Autor Wątek: SAM Coupe  (Przeczytany 42164 razy)

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #45 dnia: 2012.01.19, 13:13:56 »
A wracając do tematu, to klon by się przydał, bo jak RAZ był na allegro SAM, to kosztował coś ok. 1000 zł, jeśli nie więcej.
Toteż - jakkolwiek chętnie bym wziął - to mnie nie stać, heh.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #46 dnia: 2012.01.19, 14:51:58 »
To ja nawet nie będę mówił co się stało z moim Samem bo aż żal dupę ściska :(

Damianx

  • *****
  • Wiadomości: 657
  • Miejsce pobytu:
    Pruszków
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #47 dnia: 2012.01.19, 18:24:07 »
to nie mów bo ktoś się może lekko zdenerwować.
jak ja pomyślę ile fajnego retro sprzętu poszło do śmieci to aż niechce mi się o tym myśleć.
Spectrum512k - Spectrum+128k - +2A - +3 Pear Ay - TC2048 S-VIDEO - Didaktik Gama80k\192k- A4000\060 - A1200\030 - A600\9tails - CD32 - A500 GVP Impact II - C64\SD2IEC\DualSID - Atari130XE\SIO2SD\Stereo - CA2001 - CPC6128\HXC - Atari Mega Ste UltraSatan.

Gryzor

  • *****
  • Wiadomości: 2010
  • Miejsce pobytu:
    Warszawa
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #48 dnia: 2012.01.19, 21:55:13 »
Zeby zrobic Sama na FPGA ktos najpier musialby zamodelowac ASICa. Jak na razie nic takiego chyba nie istnieje, w przeciwienstwie np. do ULA.

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #49 dnia: 2012.01.19, 23:30:03 »
Głowy sobie nie dam uciąć, ale mam wrażenie, że gdzieś kiedyś czytałem, że ktoś próbuje. Ale że nie specjalnie mnie to interesowało to nie wiem w jakim stadium projekt się znajdował ani co się z nim dalej stało.

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #50 dnia: 2012.01.20, 08:23:52 »
A wracając do tematu, to klon by się przydał, bo jak RAZ był na allegro SAM, to kosztował coś ok. 1000 zł, jeśli nie więcej.
Toteż - jakkolwiek chętnie bym wziął - to mnie nie stać, heh.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy widziałem 3. Jeden poszedł za sporo poniżej 1000, jeden za trochę ponad, a trzeciego ktoś próbował wystawiać kilka razy, ale nie sprzedał. Zaczynał od 1500, a skończył na 1300 albo 1200. Dużo więcej jest ich na brytyjskim ebay'u. W ciągu ostatnich dwóch tygodni widziałem chyba 4. Ceny są jeszcze wyższe niż u nas. Poniżej 200 funtów nie schodzą, a ktoś chce nawet 400! Ja w sumie mam dwie sztuki i kiedyś myślałem o sprzedaniu jednego, ale flop mi w nim padł.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #51 dnia: 2012.01.20, 09:54:03 »
KKY:

> W ciągu ostatnich kilku miesięcy widziałem 3. Jeden poszedł za sporo poniżej 1000, jeden za trochę ponad, a trzeciego ktoś próbował wystawiać kilka razy, ale nie sprzedał. Zaczynał od 1500, a skończył na 1300 albo 1200. Dużo więcej jest ich na brytyjskim ebay'u. W ciągu ostatnich dwóch tygodni widziałem chyba 4. Ceny są jeszcze wyższe niż u nas. Poniżej 200 funtów nie schodzą, a ktoś chce nawet 400!
-----------------
No więc właśnie o to chodzi. Ja wymiękam.
Tzn. Gdyby jeszcze było powiedzmy tyle gier, co na Atari Lynx (podobna sytuacja, maszyna nie okazała się sukcesem rynkowym, pomimo niezwykłych mozliwości, jak na rok 1989) - to mógłbym się zastanawiać. Tam ilość napisanych gier oscylowała bodajże wokół setki. No i znane 'przeboje' z 16-bitowców.
Ale tutaj to gorzej. I to chyba znacznie.

Jak w ogóle jest z kompatybilnością Sama "w dół"? Do sinclairowskich i amstradowskich Spectrumów? Tzn. wiem, że to jest 48K, ale można normalnie gry/dema wgrywać, czy potrzebny jest jakiś dodatek (jak na TS 2068)?


> Ja w sumie mam dwie sztuki i kiedyś myślałem o sprzedaniu jednego, ale flop mi w nim padł.
---------------------
Mógłbym się zastanowić, o ile HxC z tym działa. Mam 3 sztuki HxC i chwalę sobie, ale nawet nie sprawdzałem, czy w zestawie obsługiwanych maszyn jest też SAM.
On ma standardowe 'współczesne' wejście/taśmę FDD? Czy jakoweś dziwadło, jak na starych ST-kach?

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #52 dnia: 2012.01.20, 10:05:41 »
Jak w ogóle jest z kompatybilnością Sama "w dół"? Do sinclairowskich i amstradowskich Spectrumów? Tzn. wiem, że to jest 48K, ale można normalnie gry/dema wgrywać, czy potrzebny jest jakiś dodatek (jak na TS 2068)?

