forum speccy.pl
ZX Spectrum => WSPÓŁCZESNE KLONY => Wątek zaczęty przez: Atlantis w 2023.06.23, 09:21:15
-
W ciągu ostatnich kilka lat zbudowałem trochę różnych klonów ZX Spectrum oraz ZX81.
W przypadku projektów z rodziny ZX-Uno sprawa jest prosta, bo stosujemy klawiaturę PS2. Podobnie zresztą robiłem w przypadku własnych "autorskich" projektów, gdzie zwykle dodawałem układ 8242, załatwiający kwestię klawiatury. W przypadku bardziej klasycznych Spectrum konieczne jest podpięcie klawiatury matrycowej. W grę wchodzi oczywiście kupienie repliki oryginalnej obudowy z folią i gumowymi przyciskami. Może zrobię tak w przypadku jednego egzemplarza Harlequina albo Sizifa, jednak do większości konstrukcji planowałem wykonać klawiatury na microswitchach i pozamykać wszystko w samodzielnie wykonanych obudowach z blachy i drewna.
Jednak ostatnio zabrałem się za montaż Chrome'a, do którego w zestawie dostałem płytkę klawiatury mechanicznej. Uświadomiłem sobie, że za cenę tylko trochę większą od kosztu microswitchy mogę mieć porządną klawiaturę, dającą profesjonalny "klik" klawiszy. Dlatego chciałbym zapytać, czy ktoś z was kojarzy projekty klawiatur mechanicznych zgodnych ze spectrum?
Płytka którą posiadam ma dwie główne wady:
- Dość ubogi zestaw klawiszy, ograniczający się do czterdziestu przycisków oryginalnego spectrum. Miło byłoby mieć jednak wydzielone także osobne klawisze kursorów - jak w modelu plus, chociaż może w nieco bardziej współczesnym układzie.
- Wszystkie klawisze są tego samego rozmiaru. Dobrze byłoby mieć szersze shifty, spację oraz return/enter.
-
Znam coś takiego:
https://www.pcbway.com/project/shareproject/ZX_Spectrum_Keyboard.html
Jeśli chodzi o dodatkowe klawisze np kursorów lub dodatkowe znane z Plusa to temat jest nieco bardziej złożony bo trzeba tam kawałek elektroniki aby to poprawnie działało bo dochodzą nam klawisze naciskane jednocześnie.
Polecam też link:
https://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=5526.msg84115#msg84115
W załączniku przykładowy schemat klawiatury do Plusa.
-
W załączniku przykładowy schemat klawiatury do Plusa.
Sporo dołożonych elementów, jak widzę. Ale nadal nie widzę mechanizmu, który zapewniałby 100-procentowe zabezpieczenie, że przy klawiszach podwójnych (kursory, del itp.) nie wyskoczy najpierw cyfra. W plusach tak się czasami zdarza, rzadko, ale jednak. Może zależy to też od jakości membrany, bo opóźnienie jest "mechaniczne" w jej przypadku. A na schemacie widzę wyścig diody z kluczem 4066, czyli różnica czasu pomijalna.
Ale może zbyt czepialski jestem. Zbudowałem kiedyś klawiaturę na microswitchach z logiką czysto diodową i nie było idealnie. Marzy mi się rozwiązanie bazujące na potwierdzeniu odczytania odpowiedniego shifta zanim zostanie wystawiona druga funkcja (oczywiście bez żadnych modyfikacji ROM). Nie jest to jakoś bardzo skomplikowane.
-
To rozwiązanie z załącznika działa poprawnie i nie wymaga też dodatkowego zasilania dla swojej wbudowanej "logiki", mam jedną taką klawiaturę zrobioną do Plusa.
Temat opóźnienia był już tu na forum kiedyś rozkminiany ;)
-
W skrajnych przypadkach może wystarczyłoby dodać jakieś pojemności (kondensatory) w odpowiednich miejscach... kwestia do przemyślenia i eksperymentów.
