i że to na Amie jest łatwiej, to aplauz Amigowców czeka na mistrzów. Powinno pójść jak z płatka. ;)

Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: galaxian w 2019.05.20, 14:02:08
A ja uważam, że komputer Spectrum był o wiele bardziej kształcący niż Amiga.
ZXa się programowało, przepisywało listingi z bajtka, po jakimś czasie tworzyło własne programy, aby zadziwić kumpli i samemu mieć wielką frajdę.
Amigę kupowało się tylko po to, aby grać w gry i słuchać muzyczek. Przeciętny dzieciak czy nastolatek z osiedla nie programował, nie tworzył.
Jak ktoś chciał robić coś bardziej profesjonalnego, zawodowego to kupował PC. Amiga stała się komputerem do grania w gotowe gry, konsolą.

Nie twierdzę że nie było grup i nikt nie pisał programów, bo to też nie prawda. Ale nie było to zjawisko tak masowe.
Natomiast w przypadku Spectrum niemal każdy przepisywał jakieś programy, bo wtedy to było coś niesamowitego!
Z tej masy wklepywaczy wyrosło całkiem sporo dobrych koderów, programistów.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: popocop w 2019.05.20, 14:55:17
Dobra gra na amige wymaga 10 albo 20 razy wiecej pracy niz gra na 8 bit, wiec sie nie dziw. Poza tym hw amigi w porownaniu do zx jest niebanalny w programowaniu :)

Wymyślenie gry na Amigę też wymaga 10-20 razy więcej czasu niż w przypadku gry na Spectrum? ;) Chyba nie, a mimo tego pod względem pomysłów spectrumowe gry są lepsze.
Poza tym wydaje mi się, że dyskusja zeszła trochę w kierunku wielodyskowych superprodukcji, które mają zachwycić wykonaniem technicznym. A to nie jest warunek konieczny. Na Spectrum ukazują się dobre gry logiczne, które są klonami współczesnych gier internetowych, np. Snake Escape, Speccies 2. Ta ostatnia powstała w 4,5 dnia. Więc jeśli amigowa wersja wymagałaby 20 razy więcej czasu, to w 90 dni powinna być gotowa.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.05.20, 15:18:52
To prawda że wśród posiadaczy 8bitów wklepywanie i poprawianie Basiców z gazet było niemalże masowe, a wśród posiadaczy Amig nie. Ale czy to znaczy że z tych co zaczynali od tych pierwszych wyrosło więcej programistów niż z tych co zaczynali od Amig?  Takiego twierdzenia bym nie zaryzykował.

Nie dysponuję takimi danymi, ale założyłbym się że odkąd pojawiły się kierunki informatyczne, to co roku było więcej chętnych i więcej absolwentów, i to pomimo że ci z późniejszych lat nie liznęli nawet wklepywania Basiców z gazet.

Motywacją do wklepywania było raczej zdobycie darmowego programu, w czasach gdy ich dystrybucja, giełdy i sieci znajomych jeszcze nie były tak rozwinięte i powszechne, a nie chęć zostania programistą. 

Ci co mieli większe ambicje niż wciskanie Fire, na 8bit dopisywali nieśmiertelności do loaderów, a na Amie tak modyfikowali startup-sequence aby z jednej dyskietki po kilka programów chodziło zamiast jednego. Kombinowało się aby ułatwić sobie życie, bo coś trzeba było z wolnym czasem robić. A po przekroczeniu 20ki gdy trzeba było podjąć jakieś decyzje o przyszłości, większość i jednych i drugich wybrała inne zawody niż komputery. Ot życie. W piłkę też wielu grało, a tylko nieliczni naprawdę próbowali zostać piłkarzami. :D
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2019.05.20, 15:26:15
Czy ma ktoś jakieś dane z jakich krajów pochodzą współczesne produkcje na Speca?
Zwłaszcza mnie interesuje jak duży procent z nich jest zza Buga. Albo z Ameryki Pd. gdzie też ich klony były popularne, a Amigi nie. Może motywacja zależy od mentalności tych biedniejszych narodów, a nie od środowiska fanów danej maszyny?
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Damianx w 2019.05.21, 12:03:20
Aby na takie porównanie spojrzeć i odpowiedzieć obiektywnie ,trzeba zrobić dwa założenia:

Pierwsze gra natywna dla ZX przerzucona na Amigę

Drugie jest odwrotnością powyższego.

