Autor Wątek: Rosyjski klon - Bajt  (Przeczytany 17355 razy)

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #15 dnia: 2012.03.12, 20:34:02 »
Cytuj
Nie spotkałem się jeszcze z grą lub programem który by nie działał na "Bajcie".
Chyba trafił mi się programik, w którym nie wszystko działa poprawnie na "Bajcie" a mianowicie opcja zapisu i odczytu z taśmy (SAVE/LOAD). Próbkowanie i inne opcje działają OK. Ten program to VOICE MANIPULATOR 2:

Pierwszy link jest do wersji Z80. Istnieje też wersja TZX dostępna na stronie 2 kasety CRASH ISSUE 92 - drugi link. Obie wersje zachowują się tak samo.
P.S. Może ktoś wie jak wykorzystać odtwarzacz PLAY65045 dołączony na końcu. Mam próbkę dźwięku wczytaną od adresu 23850 o długości 32640. W instrukcji pisze coś o adresach ale czegoś nie rozumiem. Co znaczy zapis POKE 65048/9 ? Próbowałem tak i coś odtwarza ale jakoś krótko jak wpiszę RANDOMIZE USR 65045:
POKE 65048,238
POKE 65049,50
POKE 65051,32
POKE 65052,64
POKE 65069,1
Widocznie ma źle zadeklarowaną długość sampla 3264 zamiast 32640. Próbowałem do komórki 65053 wpisać 0 ale wtedy odtwarzacz się zawiesza. Coś jest lepiej jak wpiszę POKE 65052,200 lub 255
« Ostatnia zmiana: 2012.03.12, 23:00:05 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #16 dnia: 2013.10.07, 13:55:51 »
Przylutowałem z powrotem głośniczek a piski w każdej chwili mogę sobie teraz podgłośnić w magnetofonie jak chcę usłyszeć :-)
Tutaj faktycznie nie miałem racji. Tak jak napisał matofesi:
To nie jest kwestia, że "ZX tak ma". Tak działał hardware w normalnym świecie. Tam magnetofony miały wejście/wyjście na gniazdkach mini-jack, które po wpięciu wtyczki odcinały wewnętrzny tor.
Oczywiście, że tak jest w sprzętach TV/Audio że po podłączeniu np. słuchawek do wyjścia mini-jack dźwięk jest automatycznie odłączany w głośnikach. Wracając do swojego cytatu to aby usłyszeć dźwięk ładowania programów muszę wyprowadzić go np. do TV do złącza Audio In np. w SCART

Mój komentarz powinien brzmieć więc:
"Przylutowałem z powrotem głośniczek a piski w każdej chwili mogę sobie teraz podgłośnić w telewizorze jak chcę usłyszeć :-)"
Czyli w głośniczku mam tylko dźwięki generowane programowo np. instrukcja BEEP i SAVE w BASIC'u a dźwięk ładowania programu LOAD mam tylko w TV
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #17 dnia: 2013.10.09, 14:09:02 »
Sorry, ale jeszcze źle napisałem :-). Wyprowadzenie dźwięku z "Bajta" do TV nic nie da ponieważ na wyjściu MIC nie ma dźwięku z wejścia EAR.
Aby mieć odsłuch dźwięku ładowania programów muszę rozgałęzić sygnał na wyjściu urządzenia odtwarzającego program - wyjście słuchawkowe w magnetofonie kasetowym lub odtwarzaczu MP3 i podłączyć ów rozgałęzienie np. do słuchawek :-)
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6846
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #18 dnia: 2013.10.09, 14:23:45 »
To może po prostu zrób sobie w komputerku sprzężenie EAR-MIC takie, jak w oryginalnym Spectrum :) Wtedy będziesz miał "podsłuch" taśmy na wyjściu MIC. Pisał Ci już o tym DDX w dniu 2012.03.06.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #19 dnia: 2013.10.10, 18:20:50 »
To może po prostu zrób sobie w komputerku sprzężenie EAR-MIC takie, jak w oryginalnym Spectrum :) Wtedy będziesz miał "podsłuch" taśmy na wyjściu MIC. Pisał Ci już o tym DDX w dniu 2012.03.06.
Ja właśnie nie chciałem i nie chcę mieć podsłuchu na wyjściu MIC ani w głośniku komputera i po to zaimplementowałem poprawkę Prusaka - o której napisałem w pierwszym poście tego tematu aby nie odlutowywać głośnika co początkowo uczyniłem nie wiedząc jeszcze o poprawce :-). DDX zaczął pisać, że lubi mieć odsłuch w głośniku ZX'a a ja starając się wyjaśnić, że odsłuch mogę uzyskać w inny prosty sposób trochę zamieszałem i dlatego teraz napisałem sprostowanie z tym rozgałęziaczem mini-jack. W ten sposób mam pełną kontrolę nad dźwiękiem.

