forum speccy.pl
ZX Spectrum => PROGRAMOWANIE => Wątek zaczęty przez: Gelip w 2019.06.22, 12:31:46
-
Jakim programem wpisać listing asemblera z klanu ZX Spectrum w "Bajtku". Pamiętam iż kiedyś w Bajtku były listingi w kilku wersjach i zawsze wybierałem listing liczbowy w DATA ponieważ on był w BASICU. Nigdy natomiast nie wprowadzałem listingu asemblera. Jak to się robi - zdaje się iż potrzebujemy jakiś program do tego.
-
Dla własnej wygody potrzebujesz:
1. emulator ZX Spectrum na PCta
2. dowolny edytor tekstowy (nawet notatnik z Windowsa może być)
3. kompilator Z80 ASM (zasm, pasmo, tasm, sjasmplus czy inny)
4. troche wolnego czasu i chęci
Albo coś on-line:
http://clrhome.org/asm/
https://k1.spdns.de/cgi-bin/zasm.cgi
Lub gotowy pakiet: zDevStudio
-
Tak, ale mi chodziło raczej o sposób bez Internetu i PC - jak to się robiło mając do dyspozycji tylko ZX Spectrum - czego używali programiści pisząc gry i programy w latach 80-tych i w czym pisane były te listingi w Bajtku?
-
Był GENS - asembler i MONS - monitor kodu.
Poza tym, programiści używali specjalnie skonfigurowanych komputerów z odpowiednimi interface-ami.
GENS - posiadał prosty edytor, gdzie wpisywało się mnemoniki asemblera, po czym następowała kompilacja. Program zapisywało się w postaci pliku CODE.
MOSN - zaś, miał za zadanie sprawdzić skompilowany kod i pokazać ew. błędy.
Programy te wchodziły w skład pakietu HiSoft Devpac. Tu http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0008091 jest to opisane.
Zapewne były i inne.
-
Pobrałem hisoft devpack v3 m2 oraz instrukcję PDF ale nic mi nie wychodzi :-\
Chyba trzeba wpisywać numer linii jak w BASIC'u. Coś tam niby wpisałem, zapisałem na taśmę za pomocą komendy P ale jak wgram później to co napisałem przez LOAD "" CODE to komputer się restartuje :-\
Może mi ktoś napisać w punkatach jak wpisać listing Szachownica na 15 bajtów z Bajtka 135 w tym hisoft? Asemblerem bawiłem się na PC ale tylko kompilując czyjś kod. W kodzie zawsze na początku była instrukcja ORG, która oznacza chyba adres w pamięci pod jakim ma się znaleźć program.
-
P to chyba kod źródłowy zapisuje, a nie kod wynikowy?
Musisz dokonać asemblacji (A) a dopiero potem zapisać kod binarny (O).
O parametrach poczytasz w manualu, który masz.
Osobiście korzystam z adaptacji dla FDD3000 (GME - GENS/MONS Editor), która nie wymaga pamiętania tych komend. Jest to program w Basicu, który działa na zasadzie wyboru opcji w okienkach i sam wylicza on adresy startu i końca danych itp. Powinien być na którejś dyskietce bajtkowej na serwerze FTP.
-
Jakieś pytania o bufor po uruchomieniu a przy asemblacji wielkość tablicy??? Czemu ten GENS jest taki dziwny i nie może być jak wpisywanie BASIC'a - numer linii, polecenie, enter itd. >:( >:(
Ta instrukcja PDF jest jakaś nieintuicyjna.
Ta wersja GENS FDD3000 to gdzie mogę pobrać bo nie rozumiem "dyskieta bajtkowa" - to do czasopisma "Bajtek" były dołączane dyskietki - pierwsze słyszę?
-
Jakieś pytania o bufor po uruchomieniu a przy asemblacji wielkość tablicy???
Enter -> zostanie wpisana wartość domyślna.
Ta wersja GENS FDD3000 to gdzie mogę pobrać bo nie rozumiem "dyskieta bajtkowa" - to do czasopisma "Bajtek" były dołączane dyskietki - pierwsze słyszę?
Nie dołączane, a sprzedawane luzem.
