forum speccy.pl

Komputery z Z80 => SAM COUPE => Wątek zaczęty przez: Abrimaal w 2012.01.14, 22:08:39

Tytuł: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.01.14, 22:08:39
Czy ktoś jeszcze dziś robi coś na tej maszynie?
W latach 90-tych powstało kilkanaście gier i kilkadziesiąt demo i temat się zakończył.
To potężna maszyna, tylko zdecydowanie za późno wypuszczona,
gdyby SAM powstał w 1986 zamiast ZX 128, byłby poważną konkurencją dla Atari ST i wyszłoby na niego mnóstwo tytułów,
a tymczasem w 1990 żadna z liczących się firm nie zainteresowała się 8bitowym sprzętem.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.14, 22:44:14
Sam był reklamowany jako potężna maszyna. Uwierz mi - nie był taką maszyną. Koncepcje były fajne, ale obniżanie kosztów spowodowało, że zasadniczo nic bardziej zaawansowanego z dostępną grafiką nie dało się zrobić - zasadniczo cała pamięć była "wolna" co powodowało, że z - w teorii - 6 MHz procesora zostawało w przeliczeniu niecałe 4. W efekcie miałeś maszynkę ciut szybszą niż Spectrum, która miała trzy razy większy ekran (w kolorowym trybie ekran miał dokładnie 24 kilo). Dwie rzeczy, którymi można się było podpierać do przerwanie linii, którego w Spectrumie bardzo brakuje i stronicowana pamięć ekranu, która w 512 kilowym Samie pozwalała na użycie 8 pełnych ekranów przełączanych jednym OUTem. Niestety nadal było to 24 kilo do przewalenia i na prawdę ciężko było tam zrobić coś bardziej zaawansowanego.

I to była chyba jedna z podstawowych technicznych przyczyn "padu" Sama.

Co do pytania - czy ktoś coś robi - w UK są ludzie, którzy coś jeszcze kombinują (w swoim czasie było sporo extra hardware'u do Sama). Ale nie interesowałem się tematem od prawie 20 lat ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.01.14, 23:11:52
Jest jeszcze hires 512x192 w 2 dowolnych kolorach ze 127 (nie jak w Timex'ie w dopełniających),
6 kanałowy soundchip (wprawdzie to prawie to samo co 2xAY, ale chyba do każdego kanału można wybrać przypisanie stereo, gdzie ma grać),
bardzo rozbudowany Basic i jeśli się nie mylę hardware'owa obługa sprite.

Gdy zobaczyłem pierwszy raz demo Juggler, to różnica pomiędzy amigową wersją tego demo jest niewielka,
a utwory Ziutka z Lyra 3 czy cover Hymn to Aurora to niezła uczta dla uszu.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.14, 23:39:45
512x192 to nadal 24 kilo ekranu do obróbki.

SAA jest fajny, ale nie tak jak piszesz - nie da się wybrać co ma gdzie grać, kanały chipa są przypisane do kanałów stereo. Gra mniej więcej jak dwa AYgreki, ale nie do końca. Dało się zrobić zagrać odpowiednio przygotowane AYgrekowe muzyczki, ale nie do końca - musiały być specjalnie przygotowane. Dlatego m.in. zrobiliśmy ETrackera.

BASIC owszem był fajny, ale obsługa sprite'ów była wyłącznie softwareowa. W sprzęcie nie było żadnego wsparcia dla grafiki poza przerwaniem linii i możliwością przełączania ekranów/trybów graficznych w środku ekranu.

Juggler to prosta sprawa - animacja na 8 klatek robiona na przełączanych ekranach. Tam nie było o ile pamiętam żadnego bajeru poza samą konwersją grafiki do formatu Sama.

A jeśli chodzi o muzyczki - Ziutek na Spectrumie wyciągał co się dało z AYgreka. Jak sobie zaprojektował trackera na Sama to i tam był w stanie zrobić porządną muzykę. Muzyk jest muzykiem :)

I nie, żebym uważał, że Sam był złym komputerem - był trochę słabo zaprojektowany i źle marketingowany a poza tym jak na te możliwości był trochę za słaby.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.01.15, 02:22:12
512x192 to nadal 24 kilo ekranu do obróbki.
Mode 1 i 2 (kolory 1x8 i hires) zajmują po 12 kB

Juggler to prosta sprawa - animacja na 8 klatek robiona na przełączanych ekranach.
Nie pomyślałem o takim tricku, wyglądało to na ciężką pracę codera :)

A poza tym masz rację.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.15, 13:29:45
512x192 to nadal 24 kilo ekranu do obróbki.
Mode 1 i 2 (kolory 1x8 i hires) zajmują po 12 kB

Hmm... Nie do końca. Sam miał cztery tryby. Trzy 256x192 i czwart 512x192.
Tryb zgodności ze Spectrum to oczywiści 6912 bajtów. Tryb atrybutów 8x1 to 2x6144. Trzeci to pełny kolor czyli 16 kolorów z palety - 4bity na piksel - w sumie 24 kilo. Ostatni to hi-res - tam były 4 kolory z palety - 2 bity na piksel - przy dwa razy większej liczbie pikseli to nadal 24 kilo.

Jedynie w trybie atrybutów 8x1 dawało się zrobić sensownie animację na cały ekran - przykładem była Sphera, która pracowała właśnie w tym trybie. Zarówno tryb kolorowy jak i wysokiej rozdzielczości wymagały kupy roboty, żeby coś w nich zrobić sensownie.


Juggler to prosta sprawa - animacja na 8 klatek robiona na przełączanych ekranach.
Nie pomyślałem o takim tricku, wyglądało to na ciężką pracę codera :)

Juggler miał tak na prawdę jeden plus - grafika została świetnie skonwertowana z Amigowego rendera. To właśnie powodowało, że robił takie wrażenie :)
Samego kodu wiele tam nie było. To trochę tak jak infinite bobsy w Surprise - wyglądało jakby straszne rzeczy się tam działy a tak na prawdę rysowany był jeden bob na klatkę a reszta to przełączanie ośmiu ekranów ;)

m.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.01.16, 09:46:24
Czy ktoś jeszcze dziś robi coś na tej maszynie?

Ja jeszcze próbuję coś pisać w wolnych chwilach, choć za dużo ich nie mam. Mam jedno demko na ukończeniu i parę efektów luzem, do ewentualnego wykorzystania w przyszłości. Może gdybym dostał od kogoś jakąś fajną muzykę, to coś jeszcze bym z tego skleił.