Dobrym przykładem dla pierwszego założenia jest gra Myth ,na specu jest perfekcyjna na Ami żałosna.

Dla drugiego zaś Shadow of the beast ,odwrotność pierwszego.

Każda platforma ma gry dobre jak i kiepskie i porównywanie dwóch zgoła odmiennych systemów jest nietrafione.

To podobnie jak porównanie beeper kontra AY ,w obu przypadkach mamy tę samą odpowiedź i beeper i AY mają blaski i cienie.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dr Piotr w 2019.05.21, 20:15:09
Dobra gra na amige wymaga 10 albo 20 razy wiecej pracy niz gra na 8 bit, wiec sie nie dziw. Poza tym hw amigi w porownaniu do zx jest niebanalny w programowaniu :)
Wymyślenie gry na Amigę też wymaga 10-20 razy więcej czasu niż w przypadku gry na Spectrum? ;)
Zalezy jak zdefiniujesz to wymyslenie - jesli to np "gra o kierowaniu ludkami na ekranie" albo "latanie i strzelanie w kosmosie" czy "ukladanie spadajacych klockow", to zajmie tyle samo czasu na 8bitach jak i na 16.
Jak przejdziesz juz do realizacji, to sprawa sie komplikuje. Z reguly gry na amige, szczegolnie fabularne jak np. przygodowki czy strategie sa bardziej zlozone niz gry na 8bitowe komputery - maja dluzszy i bardziej skomplikowany scenariusz, co automatycznie wymaga wiecej pracy, szczegolnie jesli chodzi o grafike czy kod.

Cytuj
Chyba nie, a mimo tego pod względem pomysłów spectrumowe gry są lepsze.
Wiekszosc gatunkow gier ma swoje korzenie w 8 bitach, rozwijane pozniej na 16bitach, ale nie oszukujmy sie - spora czesc gier na 8 bity to proste zrecznosciowki, gdzie pomysl jest banalny a scenariusz nie jest kluczowy a w wielu przypadkach w ogole go nie ma :)

Cytuj
Poza tym wydaje mi się, że dyskusja zeszła trochę w kierunku wielodyskowych superprodukcji, które mają zachwycić wykonaniem technicznym. A to nie jest warunek konieczny. Na Spectrum ukazują się dobre gry logiczne, które są klonami współczesnych gier internetowych, np. Snake Escape, Speccies 2. Ta ostatnia powstała w 4,5 dnia. Więc jeśli amigowa wersja wymagałaby 20 razy więcej czasu, to w 90 dni powinna być gotowa.
Speccies 2 wygladaja na prosta gre, wiec pewnie mozna by to w miare szybko zrobic. Problem w tym, ze gier tego typu na amige jest duzo i jest w czym wybierac, wiec musialaby byc porzadnie wykonana wizualnie, podobnie do flashowego oryginalu a to na pewno bedzie wymagalo wiecej czasu niz 4.5 dnia.
Oczywiscie mozesz zrobic te sama gre w wersji na spectrum i amige, nawet jesli taka wersje na amige napiszesz od zera w assemblerze, to pewnie nie bedzie to trwalo 10-20 razy dluzej. Chodzi o to, ze oczekiwania uzytkownikow sa inne wobec gier na spectrum i amige i jesli chcesz uzyskac ten sam efekt "wow", to musisz duzo wiecej czasu poswiecic na wykonanie gry na amige niz na spectrum czy amstrada.
Wezmy takie "speccies" tego samego autora - oryginalne "speccies" zostalo na amige zrobione juz w 1992 jako "Tiny skweeks" i zajmuje 2 dyski :) - dla porownania wersja na amige https://www.youtube.com/watch?v=UIqeBFeuMqo (https://www.youtube.com/watch?v=UIqeBFeuMqo) i zx https://www.youtube.com/watch?v=h2TSDx9H4RY (https://www.youtube.com/watch?v=h2TSDx9H4RY)
Na pewno przygotowanie obu wersji nie zajelo tyle samo czasu

Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dr Piotr w 2019.05.21, 20:38:37
Mniejsza rozdzielczość grafik nie oznacza mniej pracy.
Colorclash i inne ograniczenia (np. palet) nie powoduje przyśpieszenia prac.
Kazda platforma ma swoje ograniczenia - na zx jest colorclash, na amidze 32 kolory w ecs itp.
Cytuj
W kwestii muzyki - nuty to nuty, masz albo AY (ZX) albo sample (Amiga). To drugie to kolejne dane.
Muzyka na ay to najczesciej 2-5kb, dobrze brzmiacy modul na amige to setki kb.
Cytuj
Porównaj ile zajmuje obrazek na ZXa a ile na Amigę.
Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga, objetosciowo 23296 do 51200
Jak widac, samo postawienie pixeli wymaga 2 razy wiecej pracy :)

Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2019.05.21, 20:51:38
Hmm, chyba więcej, niż 2 razy. Screen na Spectrum ma 6192 bajtów.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dr Piotr w 2019.05.21, 23:27:57
Porównaj ile zajmuje obrazek na ZXa a ile na Amigę.
Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga, objetosciowo 23296 do 51200
Jak widac, samo postawienie pixeli wymaga 2 razy wiecej pracy :)
Nie ma to jak uzyc kalkulatora w windowsach do przeliczania z hex :) - oczywiscie powinno byc  6912 do 51200, czyli prawie 8 razy wiecej...
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dr Piotr w 2019.05.21, 23:29:14
Hmm, chyba więcej, niż 2 razy. Screen na Spectrum ma 6192 bajtów.
Masz racje, z atrybutami ma nawet 6912.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2019.05.22, 00:30:04
Czeski błąd :) 6144 bez atrybutów, 6912 z atrybutami.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dalthon w 2019.05.22, 16:46:55
Rozbijanie co ile zajmuje w pamięci, czy liczenie pixeli nie ma sensu. Podobnie ograniczenia, takie czy inne. Na Ami niektóre rzeczy robi się łatwiej i przyjemniej niż na 8-bit i odwrotnie: część wymaga więcej pracy - szczególnie kodowanie.

Faktem jest że na Ami TERAZ piszą gry głównie mniej utalentowani ludzie (ale są wyjątki żeby nie było;P) i żadne krzyki że białe jest białe a czarne - czarne, tego nie zmienią :D Jakby byli dobrzy, to by demka tworzyli - a tak to gierki klepią :D
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: galaxian w 2019.07.06, 08:39:58
"Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga"

Ktoś tu pomylił wielkość obrazka z całkowitą pojemnością pamięci Spectruma :)
Ale jak widać, obrazek Amigi zajmuje więcej, niż cała pamięć ZXa. I już to o czymś świadczy.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: tdu w 2019.07.06, 14:42:12
Wedlug mnie obrazek zx zajmuje 49152 pikseli (6144x8) plus 768 bajtow nformacji o kolorze (atrybuty)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dr Piotr w 2019.07.06, 17:35:15
"Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga"

Ktoś tu pomylił wielkość obrazka z całkowitą pojemnością pamięci Spectruma :)

Nikt nic nie pomylil, to liczba pixeli na ekranie kazdego z komputerow.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2019.07.07, 17:05:02
Prosze bardzo - pixeli - 49152 zx, 81920 amiga, objetosciowo 23296 do 51200
Jak widac, samo postawienie pixeli wymaga 2 razy wiecej pracy :)