-
https://forum.tlienhard.com/phpBB3/viewtopic.php?p=39054#p39054
-
Oto kolejna sugestia lub mały projekt wymiany oryginalnej klawiatury, a raczej gumowej membrany, ZX Spectrum + na przełączniki Cherry.
Osobiście przebudowałem już jednego Spectrum + i jestem w trakcie pracy nad kolejnym.
Jestem bardzo zadowolony z funkcjonalności.
https://forum.tlienhard.com/phpBB3/viewtopic.php?p=44750#p44750
-
Bardzo fajny pomysł.
-
No, no, fajne :)
Jedyny minus to lekka destrukcja górnej obudowy, sądząc po fotkach. Nie chciało mi się wgryzać w język najeźdźców ;)
-
https://forum.tlienhard.com/phpBB3/viewtopic.php?p=44750#p44750
A jest gdzieś do zdobycia to pcb?
Bo nic nie rozumiem z tej strony :)
Jak zdobyłeś swoje?
-
No, no, fajne :)
Jedyny minus to lekka destrukcja górnej obudowy, sądząc po fotkach. Nie chciało mi się wgryzać w język najeźdźców ;)
@trojacek
Fajnie napisane, ale nie do końca zrozumiałem ???
Jeśli chodzi o górną część obudowy, to nie trzeba jej obrabiać. Można też dopasować poszczególne przełączniki, ja to tak właśnie robię.
-
@paroos
Mieszkam po drugiej stronie Odry ;)
Nie mam też danych Gerber, ale mogę zapytać, czy twórca zamówiłby ponownie.
Jeśli jesteś zainteresowany, mogę podać kilka szczegółów na temat całej konstrukcji.
-
Ogólnie jestem zainteresowany, szczególnie jeśli są się zdobyć takie pcb :D
-
@trojacek
Fajnie napisane, ale nie do końca zrozumiałem ???
Jeśli chodzi o górną część obudowy, to nie trzeba jej obrabiać. Można też dopasować poszczególne przełączniki, ja to tak właśnie robię.
Tym lepiej.
Wydawało mi się, że trzeba powiększać otwory, by switch się zmieścił.
Jak nic nie trzeba przerabiać, to sam bym się skusił na takie rozwiązanie :)
-
Dobrze, będę informował dalej, gdy będzie jasne, że PCB są dostępne.
-
Projekt wygląda super.
Daj znać czy będą dostępne pliki gerber lub możliwość zamówienia PCB
-
Dodaję info, żeby status był znany ogółowi :)
Tak jak Waldek pisał udało się zorganizować niewielką partię płytek dzięki jego uprzejmości i pomocy.
@Waldek Dzięki! :)
Miałem je u siebie, ale ze względu na małą ilość nie było ogłoszenia na bazarze.
Rozeszły się wśród osób, które już wcześniej wyraziły zainteresowanie zakupem.
Na ten moment nie wiem czy uda się zdobyć więcej i na jakich zasadach.
@pawelb rozumiem, że byłbyś zainteresowany gdyby się ponownie udało?
Co do plików gerber, to prawie pewne że nie będą dostępne.
-
Tak. Jestem zainteresowany PCB dla ZX Spectrum+. Chciałbym by moje 48K Plus miało klick ;) i żyło wiecznie.
-
A jednak pomyliłem się. Dzięki staraniom @Waldek udało się namówić autora, na udostępnienie plików gerber.
Są nawet na github z adnotacją, że są przeznaczone tylko do użytku hobbystycznego i autor nie zgadza się na ich odsprzedawanie.
https://github.com/Bluescreen2001/ZX-Spectrum
Najlepszą opcją byłoby zorganizowanie zamówienia zbiorowego, muszą się tylko najpierw znaleźć chętni.
-
Bym się pisał na sztukę jakby co.
-
No to już mamy 4 chętnych.
