forum speccy.pl

ZX Spectrum => POWITANIA => Wątek zaczęty przez: Remi w 2017.09.08, 07:44:46

Tytuł: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: Remi w 2017.09.08, 07:44:46

Witam Fanów komputera ZX Spectrum

Chciałbym zacząć grać w świetne gry peręłki z dawnych lat takie jak Gyron Atrium Gyron Necropolis Gyron Arena, Tir Na Nog, Dun Darach, Marsport, MOVIE. Może powstaną kiedyś ich nowsze wersje lub dalsze części.

Serdecznie pozdrawiam Fanów :)
REMI
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.08, 09:52:48
hej, no część z nas gra cały czas w te gry :)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: Boyo w 2017.09.08, 10:13:19
Witaj na Forum!
Chcesz grać na emulatorze czy na oryginale ?:)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: Remi w 2017.09.08, 10:26:42

Witaj na Forum!
Chcesz grać na emulatorze czy na oryginale ?:)

Zamierzam skorzystać z obydwu możliwości :)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: kraf101 w 2017.09.13, 01:07:05
Nie wiem jak dla was, ale dla mnie gierki na Spectruma i dalej na inne komuterki z prockiem Z80, były fajniejsze, niż te na C64 i Atari z prockiem MOS. Mam nawet taką prywatną hipoteze, że to dzięki mizerii sprzętowej ZXa. Po prostu twórcy musieli się bardziej postarać, żeby gra była grywalna. Postaci były lepiej dopracowane mają jakiś wyraz i charakter. Na procki MOS, to wyglądało jakoś tak, że twórcy gir, chyba nie musieli się starać o nadanie nadanie charakteru postaciom, a atrakcyjność gry opierała się głównie na efektach graficznych i dźwiękowych.
Ot takie moje przemyślenie ;)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: Ilyad w 2017.09.13, 10:55:50
Gdy jakiś czas temu kupiłem sobie C64 w full opcji, to trochę się rozczarowałem, bo na C64 gry generalnie okazały się słabsze niż na ZX, ale myślę że to z powodu tego że twórcy tych gier za słabo się postarali. Współczesne produkcje na C64 prezentują się znacznie lepiej niż te z lat 80-90
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.13, 14:03:14
1. realnia rozdzielczość (256x192 vs 160x192)
2. oczojebna paleta kolorów 8 kolorów (postawić C64 obok Spectrum z tą samą grą i wiadomo o co chodzi)

tak, by default, Spectrum 16/48k miało tylko 1bitowy bzyczek, a np. C64 SIDa, ale AY już wyrównuje trochę walkę w audio.

Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: silenter w 2017.09.13, 15:36:17
Nie chciałbym to wywoływać jakiejś wojenki, ale MOIM zdaniem AY nijak nie przystaje do SIDa  dopiero TSFM jest jakimś konkurentem (lepszym/gorszym to zależy czego oczekujemy).
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.13, 15:55:41
TSFM to dwa AY...
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: pear w 2017.09.13, 16:58:26
TSFM to dwie Yamahy, czyli AY z generatorem FM.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.13, 17:09:27
dobra - nieprecyzyjnie się wyraziłem - chodziło mi o podwojenie mocy AY (6 kanałów) - i no i to co wspomniałeś czyli synteza FM. Siedzę z AY3 w koszyku i skrótowość mi się włącza :P
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: pear w 2017.09.13, 17:30:59
Te dwa kanały FM robią różnicę :)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: silenter w 2017.09.13, 18:38:21
Tak właśnie chodziło mi o FM.

Tu właśnie jest coś co generator dźwięku ZXa można by prównywać z SIDem.

Otóż tym, co łączy TSFM  (z naciskiem na FM) z SIDem jest to , że oba są prawdziwymi syntezatorami. W obu można tworzyć
brzmienia/barwy. Dla SID jest to tzw synteza ADDYTYWNA a dla FM w TSFM jest to czterooperatorowa synteza FM.
Zarówno SID jak i FM są w stanie generować sygnał wyjściowy o różnym kształcie.