Parę lat temu zrobiłem demo-slideshow Astro 2 na podstawie Bunnik-a 2k Edwina Blinka. Wrzuciłem je na nvg, ale chyba ten serwer został już zapomniany, bo plik ciągle leży w incoming i nie da się go pobrać. Można je zobaczyć na youtube.


Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.16, 13:34:24
Ja jeszcze próbuję coś pisać w wolnych chwilach, choć za dużo ich nie mam. Mam jedno demko na ukończeniu i parę efektów luzem, do ewentualnego wykorzystania w przyszłości. Może gdybym dostał od kogoś jakąś fajną muzykę, to coś jeszcze bym z tego skleił.

E-Trackera mam; emulator chyba dość dobrze emulował Philipsa?
Może się kiedyś skuszę.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.16, 13:42:42
SAA emulowane jest bardzo ładnie - spokojnie można robić muzykę.

Tylko jak będziesz coś dłubał e ETrackerze to proszę o niewysyłanie dużej ilości kurew w moją stronę ;)
A jakby co, to mam chyba gdzieś swój zeszyt z rozpisaną instrukcją do ETrackera przed jej przetłumaczeniem jej na angielski.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.16, 13:58:41
MAT:

> Tylko jak będziesz coś dłubał e ETrackerze to proszę o niewysyłanie dużej ilości kurew w moją stronę ;)
-------------
Nieee, dlaczego. To nieczęste, że się komuś chce kodować utilsy - i raczej godne pochwały.
Z resztą kiedyś juz raz to wstępnie oglądałem i program zachowuje się w sposób raczej rozsądny.

> A jakby co, to mam chyba gdzieś swój zeszyt z rozpisaną instrukcją do ETrackera przed jej przetłumaczeniem jej na angielski.
---------------
Nie pogardziłbym skanem.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.16, 14:05:10
MAT:

> Tylko jak będziesz coś dłubał e ETrackerze to proszę o niewysyłanie dużej ilości kurew w moją stronę ;)
-------------
Nieee, dlaczego. To nieczęste, że się komuś chce kodować utilsy - i raczej godne pochwały.
Z resztą kiedyś juz raz to wstępnie oglądałem i program zachowuje się w sposób raczej rozsądny.

Wiesz... Pisany był po to, żeby Ziutek mógł robić muzykę - on sobie go sam zaprojektował. Ale jest parę rzeczy, które z perspektywy czasu wydają się rozwiązane słabo - wtedy po prostu nie miałem koncepcji jak to zrobić lepiej. Część drobiazgów poprawiłem w nieszczęsnej wersji 1.3, ale docelowo planowałem zrobić bardziej przyjaznego trackera ze sterowaniem myszą i pracującego w hi-resie. Niestety na planach i jakichś wstępnych kombinacjach się skończyło ;)

I nie wiem jaką masz wersję ETrackera, ale jakby co to mam extra kompilator, który co prawda kiedyś gdzieś udostępniałem, ale możesz nie mieć - extra, bo kosztem nieobsługiwania o ile pamiętam jakichś inwersji i czegoś jeszcze (chyba dwóch ekstra mniej istotnych parametrów) dawał plik, do którego player był o jakieś 30% szybszy i trochę mniej skakał z długością.

> A jakby co, to mam chyba gdzieś swój zeszyt z rozpisaną instrukcją do ETrackera przed jej przetłumaczeniem jej na angielski.
---------------
Nie pogardziłbym skanem.

Popatrzę co się z tego da wydłubać i spróbuję coś poskanować :)

m.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2012.01.16, 14:55:59
No wlasnie - SAM niby byl fajny, ale jednak nie do konca. Gdyby mial lepsza grafike, to kto wie.
Z tego co pamietam MGT mialo tez problemy techniczne z produkcja, nie zdazyli na Swieta itp.
A na rynku byla juz Amiga i PC.
Zreszta softu tez duzo nie powstalo

Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.16, 15:10:48
@Gryzor Jak na tamte czasy gdyby Sam kosztował trochę mniej (powiedzmy max 2/3 ceny najmniejszej Amigi) i miał trochę lepiej (czyli z mniejszym cięciem kosztów) zrobionego tego swojego ASICa mógłby jeszcze spokojnie przez kilka lat trzymać się w swojej niszy. Szans na powalczenie z Amigą czy pecetami nie miał, ale sporo więcej Spectrumowców by się przesiadło.

A sama grafika... Moim zdaniem była całkiem fajne gdyby nie braki mocy. 6 mega na procesorze powinno było wystarczyć gdyby nie walka z ASICem o dostęp do pamięci. Jakby do tego dorzucili jakieś najprostsze choćby DMA to rozmowa byłaby zupełnie inna.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.01.16, 15:35:42
Część drobiazgów poprawiłem w nieszczęsnej wersji 1.3

Dlaczego v. 1.3 jest nieszczęsna?

ale docelowo planowałem zrobić bardziej przyjaznego trackera ze sterowaniem myszą i pracującego w hi-resie. Niestety na planach i jakichś wstępnych kombinacjach się skończyło ;)

To może lepszy byłby Pro Tracker Bzyka? Został już publicznie udostępniony i pewnie jest przyjaźniejszy w użyciu od E-trackera, choć z instrukcją pewnie byłoby gorzej.

I nie wiem jaką masz wersję ETrackera, ale jakby co to mam extra kompilator, który co prawda kiedyś gdzieś udostępniałem, ale możesz nie mieć - extra, bo kosztem nieobsługiwania o ile pamiętam jakichś inwersji i czegoś jeszcze (chyba dwóch ekstra mniej istotnych parametrów) dawał plik, do którego player był o jakieś 30% szybszy

A czy ja mógłbym o taki prosić? Na Sam-ie każdy dodatkowy takt się przyda! :-)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.16, 16:04:04
Dlaczego v. 1.3 jest nieszczęsna?

Bo zmieniłem format modułów - były różnej długości zależnie od liczby wykorzystanych patternów, sample'i itp. I niestety nie miał kto przerobić compilera bo to była domena Kaza. A mnie się nie chciało kombinować bo to już był schyłek moich zabaw z Samem. I tak już zostało.