mam propozycję - narysuj na ZXa a potem narysuj na Amigę. To samo. Ręcznie. W programie graficznym. A potem się wypowiedz. Albo narysuj w programie graficznym współczesnym i skonwertuj tak, aby wykorzystać na maksa możliwości graficzne i ZXa i Amigi. Zobacz co zajmie więcej czasu - wtedy zamiast arytmetyki z podstawówki podzielisz się swoim doświadczeniem w temacie.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: amiga4ever w 2019.08.28, 23:37:06
Brak grywalnych tytułów na Amige...  :o tutaj skomentuje to jedynie minutą ciszy... Nie wierzę, że ktoś mógł coś takiego stwierdzić. Lata spędzone z Amiga były moimi najlepszymi latami ever. Bez Amisi świat nie byłby taki sam.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2019.08.29, 00:06:45
Ale przeczytałeś cały wątek i wiesz, że chodzi o gry tworzone obecnie? :)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: amiga4ever w 2019.08.29, 11:04:18
Przeczytałem oryginalne zapytanie plus większość odpowiedzi. Wiadomo, że gry na Amige dłużej się robi i komu by się chciało, ale coś kosztem czegoś. Jedynie grywalnościa mogą gry ZX coś ugrać, ale ograniczenia sprzętowe również robią swoje. Wątek moim zdaniem bez sensu :) Moje zdanie i proszę o nie wywoływanie przez to wojny. Więcej nie będę się tu udzielać. Bez obawy:)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: galaxian w 2020.05.15, 15:30:58
Nie ma to jak przeczytać ze zrozumieniem :)
I to chyba był typowy przykład typowego Amigowca.

Nadal podtrzymuję swoje zdanie, że Amiga to był komputer do grania.
Gry produkowały filmy, ludzie kupowali i grali. Jak mają napisać coś sami, to już jest tragedia.

Nawet w latach 90 panowała opinia, że jak do domu to się kupuję Amigę (do grania), a do biura Atari ST (bo miał dobry edytor tekstu, DPT). Kultowe pismo Komputer składane było na Atari ST właśnie.
Nawet do profesjonalnej muzyki nadawało się Atari, bo miało porty MIDI, a Amiga nie miała.
A to że Amiga miała sample, a nie generator nadawało się do gier.

Poza tym nikt nie traktował profesjonalnie komputera, w którym co chwila wyskakiwało Guru Meditation.
A nawet sam Commodore zaczął produkować Amiga-konsole CD-TV i CD32, głównie do grania.

Jeśli ktoś zna dobre gry na Amigę, które powstały przez ostatnie 10 lat, to czekamy.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2020.05.15, 18:03:53
Atari ST był pomyślany jako sprzęt do pracy.
Nawet dyskietki 720k z PC można było bez problemu odczytać w napędzie ST.

Natomiast, chcąc "dogonić" Amigę w dziedzinie gier, Atari wypuściło model STE.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dalthon w 2020.05.15, 18:57:50
Jeśli ktoś zna dobre gry na Amigę, które powstały przez ostatnie 10 lat, to czekamy.
ja bym to nawet podbił do "...które powstały przez ostatnie 20 lat..." ;)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: damik w 2020.05.15, 22:56:33
A mnie się wydaje że nie można tak klasyfikować sprzętu że Amiga do gier i ST do pracy, bo każda z firm miała modele dla domu i biura.
Na przykład Amiga 500,600,1200 do domu, a linia 2000, 3000, 4000 do zastosowań biurowych.
Tak samo w Atari ST, modele 520,1040 do domu, natomiast seria Mega ST do pracy.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2020.05.15, 23:20:56
Do konkretnej pracy było Atari TT.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: damik w 2020.05.15, 23:50:50
Ale to już później  ;)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2020.05.16, 10:45:36
Ten podział na duże i małe Amigi był strasznie sztuczny. W tych dużych płaciło się za prestiż posiadania czegoś drogiego i rzadkiego, ewentualnie za drogie powietrze w dużej obudowie, a nie za większe możliwości.
Wszystkie z: 1000, 500, 2000, 500+, CDTV i 600 miały tyle samo mocy 7MHz. Ale zanim się pojawiła A3000 ze 030 25MHz, to do A500 były już dostępne turbo 030 40MHz z RAM 10MB, twardziele i CDROMy na SCSI oraz sprzętowe emulatory PC. I były tańsze od podobnych rzeczy do dużych Amig, choć wymagały większego biurka. ;)

Tymczasem gdy A3000 wyznaczała przyszłość Amig, Atari produkowało tańsze i mocniejsze TT, 030+FPU882 32MHz, z kolorowym trybem 320x240 w >256< kolorach, oraz mono tryb 1280 na >960< bez drgania, oraz stacja HD, czego Amigi nie miały. Ale najwyraźniej rynek nie oczekiwał tak dużej mocy skoro ich następny model to było skromne MEGA STE z 68k 16MHz. A nowa A4000 w tym samym czasie z prockiem 040 25MHz, szybko została zamieniona na tańsze 030 25MHz. A nadal kosztowała tyle że za taką kasę można było kupić A1200 z mocniejszym turbo i więcej RAMu niż miała większa siostra.