W AYgreku nawet szum jest prostokątny - i nic nawet wypełnienia nie można regulować. Tak naprawdę AYgrek to tylko programowalny dzielnik częstotliwości.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: Rzeznik w 2017.09.13, 19:22:30
W AYgreku nawet szum jest prostokątny - i nic nawet wypełnienia nie można regulować. Tak naprawdę AYgrek to tylko programowalny dzielnik częstotliwości.
Co mu w żaden sposób nie przeszkadza zagrać zajebi*cie ;) SID to SID, AY to AY, o gustach nie ma co dyskutować. Osobiście lubię to i to. Jedynie Pokey mnie denerwuje, czasami od tych zgrzytów to i włosy na rękach potrafią stanąć :), a i na głowie pewnie też by stawały gdyby jeszcze tam były.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.13, 19:40:24
Panowie, ale serio - grach? Które wykorzystują FM z TSFM? Bo o tym była mowa przy porównaniu tylko wkręciliście mnie :)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: silenter w 2017.09.13, 19:57:04
Mi raczej chodziło o to, że w przypadku dźwięku to gry na ZXa raczej nie mają szansy doścignąć  C64 właśnie dlatego, że nasz ulubiony ZX gdyjuż  został zaopatrzony w AYgreka to był on już leciwą konstrukcją (1978).
MSXy naprawiały te błędy dosyć szybko czy to poprzez standardowe rozszerzenia czy też przez podbicie wersji systemu (MSX 2+)

Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: ZX Freeq w 2017.09.13, 20:14:08
A ja zapytam serio, ponieważ z C64 i SID praktycznie miałem zero styczności, czy programiści/muzycy wyciskali siódme poty z SIDa tak jak w przypadku Spectrumowego bzyczka? Niby tylko beep, a powstawały na niego takie cuda jak muzyka do gry Chronos albo Future Games. Generalnie chodzi mi o wielokanałową muzykę z 1bitowego bzyczka. A czy z SIDa też wyciskali coś co wydawałoby się niemożliwe?
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: silenter w 2017.09.13, 20:23:13
Sam zobacz:
https://vimeo.com/1633684?pg=embed&sec=1633684

AY tak nie zagra :(
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.13, 20:33:21
ile tam masz SIDów? 4?

nie ma takich gier na cztery SIDy, tak samo nie ma specjalnie gier na TSFM.

w tym rzecz - to jest sprzęt już teraz wyłącznie demoscenowy, a mówiliśmy o... grach.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: silenter w 2017.09.13, 20:48:47
Ile ay-greków byś nie włożył takiego efektu nie uzyskasz.
Z TSFM jesteś w stanie osiągnąć super efekty.
W ZXie do  TSFM nikt naprawdę nie przysiadł.
FM w TSFM jest raktycznie taki sam jak w Sega Mega DRIVE
czy syntezatorze Yamaha DX21
https://www.youtube.com/watch?v=_vOIb8zCZUU

W tej chwili jestem w posiadaniu wszystkich wersji czipów Yamahy syntezy FM typu OPN poza YM2608 ale i ten będę miał.
Na YM2608 można zbudować interfejs 100% zgodny z TSFM o łącznej ilości 30 kanałów z możliwością odtwarzana wysokiej jakości próbek PCM.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: drakon w 2017.09.15, 10:06:20
Jedynie Pokey mnie denerwuje, czasami od tych zgrzytów to i włosy na rękach potrafią stanąć :), a i na głowie pewnie też by stawały gdyby jeszcze tam były.

Polecam w takim razie zapoznać się z dokonaniami Makarego Braunera ;)
https://makarybrauner.bandcamp.com/releases
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.15, 10:27:10
ja powtórzę coś, co jest w sumie oczywiste, ale ciągle o tym zapominamy:

jak bardzo by nie był zajebisty jakiś sprzęt (komputer, rozszerzenie do niego) to bez softu specjalnie z niego nie ma pożytku.

Co z tego że TSFM jest zajebiste, jak nie słyszę tego w grach. Co z tego, że cztery SIDy grają tak, że spadają kapcie, jak w kompie typu C64 jest jeden.