Cytuj
A czy ja mógłbym o taki prosić? Na Sam-ie każdy dodatkowy takt się przyda! :-)

A proszę bardzo. Na dyskietce jest komplet - normalny ETracker 1.2, oficjalny kompilator i "comp" - ten daje ciut większe pliki wynikowe i nie pozwala na użycie niektórych opcji - nie pamiętam dokładnie czego, ale Ziutek się obywał ;) Za to player jest szybszy.

m.

edit: Właśnie sprawdziłem - wersja trackera bez kompilatora to 2.3 nie 1.3 ;) Znalazłem takie readme z zamierzchłych czasów ;) :

This is ETracker v2.3. This program is copyrighted (C) ESI 1992,93.
This version is for FTP distribution only, and can't be distributed
in another way without permission from the author.

New features in v2.3:
 - 256 patterns,
 - vu-meters during editing (and playing from main menu),
 - completely new disk menu,
 - tune can be named and have it's author (new fields in module),
 - mono/stereo switch (envelopes) - F9 key,
 - a lot of minor changes.

The only problem with this version is that there isn't and probably
won't be compiler for new format of modules. Why? Because I'm working
on version 3 of ETracker. It will be completely recoded with Hi-res
front-end, mouse support (GUI like) and a lot of new features.

Now use and enjoy.

                            MAT of ESI,
                       [email protected]

PS: ETracker v2.3 is one block of code which should be loaded at 32768
and called 32768.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.01.16, 17:02:05

512x192 to nadal 24 kilo ekranu do obróbki.

Hmm... Nie do końca. Sam miał cztery tryby. Trzy 256x192 i czwart 512x192.
Tryb zgodności ze Spectrum to oczywiści 6912 bajtów. Tryb atrybutów 8x1 to 2x6144. Trzeci to pełny kolor czyli 16 kolorów z palety - 4bity na piksel - w sumie 24 kilo. Ostatni to hi-res - tam były 4 kolory z palety - 2 bity na piksel - przy dwa razy większej liczbie pikseli to nadal 24 kilo.

Tego nie wiedziałem, że w hires są 2 bity/px. Dziś sprawdziłem na emu - rzeczywiście, standardowo bez zmiany palety są 4 kolory - czarny, niebieski, czerwony i biały. Cały czas byłem przekonany, że tryb hires jest monochromatyczny.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.16, 17:21:33
@Abrimaal Całkiem monochromatyczny w sytuacji posiadania dużej ilości pamięci byłby użyteczny rzadziej niż taki jaki jest. W hi-resie zrobiłem kiedyś engine do obsługi magów dyskowych - taki (wydawało mi się wtedy) porządny - cały w asmie, z obsługą myszki itp. Do niczego tego nie użyłem, ale w czterech kolorach wyglądało całkiem ładnie :)

Z innej beczki - sprawdziłem zeszyt, o którym pisałem a'propos ETrackera... Niestety to nie ten zeszyt o którym myślałem. Tutaj są tylko jakieś mało istotne notatki z projektowania UI trackera i moje odręczne tłumaczenie z angielskiego części Technical Manuala - zupełnie nie pamiętam w jakim celu je popełniłem biorąc pod uwagę to, że wtedy też bez problemu radziłem sobie z wersją oryginalną ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.01.16, 17:48:10
sprawdziłem zeszyt, o którym pisałem a'propos ETrackera... Niestety to nie ten zeszyt o którym myślałem.

Zaraz zaraz... czy dobrze kojarzę, że opis ETrackera był w częściach w Sam Paper'rze? Parę miesięcy temu przeglądałem wszystkie numery dla powspominania starych dobrych czasów i tak mi coś chodzi po głowie. A przy okazji, czy ostatnim SP był nr 14?
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.16, 17:52:59
@kky A nie mam pojęcia... SP widziałem parę pierwszych numerów. Potem już dałem sobie spokój z magami w których wszędzie było to samo ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.16, 18:31:04
A proszę bardzo. Na dyskietce jest komplet - normalny ETracker 1.2, oficjalny kompilator i "comp" - ten daje ciut większe pliki wynikowe i nie pozwala na użycie niektórych opcji - nie pamiętam dokładnie czego, ale Ziutek się obywał ;) Za to player jest szybszy.


Uuuu... Przestał mi chodzić emulator po wymianie na nowego PC-ta. I nie działa po reinstalacji.
Jaka jest najnowsza wersja SimCoupe?
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.16, 18:43:36
Ja mam 1.0. Simon robił jakieś rozszerzenia, ale nie było nowszego releasu.

A jakby komuś brakowało manuala do ETrackera to jest na NVG: ftp://ftp.nvg.unit.no/pub/sam-coupe/docs/manuals/software/E-Tracker%20Manual.pdf

To jest skan oryginalnego angielskiego manuala (miałem jedną sztukę takiego ;)).
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2012.01.16, 21:51:09
Jak czytam Your Sinclair to zainteresowanie Samem ze strony wydawcow gier bylo niewielkie.
Nawet teraz zeby wprowadzic nowa konsole, przygotowuje sie dedykowane tytuly.
Moze MGT powinno poszukac autorow w Polsce  :D
Fakt, ze Gameboy dzialal na Z80, wiec cos z tego procka mozna bylo jeszcze wyciagnac, ale 8bit szlo juz do lamusa.
Szkoda, ze Sam nie pojawil sie jako ZX128. Do dzis nie rozumiem, dlaczego Sinclair prze tyle lat nie ruszyl grafiki w ZX, choc Timex zrobil to juz w 1983/4.


Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.16, 22:50:29
Cytuj
Jak czytam Your Sinclair to zainteresowanie Samem ze strony wydawcow gier bylo niewielkie.

A kto chciałby zainwestować w pomysł dwóch gości? Oni na prawdę wymyślili koncepcję we dwóch. I z wywiadów wynika, że nie do końca mieli koncepcję marketingową, co przełożyło się na szybki pad najpierw jednej a potem drugiej firmy.

Cytuj
Nawet teraz zeby wprowadzic nowa konsole, przygotowuje sie dedykowane tytuly.

Konsole to są zupełnie inne pieniądze i nie robi się ich kilkuosobowymi zespołami. W tamtych czasach niszowy komputer miał jeszcze szansę się przebić. Niszowa konsola już nie.

Cytuj
Moze MGT powinno poszukac autorow w Polsce  :D

Myśmy się sami zgłosili. Niestety chwilę potem już nie było z kim rozmawiać.