Może w latach 80ych modele do biura były droższe, bo domowe kompy nie umiały 80 znaków w linii wyświetlić, ale w latach 90ych to gry w domowych maszynach wymagały lepszych mocy i parametrów niż wklepywanie literek w biurach. Tymczasem ceny w obu firmach nie trafiały w te nowe trendy.

Modele do biur i do domu?  Równie dobrze można by sprzedawać ZX Spectrum w czerwonych obudowach twierdząc że są do poważnych obliczeń, oraz w białych do prezentacji publicznych, a nie tak jak te czarne tańsze które są tylko do grania. :D   Jakoś nie wierzę że te inne kolory by się dobrze sprzedawały.

Moim zdaniem te duże Amigi w ogóle się nie powinny pojawić, a zamiast nich powinni produkować obudowy dla tych co już sobie dokupili tyle rozszerzeń i napędów że nie mieszczą się na biurku. I kupiliby je sobie dla wygody, a nie dla prestiżu.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2020.05.16, 11:33:41
Na końcu zaś, zapanował standard PC i wszystkich pogodził ostatecznie :)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2020.05.16, 12:13:14
Pogodził wszystkich??? No chyba o Apple zapomniałeś :D
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Jaro w 2020.05.16, 12:54:26
Mac to PC z nalepką Apple  :)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: damik w 2020.05.16, 13:08:40
W tej chwili Mac to praktycznie PC, ale kiedyś tak nie było w czasie kiedy posiadały jeszcze procesory PowerPC ...
Można teraz wręcz w drugą stronę bez większego problemu po odpowiednim wyselekcjonowaniu podzespołów z PC zrobić MAC'a a właściwie Hackintosh'a.  ;D


Modele do biur i do domu?  Równie dobrze można by sprzedawać ZX Spectrum w czerwonych obudowach twierdząc że są do poważnych obliczeń, oraz w białych do prezentacji publicznych, a nie tak jak te czarne tańsze które są tylko do grania. :D   Jakoś nie wierzę że te inne kolory by się dobrze sprzedawały.


Nie należy zapominać że w założeniach modele "biurowe" posiadały już standardowo dodatkowe złącza umożliwiające ich rozbudowę o profesjonalne ficzery, takie jak specjalistyczne karty graficzne lub dźwiękowe, kontrolery SCSI czy inne dodatki nie powodując dodatkowego bałaganu na stole.
Część z tych urządzeń można było przyłączyć też do "domowych" modeli, ale nie wszystko.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2020.05.16, 14:05:17
W Amiga to były sloty Zorro, z tego co pamiętam.
Potem nawet wymyślili sloty z PCI i można było podłączyć SB na PCI oraz VooDoo 3000.
Ale to dla prawdziwych fanów gatunku.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2020.05.16, 19:12:26
Do A1200 w towerce też były Zorro, i nie jestem pewny ale do A500 chyba też.
Oczywiście taniej niż w dużych Amach.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Dr Piotr w 2020.05.16, 23:56:48
Ten podział na duże i małe Amigi był strasznie sztuczny. W tych dużych płaciło się za prestiż posiadania czegoś drogiego i rzadkiego, ewentualnie za drogie powietrze w dużej obudowie, a nie za większe możliwości.
...
Moim zdaniem te duże Amigi w ogóle się nie powinny pojawić, a zamiast nich powinni produkować obudowy dla tych co już sobie dokupili tyle rozszerzeń i napędów że nie mieszczą się na biurku. I kupiliby je sobie dla wygody, a nie dla prestiżu.
W latach 90 sprzedalem fure amig 4000/40 i 4000/30 - glownie do firm i na pewno nie byly kupowane dla prestizu.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2020.05.17, 10:08:46
Wypełniali ankietę przy zakupie?
Programy też zamawiali?
Czy miałeś potem okazję widzieć którąś z tych Amig przy pracy, albo widziałeś efekt tej pracy?
Amigowcy by się ucieszyli z takich wyznań. :)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: damik w 2020.05.17, 10:47:00
Efekty pracy Amig można było w pewnym okresie lat 90' obserwować na ekranach TV, gdzie robione były niektóre czołówki i napisy końcowe przy ich pomocy.
Czasem agencje reklamowe stosowały taki sprzęt.
Atari zaś w studiach muzycznych głównie tych małych prywatnych, ale też czasem większych. Często też same zespoły muzyczne ich używały.

