forum speccy.pl
ZX Spectrum => WSPÓŁCZESNE KLONY => Wątek zaczęty przez: damik w 2022.03.17, 23:25:41
-
Jeśli ktoś posiada drukarkę 3D to można sobie popełnić obudowę do klona Speccy.
Potrzebna będzie jeszcze blaszka klawiatury, folia i gumowe przyciski np z sellmyretro.
https://www.thingiverse.com/thing:1240780
-
Brrr... Nie żeby coś, ale obudowa z części składana na zakładkę wygląda dość okropnie. Jakby to było w jednym kawałku górną powierzchnię można by "wyprasować", ale z dwóch dalej będzie wyglądało brzydko.
Ale rozumiem, że w desperacji jest to niewątpliwi jakieś rozwiązanie i chwała autorowi za zaprojektowanie i udostępnienie :)
-
Cała magia w przypadku wydruków 3D tkwi w postprocessingu. ;D
Czyli szpachla i papier ścierny oraz podkład i lakier na koniec. 8)
-
Albo w odpowiednim zaprojektowaniu tego co drukujesz, żeby dało się tak dobrać parametry żeby uzyskany efekt był jak najbliższy docelowemu i wymagał jak najmniej postprocessingu.
Jak mam robić coś, co na koniec będzie wymagało trzech godzin szurania papierem to zwykle daję sobie spokój ;)
-
Czyli szpachla i papier ścierny oraz podkład i lakier na koniec. 8)
I po tych wypukłych napisach też szpachlą i papierem??? :)
-
Trudno jest zrobić dobrej jakości wydruk dysponując drukarką mniejszą niż drukowany element, więc niezbędny jest kompromis polegający na podziale i późniejszym sklejeniu elementów.
Ma to niestety wpływ na jakość wydrukowanego i posklejanego modelu, czasem postprocessing jest bardziej a czasem mniej czasochłonny bo wszystko zależy jaki efekt końcowy chcemy osiągnąć.
Jest tam też wersja dla większych drukarek bez potrzeby sklejania czegokolwiek, jednak efekt końcowy zależy od jakości samej drukarki i dobrania odpowiednich parametrów wydruku.
-
m0b, robimy wszystko z głową, bo nałożenie wszędzie kilograma szpachli i szlifierka oscylacyjna nie doprowadzi nas do najlepszych wyników :P
Autorowi tego projektu sam wydruk raczej nie wyszedł najlepiej, z winy samej drukarki lub złego dobrania parametrów wydruku.
Dobry postpocessing wymaga niestety odrobiny wprawy, cierpliwości i doświadczenia. :)
-
Czy to ma znaczenie, czy więcej czasu poświęci się na lepsze przemyślenie/przygotowanie czy na postprocesing?
To jak rozmowa o PC i konsolach. Są ludzie, którzy świetnie sobie radzą z posprocesingiem przy użyciu żywicy np. i dla nich te kilka godzin jest świetnie spędzonym czasem.
Ma to w sobie coś z modelarstwa. Szanuję tak samo jak każde inne hobby. Jeden woli lutować, drugi szlifować.
Tak naprawdę wszyscy oni sprawiedliwie łapią się do kategorii 'makers', którzy przedkładają włożony czas nad "oszczędności" wynikające z zakupu gotowca :)
PS. Tak naprawdę na obecnym etapie rozwoju druku 3D moża wydrukować obiepołówki obudowy ZX jako monolit, z wykończeniem nie wymagającym post-procesingu. I to na różne sposoby, czy to wydrukiem z żywicy, czy metodą FFF ale z ironingiem powierzchni, czy jeszcze inaczej. Ale od tego są już osobni hobbyści, którzy zamiast post-procesingu wolą modowanie drukarek i 'pushing their limits' :)
-
Optymalnie jest to wydrukować najlepiej jak się potrafi i wtedy ewentualny postprocessing powinien być szybki, w zasadzie tylko kosmetyczny ;)
-
Optymalnie jest to wydrukować najlepiej jak się potrafi
Zwykle nie jest to tylko "najlepiej jak się potrafi" a bardziej "najlepiej jak się da na posiadanej drukarce" ;)
-
Z doświadczenia wiem, że dużo mogą pomóc albo zaszkodzić źle dobrane opcje w slicerze.
Nie wystarczy profil drukarki, każdy z jej elementów może być bardziej lub mniej w granicach tolerancji.
Więc raz to kalibracja drukarki, jak kąty profili, sztywność ramy, kalibracja silników krokowych, ekstruzji czy np. PID temperatur hotendu.
Ma znaczenie nawet czy w trakcie wydruków zmieniają się temperatury w pomieszczeniu.
A dwa to opcje w slicerze nie tylko pod drukarkę, ale też pod konkretny model i jego orientację względem drukowanych warstw
Każdą drukarkę, szczególnie kartezjańską, da się podciągnąć do poziomu Prusy :)
Tyle, że przy niektórych trzeba przy tym spędzić kilkadziesiąt godzin i czasem $ dołożyć (zmiany sprzętowe).
ALE jeśli kogoś to nie kręci, to odradzam zakup drukarek w ciemno, szczególnie tanich.
Bo drukarka wyląduje w pudle i złe wrażenie pozostanie.
-
Super !!!
Czy jest obudowa do Timex TC2048 ?