Cytuj
Fakt, ze Gameboy dzialal na Z80, wiec cos z tego procka mozna bylo jeszcze wyciagnac, ale 8bit szlo juz do lamusa.

Po pierwsze - procesor w GameBoyu to nie do końca Z80 - to jest bardziej rozszerzone 8080. Po drugie GameBoy miał przyzwoitą - jak na ten rozmiar i parametry - grafikę. To w ośmiobitówkach było najważniejsze - jeśli miało się na nich dać zrobić przyzwoite gry musiały mieć sprzętowe wsparcie grafiki a nie tylko bitmapowy ekran i procesor.

Cytuj
Szkoda, ze Sam nie pojawil sie jako ZX128.

Jak na rynek wchodziło 128 koszt wyprodukowania ASICa z parametrami jak w Samie był jeszcze zbyt duży. Przez te raptem kilka lat przemysł nie stał w miejscu i dało się za w miarę przyzwoite pieniądze zrobić to, co było w Samie. Ale fakt - sprzęt z parametrami Sama jakieś 3-4 lata wcześniej miałby szansę na znacznie większy sukces niż w swoim czasie.

Cytuj
Do dzis nie rozumiem, dlaczego Sinclair prze tyle lat nie ruszyl grafiki w ZX, choc Timex zrobil to juz w 1983/4.

Nie chcę gdybać, ale mam wrażenie, że obawiali się diametralnej zmiany, która złamałaby zgodność z istniejącą biblioteką software'u.

Co do Timexa... Z czystej ciekawości... Ile jest programów na czystego, nierozszerzanego Timexa, które wykorzystują jego rozszerzoną grafikę?
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.01.16, 23:41:39
Jak czytam Your Sinclair to zainteresowanie Samem ze strony wydawcow gier bylo niewielkie.

Szkoda, ze Sam nie pojawil sie jako ZX128.

Chyba jedyna gra wydana przez znaną firmę to Prince of Persia. Nie wiem jak Lemmings, czy to dzieło Psygnosis, licencja, czy amatorska robota.
O tym, że Sam powinien wyjść zamiast ZX128 napisałem zaczynając temat. Atari ST miałby konkurenta.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.17, 00:23:53
Zarówno Lemingi jak i Prince of Persia to licencje - nie były z tego co pamiętam fizycznie robione przez duże firmy tylko przez ludzi ze sceny Samowej.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sabe^OLB w 2012.01.17, 11:53:54
A ja nie do końca zgodzę się, że Sam powinien wyjść zamiast ZX128. Mimo że ZX128 nigdy nie miałem, to jednak strasznie się śliniłem na jego widok/wszelkie wzmianki o nim i jakby nie patrzeć przyniósł sinclairowcom dużo dobrego - o wiele więcej niż Sam Coupe. Mimo mojego ogromnego sentymentu do Sama (kupiłem jeden z pierwszych egzemplarzy w Polsce), muszę z przykrością stwierdzić, że nie było dla niego miejsca w komputerowym świecie. Ani wtedy gdy powstał, ani te kilka lat wcześniej. Wszystko rozłożyło się przez to, o czym pisze Mat - dwóch zapaleńców postanowiło zbudować sobie komputer - myślę, że i tak mieli dużo szczęścia, że o tym komputerze dowiedział się świat, bo takich zapaleńców jest/było pewnie znacznie więcej. Zacisnęli pasa, obniżyli koszty, zbudowali, poinformowali o tym komputerową prasę i... na tym się skończyło.

PS. Mogli oszczędzić np. na długości przewodu do zasilacza - wystarczyłoby kasy na jakieś wspomaganie grafiki albo szybszy procesor :)


Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.17, 12:01:36
Nigdy nie miałem, ale to jednak spectrumowa rodzina, jakby nie patrzeć.
Jak zawsze podkreśla Velesoft, jest to druga wersja gumiaka, z pominięciem modelu 128K.

Jakby Rosjanie zaczęli robić klona, to może scena by się ruszyła. Skoro są dema na Evę, ATM oraz Pentagona SL...?

Tak czy inaczej, ustawiam się tu na pozycji sympatyka, który jednakowoż maszyny nie posiada. ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.17, 12:19:15
Ja też mimo wszystkiego, co napisałem jestem sympatykiem. Bardzo miło wspominam czasy Sama i development na tymże. Maszynka mimo mankamentów miała potencjał - szybsze taktowanie całości załatwiłoby większość problemów :)

Czytałem gdzieś, że ktoś robi ASICa bez błędów, które ten podobno miał (nigdy się w nie nie wpakowałem więc się nie wypowiem) - może ktoś zrobi klona całości tylko szybszego ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sabe^OLB w 2012.01.17, 12:36:14
Zastanawiam się w sumie, skąd się wziął mój sentyment do Sama - żeby go nabyć musiałem długo wiercić dziurę w brzuchu moim sponsorom, potem specjalnie jechałem do Warszawy (byłem nieletni, więc pod opieką rodzicielki), zostałem tam na noc u ciotki, z którą NIGDY nie utrzymywaliśmy żadnych kontaktów (żeby rozejrzeć się na giełdzie), a i tak byłem zmuszony do kupna jedynego egzemplarza, jaki był wtedy dostępny W CAŁEJ POLSCE - z 256mb ramu i bez stacji dysków.
Co gorsze, po powrocie do domu odkryłem, że ktoś buchnął kasetę demo z pudełka - liczne telefony oraz listy do sklepu sprawiły, że po 2-3 miesiącach mogłem się "wreszcie" cieszyć pierwszymi programami/grafikami stworzonymi dla Sama.
Może właśnie przez te trudne chwile tak miło go wspominam? :) Choć możecie mi wierzyć, że totalny brak JAKICHKOLWIEK programów w czasach, gdy wszyscy znajomi zachwycali się Mega'lo'manią, Lotusem, Centurionem i dziesiątkami wspaniałych demek na Amidze, bardzo mnie bolał :)

Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.01.17, 14:10:04
@Sabe^OLB   To samo kiedyś czułem na myśl o ZX 128, choć wtedy widziałem go tylko na zdjęciach (w tamtych czasach jechałem tylko od czasu do czasu na pożyczonym gumiaku, Timeksie i Unipolbricie). Miałem nawet już kupować +3, ale nie udało mi się go nigdzie znaleźć. Wtedy pojawił się Sam i po prostu musiałem go mieć. Oczywiście doskwierał brak oprogramowania, więc już na początku przeniosłem na niego wszystko co miałem z ZX-a, podłączyłem AY-greka, przerobiłem na swoje potrzeby emulator z Lerm Software (AY musiał być podłączony pod inne porty, więc trzeba było dorobić kod poprawiający odwołania do niego). Na początku był to więc taki niby Spectrum 48 + AY + stacja 3,5''  :) A jak wyszła The Lyra 3, to kumpel spectrumowiec też sobie kupił Sam-a  :D

W końcu po kilku (niewielu) latach padł mi ASIC, sklep Europa w stolicy zniknął, serwis bodaj w Łowiczu też i przygoda się skończyła. Aż do czasów pierwszego emulatora na PC, wtedy wszystko na nowo odżyło. Dziś mój Sam ma się dobrze: ma wymieniony ASIC, parę zrobionych przeze mnie własnoręcznie interfejsów oraz SD HxC Floppy Emulator (choć flop też jest nadal sprawny). Jak coś na niego piszę, to na PC w emulatorze, a potem sprawdzam efekty na właściwym sprzęcie.

Sentyment do Sam-a mam ogromny. Pewnie też ze względu na trud, jaki trzeba było włożyć w zdobycie oprogramowania do niego. Trudno zliczyć, ile razy jeździłem w tym celu do Warszawy. Mimo to brak oprogramowania nie bolał mnie aż tak bardzo. Dzięki temu każda nowość bardziej cieszyła ;) Oprócz tego co nieco sam napisałem (a to daje mnóstwo satysfakcji), do oglądania i słuchania miałem sporo demek na AY-greka, a w Lotusa mogłem pograć u jakiegoś kumpla z Amigą ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.17, 14:14:17
off-topic: Używajcie proszę poprawnej nazwy/nazw naszych dem - żadne z nich nie nazywało się Lyra. To zawsze była The Lyra - pun intended. O ile jestem w stanie to zrozumieć w wypadku ludzi nie znających polskiego to u nas uważam to za nie do przyjęcia ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.17, 15:17:58
off-topic: Używajcie proszę poprawnej nazwy/nazw naszych dem - żadne z nich nie nazywało się Lyra. To zawsze była The Lyra - pun intended. O ile jestem w stanie to zrozumieć w wypadku ludzi nie znających polskiego to u nas uważam to za nie do przyjęcia ;)


Zgadzam się.
Nawet już Gasmanowi wytłumaczyłem, co to jest "delira". :)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.17, 15:38:33
Dziś mój Sam ma się dobrze: ma wymieniony ASIC, parę zrobionych przeze mnie własnoręcznie interfejsów oraz SD HxC Floppy Emulator (choć flop też jest nadal sprawny). Jak coś na niego piszę, to na PC w emulatorze, a potem sprawdzam efekty na właściwym sprzęcie.
Sentyment do Sam-a mam ogromny. Pewnie też ze względu na trud, jaki trzeba było włożyć w zdobycie oprogramowania do niego. Trudno zliczyć, ile razy jeździłem w tym celu do Warszawy. Mimo to brak oprogramowania nie bolał mnie aż tak bardzo. Dzięki temu każda nowość bardziej cieszyła ;) Oprócz tego co nieco sam napisałem (a to daje mnóstwo satysfakcji), do oglądania i słuchania miałem sporo demek na AY-greka, a w Lotusa mogłem pograć u jakiegoś kumpla z Amigą ;)

Chciałem w związku z tym przypomnieć, że pośród spectrumowych organizatorów zlotu Forever są SAMowcy, wręcz chyba fanatyczni ;) którzy z radością zobaczyliby nowego "kolegę po fachu", nie wspominając już o pracach na compo.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2012.01.17, 21:41:22
Moze warto zalozyc specjalna sekcje dla Sama na forum ?
Chetnie bym sobie poprzegladal produkcje - dla mnie Sam to juz bylo po herbacie, choc gdybym mial kase to pewno bym zakupil obok PC.
Duzo bylo w ogole softu z Polski ?
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Tygrys w 2012.01.18, 10:07:01
Moze warto zalozyc specjalna sekcje dla Sama na forum ?

Warto, zatem załżyłem osobny dział ;-)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.18, 10:29:32
W sumie jest to o tyle warte zachodu, że jednak emulator chyba jest dośc dobry (OK, u mnie nie działa, więc nie tyle "dobry", co "wierny oryginałowi" ;) ), toteż gdyby ktoś produkował soft, to jednak przecież "widowania" by była.
No i wciąż mam nadzieję, że na Wschodzie pokuszą się o klona. :)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.18, 10:47:22
Emulator (w związku z tym, że ma jeden model do obsłużenia może to robić dokładniej ;)) jest bardzo wierny - nie zdarzyło mi się, żeby cokolwiek z wrzucanych w niego rzeczy nie działało tak jak pamiętam to z oryginalnego sprzętu.

Co do klona - nie obiecywałbym sobie zbyt wiele... to jednak w porównaniu ze Spectrum zdecydowanie niszowa maszynka. Choć jakby coś takiego się pojawiło za jakieś przyzwoite pieniądze to w sumie czemu nie.

Ja na razie czekam na pojawienie się w sprzedaży RaspberryPi (www.raspberrypi.org) - komputerek wielkości karty kredytowej za 25/25 dolarów zależnie od konfiguracji, na którym na oko (ze specyfikacji sądząc) powinno się dać bujnąć emulatory większości ośmiobitówek. Mam w planach nabycie takiej zabawki (a dokładniej dwóch ;)) i zmontowanie z tego media playera do którego jako opcję dorzucę Fuse i SumCoupe ;)

m.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.18, 10:57:17
Co do klona - nie obiecywałbym sobie zbyt wiele... to jednak w porównaniu ze Spectrum zdecydowanie niszowa maszynka. Choć jakby coś takiego się pojawiło za jakieś przyzwoite pieniądze to w sumie czemu nie.


