Autor Wątek: ZX81 i Atari  (Przeczytany 9811 razy)

sikor

  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
ZX81 i Atari
« dnia: 2013.02.15, 20:48:57 »
Może kogoś zainteresuje: http://www.atari.org.pl/forum/viewtopic.php?id=10911 - na razie w wersji 0.1 (a właściwie 0.001). Pewnie będę miał kilka(-naście, -dziesiąt, -set) pytań i będę oczekiwał odpowiedzi...
Na razie mam jedno:
1. Jaka jest maksymalna (i czy jest) długość linii ZX81 Basica? (ewentualnie linii PRINT)
Powoli sie przymierzam do stworzenia drobnego edytora do semigrafiki ATARI<=>ZX81 - oczywiście z fontami z tego ostatniego. Konwersja jest tam zamierzona najprostsza z możliwych, zamierzam generować (póki co) program (duże słowo) generowany co linię, typu:
1 CLS
2 PRINT "GRAFIKA - MAN TYLE LINII, CO ZX81"
99 STOP
I teraz prośba: pliczek ODIE.P z konkursu Yerzmyeya właśnie takma (przekłamanie w konwersji przez PC z kilkoma znakami) - czy dalibyście radę "wygenerować" kilka takich grafik do testów dla mnie (semigrafika tylko), z liniamii print nie dłuższymi niż długość pojedynczego wiersza? Chcę sprawdzić, czy konwerter na PC (p2txt, a właściwie ZX812txt) zawsze oszukuje na tych samych znakach, czy losowo? Bo wtedy mogę zamienić kody konwersji na Atari...
Oczywiście może się zdarzyć, że rozpracuję dokładnie format .p - wtedy nie widzę problemu w imporcie/eksporcie bezpośrednio via Atari ;)

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #1 dnia: 2013.02.17, 09:01:20 »
Długość linii BASIC może być dowolna, bylebyś miał na nią odpowiednią ilość pamięci, praktycznie żadnych ograniczeń ;)

Co do konwertera to '<=>' oznacza że będzie działać w obie strony?

Kody semigraficzne są od 0 (0 to odpowiednik spacji) do 10 oraz  znaki w negatywie od 128 do 138.

ZbyniuR

  • *****
  • Wiadomości: 3333
  • Miejsce pobytu:
    Carlisle w UK
  • CPC AGA PSX
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #2 dnia: 2013.02.17, 22:29:16 »
Czy jesteś pewien że długość linii nie ma ograniczenia? To by było bardzo niezwykłe. I znaczyłoby że w ZX jest podobnie bo zdaje się że jest wstecznie kompatybilny. Nie zobaczę to nie uwierzę np program w Basicu naście KB w jednej tylko linijce. Oczywiście bez skoków i warunków. Np w CPC linijka może mieć maks 255 bajtów włącznie z nr linii (2bajty).
- Jeśli masz w domu światło i wodę, tzn. że masz światłowód. ;)

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #3 dnia: 2013.02.18, 07:05:05 »
Nie patrzyłem jak jest w ZX81, ale w Spectrum poza tym, że po przekroczeniu chyba 21 linii ekranowych zaczyna buczeć przy każdym kolejnym klawiszu i bardzo zwalnia to limitu jako takiego nie ma.

sikor

  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #4 dnia: 2013.02.18, 10:22:51 »
Długość linii BASIC może być dowolna, bylebyś miał na nią odpowiednią ilość pamięci, praktycznie żadnych ograniczeń ;)
Zła wiadomość, ale - jak pisałem i jak widziałem - może być i krótsza i o taką mi chodzi, póki co - szczególnie o instrukcję PRINT do testów.
Co do konwertera to '<=>' oznacza że będzie działać w obie strony?
Tak, takie jest moje zamierzenie. Planuję póki co zrobić program do edycji semigrafik na fontach z ZX81 i zapisu ich, także do formatu strawnego dla ZX81.
Kody semigraficzne są od 0 (0 to odpowiednik spacji) do 10 oraz  znaki w negatywie od 128 do 138.
To się przyda, choć póki co i tak będę przesyłał pośrednio przez txt i PC. No, chyba, że opanuję obsługę plików .p(lub .81) na Atari, czego - w późniejszym czasie - nie wykluczam.
Więcej info i pierwsze przymiarki są opisane tutaj: http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1361040952&archive=&start_from=0&ucat=1&ct=nowinki