Kompatybilność jest programowa ze wsparciem sprzętowym. I bez przeróbek softu wyłącznie 48k.

ASIC w trybie Spectruma przełącza organizację ekranu na taką jak w oryginale i zwalnia procesor do mniej więcej takiej samej prędkości jak Spectrum. A potem to już ty musisz ustawić odpowiednie banki pamięci, załadować ROM do jednego z nich, ustawić palety i skoczyć na początek ROMu. A potem załadować z taśmy program i używać :)

Albo zrobić jakiś loader, który załaduje snapshota, podłączy tapa itp.

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #53 dnia: 2012.01.20, 14:03:44 »
Jak w ogóle jest z kompatybilnością Sama "w dół"? Do sinclairowskich i amstradowskich Spectrumów? Tzn. wiem, że to jest 48K, ale można normalnie gry/dema wgrywać, czy potrzebny jest jakiś dodatek (jak na TS 2068)?

Na "czystego" Sam-a wgrać się nie da, nie pójdzie. Ale napisanie emulatora było proste, wystarczyło tak jak pisał matofesi wgrać ROM Spectruma, ustawić banki pamięci, kolory i już. Żeby to jakoś sprawniej obsługiwać, dorzucało się jeszcze w ROM-ie obsługę przycisku NMI. Kompatybilność takiego emulatora była niezła, większość rzeczy chodziło. Tylko timingi były dalekie od ideału, wszystko działało wyraźnie za szybko i muzyka na bzyczka była mocno zniekształcona. Mogę tutaj wrzucić zmodyfikowany przeze mnie emulator Lerm Soft. z jakimiś gierkami, sam zobaczysz. Wszystkie gry z 48k jakie mam sam przenosiłem z taśm na dyskietki Sam-a.

Oprócz gier z 48k jest w sieci masa przeróbek tych ze 128k.  Dodany jest w nich tłumacz a AY-greka na SAA i poprawione odwołania do banków pamięci. Jeżeli gra nie używała dodatkowego ekranu 128-ki i nie modyfikowała zawartości "dolnej połowy górnej połowy" pamięci, to była w miarę prosta do przerobienia.

Mógłbym się zastanowić, o ile HxC z tym działa. Mam 3 sztuki HxC i chwalę sobie, ale nawet nie sprawdzałem, czy w zestawie obsługiwanych maszyn jest też SAM.
On ma standardowe 'współczesne' wejście/taśmę FDD? Czy jakoweś dziwadło, jak na starych ST-kach?

HxC działa, mam takiego u siebie. Super urządzonko, zadziałało mi też z ZX 128k +3 i Amigą 500. Tylko właśnie Sam nie ma standardowego wejścia na flopa. Podłącza się to tak jak stację od PC, czyli przez dodatkową przejściówkę, jak np. tutaj:
http://velesoft.speccy.cz/newsamfdd-cz.htm
Jak ktoś widział oryginalnego flopa Sam-a to wie, że nawet między stacją Citizena a Sam-em też była dodatkowa płytka. Ja to zrobiłem w ten sposób, że kupiłem od Quazara coś takiego:
http://www.samcoupe.com/hardfdc.htm
tylko że bez flopa, a z dłuższymi kablami, tak żeby móc wyciągnąć HxC na zewnątrz obudowy Sam-a. W dalszej przyszłości mam w planach zrobienie sobie drugiej takiej przejściówki na VL1772, który został mi z padniętego flopa.

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #54 dnia: 2012.01.20, 14:27:32 »
KKY:

> Mogę tutaj wrzucić zmodyfikowany przeze mnie emulator Lerm Soft. z jakimiś gierkami, sam zobaczysz. Wszystkie gry z 48k jakie mam sam przenosiłem z taśm na dyskietki Sam-a.
--------------
Oooo, no to jak najbardziej bym na to okiem rzucił, jeśli można. (Plus te programy przekonwertowane ze Spectrum).


> Oprócz gier z 48k jest w sieci masa przeróbek tych ze 128k. 
--------------
Czy można prosić o jakieś linki? Nie wiedziałem nawet, że ktoś to wrzuca na strony. Bardzo ciekawe!


> HxC działa, mam takiego u siebie. Super urządzonko, zadziałało mi też z ZX 128k +3 i Amigą 500. Tylko właśnie Sam nie ma standardowego wejścia na flopa. Podłącza się to tak jak stację od PC, czyli przez dodatkową przejściówkę, jak np. tutaj:
http://velesoft.speccy.cz/newsamfdd-cz.htm
-----------------------
Nie podejrzewam, byś - oprócz zbędnego SAMa - miał także, lub zechciał zrobić - na sprzedaż, drugą taką przejściówkę?
Bo jeśli byłoby to możliwe, to moim drugim krokiem było by pytanie za ile ten SAM z przejściówką. ;)
Przynajmniej bys wiedział, że będzie używany, a nie na "zbieranie kurzu".