Resztę info wrzucę na bazar, żeby nie śmiecić :)
-
To ja też się dopiszę ;)
-
Patrząc na zdjęcia i czytając opis na githubie, jednak trzeba coś tam rzeźbić...
Ale mam inne pytanie, bo Cherry ML to ze świecą szukać - czy mechanizmy Kailh low profile też przypasują?
-
Patrząc na zdjęcia i czytając opis na githubie, jednak trzeba coś tam rzeźbić...
Ale mam inne pytanie, bo Cherry ML to ze świecą szukać - czy mechanizmy Kailh low profile też przypasują?
Przyszlifować switch, naciąć od środka obudowę, lub zastosować dystanse.
http://www.sm-elektronik.pl/index.php?p6530,ml1a-11nw-cherry-przycisk-key-switch-12v-2szt
-
Przyszlifować switch, naciąć od środka obudowę, lub zastosować dystanse.
http://www.sm-elektronik.pl/index.php?p6530,ml1a-11nw-cherry-przycisk-key-switch-12v-2szt
Nie rozumiem dlaczego naciąć od środka obudowę, lub zastosować dystanse.
Myślę że prócz szlifu switcha niczego więcej nie musisz dopasować.
-
Co do mechanizmów, wychodzi sporo ponad 200 zł za same pstryczki, stąd pytanie, czy Kailh się nada. Są nieco tańsze :D
-
Klawisze Kailh low są prawdopodobnie za duże.
Wyszukiwanie w Internecie ujawniło rozmiar klucza 15,5 x 15,5 mm. Nie znalazłem mniejszych.
Kupiłem te klawiatury na Ebay i kanibalizowałem je : https://www.ebay.de/itm/262672515927
-
Co do mechanizmów, wychodzi sporo ponad 200 zł za same pstryczki, stąd pytanie, czy Kailh się nada. Są nieco tańsze :D
W linku to cena za 2 szt
-
Nie rozumiem dlaczego naciąć od środka obudowę, lub zastosować dystanse.
Myślę że prócz szlifu switcha niczego więcej nie musisz dopasować.
Jedno, drugie lub trzecie - do wyboru.
Trzeba albo zeszlifować krawędzie switcha, albo podszlifować obudowę w środku jak na zdjęciach projektu.
Można też podłożyć pomiędzy "popychadło" klawisza a switch gumę/gąbkę (najlepiej samoprzylepną) oraz podkładki pomiędzy PCB a obudowę (ok. 2mm).
Trzecia opcja jest o tyle bezpieczna, że nic nie tniesz/szlifujesz/niszczysz.
-
W linku to cena za 2 szt
No i już zrobiło jakoś fajniej ;)
-
Najważniejsze jest, aby mieć wystarczająco dużo miejsca między płytką drukowaną klawiatury a Spectrum,
zwłaszcza jeśli układy scalone znajdują się w podstawkach ;)
-
Dystansowanie zmienia niewiele. 2-3 mm. I tak trzeba tą klawiaturę czymś zalepić od spodu. Jak znajdę chwilę, to narysuje ją do wycięcia folii samoprzylepnej na ploterze.
U mnie jedna śruba klawiatury koliduje z radiatorem i go dociska
Ale jak będę składał zamówioną, to spróbuję przeszlifować narożniki switchy. to chyba najlepsze rozwiązanie.
-
Czy nie lepiej byłoby wykorzystać ten wątek do zbudowania klawiatury?
Postaram się pomóc w miarę moich możliwości.
Oprócz klawiszy, do kompletnej budowy klawiatury wymagane są następujące elementy:
C1 - C5 = kondensator 100nF (0805)
RN1 - RN 4 = Drabinki 100K lub !!! 16 pojedynczych rezystorów 100K (0805)
R1 jest siedemnastym rezystorem i musi być zamontowany, 100K (0805).
Więc jeszcze raz, dla zrozumienia:
jeśli nie ma drabinek to R2 do R8 i R10 do R18 muszą być wypełnione.