Zgadzam się, dlatego miałem raczej nadzieję, że zaimplementują ten config do któregoś z istniejących Spectrumów. Najpewniej możnaby próbować ze Speccy2010.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.18, 11:39:19
Pewnie tak, choć patrząc na cenę i sposób produkcji/dystrybucji Speccy2010 (fajna zabawka, ale trochę droga) takie rozwiązanie nie zmniejszyłoby niszowości Sama ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.18, 15:02:31
Właśnie znalazłem program, który "ścina" SimCoupe - okazuje się, że w ETrackerze zrobiłem coś (szczerze mówiąc nie chce mi się nawet szukać co ;)), co powoduje, że edytor sampli i ornamentów pod Linuxem wygląda tak jak na obrazku. Problem to środek ekranu, gdzie na niebieskim pasku coś się kaszani. Na prawdziwym sprzęcie na pewno się nie kaszaniło ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.18, 15:47:40
MAT:

> patrząc na cenę i sposób produkcji/dystrybucji Speccy2010 (fajna zabawka, ale trochę droga)
--------------------
Może "in general" to tak, ale relatywnie, to jest tani. W porównaniu do nowych maszyn z innych platform? MiniMig? Czy to nowe ST? Są milion razy droższe, o ile wiem.
No i w porównaniu do Spectrum48, czy Spectrum128 w stanie zbliżonym do perfekcyjnego - to też jest tani. A stan - także perfekcyjny, hehe.
Więc ja raczej nie narzekam.


> okazuje się, że w ETrackerze zrobiłem coś (szczerze mówiąc nie chce mi się nawet szukać co ), co powoduje, że edytor sampli i ornamentów pod Linuxem wygląda tak jak na obrazku.
----------------
Chodzi o tę tęczę? Widziałem, ale ona nie przeszkadza w używaniu. Sprawdzone. ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.18, 15:52:52
MAT:

> patrząc na cenę i sposób produkcji/dystrybucji Speccy2010 (fajna zabawka, ale trochę droga)
--------------------
Może "in general" to tak, ale relatywnie, to jest tani. W porównaniu do nowych maszyn z innych platform? MiniMig? Czy to nowe ST? Są milion razy droższe, o ile wiem.
No i w porównaniu do Spectrum48, czy Spectrum128 w stanie zbliżonym do perfekcyjnego - to też jest tani. A stan - także perfekcyjny, hehe.
Więc ja raczej nie narzekam.

No to ja pozostanę przy plus dwójce i emulatorach ;) Jak już kupię RaspberryPie'a to zobaczę jak to tam będzie wyglądało :)

Cytuj
> okazuje się, że w ETrackerze zrobiłem coś (szczerze mówiąc nie chce mi się nawet szukać co ), co powoduje, że edytor sampli i ornamentów pod Linuxem wygląda tak jak na obrazku.
----------------
Chodzi o tę tęczę? Widziałem, ale ona nie przeszkadza w używaniu. Sprawdzone. ;)

A ja nie mówię, że przeszkadza. Uzupełniam tylko moją wcześniejszą wypowiedź, że nie znalazłem programu, który by sie krzaczył ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Abrimaal w 2012.01.18, 15:59:34
No i wciąż mam nadzieję, że na Wschodzie pokuszą się o klona. :)
Byleby zachowali identyczne taktowanie CPU, SAA, przerwań i ramki, bo w Pentagon wszystkie te wartości są inne.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2012.01.19, 01:15:52
Sam chyba nie byl popularny w Rosji, wiec watpie aby bylo zainteresowanie klonem.
Zreszta tam nawet Zx Spectrum nie byl popularny tylko tylko pientagony i atejemy  ;D

Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.19, 12:37:21
Byleby zachowali identyczne taktowanie CPU, SAA, przerwań i ramki, bo w Pentagon wszystkie te wartości są inne.


Są.

Bo nie bylo FPGA. Teraz da się już wszystko wycyklować.

Fajnie by bylo, jakby zrobili to w postaci dodatkowego configu do Speccy2010. O ile tam się jeszcze coś zmieści. Ale skoro nawet implementacja SIDa się zmieściła. :)
Swoją drogą gdzie jest Poolpet i jego dzieło. Coś zamarł na WOSie.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.19, 13:13:56
A wracając do tematu, to klon by się przydał, bo jak RAZ był na allegro SAM, to kosztował coś ok. 1000 zł, jeśli nie więcej.
Toteż - jakkolwiek chętnie bym wziął - to mnie nie stać, heh.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.19, 14:51:58
To ja nawet nie będę mówił co się stało z moim Samem bo aż żal dupę ściska :(
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Damianx w 2012.01.19, 18:24:07
to nie mów bo ktoś się może lekko zdenerwować.
jak ja pomyślę ile fajnego retro sprzętu poszło do śmieci to aż niechce mi się o tym myśleć.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Gryzor w 2012.01.19, 21:55:13
Zeby zrobic Sama na FPGA ktos najpier musialby zamodelowac ASICa. Jak na razie nic takiego chyba nie istnieje, w przeciwienstwie np. do ULA.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.19, 23:30:03
Głowy sobie nie dam uciąć, ale mam wrażenie, że gdzieś kiedyś czytałem, że ktoś próbuje. Ale że nie specjalnie mnie to interesowało to nie wiem w jakim stadium projekt się znajdował ani co się z nim dalej stało.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.01.20, 08:23:52
A wracając do tematu, to klon by się przydał, bo jak RAZ był na allegro SAM, to kosztował coś ok. 1000 zł, jeśli nie więcej.
Toteż - jakkolwiek chętnie bym wziął - to mnie nie stać, heh.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy widziałem 3. Jeden poszedł za sporo poniżej 1000, jeden za trochę ponad, a trzeciego ktoś próbował wystawiać kilka razy, ale nie sprzedał. Zaczynał od 1500, a skończył na 1300 albo 1200. Dużo więcej jest ich na brytyjskim ebay'u. W ciągu ostatnich dwóch tygodni widziałem chyba 4. Ceny są jeszcze wyższe niż u nas. Poniżej 200 funtów nie schodzą, a ktoś chce nawet 400! Ja w sumie mam dwie sztuki i kiedyś myślałem o sprzedaniu jednego, ale flop mi w nim padł.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.20, 09:54:03
KKY:

> W ciągu ostatnich kilku miesięcy widziałem 3. Jeden poszedł za sporo poniżej 1000, jeden za trochę ponad, a trzeciego ktoś próbował wystawiać kilka razy, ale nie sprzedał. Zaczynał od 1500, a skończył na 1300 albo 1200. Dużo więcej jest ich na brytyjskim ebay'u. W ciągu ostatnich dwóch tygodni widziałem chyba 4. Ceny są jeszcze wyższe niż u nas. Poniżej 200 funtów nie schodzą, a ktoś chce nawet 400!
-----------------
No więc właśnie o to chodzi. Ja wymiękam.
Tzn. Gdyby jeszcze było powiedzmy tyle gier, co na Atari Lynx (podobna sytuacja, maszyna nie okazała się sukcesem rynkowym, pomimo niezwykłych mozliwości, jak na rok 1989) - to mógłbym się zastanawiać. Tam ilość napisanych gier oscylowała bodajże wokół setki. No i znane 'przeboje' z 16-bitowców.
Ale tutaj to gorzej. I to chyba znacznie.