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #55 dnia: 2012.01.20, 15:15:14 »
Tak na szybko, tu jest dużo różnych rzeczy. Na S trochę kompilacji gier ze 128k:
http://www.romnation.net/srv/roms/samcoupe/s.html

Albo tutaj w Games:
http://www.theoldcomputer.com/roms/index.php?folder=MGT/Sam-Coupe
« Ostatnia zmiana: 2012.01.20, 15:21:29 wysłana przez kky »

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #56 dnia: 2012.01.20, 19:59:26 »
Wrzucam dwie dyskietki: zmodyfikowany przeze mnie emulator 48k z grami oraz jedna dyskietka gier ze 128k (mam takich 18, to są inne dyskietki niż te z pierwszego linka wcześniej). Emulator ma w nazwie "Spectrum + AY", ale nie emuluje AY-greka, wymaga podłączenia rzeczywistego. Nie wszystko w nim musi działać, robiłem to na własne potrzeby. Części opcji widocznych z prawej strony ekranu nigdy nie używałem, były w oryginale, więc zostały. Niektóre nawet nie pamiętam do czego służą ;) Po naciśnięciu L, czyli Load, wystarczy wpisać początek nazwy bez żadnych gwiazdek itp. Po załadowaniu pliku emulator przechodzi do trybu Spectrum, do NMI. Tu działają 3 klawisze: spacja - powrót do ZX-a, M - powrót do menu emulatora, N - konwersja wszystkich odwołań do AY na porty właściwe dla podłączonej przystawki. Żeby w trybie ZX powrócić do menu emulatora, należy najpierw wejść w tryb NMI, czyli nacisnąć klawisz NMI z tyłu (w emulatorze F11), a potem M. Obrazy gier ze Spectrum są przygotowane w specjalny sposób. Jest to obraz bez pamięci ekranu, zrobiony tuż po załadowaniu gry z taśmy, a jeszcze przed jej uruchomieniem. Dlatego umożliwia w łatwy sposób nagranie gry z powrotem na taśmę, a ponadto zajmuje o wiele mniej miejsca niż pełny snapshot. Kiedyś bardzo mi zależało na miejscu na dyskietkach :)
« Ostatnia zmiana: 2012.01.20, 20:05:19 wysłana przez kky »

YERZMYEY/HOOY-PROGRAM

  • *****
  • Wiadomości: 1187
  • Miejsce pobytu:
    Rubber Planet
  • AY RIDERS
    • ZX Spectrum demos/games
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #57 dnia: 2012.01.20, 21:40:45 »
Jakkolwiek BAAAAAAAAAAAAAARDZOOOOOOOOOOOO dziękuję za wszelki soft - means MUCH to me - ale, będąc zaje.banym w trupa, chciałbym jeno poinformować, że emulator zaczął chodzić dopiero, gdy wywaliłem:
TOOLS/OPTIONS/Use DirectDraw hardware acceleration.
Więc jeśli autor emulatora jest kolegą któregoś z Panów, to sugerowałbym odpowiedni donos.

PS: Co do chęci rozwoju sceny tego "dużego" Gumioka, to nie wycofuję się - i być może - zwrócę się za jakiś czas do któregoś z Panów o pomoc.

Pozzzzzzzzzzzzzzzdr.

Sir David

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 391
  • Miejsce pobytu:
    Białystok
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #58 dnia: 2012.01.21, 21:25:52 »
TOOLS/OPTIONS/Use DirectDraw hardware acceleration.
O rzeczywiście, to mogło być to. Z tego co kojarzę, to efekt działania tego ustawienia na różnych kartach graficznych potrafił wyglądać różnie.

Co do chęci rozwoju sceny tego "dużego" Gumioka, to nie wycofuję się - i być może - zwrócę się za jakiś czas do któregoś z Panów o pomoc.
Ja bym chętnie się dołączył. Nawet jak sceny "dużego Gumioka" to nie rozrusza, to zawsze chętnie posłucham nowej, dobrej muzyki na SAA :)

matofesi

  • *****
  • Wiadomości: 2049
  • Miejsce pobytu:
    Toruń/Poland
Odp: SAM Coupe
« Odpowiedź #59 dnia: 2012.01.27, 12:44:05 »
Ściągnąłem sobie właśnie i obejrzałem po latach Sam Juggler'a i odszczekuję to, co napisałem - animacja nie jest robiona przełączaniem ekranów.

Poza wszystkim innym ma więcej klatek i działa bez problemów na maszynce z 256 kilo RAMu. Zajrzałem na szybko do środka i sądząc po tym co zobaczyłem kod jest stosunkowo nieskomplikowany - głównie przerzucanie kawałków animacji ciągami LDI. Co nie zmienia faktu, że animacja jest bardzo ładnie skonwertowana i całość bardzo ładnie złożona. Według tekstu jest też 24 kolory na raz ekranie - muszę się temu jeszcze przyjrzeć w których miejscach zmieniają palety.

edit: Nie wiem jak policzyli 24 kolory, ale chyba chodzi o przełączane na "niebie" niebieskie. Na zrzucie ekranu gimp doliczył się 18 kolorów więc może w niektórych klatkach faktycznie tyle ich jest ;)
« Ostatnia zmiana: 2012.01.27, 13:29:05 wysłana przez matofesi »