ZX Spectrum też czasem dawał radę w czołówkach TV, patrz "Sonda" i kilka innych programów jednak było to raczej przed nastaniem ery Amig czy ST.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2020.05.17, 11:49:58
Najczęstsze wykorzystanie A4000 z kartami AV - montaż nagrań z wesel i zabaw :)
Znałem co najmniej dwa takie "studia" w latach 90-tych XX wieku, gdzie używano A4000 do takich zastosowań.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Rzeznik w 2020.05.17, 15:01:29
W Tarnowskich Górach było studio Vizual gdzie na A4000 składano reklamy dla TV.

Do dzisiaj wisi szyld.
https://www.google.pl/maps/@50.4418744,18.8689712,3a,75y,246.92h,109.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQxYEkZxtiFCjeXVl3I3mOQ!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.pl/maps/@50.4418744,18.8689712,3a,75y,246.92h,109.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQxYEkZxtiFCjeXVl3I3mOQ!2e0!7i13312!8i6656)

Jeśli dobrze pamiętam to to jedna z ich prac:
https://www.youtube.com/watch?v=PvbTaHfRLG0 (https://www.youtube.com/watch?v=PvbTaHfRLG0)

Pamiętam jak tam kiedyś byłem, to mnie posiadaczowi wtedy A600, mocno opadła szczena na widok "spidu" A4000.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2020.05.17, 16:10:27
Propo dobrych gier na Amę z ostatnich lat, mój kandydat to Bridge Strike. :)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Remi w 2020.06.30, 20:23:35
Moim zdaniem  6 różnych dopracowanych muzyk w grze Crystal Kingdom w wersji na Zx  Spectrum jest lepsze brzmieniowo od muzyki tej gry w wersji na Amigę.

Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: zielony64 w 2020.06.30, 23:16:09


Do dzisiaj wisi szyld.
https://www.google.pl/maps/@50.4418744,18.8689712,3a,75y,246.92h,109.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQxYEkZxtiFCjeXVl3I3mOQ!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.pl/maps/@50.4418744,18.8689712,3a,75y,246.92h,109.41t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQxYEkZxtiFCjeXVl3I3mOQ!2e0!7i13312!8i6656)



W Zielonej Górze też widnieje relikt przeszłości  :)
https://www.google.com/maps/@51.9423822,15.5146662,3a,15y,160.74h,97.45t/data=!3m7!1e1!3m5!1s2-G0OI77btlQ_gqKZ_-Y7w!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D2-G0OI77btlQ_gqKZ_-Y7w%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D78.92913%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: avision w 2020.07.05, 12:01:37
Najczęstsze wykorzystanie A4000 z kartami AV - montaż nagrań z wesel i zabaw :)

Przypomniałeś mi, że muszę w końcu sprawdzić swoją VLab Motion. Jakiś czas temu zakupiłem na Amibay i nie zdążyłem uruchomić...
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Creonix w 2020.07.11, 11:51:19
Najczęstsze wykorzystanie A4000 z kartami AV - montaż nagrań z wesel i zabaw :)
Znałem co najmniej dwa takie "studia" w latach 90-tych XX wieku, gdzie używano A4000 do takich zastosowań.