Jak w ogóle jest z kompatybilnością Sama "w dół"? Do sinclairowskich i amstradowskich Spectrumów? Tzn. wiem, że to jest 48K, ale można normalnie gry/dema wgrywać, czy potrzebny jest jakiś dodatek (jak na TS 2068)?


> Ja w sumie mam dwie sztuki i kiedyś myślałem o sprzedaniu jednego, ale flop mi w nim padł.
---------------------
Mógłbym się zastanowić, o ile HxC z tym działa. Mam 3 sztuki HxC i chwalę sobie, ale nawet nie sprawdzałem, czy w zestawie obsługiwanych maszyn jest też SAM.
On ma standardowe 'współczesne' wejście/taśmę FDD? Czy jakoweś dziwadło, jak na starych ST-kach?
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.20, 10:05:41
Jak w ogóle jest z kompatybilnością Sama "w dół"? Do sinclairowskich i amstradowskich Spectrumów? Tzn. wiem, że to jest 48K, ale można normalnie gry/dema wgrywać, czy potrzebny jest jakiś dodatek (jak na TS 2068)?

Kompatybilność jest programowa ze wsparciem sprzętowym. I bez przeróbek softu wyłącznie 48k.

ASIC w trybie Spectruma przełącza organizację ekranu na taką jak w oryginale i zwalnia procesor do mniej więcej takiej samej prędkości jak Spectrum. A potem to już ty musisz ustawić odpowiednie banki pamięci, załadować ROM do jednego z nich, ustawić palety i skoczyć na początek ROMu. A potem załadować z taśmy program i używać :)

Albo zrobić jakiś loader, który załaduje snapshota, podłączy tapa itp.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.01.20, 14:03:44
Jak w ogóle jest z kompatybilnością Sama "w dół"? Do sinclairowskich i amstradowskich Spectrumów? Tzn. wiem, że to jest 48K, ale można normalnie gry/dema wgrywać, czy potrzebny jest jakiś dodatek (jak na TS 2068)?

Na "czystego" Sam-a wgrać się nie da, nie pójdzie. Ale napisanie emulatora było proste, wystarczyło tak jak pisał matofesi wgrać ROM Spectruma, ustawić banki pamięci, kolory i już. Żeby to jakoś sprawniej obsługiwać, dorzucało się jeszcze w ROM-ie obsługę przycisku NMI. Kompatybilność takiego emulatora była niezła, większość rzeczy chodziło. Tylko timingi były dalekie od ideału, wszystko działało wyraźnie za szybko i muzyka na bzyczka była mocno zniekształcona. Mogę tutaj wrzucić zmodyfikowany przeze mnie emulator Lerm Soft. z jakimiś gierkami, sam zobaczysz. Wszystkie gry z 48k jakie mam sam przenosiłem z taśm na dyskietki Sam-a.

Oprócz gier z 48k jest w sieci masa przeróbek tych ze 128k.  Dodany jest w nich tłumacz a AY-greka na SAA i poprawione odwołania do banków pamięci. Jeżeli gra nie używała dodatkowego ekranu 128-ki i nie modyfikowała zawartości "dolnej połowy górnej połowy" pamięci, to była w miarę prosta do przerobienia.

Mógłbym się zastanowić, o ile HxC z tym działa. Mam 3 sztuki HxC i chwalę sobie, ale nawet nie sprawdzałem, czy w zestawie obsługiwanych maszyn jest też SAM.
On ma standardowe 'współczesne' wejście/taśmę FDD? Czy jakoweś dziwadło, jak na starych ST-kach?

HxC działa, mam takiego u siebie. Super urządzonko, zadziałało mi też z ZX 128k +3 i Amigą 500. Tylko właśnie Sam nie ma standardowego wejścia na flopa. Podłącza się to tak jak stację od PC, czyli przez dodatkową przejściówkę, jak np. tutaj:
http://velesoft.speccy.cz/newsamfdd-cz.htm
Jak ktoś widział oryginalnego flopa Sam-a to wie, że nawet między stacją Citizena a Sam-em też była dodatkowa płytka. Ja to zrobiłem w ten sposób, że kupiłem od Quazara coś takiego:
http://www.samcoupe.com/hardfdc.htm
tylko że bez flopa, a z dłuższymi kablami, tak żeby móc wyciągnąć HxC na zewnątrz obudowy Sam-a. W dalszej przyszłości mam w planach zrobienie sobie drugiej takiej przejściówki na VL1772, który został mi z padniętego flopa.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.20, 14:27:32
KKY:

> Mogę tutaj wrzucić zmodyfikowany przeze mnie emulator Lerm Soft. z jakimiś gierkami, sam zobaczysz. Wszystkie gry z 48k jakie mam sam przenosiłem z taśm na dyskietki Sam-a.
--------------
Oooo, no to jak najbardziej bym na to okiem rzucił, jeśli można. (Plus te programy przekonwertowane ze Spectrum).


> Oprócz gier z 48k jest w sieci masa przeróbek tych ze 128k. 
--------------
Czy można prosić o jakieś linki? Nie wiedziałem nawet, że ktoś to wrzuca na strony. Bardzo ciekawe!