-
Nie widziałem do Timex'a ale są też inne obudowy:
ZX81
https://www.thingiverse.com/thing:4525078
ZX Pand+
https://www.thingiverse.com/thing:4610879
ZX80 kilka wersji...
https://www.thingiverse.com/thing:1880449
https://www.thingiverse.com/thing:4250953
Dodatkowo w wersji pod wytłaczanie próżniowe
https://www.thingiverse.com/thing:2587664
ZX Spectrum +2A/B - wariacja na temat ;)
https://www.thingiverse.com/thing:2923184
ZX Power Supply
https://www.thingiverse.com/thing:4965334
i pewnie kilka innych...
-
Dawno, dawno temu próbowałem tę budę drukować. Wyszło bardzo licho ale to w sumie też częściowo była wina sprzętu i mojej mizernej wiedzy o wydrukach 3 D w tamtym czasie.
Generalnie, drukowanie z cudzych STL zawsze jest obarczone pewnym ryzykiem ;)
-
Brrr... Nie żeby coś, ale obudowa z części składana na zakładkę wygląda dość okropnie.
tak, ale jest też wersja w paczce w jednym kawałku, drukowałem, daje radę.
-
Szkoda, że nie ma wersji do druku dla 128K albo chociaż dla 48K+. A przynajmniej ja nie znalazłem.
-
Chyba nie ma, bo szukałem bez powodzenia dokładnie tych samych
-
Do 128K i 48+ są za to keycaps'y i kończyny tylne oraz mocowania folii:
https://www.thingiverse.com/thing:4293445/files
https://www.thingiverse.com/thing:1178894/files
No i klasyczny zasilaczyk do gumiaka:
https://www.thingiverse.com/thing:4957893
ZX Microdrive:
https://www.thingiverse.com/thing:3287032
-
Szkoda, że nie ma wersji do druku dla 128K albo chociaż dla 48K+. A przynajmniej ja nie znalazłem.
Ale jest replika radiatora do 128K :)
https://www.thingiverse.com/thing:3906171
-
Szkoda, że nie ma wersji do druku dla 128K albo chociaż dla 48K+
Ja też ubolewam, że nie ma do 48k+ :'(
Ale za to pojawiła się pierwsza do szaraka (komercyjna):
https://www.cgtrader.com/3d-print-models/hobby-diy/electronics/zx-spectrum-plus-2-128k-case-3d-print-model
-
Nie pierwsza komercyjna a jej pierwszy komercyjny model 3D za kasę.
-
To było w domyśle, bo wątek jest dla drukarzy ;D
Ciekawe czemu nikt "nie chce" tej od plusa.
Z moich obserwacji wynika, że są najmniej popularne.
-
Prawdopodobnie z uwagi na skomplikowane klawisze klawiatury.
-
Kolejna wersja keycaps'ów do Plusa tyle że niby pod Cherry MX, ale u mnie ni jak nie wchodzi.
Może wymaga to wydruku dyszą 0,2 lub drukarki żywicznej ???
Za to pasuje zamiast oryginalnego knefla w Plusie tyle że za wysoki... ale to da się skorygować slicerem ;)
-
Kiedyś drukowałem kilka klawiszy do ZX 48k plus na mojej K8200, a to już lekki zabytek :)
Dużo zależy od filamentu i temperatury otoczenia.
Mam jeszcze szpulkę czarnego ABS-u, ale trzeba użyć odpowiednio skonfigurowanego slicer-a żeby to odpowiednio przygotował.
-
Też drukowałem wersję w całości, trochę trzeba pokombinować aby się na stole Eder 3 zmieściło na stole, ale daje radę i wygląda spoko :)
-
Właśnie skończyłem ten projekt
https://github.com/djtersteegc/zx-spectrum-cases/
-
Nareszcie obudowa dosyć prosta i konkretna do wydruku.
-
@hideehoo, fajny projekt i przynajmniej wreszcie wykorzystam klawiaturę na stykach Cherry MX jaka mi się poniewiera w szafie. :)
Ciekawe czy pasuje też pod ZX Spider 128...
Czy planujesz też zrobić wersje tej obudowy z wycięciami pod inne klony ZX Spectrum np: ZX Sizif 512 albo Karabas-128 ?
-
Dodam jeszcze do kolekcji obudowę typową dla wtyczki Joysticka DB9 stosowaną głównie w komputerkach 8bit lub też nawet 16bit oraz starych myszkach do PC i retro konsolach do gier.
Może się komuś kabelek naderwał lub taka wtyczka rozpadła to sobie wydrukuje, można też do nowych projektów zastosować :)
-
Nareszcie obudowa dosyć prosta i konkretna do wydruku.
Ja drukowałem coś takiego. Wydruk jeszcze prostszy (2 wydruki po ok. 24h, góra i dół), niestety więcej zachodu z klawiaturą :)
https://retrodepot.net/?p=3010
-
Właśnie popełniłem projekt kolegi @hideehoo.
Fajna budka, ciekawy projekt :D
Troszkę zmodyfikowałem ale będzie trzeba jeszcze ją dopieścić pilnikiem ;)
Coś mam chyba nie tak z drukarką, bo wydruk podstawy zwieszał drukarkę zawsze w okolicach 70%, ale w końcu za 6 razem się udało :P