R1 jest zawsze wymagany niezależnie od konfiguracji.
Wszystko jasne? ;)
Diody.
Potrzebne jest 5 sztuk BAT54A i 10 sztuk BAT54C.
Jeśli policzyć, to okaże się, że na liście brakuje jednej diody i jednego rezystora, to prawda, nie ma D6 i R9.
-
Diody powinny być w obudowach SOT23, ale kupione przez pomyłkę SOT323 też pasują.
Układy scalone SO14.
Nie wiem czy to ważne, ale z drabinki RN1 wykorzystane są tylko 3 rezystory.
-
Nie mogę tego potwierdzić.
RN1 odpowiada osobnym rezystorom R10, R11, R13 i R18.
-
Przy zamawianiu drabinek trzeba być czujnym ;)
Przy moich był podany rozmiar pojedynczego elementu w drabince (sic!), czyli 0603.
Przy 4 rezystorach daje to rozmiar 1206.
-
Czy ktoś kupował te niskie klawisze Cherry z Aliexpress?
np. te: https://pl.aliexpress.com/item/1005003211600725.html
Będą dobre ;) ?
-
Klawisze Kailh low są prawdopodobnie za duże.
Wyszukiwanie w Internecie ujawniło rozmiar klucza 15,5 x 15,5 mm. Nie znalazłem mniejszych.
-
Poniżej znajduje się mały BOM do Projektu.
Przepraszam, ale moja lista komponentów jest nieprawidłowa w odniesieniu do rezystorów.
Jeśli chodzi o R1 i R12, oba są równoległe do siebie. Jestem prawie zdania, że jeden z rezystorów nie jest potrzebny.
Moja pierwsza klawiatura zbudowana dla Spectrum 48+ była wersją wstępną bez dodatkowych rezystorów.
Tu poprawiony BOM
-
Jak by ktoś się dziwił, czemu po podłączeniu wyskakuje mu cały czas IF, to niech usunie zwarcie na druku pcb przy klawiszu U (strona klawiszy).
Poza tym, klawiatura działa bardzo ładnie nawet na CD4066.
-
Sprytne ;)
-
Odnośnie braku połączenia do jednego z rezystorów drabinki RN1, to brakuje kawałka ścieżki jak na zdjęciu.
Ewentualnie można wstawić R18 luzem.
-
Czy błąd dotyczy skrzyżowania przewodów między przyciskami Y i U?
-
Tak, trzeba przeciąć jedno połączenie, a następnie przeciętą ścieżkę połączyć kynarem.
-
Dziękuję za jasne wyjaśnienie!
(Co to jest Kynar?)
-
Kynar to podstawa! ;)
Drut 0,25 mm średnicy. Na zdjęciu w zielonej izolacji, ale dostępne są w różnych kolorach.
-
Dziękuję za wyjaśnienie.
Mój tłumacz powiedział kynar to gips, więc byłem trochę zaskoczony :o
Znam ten typ drutu, niestety nie mam go na stanie.
TME oferuje ten przewód:
https://www.tme.eu/pl/details/kynar-gr_100/przewody-jednozylowe-drut/bq-cable/
To powinien być ten właściwy, prawda?
-
Do pojedynczego łatania to może być dowolny przewód w izolacji.
Kynar jest popularny do wszelkich napraw ścieżek w obwodach drukowanych.
-
Poza tym, klawiatura działa bardzo ładnie nawet na CD4066.
Masz fotkę po szlifowaniu / zainstalowaniu klawiszy? Czy może "edytowałeś" obudowę?
Robiłeś jakieś dodatkowe dystanse?
Pytam, bo dostałem płytkę z pierwszego wypustu, ale jednak nie jestem do końca zadowolony po montażu do obudowy plusa.