możliwości vs realne zastosowanie, wykorzystanie.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: drakon w 2017.09.15, 10:51:19
Jeśli porównywać, to jedynie maszyny stockowe (1xPOKEY, 1xSID, AY mono). W Atari mam 2xPokeya, w C64 2xSIDa i co z tego? Te kilka sztuk softu, które to wykorzystują, to kilka dem i gier. I na tym się skończy, bo choć jest soft do pisania pod takie konfiguracje, to zdecydowanie nie jest to jakiś standard brany pod uwagę przy tworzeniu (no, może poza kompotami na party).
AY to AY, Pokey to Pokey, SID to SID, każdy jest na swój sposób piękny. Najlepiej użyć ich wszystkich przy pisaniu ;) Ale pssst, to inny temat.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: Rzeznik w 2017.09.15, 11:10:50
Co z tego, że cztery SIDy grają tak, że spadają kapcie, jak w kompie typu C64 jest jeden.
BTW - widzieliście już demo na 4xC64?
https://www.youtube.com/watch?v=QYsrmndXzWE (https://www.youtube.com/watch?v=QYsrmndXzWE)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: drakon w 2017.09.15, 11:14:23
Tak. Jak na ręczne synchro, to wyszło fajnie.
Tutaj jest "normalna" wersja: http://csdb.dk/release/?id=158768
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.15, 11:51:10
... dlatego dla siebie, zabawy, może ukręcenia jakichś brzmień i muzyki składam MB-6582...
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: nietoperz w 2017.09.15, 15:50:10
Wow, ale bajera - ale osiem commodorków musi się poświęcić. Szkoda, że czegoś podobnego nie ma na AY.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: silenter w 2017.09.15, 15:55:45
czyżby ?
http://www.midibox.org/dokuwiki/doku.php?id=midibox_ay_ym_v2 (http://www.midibox.org/dokuwiki/doku.php?id=midibox_ay_ym_v2)
http://www.midibox.org/dokuwiki/doku.php?id=midibox_ay_3_8912 (http://www.midibox.org/dokuwiki/doku.php?id=midibox_ay_3_8912)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.15, 17:08:58
http://twisted-electrons.com/ay3/

jeżeli już :)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: silenter w 2017.09.15, 21:48:08
jak bardzo by nie był zajebisty jakiś sprzęt (komputer, rozszerzenie do niego) to bez softu specjalnie z niego nie ma pożytku.

Dla mnie to jest malkontenctwo. Szkodzi rozwojowi. Taka teza hamuje rozwój sprzętu - to oczywiste, że na nowy sprzęt nie ma softu.  W Japonii telewizja HD zdaje się obchodzi 30lecie. W europie długo nie mogła się zadomowić bo nie było kanałów HD a różne telewizje nie mogły dogadać się odnośnie standardów.

Bawimy się w retro IT z sentymentu, ale żyjemy 21 wieku, nic mnie nie powstrzyma ja do szaraka będę podłączał różne cuda na które nie ma i być może nigdy nie będzie dużej ilości oprogramowania.

Kocham ZXa za jego prostotę. Ma prostą konstrukcję i łatwo się go programuje. Każdy może obsłużyć TSFMa czy to z assemblera czy też z basica za pomocą instrukcji OUT.  Więcej nic nie potrzeba poza chęcią tworzenia.

Moje doświadzczenie uczy, że ile by nie było playerów i ile by nie było muzyczek to i tak w pewnym momencie było by za mało.

Dla mnie 1-2 utwory, które skomponowałem i zagrałem na tym co miałem są ważniejsze niż cały SPOTIFY nie dlatego, że to są jakieś wielkie dzieła, ale dlatego, że stworzyłem coś czego nigdy wcześniej nie było, nie jestem muzykiem a gram, nie jestem kompozytorem a tworzę muzę. Nie jest to muza na której mógłbym zrobić sukces komercyjny ale nie muszę się wstydzić.

https://soundcloud.com/silenter/jesienny-spacer-autumn-walk (https://soundcloud.com/silenter/jesienny-spacer-autumn-walk)

https://soundcloud.com/silenter/4-days-weekend-1 (https://soundcloud.com/silenter/4-days-weekend-1)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2017.09.16, 12:57:01
Dla mnie to jest malkontenctwo. Szkodzi rozwojowi. Taka teza hamuje rozwój sprzętu - to oczywiste, że na nowy sprzęt nie ma softu. 

I potem mamy wynalazki typu ULA Plus, istniejące tylko na papierze albo w emulatorze. Podobny los spotka zapewne wypasioną supergrafikę ze sprajtami w Spectrum Next.

Cytuj
W Japonii telewizja HD zdaje się obchodzi 30lecie. W europie długo nie mogła się zadomowić bo nie było kanałów HD a różne telewizje nie mogły dogadać się odnośnie standardów.

