Autor Wątek: Max 48 i VGA  (Przeczytany 7367 razy)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #15 dnia: 2019.08.17, 21:09:58 »
Cytat: sajmosia
Ok, aczkolwiek z autopsji wiem, ze dobrze jest w czasie w to trafic, cokolwiek to jest.

W CRT nie ma to żadnego znaczenia,  na LCD trochę widać.Ale  im większa przepaść między rozdzielczością źródła i matrycy, tym lepiej :)

SAJ

  • *****
  • Wiadomości: 1484
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #16 dnia: 2019.08.17, 21:10:25 »
Rozmazanie jest całkiem znośne.

Z daleka tak, ale gdy sie przyjzysz, to przyklad masz powyzej.

SAJ

  • *****
  • Wiadomości: 1484
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #17 dnia: 2019.08.17, 21:12:43 »
W CRT nie ma to żadnego znaczenia

Dobra, nie bede sie klocil. Opisalem tylko co mi sie przydarzylo, domyslam sie, ze kiedy zaczniesz eksperymentowac, to potencjalne problemy same wyjda "w praniu" :)

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #18 dnia: 2019.08.17, 21:22:34 »
Akurat to zjawisko mam przećwiczone, bo LCD to obecnie mój jedyny ekran do Spectrum/Timexa. Rozmycie, które pokazałeś na obrazku, jest mi znane i uważam je za akceptowalne.
Zauważ,  że korzystając z monitora LCD po  VGA niemal zawsze jest rozmycie. Bo albo korzysta się z rozdzielczości innej niż natywna, albo z natywnej, ale piksele nie trafiają. Niektóre monitory mają regulację fazy do korygowania tego problemu. I w ten sposób matryca 1280x1024 w miarę poprawnie wyświetli tryb 640x480 (z marginesami góra- dół), co jest punktem wyjścia do moich gdybacji  :)
Dziękuję za Twój wkład w temat.

SAJ

  • *****
  • Wiadomości: 1484
  • Miejsce pobytu:
    Terra Prime
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #19 dnia: 2019.08.17, 21:44:35 »
Dziękuję za Twój wkład w temat.

A nie ma sprawy, od tego jest forum :)

W kazdym razie postanowilem ktoregos dnia nie zaakceptowac tych przemieszczen i pomeczyc sie troche, zeby wygladalo to troche lepiej.
Wszsytko to sprowadza sie do czasu. Jesli bedziemy mierzyc czas w stylu "aj tam niech bedzie" to faktycznie zostanie nam tylko zakceptowac co wyjdzie na ekranie, ale jesli faaktycznie robimy cos, zeby ta grafika wygladala lepiej, to mozna sie do tego troche przylozyc.

Zeby uzyskac 800 jednostek czasowych w 32 us to kazda jednostka bedzie miala po 40ns., z czego linia na ekranie sklada sie z 16 + 96 + 48 + 640 takich jednostek. mozna to podzielic np na 2 i zrobic tylko 400 jednostek po 80ns i wyjdzie 8 + 48 + 24 + 320, gdzie  w 320 mozna wcisnac 256 bardzo ladnych pixeli i jeszcze zostaje po 32 na ramke.

Wszystko to bedzie wygladalo super, gdy kazda jednostka bedzie miala po 80ns. To jest maksymalne minimum , jakie jest potrzebne, zeby wyswietlic cos w najnizszym trybie graficznym obslugiwanym przez dzisiejsze monitory tak, zeby to wygladalo ladnie.

Teraz zeby uzyskac jednostke 80ns potrzebny jest zegar o czestotliwosci 12.5 Mhz.  Przy zegarze 14Mhz jeden cykl trwa 71.4285714 ns, zamiast 80ns, ktore jest nam potrzebne.

Jak bys tego nie podzielil i na jaki bys tego monitor nie wyrzucil, to przy tej czestotliwosci to nie bedzie wygladalo dobrze w VGA.

Natomiast masz racje, ze jesli wyswietlisz to samo na monitorze 8K, to wtedy wyrzucaj pixele gdzie chcesz i nie bedzie roznicy, ale wtedy nie wcisniesz tego w Altere na 5V.

Wystarczy wymierzyc wszystko w czasie i bedzie wygladalo dobrze na kazdym ekranie.

Pozdr.

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #20 dnia: 2019.08.17, 22:02:24 »
Tak. Dokładnie przy 25,175 MHz / 2 będzie idealnie.
25,175 to standardowa częstotliwość Pclk dla 640x480, trybu,  który każdy monitor musi obsłużyć.
Ale jak pisałem na początku, jestem na etapie PoC i z rozmyciem się pogodziłem. Jak się uda i będzie sens kontynuować,  to wrócimy do tematu i dokładnych wyliczeń :)
« Ostatnia zmiana: 2019.08.22, 00:21:03 wysłana przez trojacek »

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #21 dnia: 2019.08.18, 00:43:08 »
Nie żebym wschodził między wódkę a zakąskę, ale połączenie obu jest w ZX UNO, tryby Timexa i scandoubler. Źródła w verilogu wiszą na githubie.
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #22 dnia: 2019.08.18, 01:03:15 »
No i nie czytałeś, co napisałem:

To nie retro, zgoda, to raczej taki pomysł na własne potrzeby. Dla mnie osobiście prostszy w realizacji niż montaż ZX-Uno :D

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #23 dnia: 2019.08.18, 10:31:44 »
Czytałeś, ale Ty mnie nie zrozumiałeś. Nie pisałem, że masz używać ZX-UNO, ale zajrzeć do źródeł, jak tam było zrobione i z tych źródeł wybrać co potrzebujesz.
« Ostatnia zmiana: 2019.08.18, 12:16:52 wysłana przez Klaud »
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #24 dnia: 2019.08.18, 10:39:47 »
Aaa, ok, nie tak to odebrałem :)
Ale źródeł ZX Uno się boję, bo są wielkie ;)

KWF

  • *****
  • Wiadomości: 6823
  • Miejsce pobytu:
    trzecia planeta od Słońca
  • "I co ja robię tu, u-u, co Ty tutaj robisz ..."
    • Insta do lasownia
KWF
-----
R Tape loading error 0:1
Moje zabawki: https://github.com/McKlaud76

trojacek

  • *****
  • Wiadomości: 6831
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: Max 48 i VGA
« Odpowiedź #26 dnia: 2019.08.18, 11:50:20 »
Dzięki. Popatrzę, jak będę miał dostęp do komputera.