O serwerze FTP: https://www.speccy.pl/forum/index.php?topic=1950.msg25498#msg25498
Katalog jak na pierwszym obrazku.
Położenie GME - na drugim obrazku.
-
Czym odczytać ten obraz DSK? Próbuję CPC XP, WinImage i nic >:( >:(
Jaki emulator to obsługuje - wolałbym w Spectaculator.
-
Spectaculatorem nie da rady. To obrazy TOSa. Jest emulator FDD3000 dla Fuse. Działa dobrze. Możesz też te obrazy zapisać na dyskietkę, 5.25, ale to dużo zabawy z tym. I jest o tym już wiele wątków na forum.
-
Czy ten emulator działa w Windows? Pobrałem z sourceforge.net plik fuse_fdd3000_0.2.0_w32.zip, uruchamiam, wybieram w urządzeniach FDD3000, wstawiam obraz DSK ale jak w Fuse przeglada się zawartość dyskietki i odpala program .bas ?
Pobrałem też jakiś dskkit i tam udalo mi sie otworzyć plik DSK i zapisać wszystkie pliki na dysk ale czy plik .bas można zamienić na tap aby dało się uruchomić w Spectaculator? W ogóle czy ten GME GENS będzie działał bez FDD3000?
-
Osobiście korzystam z adaptacji dla FDD3000 (GME - GENS/MONS Editor), która nie wymaga pamiętania tych komend. Jest to program w Basicu, który działa na zasadzie wyboru opcji w okienkach i sam wylicza on adresy startu i końca danych itp. Powinien być na którejś dyskietce bajtkowej na serwerze FTP.
OK, wypakowałem ten program z dyskietki 5 36 ZX SHAREWARE #1 B.dsk za pomocą dskkit.exe, który wypakował też plik 5 36 ZX SHAREWARE #1 B.tap
Otwieram plik w Spectaculator i wczytuję program 01_GME. Uruchamia się i pyta tak czy nie - po wybraniu t pojawia się błąd C Nonsense in BASIC, 60:1 >:( :( ???
-
Czy ten emulator działa w Windows?
Tak.
Pobrałem z sourceforge.net plik fuse_fdd3000_0.2.0_w32.zip, uruchamiam, wybieram w urządzeniach FDD3000, wstawiam obraz DSK ale jak w Fuse przeglada się zawartość dyskietki i odpala program .bas ?
Się nie.
Przeglądanie dyskietki i ładowanie plików są funkcją Spectrum/stacji dysków, a nie emulatora.
CAT * żeby pokazać zawartość dyskietki,
LOAD * "nazwa" żeby załadować program w basicu.
Dyskietki Bajtka mają autostart, jeśli program startowy nie uruchomił się automatycznie, coś robisz źle.
Pobrałem też jakiś dskkit i tam udalo mi sie otworzyć plik DSK i zapisać wszystkie pliki na dysk ale czy plik .bas można zamienić na tap aby dało się uruchomić w Spectaculator?
Jakiś DSKKIT służy do ratowania danych z dyskietek, nie do konwersji na TAP.
Wynik jego działania będzie dla Ciebie mało przydatny.
W ogóle czy ten GME GENS będzie działał bez FDD3000?
primo - nie.
secundo - GME nie zawiera w sobie pakietu MONS/GENS, to tylko nakładka startowa (jak sądzę, Bajtek nie mógł ich załączyć na swojej dyskietce jeśli wszystko miało być lege artis.)
Nie walcz z wiatrakami.
Pisz program w swoim ulubionym edytorze tekstu.
Kompiluj przy pomocy pasmo, sjasm lub sjasmplus od razu do .TAP
Jak już opanujesz pisanie i otrzaskasz się z emulatorem/ami, będziesz mógł się bawić w wintage i odpalić gens ;)
-
GENS to prymitywny program ;p Jeżeli ktoś koniecznie chce pisać w asemblerze bez emulatora na realnym sprzęcie, to czeski Prometheus robi robotę :D Sorry za podlinkowanie do innego forum, jak się moderacji nie spodoba to proszę usunąć ;)
http://yarek.com/forum/index.php?topic=27.0 (http://yarek.com/forum/index.php?topic=27.0)