To akurat bardzo zawiła historia i niekoniecznie zaczyna się w Japonii. Pierwszy działający system, zasługujący na miano HDTV, zaprezentowali Francuzi zaraz po wojnie. Obraz miał 819 linii, ale był monochromatyczny (trudno się dziwić, bo kolorowa TV zaczęła się kilkanaście lat później).
Japonia miała swój analogowy system HDTV, który wdrożyła w latach 70-tych. Próbowali go też wciskać kilku krajom w Europie, ale tu trwały już prace nad nowocześniejszym systemem HD-MAC (analogowy obraz, cyfrowy dźwięk). Jednak gwałtowna rewolucja cyfrowej TV (DVB) ucięła wszelkie eksperymenty, bo już było wiadomo, że analog to ślepy zaułek. Dzięki temu, de facto, przeskoczyliśmy ten smętny etap analogowej HDTV, przechodząc od razu z analoga 625p na  cyfrę 1080i.

Cytuj
Bawimy się w retro IT z sentymentu, ale żyjemy 21 wieku, nic mnie nie powstrzyma ja do szaraka będę podłączał różne cuda na które nie ma i być może nigdy nie będzie dużej ilości oprogramowania.

I nikt Ci nie broni! Rozumiem! Może nawet zmotywuje Cię to do stworzenia czegoś własnymi siłami, sam się dołożę do pomnika na Twoją cześć! :)

Cytuj
https://soundcloud.com/silenter/jesienny-spacer-autumn-walk (https://soundcloud.com/silenter/jesienny-spacer-autumn-walk)

https://soundcloud.com/silenter/4-days-weekend-1 (https://soundcloud.com/silenter/4-days-weekend-1)

Drugi kawałek bardzo mi się podoba, czyżbym słyszał w nim inspirację muzyką J. M. Jarre'a? ;)
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: silenter w 2017.09.16, 16:11:51
I potem mamy wynalazki typu ULA Plus, istniejące tylko na papierze albo w emulatorze. Podobny los spotka zapewne wypasioną supergrafikę ze sprajtami w Spectrum Next.
I co w tym złego? U mnie w pracy mówi się, że tylko 1 na 10 projektów odnosi sukces a co piąty z tych dziesięciu z nich nawet 100% zysk.
Nigdy jednak nie można przewidzieć który jest który.
W przypadku ZX Spectrum jednak na duży sukces komercyjny nie ma co liczyć. Grono tych którzy wiedzą co to jest ZX Spectrum zbyt szybko się kurczy.

I nikt Ci nie broni! Rozumiem! Może nawet zmotywuje Cię to do stworzenia czegoś własnymi siłami, sam się dołożę do pomnika na Twoją cześć! :)
Dziękuję, miłe słowo zawsze się przyda.
Wszyscy mamy własne życie i o czas na hobby musimy najczęściej walczyć wyrywając go albo rodzinie albo odcinają skrawki z tego przeznaczonego na wypoczynek.
Nieuniknione chwilowe porażki potrafią często zniechęcić do pracy - wsparcie pozwala się zebrać w sobie.


https://soundcloud.com/silenter/4-days-weekend-1 (https://soundcloud.com/silenter/4-days-weekend-1)
Drugi kawałek bardzo mi się podoba, czyżbym słyszał w nim inspirację muzyką J. M. Jarre'a? ;)

Bardzo lubię J. M. Jarre'a, jednak absolutnym guru w temacie EL muzyki jest dla mnie Tangerine Dream w złotym składzie :
Peter Baumann, Christopher Franke, Edgar Froese.

W tym utworze jednak inspiracja była całkiem gdzie indziej. Pamiętacie serial "Podróż za jeden uśmiech" ?
Barzdo mi się podobała muzyka z czołówki, jej kompozytyorem był Jerzy "Duduś" Matuszkiewicz - genialny pojski kompozytor.
Zastanawiałem się jak mogła by brzmieć czołówka do współczesnego serialu dla dzieci i młodzieży  - "4 days weekend" to owoc moich rozmyślań
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.16, 16:37:30
jak bardzo by nie był zajebisty jakiś sprzęt (komputer, rozszerzenie do niego) to bez softu specjalnie z niego nie ma pożytku.

Dla mnie to jest malkontenctwo. Szkodzi rozwojowi. Taka teza hamuje rozwój sprzętu - to oczywiste, że na nowy sprzęt nie ma softu.  W Japonii telewizja HD zdaje się obchodzi 30lecie. W europie długo nie mogła się zadomowić bo nie było kanałów HD a różne telewizje nie mogły dogadać się odnośnie standardów.

żebyśmy się dobrze zrozumieli, bo mam wrażenie coś tutaj kuleje:

jest zajebisty TSFM. Jakiś tracker co pociągnie 6+6 kanałów z tego? Nie ma? Ditto.