sikor

  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #5 dnia: 2013.02.21, 22:03:15 »
Pierwsze przymiarki - na razie tylko działam tylko na "wbitych" tekstach... Ale pewnie będzie się rozwijać...

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #6 dnia: 2013.02.22, 08:47:27 »
nabiera rumieńców ;)

sikor

  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #7 dnia: 2013.02.22, 09:06:03 »
Będę informował o postępach, jakby co ;)

sikor

  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #8 dnia: 2013.02.23, 00:05:50 »
To informacyjnie: działa edycja ekranu z poziomu Atari, zapis i odczyt czystych danych ekranu jako tekst...

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #9 dnia: 2013.02.23, 09:50:47 »
Jeżeli będziesz na etapie tworzenia plików do załadowania, np w .p i będziesz potrzebować pomocy, to daj znać, postaram się pomóc.

sikor

  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #10 dnia: 2013.02.23, 17:31:40 »
Chętnie, bo na razie nie udało mi się .p na atarce wczytać - nie mam rozpisanego dokładnie formatu. Ale póki co będzie można przenosić przez PC

sikor

  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #11 dnia: 2013.02.26, 00:36:42 »
Na atariage i atariarea umieściłem mocną betę do testów - to tak dla zainteresowanych... Pewnie na dniach pojawi się także na atarionline.pl - ale nie ukrywajmy, póki co jest oznaczona numerkiem 0.1 beta, więc ma jeszcze masę bugów i rzeczy niezaimplementowanych... ;P

sikor

  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #12 dnia: 2013.03.04, 22:02:50 »
Dla zainteresowanych - dostępna nowa wersja. Kolejny krok - eksport do programu eksportującego do plików .p poprzez PC.
Jak dokładnie rozkminię format .p - spróbuję to bezpośrednio na Atari generować, na razie nie wiem jak.
Pytania:
1. Czy na ZX81 istnieje możliwość wczytania niestokenizowanego programu (przez ENTER)?
2. W pliku .p z tego co czytałem - bodajże 9 pierwszych bajtów to dane systemowe. Jak się je wylicza?

Tygrys

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 4540
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
  • mistrz ceremonii
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #13 dnia: 2013.03.04, 22:22:49 »
1. Nie ma -- program w BASICu musi mieć ściśle określony format danych, tj, długość linii, numer linii, stokenizowane dane itp.
2. dane systemowe można traktować jako wartości stałe, a co za tym idzie, mogą stanowić ciąg bajtów do skopiowania.

sikor

  • ***
  • Wiadomości: 139
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: ZX81 i Atari
« Odpowiedź #14 dnia: 2013.03.12, 22:34:35 »
1. Nie ma -- program w BASICu musi mieć ściśle określony format danych, tj, długość linii, numer linii, stokenizowane dane itp.
Szkoda, póki co będę w takim razie starał się przenieść przez PyCy ;P
2. dane systemowe można traktować jako wartości stałe, a co za tym idzie, mogą stanowić ciąg bajtów do skopiowania.
Aaaa, to to się może przydać w przyszłości...
Tak nieśmiało dodam, że może przed końcem tygodnia lub na początku przyszłego jest szansa na wygenerowanie kodu dla ZX81 (no dobra, dla konwertera na PeCe...). Póki co działa już edycja, zapis/odczyt, eksport do grafiki Atari, eksport do listingu dla Turbo Basica XL. Wstępnie są też zadeklarowane kody do eksportu dla konwertera na PC, więc - jeślimi starczy samozaparcia - może coś wkleję pod koniec tygodnia...