> HxC działa, mam takiego u siebie. Super urządzonko, zadziałało mi też z ZX 128k +3 i Amigą 500. Tylko właśnie Sam nie ma standardowego wejścia na flopa. Podłącza się to tak jak stację od PC, czyli przez dodatkową przejściówkę, jak np. tutaj:
http://velesoft.speccy.cz/newsamfdd-cz.htm
-----------------------
Nie podejrzewam, byś - oprócz zbędnego SAMa - miał także, lub zechciał zrobić - na sprzedaż, drugą taką przejściówkę?
Bo jeśli byłoby to możliwe, to moim drugim krokiem było by pytanie za ile ten SAM z przejściówką. ;)
Przynajmniej bys wiedział, że będzie używany, a nie na "zbieranie kurzu".
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.01.20, 15:15:14
Tak na szybko, tu jest dużo różnych rzeczy. Na S trochę kompilacji gier ze 128k:
http://www.romnation.net/srv/roms/samcoupe/s.html

Albo tutaj w Games:
http://www.theoldcomputer.com/roms/index.php?folder=MGT/Sam-Coupe
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.01.20, 19:59:26
Wrzucam dwie dyskietki: zmodyfikowany przeze mnie emulator 48k z grami oraz jedna dyskietka gier ze 128k (mam takich 18, to są inne dyskietki niż te z pierwszego linka wcześniej). Emulator ma w nazwie "Spectrum + AY", ale nie emuluje AY-greka, wymaga podłączenia rzeczywistego. Nie wszystko w nim musi działać, robiłem to na własne potrzeby. Części opcji widocznych z prawej strony ekranu nigdy nie używałem, były w oryginale, więc zostały. Niektóre nawet nie pamiętam do czego służą ;) Po naciśnięciu L, czyli Load, wystarczy wpisać początek nazwy bez żadnych gwiazdek itp. Po załadowaniu pliku emulator przechodzi do trybu Spectrum, do NMI. Tu działają 3 klawisze: spacja - powrót do ZX-a, M - powrót do menu emulatora, N - konwersja wszystkich odwołań do AY na porty właściwe dla podłączonej przystawki. Żeby w trybie ZX powrócić do menu emulatora, należy najpierw wejść w tryb NMI, czyli nacisnąć klawisz NMI z tyłu (w emulatorze F11), a potem M. Obrazy gier ze Spectrum są przygotowane w specjalny sposób. Jest to obraz bez pamięci ekranu, zrobiony tuż po załadowaniu gry z taśmy, a jeszcze przed jej uruchomieniem. Dlatego umożliwia w łatwy sposób nagranie gry z powrotem na taśmę, a ponadto zajmuje o wiele mniej miejsca niż pełny snapshot. Kiedyś bardzo mi zależało na miejscu na dyskietkach :)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.20, 21:40:45
Jakkolwiek BAAAAAAAAAAAAAARDZOOOOOOOOOOOO dziękuję za wszelki soft - means MUCH to me - ale, będąc zaje.banym w trupa, chciałbym jeno poinformować, że emulator zaczął chodzić dopiero, gdy wywaliłem:
TOOLS/OPTIONS/Use DirectDraw hardware acceleration.
Więc jeśli autor emulatora jest kolegą któregoś z Panów, to sugerowałbym odpowiedni donos.

PS: Co do chęci rozwoju sceny tego "dużego" Gumioka, to nie wycofuję się - i być może - zwrócę się za jakiś czas do któregoś z Panów o pomoc.

Pozzzzzzzzzzzzzzzdr.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: Sir David w 2012.01.21, 21:25:52
TOOLS/OPTIONS/Use DirectDraw hardware acceleration.
O rzeczywiście, to mogło być to. Z tego co kojarzę, to efekt działania tego ustawienia na różnych kartach graficznych potrafił wyglądać różnie.

Co do chęci rozwoju sceny tego "dużego" Gumioka, to nie wycofuję się - i być może - zwrócę się za jakiś czas do któregoś z Panów o pomoc.
Ja bym chętnie się dołączył. Nawet jak sceny "dużego Gumioka" to nie rozrusza, to zawsze chętnie posłucham nowej, dobrej muzyki na SAA :)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.27, 12:44:05
Ściągnąłem sobie właśnie i obejrzałem po latach Sam Juggler'a i odszczekuję to, co napisałem - animacja nie jest robiona przełączaniem ekranów.

Poza wszystkim innym ma więcej klatek i działa bez problemów na maszynce z 256 kilo RAMu. Zajrzałem na szybko do środka i sądząc po tym co zobaczyłem kod jest stosunkowo nieskomplikowany - głównie przerzucanie kawałków animacji ciągami LDI. Co nie zmienia faktu, że animacja jest bardzo ładnie skonwertowana i całość bardzo ładnie złożona. Według tekstu jest też 24 kolory na raz ekranie - muszę się temu jeszcze przyjrzeć w których miejscach zmieniają palety.

edit: Nie wiem jak policzyli 24 kolory, ale chyba chodzi o przełączane na "niebie" niebieskie. Na zrzucie ekranu gimp doliczył się 18 kolorów więc może w niektórych klatkach faktycznie tyle ich jest ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.31, 21:59:21
Zanim w końcu ruszę tłusty zad do jakiejkolwiek muzyki syntetycznej, to trochę się kręcę po BASICu.
Widzę, że to Spectrum, ale interesuje mnie "dos".
Jaka jest _normalna_ komenda do wylistowania stacji dysków?
Bo to cholerstwo "DIR1" działa tylko PO "boot", a jest to nieco męczące.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: matofesi w 2012.01.31, 22:21:53
Nie da się inaczej. Po starcie kompa nie masz DOSa - wtedy działają tylko komendy do obsługi taśmy i BOOT. BOOT ładuje system operacyjny - może to być standardowy DOS dostarczany z dyskietkowymi Samami, może być extra płatny Master DOS. Dopiero po jego załadowaniu zaczynają działać polecenia obsługi dyskietek. Inaczej się po prostu nie da - system w ROMie potrafi załadować i uruchomić bootsector i to zasadniczo tyle ;)
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY/HOOY-PROGRAM w 2012.01.31, 22:29:55
Aaaaa, rozumiem. Szkoda.
Ale będę pamiętać. :)
FĘKJU.
Tytuł: Odp: SAM Coupe
Wiadomość wysłana przez: DDX w 2012.03.17, 00:53:22
ASIC w trybie Spectruma przełącza organizację ekranu na taką jak w oryginale i zwalnia procesor do mniej więcej takiej samej prędkości jak Spectrum. A potem to już ty musisz ustawić odpowiednie banki pamięci, załadować ROM do jednego z nich, ustawić palety i skoczyć na początek ROMu. A potem załadować z taśmy program i używać :)
I m.in. to ww powoduje, ze owo nadSpectrum malo mnie rajcuje. Ale to tylko tak na marginesie.

A widzieli to? (http://www.keprt.cz/progs/ascd/)