Nie ma komu pisać softu. Nie ma z tego pieniędzy - jakakolwiek kasa jest ze sprzętu, ale nie mylmy systemów walutowych - szrociarz sprzedający kompy zarabia na sztuce pewnie więcej niż Piotr na TSFM, bo jedno idzie w kilogramach a drugie w godzinach pracy. Robią Nexta - z tego co napisali - manual piszą wolontariusze, odnośnie ROMu i BASICa Gary robi to pewnie pro bono. Albo taki EXSDOS - gdyby każdy posiadacz divIDE czy divMMC wpłacił 1 USD na konto programisty to obsługa długich nazw by już dawno była.

Zobacz ile ludzie wycisnęli ze stockowego spectruma. Jasne, można podłączyć do tego i armatę, tylko ktoś musi napisać soft, żeby strzelała. Target ludzi mających specjalistyczne rozszerzenie jest małe.

Patrzyłem na kilka demoscenowych compów teraz - by default TSFM nie było.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: Rzeznik w 2017.09.16, 16:51:21
gdyby każdy posiadacz divIDE czy divMMC wpłacił 1 USD na konto programisty to obsługa długich nazw by już dawno była.
Zbiera ktoś gdzieś kasę? Chętnie zapłacę, nawet więcej niż symbolicznego 1$.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: silenter w 2017.09.16, 17:00:28
...
jest zajebisty TSFM. Jakiś tracker co pociągnie 6+6 kanałów z tego? Nie ma? Ditto.
...

Żeby pojawił się poważny support dla TSFM trzeba go oderwać od ZX Spectrum.
Nad tym właśnie pracuję - nie chcę składać żadnych obietnic.

Nie ma komu pisać softu. Nie ma z tego pieniędzy - jakakolwiek kasa jest ze sprzętu, ale nie mylmy systemów walutowych - szrociarz sprzedający kompy zarabia na sztuce pewnie więcej niż Piotr na TSFM
Czuję że Piotr też swoje produkty zaczyna zmieniać tak aby były dostępne do większej gamy sprzętów (flopper).
W tej niszy chyba tylko taka jest droga.

Nie ma komu pisać softu. Nie ma z tego pieniędzy
Z pisania softu jest całkiem niezła kasa - coś o tym wiem.
To, że nie ma komu pisać to insza inszość - na rynku jest posucha - u mnie w firmie programistów już importujemy.

Inna inszość jest taka, że programowanie wymaga wysiłku - wiem po sobie - często wracam tak wykończony, że nie mam siły myśleć o włączeniu visual studio
w domu.


Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: tooloud w 2017.09.16, 17:15:54

Z pisania softu jest całkiem niezła kasa - coś o tym wiem.

na ZX Spectrum po 35 latach? Wróć na planetę :) O czym piszesz - bo rozmawiamy o Spectrum i programowaniu na ten komputer.
Tytuł: Odp: Gry o których zapomniał czas ......
Wiadomość wysłana przez: silenter w 2017.09.16, 17:43:44
No właśnie tak o tym piszę .
Motto mojego przekazu jest następujące:
Platforma sprzętowa ZX Spectrum jest bardzo fajna ale jest martwa pomimo tego, że jeszcze trochę oddycha (moim zdaniem takie projekty jak NEXT to jest już aparatura podtrzymująca życie). Programiści są i robią inne rzeczy za prawdziwą kasę. Na ZXa nikt nie programuje bo nikt na te programy nie czeka.
Nas fascynatów jest tylu, że nie mieścimy się nawet w błędzie błędu statystycznego.

Kupiłem od ciebie szaraka - cieszyłem się jak dziecko i pokazałem swoim dzieciom - nie umiałem im przekazać że to co ma na stole to jest fajne (wiek 12 i 13 lat).
One żyją w iŚwiecie.

Chodzi mi o to, że nie ma już co narzekać ,że nie ma tego czy tamtego. Pewne fakty trzeba wziąć na klatę. Jak sami sobie jakiś rzeczy nie zrobimy, to nikt inny nam ich nie zrobi.
Cieszę się, że jest tu ZAXON, PEAR, NIETOPERZ, KLAUD, TDU i wielu innych którym się chce.
Nigdy nie marudziłem na ceny ich wyrobów bo czuję, że płacąc tyle ile przekalkulowali dbam o to by chciało im się dalej (niekoniecznie dla mnie).