Nie ma żadnego sprzętowego ograniczenia sposobu, w jaki rysujesz sprite'y (oprócz wydajnośc) Sprite'y w Spectrum to po prostu nakładanie danych do pamięci ekranu - tak jak bloby na Amidze - są wkopiowywane w pamięć video, a ich tło jest nadpisywane.
Najprostsza analogia: wyobraź sobie, że masz kartkę papieru, na której narysowałeś tło. Jeśli nie masz sprzętowych sprite'ów (jak na Spectrum), to musisz narysować klatkę animacji (sprite'a) NA tej kartce. Przy kolejnej klatce animacji musisz odtworzyć tło (np. wytrzeć gumką sprite'a) i narysować nowego obok. Jeśli masz sprite'y sprzętowe, np. jak w Amidze, to możesz mieć narysowanego sprite'a na przezroczystej folii i przykładać na kartkę. Zmiana klatki animacji sprite'a lub jego pozycji nie wpływa na tło w ogóle.
Ramka wokół sprite'a może być lub nie - to zależy co wymyślił programista. Mógł jej nie dodawać (nie maskować sprite'a), tylko go wklejać w tło. W takiej sytuacji, czarny sprite na czarnym tle byłby niewidoczny. Wszystko zależy od pomysłu programisty.