Szukam nagrań z wesel z lat 90. Jak byś miał do nich dostęp to chętnie obejrzę. Ma to dla mnie wymiar sentymentalny i animacyjny.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2020.07.11, 12:06:11
Z tego, co pamiętam, nagrania po przetworzeniu były zwracane klientowi. Kopie zaś, kasowane.
Niestety, nie zobaczymy już, jak wójcio Stasio padł ze zmęczenia przed oczepinami fejsem w sałatkę :)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Creonix w 2020.07.11, 13:25:25
Ostatnio znalazłem w śmietniku kasetę studniówka 1995 i wcześniej dostałem wesele 2001, ale jeszcze nie oglądałem. Więc jest szansa.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: galaxian w 2020.07.12, 15:29:17
Propo dobrych gier na Amę z ostatnich lat, mój kandydat to Bridge Strike. :)

Jak ktoś lubi River Raid'a :)

A jak to jest z innymi kompami, Atari i C64 w temacie nowych gierek?
Czy poza Crowlandem wyszło coś dobrego?
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: ZbyniuR w 2020.07.12, 17:20:40
Sam's Journey na C64.

Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2020.07.19, 01:08:40
na Amigę wyczekuję:
http://www.indieretronews.com/2020/03/verge-world-icarus-rising-unusual-wip.html#more
http://www.indieretronews.com/2019/12/the-shadows-of-sergoth-superb-work-in.html
http://www.indieretronews.com/2020/02/legacy-pda-dungeon-crawler-was-in-works.html#more
https://www.ppa.pl/forum/strefa-gier/40490/a-moze-by-tak-yoomp-ocs/2#m670488
http://www.indieretronews.com/2020/01/project-horizon-alien-blaster-announced.html#more

bardzo czekam na finalizację czegoś o czym Clive opowiadał mnie i Tygrysowi na PH czyli Saboteur na Amigę:
http://www.indieretronews.com/2019/11/saboteur-amiga-very-early-prototype-of.html#more

i w sumie jeszcze parę innych :)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: galaxian w 2020.07.22, 17:01:47
bardzo czekam na finalizację czegoś o czym Clive opowiadał mnie i Tygrysowi na PH czyli Saboteur na Amigę:
http://www.indieretronews.com/2019/11/saboteur-amiga-very-early-prototype-of.html#more

Pokolorowano wersję ze Spectrum :)
Wszystko inne jest identyko.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2020.07.23, 14:22:05
Nie wiem czy rozumiesz na jakiej zasadzie ktoś to zrobił - dostał kod, gfxy od Clieve'a, przerobił to pod Amigę bez zmian gfxów etc. złożył to w całość i to jest to co jest. Nikt nie bawił się w podkolorowywanie tego dodatkowo etc. To z kolei jest w wersji na Switcha ;)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2021.02.26, 13:05:13
a propos gier na Amigę- wygląda bardzo fajnie.

https://timeslip1974.itch.io/black-dawn-rebirth (https://timeslip1974.itch.io/black-dawn-rebirth)
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Damianx w 2021.03.01, 10:49:59
Tylko szkoda że to nie na Agatę.
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Rzeznik w 2021.03.01, 15:55:09
Ech, Amigowcy.

Jakby było tylko na AGA to by się pojawiło 5 innych osób, piszących że szkoda, że nie ma na OCS, bo tylko A500 to Amiga. ;)

Kolejnych 5 napisze, że robienie gier na a500, skoro prawie każdy ma dzisiaj A1200 z 030, nie ma sensu.

Potem pojawi się dwóch i powie, że dzisiaj Amiga to tylko NG, a stare amigi nadają się tylko na wystawę.

Na koniec przyjdzie jeden, twierdzący, że skoro dał 2500 za turbo z 68060 to teraz tylko gry na taki konfig są rulez.

O tych, którzy kupili sławetne Vampire i chcieliby zobaczyć te obiecane możliwości w czymś nowym, chyba z litości pominę :)

I tak to się w Amidze wszystko toczy, ciągle ktoś niezadowolony :P
Tytuł: Odp: ZX Spectrum kontra AMIGA
Wiadomość wysłana przez: Damianx w 2021.03.01, 21:43:48
Nie o to mi chodziło ,gra jest fajna  ładnie zrobiona ale mogłaby być tez w wersji na agatę bo widać mimo dobrej grafiki ubogość palety.