Powtarzam: muzykę, dźwięki z gier, z instrukcji BASIC'a BEEP i SAVE mam w głośniku komputera i na wyjściu MIC natomiast LOAD jak mi trzeba to tak jak pisałem rozgałęziacz i mam w słuchawkach. Z własnego doświadczenia wiem, że dźwięki ładowania programów potrafią być nużące zwłaszcza przy dłuższym używaniu komputera.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #20 dnia: 2014.03.19, 00:03:14 »
Czy ktoś kto zna się na asemblerze mógłby pomóc? Próbuję użyć odtwarzacza PLAY65045 do odtwarzania sampli z programu Voice Manipulator 2. Uruchomiłem program VM2 w Spectaculator, nagrałem coś i przeszedłem do debuggera do adresu 65045 - zgodnie z instrukcją zaczyna się tam player sampli. Chodzi mi oto jak program oblicza adres początkowy 23850 i długość sampla 32640 z liczb które pokazuje debugger w liniach 65046 i 65050 ? W instrukcji pisze coś o adresach 65048/9 - start address i 65051/2 - length. Potrzebne mi to bo nie wiem jak za pomocą poleceń POKE podać adresy - początkowy i długość sampla.
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

pear

  • *****
  • Wiadomości: 5511
  • Miejsce pobytu:
    Będzin
  • Z80 only
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #21 dnia: 2014.03.19, 06:28:30 »
93*256+42=23850
127*256+128=32640

i odwrotnie:
23850 / 256 = 93 (pod adres 65049)
23850 - 256*93 = 42 (pod adres 65048)

32640 / 256 = 127 (pod adres 65052)
32640 - 256*127 = 128 (pod adres 65051)
ZX/Enterprise/CPC/Robotron/C128D

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #22 dnia: 2014.03.19, 10:57:23 »
Kurde jaki to proste :o Teraz wszystko jasne i odtwarzacz działa jak trzeba :-). Kombinowałem coś z dodawaniem 8-bitów czyli 255 ale nie wychodziło.

Program Voice Manipulator 2 wraz z samplem: say.z80
Program PLAY65045 wraz z samplem: say_by_PLAY65045.z80


P.S. Szkoda, że operacje odczytu i zapisu (LOAD/SAVE) w programie VM2 nie działają na klonie "Bajt" bo to świetny sampler i ładnie wygląda :-(
« Ostatnia zmiana: 2014.03.19, 11:04:42 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

sect0r

  • *****
  • Wiadomości: 698
  • Miejsce pobytu:
    Oltedal/NO
  • speccyholic
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #23 dnia: 2014.03.19, 12:19:29 »
Myśle, że to tylko kwestia kilku POKE'ów zmieniających adres portów, ale mogę się mylić
Szarak # DivIDE+ # MasakratorFM DeluXe by Zaxon

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #24 dnia: 2014.03.19, 12:30:32 »
Uruchomiłem debugger w momencie wykonywania procedury SAVE w programie VM2 i wyszło mi coś takiego jak w instrukcji The Complete Spectrum ROM Disassembly.pdf na stronie 15:
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #25 dnia: 2014.11.30, 11:39:19 »
Myśle, że to tylko kwestia kilku POKE'ów zmieniających adres portów, ale mogę się mylić
Nie bardzo znam się na debugowaniu. Wiem, że trzeba zastawić tak zwane pułapki ale jak to zrobić i czego właściwie mam szukać to nie wiem. Może miałbyś ochotę pomóc :-)
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники

Abrimaal

  • *****
  • Wiadomości: 965
  • Miejsce pobytu:
    Lemmingrad
  • Zamulator
    • Games for ULA plus
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #26 dnia: 2014.12.25, 17:40:35 »

P.S. Szkoda, że operacje odczytu i zapisu (LOAD/SAVE) w programie VM2 nie działają na klonie "Bajt"

Nie działa procedura SAVE czy nie ma sygnału?
AY Music, ULA plus.

Gelip

  • *****
  • Wiadomości: 769
    • Sysprep WinXP SP2 64-bit for pure UEFI with ACPI, AHCI, NVMe, USB 3.x
Odp: Rosyjski klon - Bajt
« Odpowiedź #27 dnia: 2014.12.26, 09:53:25 »
Nie działa procedura LOAD/SAVE, program się zawiesza i komputer resetuje. Wybieram np. SAVE, Enter, podaję nazwę w LAB: i po wciśnięciu Enter się resetuje. Na zrzucie ekranu z emulatora który zamieściłem wcześniej, widać iż program korzysta z procedury ROM do zapisu więc nie wiem o co tu chodzi. W Spectaculator po zastawieniu pułapki $04D8 dla procedury SAVE w Debugerze i kliknięciu Trace w momencie naciśnięcia Enter po podaniu nazwy pliku w SAVE zgłasza się Debuger jak na obrazku który zamieściłem wcześniej - tak jest tylko gdy ROM jest ZX48. Po podmianie ROM'u na ten od "Bajta" program się zawiesza i pułapka nie działa ? W załączniku ROM Bajta z którym testuję VM2 w Spectaculator.
Tak zachowuje się program VM2 w Spectaculator z romem Bajta:
« Ostatnia zmiana: 2014.12.26, 10:49:57 wysłana przez Gelip »
"Byte" Personal Computer
Брестское ПО средств вычислительной техники