-
Od biedy ale może i lepszym rozwiązaniem jest połatanie tego cienkim drutem nawojowym w emaliowej izolacji DNE około 0,1 mm np ze starego przekaźnika lub transformatora. Trzeba tylko pamiętać by usunąć emalię na końcach przewodu i pocynować przed wlutowaniem.
Ma to taką zaletę że jest zdecydowanie cieńsze niż kynar i mniej widoczne. ;)
-
Odnośnie braku połączenia do jednego z rezystorów drabinki RN1, to brakuje kawałka ścieżki jak na zdjęciu.
Ewentualnie można wstawić R18 luzem.
Ja mam połączenie w tym miejscu;)
-
Wszystkie nowe były jednym zamówieniem produkowane, żeby nie było :P
-
Sprawdziłem drugą płytkę i na drugiej połączenie jest. Może podtrawiło w produkcji tą jedną.
-
|Tak to jest z produkcją u Chińczyka :D
-
Ale zwarcie jest na wszystkich ?
Czy tylko nieliczni mają psikusa zamiast cukierka.
-
Moje dwie płytki drukowane mają tylko jedną usterkę, krzyżówka w pobliżu przycisków Y i U.
RN1 jest prawidłowo podłączony.
-
Czyli psikus "ścieżkowy" mają wszyscy.
Ale to wina plików produkcyjnych, bo tam tak jest.
Zgubiona ścieżka zaś, leży po stronie wytwórcy.
Skoro na jednej pcb jej nie ma, a na innych jest.
Swoją drogą ciekawa "płytkarnia".
Nawet żadnego śladu jej numeru nie ma na pcb.
Tam, gdzie ja zamawiam, zawsze nadają numer produkcyjny na pcb.
-
No właśnie też mnie to zastanowiło. W takim JLCPCB za usunięcie oznaczeń płytkarni płaci się dodatkowo :)
U mnie RN1 jest ok, Y i U są zwarte.
-
Problem będą miały osoby, które lutowaniem zajmują się sporadycznie.
Choć zwarcie jest jak byk, to niektórym może to przyspożyć pewnien dyskomfort, przy którym poleci kilka "ciulików" :)
Tak się zastanawiam, może to swojego rodzaju "zabezpieczenie" weryfikujące znajomość podstaw elektroniki ? ;D
-
Klawiaturę mechaniczną mam już i ja. :)
Działa to poprawnie, dawałem tylko niskoprofilowe styki "REDRAGON" z Ali które przypominają te niskie Cherry ale są zdecydowanie tańsze.
Problem w tym że trzeba trochę dogiąć piny i powiększyć otwory pod te tzw "plastikowe cycki" na fi 4,2mm jakie wchodzą do PCB.
-
"plastikowe cycki"
😂🤣
-
Znalazłem jeszcze inny projekt klawiatury do Spectrum z 1985 roku.
-
Działa to poprawnie, dawałem tylko niskoprofilowe styki "REDRAGON"
Musiałeś coś szlifować (przyciski/lub obudowę)?
Jest luz na klawiszach? Jesteś zadowolony z pracy całości?
-
Tylko chwilowo przykładałem to do obudowy z Plusa i bez szlifowania/frezowania się nie obejdzie podobnie jak i z tymi zalecanymi stykami.
Niestety moja obudowa z Plusa jest bez nasadek klawiszy (keycaps) dlatego też nie dam głowy czy to będzie z nimi poprawnie działać, ja będę tę obudowę przerabiał pod nasadki z Cherry MX.
Działanie tego sprawdzałem jedynie pod względem elektrycznym a nie mechanicznym ale wydaje mi się że będzie potrzeba zastosowania jeszcze niewielkiego dystansu 1-2mm z powodu wysokości styków w stosunku do wgłębienia w obudowie.
Możliwe że te styki jakie były zalecane do tego projektu pasują lepiej, ale jak dla mnie są one za drogie.
-
Tak wygląda ta klawiatura z zamontowanymi stykami "REDRAGON".