SAM w trybie 512x192 ma 2 bity na px i może używać 4 kolorów, natomiast Timex w tej samej rozdzielczości tylko 2 kolory i to ze sporymi ograniczeniami: czarny/biały, niebieski/żółty, czerwony/cyan, magenta/zielony, w jednym z tych kolorów jest tło wraz z border, w drugim pixele. Instrukcje BORDER, PAPER, INK nie działają w tym trybie, wszystko robi się przez OUT 255,x
(8 możliwych kombinacji). A organizacja pamięci jest fatalna w Timexie w tym trybie. 32 nieparzyste kolumny znajdują się od 16384, a parzyste od 24576. I jeszcze - w parzystych żeby cokolwiek napisać, trzeba albo zdefiniować nowy kanał wyjścia dla PRINT, albo robić wszystko w assemblerze (ostatecznie przez POKE).
Zrobiono to tak dlatego, żeby zachować jak największą kompatybilność ze Spectrum. Stacja dysków Timex ma swój własny ROM i podobno rozwiązuje te problemy, nie wiem dokładnie, bo nigdy jej nie miałem.
Nieciekawą sprawą jest też umieszczenie drugiego obszaru pamięci ekranu tak nisko, Basic w Spectrum/Timex standardowo zaczyna się od 23755, a drugi ekran od 24576, czyli jeśli ktoś chciał pisać coś dłuższego w Basic używając dodatkowych trybów, musiał przenosić Basic pod inny adres. Na szczęście to zmiana jednej 2 bajtowej zmiennej systemowej, czyli 2xPOKE.
Mam procedury przenoszące standardowy obrazek zarówno do trybu 512x192 jak i do multicolour (kolory 1x8px), ale na papierze, przy okazji je wpiszę i podrzucę.