forum speccy.pl

ZX Spectrum => HARDWARE => Wątek zaczęty przez: trojacek w 2020.05.25, 23:07:23

Tytuł: FPGA zamiast composite mod
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2020.05.25, 23:07:23
No różne pomysły ludzie miewają... Dla mnie to przerost formy nad treścią.

https://github.com/c0pperdragon/ZX-Spectrum-Component-Video

(https://raw.githubusercontent.com/c0pperdragon/ZX-Spectrum-Component-Video/master/doc/install.jpg)
Tytuł: Odp: FPGA zamiast composite mod
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2020.05.26, 01:24:22
Z tą płytką, to się chyba w obudowie nie zmieści.
Tytuł: Odp: FPGA zamiast composite mod
Wiadomość wysłana przez: redhawk w 2020.05.26, 13:24:46
Pomysl swietny, bo dot crawl na kompozycie to niezabawny artefakt. Szkoda ze tylko YPbPr, bo ZX to jednak maszyna popularna w RGB/SCART rejonie. Chyba ze mozna latwo jakis konwerter czy przejsciowke zastosowac.

Cena 50E tez nie taka zla. Tego samego goscia projekt RGB do C64 ma kosztowac 100E+50E instalacja...
Tytuł: Odp: FPGA zamiast composite mod
Wiadomość wysłana przez: Maryjan w 2020.05.26, 14:09:43
Ale te przewody ciągnione przez pół płyty.
Nie za bardzo to widzę.
Tytuł: Odp: FPGA zamiast composite mod
Wiadomość wysłana przez: smok.wawelski w 2020.05.26, 22:27:06
Ale chyba wszystkie sygnały, które są przez to cudo używane są na złączu krawędziowym? Wtedy nie trzeba ciągnąć przewodów po płycie?
PS. Sprawdziłem i nie ma CAS.
Tytuł: Odp: FPGA zamiast composite mod
Wiadomość wysłana przez: trojacek w 2020.05.26, 22:45:51
Nie do końca. Trzeba pobrać sygnał /CAS wprost z ULA, jak również D0-D7 z szyny ULA-RAM, a nie z CPU-RAM.

Mnie z kolei zastanawia ten fragment:
Cytuj
you can switch to RGsB output

Sugeruje, że wyjście może być RGB z SoG (sync on green). Hmm.
Tytuł: Odp: FPGA zamiast composite mod
Wiadomość wysłana przez: KWF w 2020.05.26, 23:28:15
Tak, w implementacji jest zaimplementowany ten tryb. Jest do tego zworka. Z FPGA wychodzi opis każdego sygnału na 5 bitach, następnie przetwornik cyfra-analog na drabince rezystorów, wzmacniacz sygnału analogowego i wyjście na monitor.
Tytuł: Odp: FPGA zamiast composite mod
Wiadomość wysłana przez: Damianx w 2020.05.27, 10:31:34
Ciekawe jak na żywca wygląda porównanie obrazu z tego wynalazku względem CV.
Tytuł: Odp: FPGA zamiast composite mod
Wiadomość wysłana przez: redhawk w 2020.05.27, 18:06:08
Najwiekszy problem z CV to dot crawl. Ja zapomnialem jak bardzo to boli, bo rozowe okulary itepe - a za malego nikt sie takimi drobiazgami nie przejmowal...szczegolnie na moim czarno-bialym rupieciu :)

Ale jak ostatnio podlaczylem prawdziwe ZX do CRT przez kompozyt to troche mnie to ubodlo. Co ciekawe, przy wyswietlaniu z emulatora na RPi (tez przez kompozyt) nie jest to az tak widoczne.

Component jakosciowo to bardzo podobnie jak RGB, wiec nie bedzie tego zalosnego anty-efektu, no i oczywiscie pixele/obraz generalnie beda wyrazniejsze.

Roznica miedzy CV a S-Video: https://www.youtube.com/watch?v=xQ4Rh8CNAQU

(S-Video < RGB.Component wzgledem wyraznosci obrazu, ale mozna zobaczyc jaka roznice robi brak dot crawl)
Tytuł: Odp: FPGA zamiast composite mod
Wiadomość wysłana przez: KWF w 2020.05.27, 18:13:18
"Dot crawl" wynika z braku synchronizacji zegara ULA/pixeli z zegarem kodera PAL w ZX Spectrum. W płytach wydań 1 i 2, można go doregulować delikatnie kręcąc trymerami od kwarców. W późniejszych płytach zostaje wymiana kondensatorów ceramicznych przy kwarcach.

W późniejszych modelach (od 128K) jeden kwarc "pędził" ULA/pixele i koder PAL, dlatego tego efektu tam nie ma.

Emulator ma zaszyte na sztywno wagi liczników, nie posiada elementów biernych z "pływającymi" od temperatury parametrami i stąd efekt nie jest widoczny lub przeszkadzający.